wie weet wat van een professionele vaatwasser?
het probleem is dat het niet goed heet word.
er zit een elektronische meting in via een n.t.c en een soort thermische meting die naar een relaisschakelaar loopt.
hoe is de werking van deze twee?
wie weet wat van een professionele vaatwasser?
het probleem is dat het niet goed heet word.
er zit een elektronische meting in via een n.t.c en een soort thermische meting die naar een relaisschakelaar loopt.
hoe is de werking van deze twee?
Golden Member
Hi simonsf,
Ik ga meestal voor dit type, bij goed onderhoud zijn ze heel betrouwbaar.
Of dit type voor jou "heet" genoeg is, is persoonlijk... *grin*
Groet,
Blackdog
Als je merk en type weet is er op het internet misschien wel een schema te vinden.
Kom op zeg, geef meteen even alle informatie die nuttig kan zijn voor een goed antwoord.
eigenlijk gaat me het speciaal om de werking van die twee.[electronisch en mechanisch]
het zal in principe gelijk wezen van welk merk dan ook.
maar het gaat om een PALUX Vaatwasmachine GSC 400
er zit vaak een 3 fasen element in, geschakeld door een magneetrelais. als het water wel warm word, maar niet heet genoeg zal de ntc het meeste kans maken. ook verbrande contacten of stekkers zijn kanshebbers. bijv het sterpunt of andere fastons op het element..
Inderdaad, die apparaten zijn meestal niet erg ingewikkeld. Temp sensor, te koud? > aan. Warm? > uit. Kleine hysteresis zorgt ervoor dat het relais niet gaat klapperen.
Wanneer de temp sensor niet meer werkt zal het relais waarschijnlijk niet meer afvallen. Wanneer de meting gaat via een pt100/1000 oid. NTC werk natuurlijk andersom. Houd eerst eens in de gaten wat je relais doet. Als die netjes schakelt is je sensor niet goed en als je relais niet meer af valt, dan kan je naar de elementen gaan kijken. Ik heb wel meegemaakt dat echt een van de elementen zelf was overleden.
de sensor heb ik eruit gehad en hij meette 16k met de vuuraansteker erbij liep hij naar beneden 1000omm.
is dit oke?
Overleden
Op 14 maart 2017 17:05:27 schreef blackdog:
bij goed onderhoud zijn ze heel betrouwbaar.
Onderhoud is alleen veel te duur!
@ simon, die dingen zijn vaak vrij recht toe recht aan, als je de bedrading ziet, heb je het schema. Verder gewoon even elementen ed. door meten en spanningen meten , wel belast meten!
Post anders eens een duidelijke foto van de ingewanden en/of onderdelen.
[Edit] wat doe je met een Vuuraansteker? vuur brand al dus hoe steek je dat aan ?
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 14 maart 2017 19:58:32 (18%)
Ik vermoed eerder de voeding van het NTC printje is slecht aan het worden en schakelt daardoor te vroeg af.
Overleden
Mag toch hopen als dat nodig is dat er een echte voeding in zit, en geen X2 condensator pruts oplossing.
als ik em aanzet dan gaat er een tijdje 2x 220v door de relais doorgeschakeld waarbij de controle lamp rood brand.
na enige tijd waarbij het water nog lang niet op temp is gaat het controle lampje al groen branden ,wat inhoud dat hij bedrijfsklaar is.
daarbij zie ik ook dat de 220 is afgeschakeld 2x.
Overleden
Toch niet de sensor aan het element vast gemaakt?
Op 14 maart 2017 20:05:15 schreef simonsf:
als ik em aanzet dan gaat er een tijdje 2x 220v door de relais doorgeschakeld waarbij de controle lamp rood brand.
na enige tijd waarbij het water nog lang niet op temp is gaat het controle lampje al groen branden ,wat inhoud dat hij bedrijfsklaar is.
daarbij zie ik ook dat de 220 is afgeschakeld 2x.
Voltage op het element zegt niets, je kan bij uitgeschakelde machine de weerstand van de elementen eens meten; als je geen ampere-tang hebt, heb je deze wel dan zie je het direct of deze in orde is.
Bij sommige zit er een max thermostaat op het element gemonteerd, handig als er eens geen water in zit maar die zit vaak in serie met de stuurstroom.
Het zou kunnen dat er een timer in zit, die toch de machine vrijgeeft.
Je geeft aan, na enige tijd: bij proffesionele vaatwassers duurt het soms 45 minuten eer de wastank opgewarmd is.
Op 14 maart 2017 22:04:56 schreef simonsf:
enige tijd is 5 minuten
Dan lijkt me de zoektocht te starten adv eerdere posts naar de temperatuur schakeling; hoe die dan ook gedaan word.
Zit de temperatuursensor met contactpasta op de wastank ?
Een foto doet wonderen....
nee.
hij heeft rechtstreeks contact met het water [in de boiler]
Op 15 maart 2017 08:26:56 schreef simonsf:
nee.
hij heeft rechtstreeks contact met het water [in de boiler]
Je hebt dus een boiler en een wastank.
Welke warmt niet op?
Er zitten dus 2temperatuurschakelingen in.
Foto doet nog steeds wonderen .......
aangepaste machine van kracht naar enkel 230V, nogal hoog vermogen voor die 3x 1,5mm2 lijkt me..
is het element wel aangepast om op enkel 230V te draaien? je moet dan de nul op het sterpunt zetten, zo is het vermogen van de verwarming veel te laag. de elementen draaien origineel op 3x 400V. als het opwarmen te lang duurt werkt het ding ook niet goed.
hij warmt helemaal niet meer echt op [lauw]
en hij heeft het voorheen gedaan
meet je spanning op de elementen?
dat ding waar je de meetpen op hebt zitten is de maximaal beveiliging. deze hoort 0 ohm door te meten van boven naar onder 3x.
je hoort op het sterpunt van de elementen normaal 230V per element te meten. als er 2 van stuk zijn doet de 3e ook niks meer. je kunt ze ook ohms meten..
Op 15 maart 2017 23:00:05 schreef simonsf:
hij warmt helemaal niet meer echt op [lauw]
en hij heeft het voorheen gedaan
Wat warmt niet op; de boiler, de wastank of beide.
Het moeten toch echt 2 verschillende metingen zijn.
De boiler heeft bij 230 vac 2,5 Kw vermogen en de wastank 0,85 Kw vermogen.
http://www.palux.de/de/komponenten/spuelmaschinen/item/gsp-gsc-400?cat…
Totaal vermogen bij 230 vac 3,45 Kw en bij 400 vac 8,3 Kw
De maximaal thermostaat is in orde ?
De temperatuur voelers waar zitten die en waar gaan die naar toe ?
uit de boiler komt een capilair voor de maximaal thermostaat, maar nog een zwarte draad. dit kan een ntc zijn, maar ook een gewone regelthermostaat capilair. check waar die zware draad naartoe gaat.