RS232->usb 64 bits

High met Henk

Special Member

W10 is denk ik niet eens in 32 bits te krijgen???

Rn die rs232 is gewoon zonder handshaking

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Neem een goede van DeLock of zo: http://www.delock.de/produkte/G_61425/merkmale.html?setLanguage=en
Is voor 64 bit. Of het met alle applicaties werkt is nooit zeker; er blijft altijd kans dat sommige applicaties er niet mee overweg kunnen.
Daarvoor kun je dan een pci-e of expresscard adapter (dus niet op basis van USB) nemen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 18 maart 2017 12:56:19 schreef High met Henk:
W10 is denk ik niet eens in 32 bits te krijgen???

Rn die rs232 is gewoon zonder handshaking

32bits W10 is geen probleem ;) , let goed op de laatste zin van Arco, bij veel van de goedkope kaarten word je genept en zit er een USB geval in !

Zelf gebruik ik alleen maar FTDI, na te veel gezeik met Prolific.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 18 maart 2017 13:52:01 (29%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

en waarom moet dat 64bit zijn? 32bit driver werkt even goed want die devices zelf ondersteunen toch geen 64bit

Op 18 maart 2017 12:56:19 schreef High met Henk:
W10 is denk ik niet eens in 32 bits te krijgen???

tuurlijk wel. alle pc's moetern upgraden naar 10, als die niet in 32bit te krijgen is, valt een hoop hardware gewoon al af en heeft microsoft zeker gedaan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bedankt voor de info! Ga ik zoeken naar één met een FTDI chip er in.
@fcapri

If I'm running a 64-bit version of Windows, do I need 64-bit drivers for my devices?

Yes. All hardware devices need 64-bit drivers to work on a 64-bit version of Windows. Drivers designed for 32-bit versions of Windows don't work on computers running 64-bit versions of Windows.

To learn how to check for drivers, see Update a driver for hardware that isn't working properly or go to the device manufacturer's website. You can also get information about drivers by going to the Windows 7 Upgrade Advisor webpage.

Article ID: MSW700010

Ik heb in het verleden al eens COM problemen gehad met een hele slechte clone van een arduino, zodoende dat ik er nu een wil die zeker met 64 bits werkt.( zo niet, dan kan ik hem nog in mijn windows tablet prikken :P )

buckfast_beekeeper

Golden Member

Niet de goedkoopste kabels maar tot nu toe geen enkele applicatie gehad dat het niet werkte, hout vast houden, US232R van FTDI.

Voor mij hoeven geen omzetters meer met prolific. 25% kans dat het werkt en voor de rest ben je gejost.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
eSe

Honourable Member

Ik heb deze al enkele jaartjes, niet duur. Dacht van bij Media-Markt. Werkt bij mij onder Linux 64 bit, MSW 7 64 bit. Hama 00053325v2.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
GJ_

Moderator

Ook die werkt in veel gevallen niet. Bij sommige applicaties helemaal niet, bij andere maar half (heel gevaarlijk) en bij sommige combinaties hardware/software hangt ie zich ook op. En dat geld voor alle RS232-USB verloopjes.
Er gaat niks boven een laptop met een echte RS232. Ze zijn nog wel te koop. Helaas moet je er wel een beetje naar zoeken. De laatste keer dat ik er om vroeg was het antwoord van de verkoper "wat is een rs232????". :-)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Het wordt steeds moeilijker. Mijn huidige laptop heeft geen PCI(e) meer, geen RS232 en geen expresscard. Zelfs geen plaats voor een cd-rom. Wel 1 SSD en 2 HD (RAID 1).

Ook de professionals die op ons werk verschijnen moeten zich in de meeste gevallen behelpen met een converter.

