Hulp gevraagd voor een elektro-motor aansluiting enz.

Shiptronic

Golden Member

Met de potmeter op de drive zou je hem ook moeten kunnen bedienen. Maar hier begint mijn kennis ook iets te haperen. Ja ik zou de drive met motor graag hebben, maar alleen om mezelf te scholen en meer ervaring op te doen. Niet om aan te schaffen voor de heb.

ik zou nog even wachten op GJ, die heeft dit vaker bij de hand en zou misschien het een en ander duidelijk kunnen maken.

Nog even dit over de potmeter:

Die op de drive zou bruikbaar moeten zijn, maar afhankelijk van de situatie kan het wenselijk zijn de motor op een andere plek te regelen.

BV drive ligt ergens onder de werkbank, maar je wil op de draaibank zelf een knop waar je snel bij kan, dan kunt je een losse potmeter aansluiten om het toerental te regelen op een voor jouw handige plek.

Op die zelfde plek kan je ook een paar schakelaars monteren voor aan/uit of een schakelaar voor links/rechts om.

Voor een draaibank heb je juist hier een ideale situatie om het toerental te kunnen regelen (ook in samen werking met de riemschijven) normaal heb je met de riemen 3 a 4 vaste toerentallen , nu kan je elke gewenst toerental instellen.

Maar als je de dive op een handige plek zet kan je hem ook op de drive bedienen.

Niet te snel opgeven, je bent er bijna :) (instellen doe je maar 1 x daarna kan je hem gewoon gebruiken)

Helaas is Amsterdam net even te ver (zwolle)om even een bakkie met gebakt te doen, anders zou ik er graag even mee spelen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

OK en bedankt voor al je moeite.

LiA (Leven is Avontuur)

Waarschijnlijk zit er nog een "autotune " op.dan zoekt de regelaar zelf zn parameters op.
En er kan niet veel verkeerd gaan. Als de voeding en de motor goed aangesloten is, dan is bijna alles klaar.
Alleen waarschijnlijk de keuze instellen of je intern, de drive zelf, of extern , de snelheid wil instellen.
Er gebeurd niks , komt geen rook,er ontploft niks, je kan geen oplazer krijgen,(als je met je handen van de motorkabels afblijft..de aansluitingen dus) dus gewoon een beetje spelen :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 23 maart 2017 11:53:42 schreef Kaspervlz: GJ had het nog over een pot.meter, dacht dat op die FO al zat, maar is niet zo.

Er zit een draaiknop op je FO, dat is de potmeter :-)

Op 23 maart 2017 12:37:52 schreef mel:
Waarschijnlijk zit er nog een "autotune " op.dan zoekt de regelaar zelf zn parameters op.

Deze FO heeft geen autotune geloof ik. Maar ook met autotune is het noodzakelijk eerst de motorparameters in te vullen.

Maar goed, eerst moet het ding gewoon draaien. Aangezien je geen externe knoppen hebt zullen we willen starten en stoppen met de groene en de rode knop. Stoppen met de rode werkt altijd, dat is dus gemakkelijk.
Om te kunnen starten met de groene knop moet je parameter A002 op 01 moeten zetten. Daar staat ie standaard op, maar controleer het even.
Om de snelheid te kunnen regelen moet parameter A001 op 00 gezet worden. Die staat standaard op 01. Dus die moet je waarschijnlijk wel aanpassen.

Als je eenmaal een beetje vertrouwd bent met het instellen van parameters en je hebt wat kunnen draaien kunnen we de rest van de belangrijke parameters nog even nalopen.

Het ziet er allemaal wat spannender uit dan het lijkt, dus geen paniek :-)

Shiptronic

Golden Member

Even vlug gekenen , standaard staat deze regelaar ingesteld op een externe Pot en aan/ uitschakelaar die zal je eerst om moeten zetten , en staat vrij duidelijk uitgelegd in fig 2 op BLZ 2

Drok op knopje prog,
dan zou op het scherm iets moeten komen te staan van:
d 01
dan 3 keer op het pijltje naar beneden duwen tot er
A --
staat , dan prog induwen als goed is verschijnt er een waarde in het scherm bv ;

01 ,

je kan nu met de pijltjes toetsen deze waarde aanpassen met pijlje om hoog komt er 02 te staan, als 2 keer op pijltje naar beneden duwt tel hij af naar 00 (die waarde wil je hier hebben)

met de enter toets sla je nu deze waarde 00 op

je hebt nu parameter A1 de waarde 00 gegeven, in de tabel kan je zien wat dit is

A1 00 = potmeter

Nu moet je parameter A2 aanpassen met de pijltjes omhoog omlaag loppje door de lijst met nummers , je komt van A1 dus 1x pijlje omhoog moet je in A2 brengen , omdat je deze wil aan passen druk je op prog (programeren) de drive laar nu zien welke waarde er is ingesteld bv 01 nu kan je met de pijljes totsen omhoog en omlaag kiezen welke waarde je wil, in dit voorbeeld wil naar 02 (02 is de start knop op de regelaar, 01 is een losse knop) sla de waarde 02 op door op enter te duwen. zo loop je het hele stappen plan door. net zoals mel zegt even lekker mee spelen. Voor je het weet ben je er vertrouwd mee

[edit] en GJ doet dit uit zijn blote bol en is dus een stuk rapper klaar met typen :)

GJ_

Moderator

Op 23 maart 2017 13:04:07 schreef Shiptronic:..en GJ doet dit uit zijn blote bol...

