Mini Crescendo

Het is alweer even geleden, maar af en toe pruts ik nog eens iets in elkaar. Onlangs een hoop Mini Crescendo onderdelen gekregen en dan maar aan de slag gegaan. Had hem dubbel, dus het is een 4-kanaals versterker geworden, voorlopig opgebouwd op een aluminium plaat.
Het is goed gelukt, alle componenten zijn nieuw met uitzondering van de eindtransistoren.
Speelt goed, voldoende power maar wordt wel warm.
En ik moet nog een inschakelvertraging bouwen, want een ringkern van 600VA gaat er blijkbaar met een nogal hoge inschakelstroom vandoor.
Hoe dan ook, ik wou jullie toch dit project eens tonen :-)

Ziet er mooi uit!

Voor de inschakelstroom gewoon een NTC gebruiken. Er zijn er die speciaal
hiervoor gebouwd zijn. Relaisschakelingen kunnen ook.

En als hij echt warm wordt, ook als je niets afspeelt, even de ruststroom bekijken.

2SK135/140 is de eindtrap? Kijk met een oscilloscoop of ze niet staan te oscilleren. Je hebt inductievrije vermogensweerstanden nodig in de eindtrap, die kunnen hoogfrequente oscillatie geven. En dan wordt hij ook warm.

Internet vertelt dat je MJE340/350 als drivers kunt gebruiken in plaats van de BF469/470 voor een beter geluid. Of het waar is?

Thevel

Golden Member

En ik moet nog een inschakelvertraging bouwen

De inschakel vertraging van de site werkt prima (spreek uit ervaring :) )

bedankt voor de reacties!
Moet eens checken wat er nau weer allemaal inzit, zal eens wat close-ups posten. Wat die inschakelvertraging betreft, dacht ik ook aan een ntc, maar veel schema's vind ik hier niet van, ofwel zoek ik verkeerd... die van de site is zonder ntc en een kopie van elektuur, maar ik wil liever geen relais gaan gebruiken.

Wat achtergrondinfo voor je NTC:
https://www.ametherm.com/inrush-current/transformer-inrush-current.htm…
Gewoon in serie met de primaire kant van de trafo.

Hier heb je wat voorbeelden:
http://nl.farnell.com/in-rush-current-limiting-icl-ntc-thermistors

Denk eraan dat ze wel warm worden, dat is ook de bedoeling.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zaterdag 18 maart 2017 17:14:59 (10%)

De eindtrap is dus de 2SK135/2SJ50
Stuurtrap is BF471/BF472
De weerstanden zijn klassieke koolfilmweerstanden in parallel.
Misschien kan ik de geluidskwaliteit nog wat opkrikken, maar ik vind dat er echt al een aardig mooi geluid uit komt.

[Bericht gewijzigd door Razzia op zondag 19 maart 2017 00:57:16 (28%)

Zijn dat 1 watt weerstanden? Ik vind dat ze er zo klein uitzien als ik de ruimte op de print bekijk.

Een koolfilmweerstand hoeft nog niet inductiearm te zijn. Vaak is het een laagje opgedampt op een keramisch buisje. Maar dan snijden ze er een gleuf in die om het buisje draait, en dan krijg je alsnog inductie. Neem specifiek inductiearme weerstanden.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat doen de printjes aan weerskanten van de hoofdtransformator? Met een 7-segmentdisplay erin?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

Op 19 maart 2017 09:57:06 schreef roadrunner:
Zijn dat 1 watt weerstanden? Ik vind dat ze er zo klein uitzien als ik de ruimte op de print bekijk.

Inderdaad, dat moeten 2 x 5 1Ω 1 Watters zijn. Zolang er niet hard getetterd wordt zal het allemaal wel meevallen. Maar beter is het een onderdelenlijst te volgen.

Op 19 maart 2017 13:59:18 schreef big_fat_mama:
Wat doen de printjes aan weerskanten van de hoofdtransformator? Met een 7-segmentdisplay erin?

Ziet eruit als een luidsprekerbeveiliging/antiplop

edit
Staat in dit nummer: inschakelvertraging-DC beveiliging
https://www.scribd.com/document/336729844/Elektuur-231-1983-01

Lang geleden dit, had in 82 de grotere cresendo. Wees in ieder geval zuinig op de eind fets, die zijn er niet meer en hun gewicht ondertussen bijna
in goud waard.
Een metal plate weerstand als vervanger voor de koolweerstanden zou ik toepassen.
Ook zou ik de ingangs condensator weg laten wanneer je zeker bent dat deze in de voorversterker zit. In dat geval is het dubbel op . Zonder meer een ander type gebruiken daar met een aanzienlijk hogere waarde, bijv tinfolie.
Voedings buffer zou ik gaan voor 4 keer 22.000 uf , inschakel vertraging middels een NTC welke gewoon te koop bij AMPLIMO.

Even wat zaken rechtzetten. Wie zegt dat ik de onderdelenlijst niet heb gevolgd? Heb die perfect gevolgd zoals in elektuur staat.

Het zijn wel degelijk 1watt weerstanden en de enige koolfilmen die erin zitten, al de rest is metaalfilm.

voedingselco's zijn 4x10.000uF, omdat die erbij zaten, maar inderdaad: ik wil hier in de toekomst wel gaan voor 22.000uF

Ik citeer even uit elektuur:
" de draadgewonden sourceweerstanden zijn vervangen door een parallelschakeling van 5 gewone 1W koolweerstanden: daardoor wordt een zeer inductie-arme 5W weerstand verkregen en wordt de kans op (ongewenste!) lokale oscillatie zo goed als nihil."

