professionele vaatwasser

Shiptronic

Overleden

Op 14 maart 2017 17:05:27 schreef blackdog:
bij goed onderhoud zijn ze heel betrouwbaar.

Onderhoud is alleen veel te duur!

@ simon, die dingen zijn vaak vrij recht toe recht aan, als je de bedrading ziet, heb je het schema. Verder gewoon even elementen ed. door meten en spanningen meten , wel belast meten!

Post anders eens een duidelijke foto van de ingewanden en/of onderdelen.

[Edit] wat doe je met een Vuuraansteker? vuur brand al dus hoe steek je dat aan ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 14 maart 2017 19:58:32 (18%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik vermoed eerder de voeding van het NTC printje is slecht aan het worden en schakelt daardoor te vroeg af.

Shiptronic

Overleden

Mag toch hopen als dat nodig is dat er een echte voeding in zit, en geen X2 condensator pruts oplossing.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

als ik em aanzet dan gaat er een tijdje 2x 220v door de relais doorgeschakeld waarbij de controle lamp rood brand.
na enige tijd waarbij het water nog lang niet op temp is gaat het controle lampje al groen branden ,wat inhoud dat hij bedrijfsklaar is.
daarbij zie ik ook dat de 220 is afgeschakeld 2x.

Shiptronic

Overleden

Toch niet de sensor aan het element vast gemaakt?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 maart 2017 20:05:15 schreef simonsf:
als ik em aanzet dan gaat er een tijdje 2x 220v door de relais doorgeschakeld waarbij de controle lamp rood brand.
na enige tijd waarbij het water nog lang niet op temp is gaat het controle lampje al groen branden ,wat inhoud dat hij bedrijfsklaar is.
daarbij zie ik ook dat de 220 is afgeschakeld 2x.

Voltage op het element zegt niets, je kan bij uitgeschakelde machine de weerstand van de elementen eens meten; als je geen ampere-tang hebt, heb je deze wel dan zie je het direct of deze in orde is.
Bij sommige zit er een max thermostaat op het element gemonteerd, handig als er eens geen water in zit maar die zit vaak in serie met de stuurstroom.

Het zou kunnen dat er een timer in zit, die toch de machine vrijgeeft.

Je geeft aan, na enige tijd: bij proffesionele vaatwassers duurt het soms 45 minuten eer de wastank opgewarmd is.

Op 14 maart 2017 22:04:56 schreef simonsf:
enige tijd is 5 minuten

Dan lijkt me de zoektocht te starten adv eerdere posts naar de temperatuur schakeling; hoe die dan ook gedaan word.
Zit de temperatuursensor met contactpasta op de wastank ?

Een foto doet wonderen....

nee.
hij heeft rechtstreeks contact met het water [in de boiler]

Op 15 maart 2017 08:26:56 schreef simonsf:
nee.
hij heeft rechtstreeks contact met het water [in de boiler]

Je hebt dus een boiler en een wastank.

Welke warmt niet op?

Er zitten dus 2temperatuurschakelingen in.

Foto doet nog steeds wonderen .......

aangepaste machine van kracht naar enkel 230V, nogal hoog vermogen voor die 3x 1,5mm2 lijkt me..

is het element wel aangepast om op enkel 230V te draaien? je moet dan de nul op het sterpunt zetten, zo is het vermogen van de verwarming veel te laag. de elementen draaien origineel op 3x 400V. als het opwarmen te lang duurt werkt het ding ook niet goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

hij warmt helemaal niet meer echt op [lauw]
en hij heeft het voorheen gedaan

meet je spanning op de elementen?

dat ding waar je de meetpen op hebt zitten is de maximaal beveiliging. deze hoort 0 ohm door te meten van boven naar onder 3x.

je hoort op het sterpunt van de elementen normaal 230V per element te meten. als er 2 van stuk zijn doet de 3e ook niks meer. je kunt ze ook ohms meten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 maart 2017 23:00:05 schreef simonsf:
hij warmt helemaal niet meer echt op [lauw]
en hij heeft het voorheen gedaan

Wat warmt niet op; de boiler, de wastank of beide.

Het moeten toch echt 2 verschillende metingen zijn.

De boiler heeft bij 230 vac 2,5 Kw vermogen en de wastank 0,85 Kw vermogen.

http://www.palux.de/de/komponenten/spuelmaschinen/item/gsp-gsc-400?cat…

Totaal vermogen bij 230 vac 3,45 Kw en bij 400 vac 8,3 Kw

De maximaal thermostaat is in orde ?

De temperatuur voelers waar zitten die en waar gaan die naar toe ?

uit de boiler komt een capilair voor de maximaal thermostaat, maar nog een zwarte draad. dit kan een ntc zijn, maar ook een gewone regelthermostaat capilair. check waar die zware draad naartoe gaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

testman deze draad is een ntc die naar de print gaat met nog een voeler tegen de wasbak aan geklemd,deze gaat ook naar de print.

trouwens de elementen meten ohms goed

als de relais voor de verwarming niet schakelen, dan komt toch de ntc als oorzaak in beeld, evt de voeding voor de relais op de print. die kleine printrelais schakelen de grote weer voor de verwarming.

omdat er geen relais inzit met 3 contacten denk ik dat ze de 3 elementen apart kunnen schakelen. met opwarmen ben je dan veel sneller klaar. de nul lijkt op het element sterpunt aanwezig van fabriek uit, dat zou ook op 3 fasen werken dan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik ga morgen weer verder met onderzoek.
eerst allemaal bedankt jullie horen nog van mij.

Of max thermostaat met markering 09 14 schakelt veel te vroeg af.

het programma stond verkeerd.
en steeds de spanning eraf.
en half in het programma uitschakelen.
dit is hoogst waarschijnlijk het probleem.
volgende week uitproberen.

Beste,

Ik wil even dit oude topic heropenen. Ik heb dezelfde vaatwasser tweedehands gekocht. Palux antwoordt echter niet op mijn mails wrs omdat ik particulier ben.

De vaatwasser neemt geen water als de NTC sensoren( die van de boiler en die van de wastank beide ingeplugd zijn), relais klikken niet. Koppel ik beide NTC los, dan klikken de relais en dan vult hij zich met water tot de niveauschakelaar triggert. Nadien wil hij warmen maar dat doet hij niet omdat de temp sensoren losgekoppeld zijn. Als ik ze dan insteek gaat hem verder met warmen. Boiler warmt wel tot 99° wat me zeer warm lijkt.
Ik dacht eerst dat het de NTC zijn dus die heb ik even vervangen door een 10k weerstand maar probleem blijft. Printprobleem? Ik kan wel werken aan printplaten maar wou even luisteren of iemand van jullie nog een ander probleem ziet.

Ik heb geen handleiding ofzo of ik vind dit nergens (enkel een onderdelenlijst)

Alvast bedankt
Kenny

de NTCs, hoe weet je dat die 10K zijn? kan ook 4,7 of 3,3 of PT100 wezen...Elco's condensatoren ok??