Als er dan RS232 in zit, hoe vaak is het dan een pseudo RS232 die net de TTL overstijgt? Ik zou er zelfs niet van verschieten als er een FTDI zou inzitten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

De levels zijn inderdaad vaak laag. 12v zie je bijna nooit; met +/- 10v moet je al heel erg blij zijn. (wat mag; theoretisch is +/- 3v genoeg)
Vaak klopt ook de timing tussen Rx/Tx en de overige controlesignalen niet. (o.a. door de latency van de USB bus).
Een LAN-to-Serial adapter zou in principe beter moeten werken (veel minder latency), maar ik heb ze nog nooit geprobeerd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
eSe

Honourable Member

Ook die werkt in veel gevallen niet...

Ik heb deze kabel aan simpele en minder simpele dingen gehangen, en tot nader order geen problemen ondervonden. Industriele modems, Endress+Hauser aparatuur, Siemens PLC... en thuis in mijn zelfgemaakte controller bordjes.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Arco

Special Member

Als je daar een programmer aan hangt die aan bit-banging doet, dan gaat het (door de timingverschillen) toch vaak mis...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb er een van Delock besteld, met een chip van FTDI.
Nou maar hopen dat de fluke hydra en de kabel vriendjes kunnen worden.:*
Voor mijn laptop kan ik wel een seriële uitgang krijgen door het docking station te kopen (hp elitebook 8560W).

GJ_

Moderator

Op 18 maart 2017 17:00:31 schreef eSe: Siemens PLC...

Op een Siemens S5 werkt het per definitie nooit goed. Soms worden hele bouwstenen onzichtbaar. Ik dacht ook een werkende hebben, bleek ik in enkele PLC's geen OB1 te kunnen vinden.
Een altijd goed werkende omvormer bestaat gewoon absoluut niet.

eSe

Honourable Member

@ GJ_ Zoals eerder gemeld

...tot nader order geen problemen ondervonden...

:-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
High met Henk

Special Member

Ik draai al zeker 10 jaar 64 bit.....

Amd freak.. Hw van meer dan 10 jaar oud heeft niet de specs om W10 te draaien

Enne met een fatsoenlijk os heb je ook geen problemen met prolific spul of whatever. Daar werkt het altijd wel

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Op 18 maart 2017 20:16:48 schreef High met Henk:
Enne met een fatsoenlijk os heb je ook geen problemen met prolific spul of whatever. Daar werkt het altijd wel

Met dat brakke spul van prolific en soortgenoten heb je toch veel meer kans op problemen als met iets fatsoenlijks. Dat heeft niet veel met het OS te doen.
Hoofdzakelijk timingproblemen in de hardware of in (slecht geschreven) drivers.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

die drivers heb ik dus geen last van en heb al veel prolifics gehad: ik heb een fatsoenlijk OS....

onder windhoos herken ik die problemen met dezelfde HW wel idd.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Da's dus een driver probleem. De fabrikant wil of kan schijnbaar geen goede kernel driver schrijven ervoor... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Niks mis mee met Linux, maar wil je iets serieus gaan doen kom je gewoon bij MS. (en kom niet af met Wine, ja inderdaad, om te huilen)

Met welke software onder Linux ga je een PLC programeren?

En Laptop's met RS232 zijn er best te koop, nee als je de dunste aluminium sleek look wil met ook nog een afbeelding van een aangevreten stuk fruit = Fail !

Je zal naar een meer industriele Laptop moeten, BV Panasonic. Ja daar hangt een ander prijskaartje aan dan de gemiddelde huis tuin en keuken laptop, maar vergeleken met de voor genoemde design laptop valt het prijs verschil best mee, zie bv, hier : http://www.wortmann.de/nl-NL/product/aa_terra_mobile_nb/nl1220340/mobi…

En er zijn er meer.

Al die kabels hebben een timing probleem, ook de beste van FTDI, en er spelen meer problemen, de enige oplossing is rechtstreeks op de bus. En dat kan maar op 2 manieren, onboard of middels een PCMCIA (of equivalent) , met de kanttekening dat je daarin goed moet opletten, veel van die kaarten die RS232 doen zijn niet meer dan een USB--> RS232 interface en loop je weer tegen dezelfde problemen aan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 18 maart 2017 20:16:48 schreef High met Henk:
Ik draai al zeker 10 jaar 64 bit.....