Er wordt inderdaad ook gesproken dat wanneer de versterker gestuurd wordt uit een DC-vrije bron, de koppelcondensator mag vervangen worden door een draadbrug.

Die prints met de 7-segment zijn inderdaad de inschakelvertragingen/DC beveiliging. er zit ook nog een koptelefoonuitgang op, maar die heb ik niet aangesloten.

Wat betreft die NTC, ik heb geen idee hoe ik moet kiezen... heb deze gevonden: https://www.ringkerntrafo.nl/shop/toebehoren/ntc-weerstanden.html
Er staan ook kant en klare inschakelbegrenzingen op, maar zonder uitleg erbij.
Iemand een idee hoe dat bepaald wordt?

RAAF12

Golden Member

Op 23 maart 2017 17:53:03 schreef Razzia:
Even wat zaken rechtzetten. Wie zegt dat ik de onderdelenlijst niet heb gevolgd? Heb die perfect gevolgd zoals in elektuur staat.
Ik citeer even uit elektuur:
" de draadgewonden sourceweerstanden zijn vervangen door een parallelschakeling van 5 gewone 1W koolweerstanden: daardoor wordt een zeer inductie-arme 5W weerstand verkregen en wordt de kans op (ongewenste!) lokale oscillatie zo goed als nihil."

Die weerstand waar de spoel overheen gewikkeld is een stuk groter, hoeveel Watt is die?
Zo zien echte 1 Watters eruit.

Deze print heeft ook per emitter 5 parallel geschakelde koolweerstanden.
Foto geleend van een andere nabouwer.

1 watt weerstanden zijn klein. 5 koolstof weerstanden van 1 watt werkt prima volgens mij en geeft meer koeling dan een 5 watter,

RAAF12

Golden Member

Ok, duidelijk. Er zijn vele merken en ook de afmetingen verschillen.

http://www.amplimo.nl/ zij hebben voor al hun ringkernen een NTC op voorraad . De waarde en grote is afhankelijk van hoe groot de trafo.
Ik kreeg ze er destijds bij herstelwerkzaamheden aan een heel zware versterker bij , waren niet duur.
Ingangs condensator dus weg laten en geloof me dat hoor je direct !
Weerstanden lekker laten zitten dus .
De enige reden dat ik voor metal plate zou gaan is omdat wanneer er iets mis gaat met koolweerstanden tgv een sluiting in de fets je een flinke schade zal krijgen aan je print.
De grote cresendo destijds moest je wat c,s over de draadgewonden weerstanden heen plaatsen om oscillatie te voorkomen.
Goede herinneringen aan en niet kapot te krijgen.

Vreemd, ofwel kijk ik er enorm over, maar ik vind die ntc's nergens op de site van amplimo.
Enkel bij de zware ringkernen staat vermeld welke ntc je nodig hebt. NTC5? Is dat dan 5ohm? Hoe worden die dingen berekend? Bij Conrad heb ik er al gevonden van 5 ohm met allen een verschillende max stroom.

RAAF12

Golden Member

Website Amplimo https://www.ringkerntrafo.nl/shop/toebehoren/ntc-weerstanden.html
2 van 5 Ω in serie moet voldoende zijn bij jouw 600VA trafo.

Die weerstand waar de spoel overheen gewikkeld is een stuk groter, hoeveel Watt is die? Zo zien echte 1 Watters eruit.

Staat die weerstand waar de spoel overheen gewikkeld is ook gespecificeerd op het bestellijstje?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 24 maart 2017 23:51:22 (45%)

Ja die staan erbij, 11 stuks per print x 4 = 44stuks. Maar ik heb die weerstanden met de spoel errond vervangen door een ouder type dat ik nog had en iets groter uitvalt omdat ik anders de spoel er niet mooi rond kreeg

RAAF12

Golden Member

Inderdaad en dan klopt de zelfinductie ook beter de weerstand wordt voornamelijk misbruikt om de spoel op te wikkelen. Bij fabrieksversterkers zit gewoon een 'echte' spoel op die plaats.

Op 25 maart 2017 17:59:43 schreef RAAF12:
Inderdaad en dan klopt de zelfinductie ook beter de weerstand wordt voornamelijk misbruikt om de spoel op te wikkelen. Bij fabrieksversterkers zit gewoon een 'echte' spoel op die plaats.

Kan ik dan die weerstand weglaten?

Gisteren even de baan op geweest, op zoek naar NTC's. 2 grote elektronicawinkels (de belgen hier zullen ze zeker kennen) wisten zelfs niet dat NTC's gebruikt worden om de inrush current te beperken. En ze hadden ze ook allebei niet liggen. "ik kan ze wel bestellen" luidde het. En wat een onvriendelijke bediening. Dan maar bij Conrad besteld.

Ivm die weerstanden: Om één of andere reden vind ik bij Conrad enkel koolfilmen tot 0.5W, dus nogal moeten zoeken en bij Budgetronics.eu wel gevonden. Maar je hebt wel gelijk, ze zijn een pak kleiner en ook de draden zijn dunner. Wel vreemd dat die nauwelijks te vinden zijn. zou ik die mogen vervangen door draadgewonden of metaalfilm?

http://www.velleman.eu/images/products/9/rc_t.jpg
Die weerstanden van mij moeten wel kloppen...