Amd freak.. Hw van meer dan 10 jaar oud heeft niet de specs om W10 te draaien

helaas, ik moet je teleurstellen.
mijn pc is een HP NC6400, core duo uit 2006, dus meer dan 10jaar oud.
SSD erin, maximaal geheugen erin ( 2x 1GB) en ik draai al een tijdje perfect windows 10.

ik heb vroeger in de bedrijfswereld toch ook veel miserie gehad met de usb converters. onze techniekers kregen een nieuwe pc en die had geen seriele poort. die mensen werkte veel met plc's en andere industriele dingen, en het werkte niet op de meeste usb kabels. we hebben er toen een 10tal gekocht en meegegeven aan de techs om te testen. 1 kabel deed het overal, en daar werden er dan masaal van ingekocht. was niet zomaar een kabeltje maar een usb kabel met in het midden zo een dikke blok

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Niks mis mee met Linux, maar wil je iets serieus gaan doen kom je gewoon bij MS.

Ik ben daar nou juist gillend weg gerend. Omdat ik wat serieus wilde doen... M$ is altijd gez**k met drivers en het werkt vrijwel nooit zomaar. En anders gaat het wel stuk na een reboot (dat moet je daar ook regelmatig doen) of een update... Ohja, hier ook 64 bits.

Maar goed... Ik heb ook een stel FTDI dingen. Zowel zelfbouw (met een specifiek doel uiteraard) als de hapklare converters. Tot op heden werkt dat altijd. Al is er vast wel een scenario te vinden waarbij het stuk gaat, inherent aan USB-timing.
Ohja... die ene keer dat het ergens een stuk M$ ellende tegen komt... werkt het ook. Al blijf ik nooit lang genoeg om een update mee te maken...

Prolific: onder Linux werkt ook dat redelijk - zolang je alleen maar data gebruikt. Maar het heeft niet mijn voorkeur omdat het altijd een avontuur is en ik graag iets heb wat het gewoon doet.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 18 maart 2017 21:40:24 schreef Shiptronic:
....
Al die kabels hebben een timing probleem, ook de beste van FTDI, en er spelen meer problemen, de enige oplossing is rechtstreeks op de bus. En dat kan maar op 2 manieren, onboard of middels een PCMCIA (of equivalent) , met de kanttekening dat je daarin goed moet opletten, veel van die kaarten die RS232 doen zijn niet meer dan een USB--> RS232 interface en loop je weer tegen dezelfde problemen aan.

De RS232 interface is ontworpen voor dataoverdracht tussen PC en modem op lage baudrate. 9600Bd was heel lang een standaard snelheid. Er werd gebruik gemaakt van de standaard 7-bits ASCII-tabel (telex standaard). Zo lang je de usb-rs232 converters gebruikt voor de zaken waar RS232 voor bedoelt was, ga je geen problemen hebben.

Teken je buiten deze specs, dan is het best mogelijk dat er problemen optreden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 19 maart 2017 09:17:15 schreef buckfast_beekeeper:
... de standaard 7-bits ASCII-tabel (telex standaard).

Volgens mij kennen we telex nog als "allemaal hoofdletters". En dat had een reden: Telex werkt met 5 bit karakters.
Zie http://www.robkalmeijer.nl/techniek/telecom/telex/index.html
Daar staat de bits-naar-teken tabel ook.
Ik vond deze omdat ik op de google preview de letters op de onderste foto zag. Die zijn nep want telex doet normaliter weinig kleine letters.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo allen,

Gisteren de adapter van Delock uitgeprobeerd.
Werkte uit de doos perfect, moest alleen de com port aan passen naar iets tussen de 1 en 4. Dat had echter niks met de adapter zelf te maken maar met de toepassing.
Bedankt voor de tip van de delock adapter.