Nou, niet met die rare KM drives. Ik ken ze, dat is alles. En ik heb hier meer documentatie paraat.
Dus hoe graag ik het ook zo zou laten wegens erg indrukwekkend, ik doe het niet helemaal uit m'n bol :-)

ok ga het proberen. Ondertussen had ik wat ruzie met kabelschoentjes. Ze lieten los. Ga die eerst maar eens vastsolderen, anders gaat dat ook nog een rol spelen. Denk dat op de hulzen, wat koper is bespaard. Blauw is toch 1,5 mm 2?

LiA (Leven is Avontuur)

Nee. rood is 1,5 mm, blauw is 2,5 mm..

Shiptronic

Golden Member

Hoe gaat het met het spelen? heb je er al beweging in gehad?

Nee, heb alles weer uit en in elkaar gezet en alle kabelschoenen gesoldeerd, die lieten los en beter gecodeerd. Alles gecheckt. Heb er een foto van, maar komt morgen wel. Neem effe afstand ervan want zie dat programmeren nog niet zo zitten. Daarnaast bezoek enz.
Morgen gaat de stekker er in en meld ik me wel weer.

LiA (Leven is Avontuur)
Shiptronic

Golden Member

Nee, Mel, is niet ontploft, project staat gewoon even stil. Moet nog steeds de links van Shiptronic gaan lezen, maar kom er niet aan toe. Weet niet hoe dat is met jullie, maar ineens zijn andere dingen belangrijker dan een "dom?" motortje. Sorry, want jullie inbreng was helemaal ok. Zie wel wanneer ik er wel aan toe kom en kom er dan wel op terug, als dat ok is.

LiA (Leven is Avontuur)

Doe rustig aan, ik heb ook wel eens geen zin meer in een project, en dan ga ik wat anders doen..(klinkt bekend trouwens)\
Maar doe gewoon je ding, we horen het wel :)

OK, al weer meer dan 90 dagen geleden. Goed, kreeg in het nieuwere topic (vraagje elektromotor) een aanbod van weardguy, om mij verder te helpen. Maar ja lukt natuurlijk niet meteen en probeerde toch verder te komen. Maar kreeg ook waardevolle info. Maar wachten is niet mijn sterkste eigenschap, wilde verder met de draaibank. Toen zag ik een adv op Marktplaats met vrijwel(qua spec's) dezelfde soort motor en FO. Niet al te duur en heb die aangeschaft, maar wel met de duidelijke vraag om hulp om hem draaiend te krijgen.

Deze motor draait nu vrolijk en met L en R-om. Op de FO de, neem aan, de freq. van 0-100.0. Alles ligt nog op tafel, maar kan nu verder.

Echter wilde die andere motor, van dit topic, nu ook draaiend zien. Na wat vraagjes aan mijn MP verkoper, durfde ik het aan. Dus alles precies zo aangesloten. Behalve die shunt L+/DC+ , want die zat ook niet op de al draaiende motor. Goed resultaat, hij draait, en is ook regelbaar én gaat L-of R- om. Echter geen freq.getallen, wel een melding: d 03. Het is misschien wat gemakzuchtig, maar manuals zijn niet zo mijn ding, sorry.

Tja en dan komt de drempel weer, ligt dat aan die missende shunt? Kan ik die (zonder rook) gewoon er op zetten? En wat betekent d 03? Als dat onbelangrijk is, dan laat ik alles zo, maar weet dat dus niet. Helpt iemand me verder?

LiA (Leven is Avontuur)
Lambiek

Special Member

Op 8 augustus 2018 12:03:42 schreef Kaspervlz:
Echter geen freq.getallen, wel een melding: d 03.

Weet je zeker dat er D03 staat en geen E03?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja heel zeker, kleine d en dan 03.

Dat met die shunt is opgelost, ik keek daar overheen en had er een extra shunt gemaakt enz enz. Dus die shunt was er altijd al, sorry.

[Bericht gewijzigd door Kaspervlz op 8 augustus 2018 19:01:58 (67%)]

LiA (Leven is Avontuur)

Kan je hiermee op weg ?
Bepaalde parameters kunnen reeds goed ingesteld staan !!
De parameters in bold moeten zeker juist staan voor goede werking.

1) motor in driehoek zetten (U1=W2, V1=U2, W1=V2)
2) voeding 230V op L1 en L2 via de netfilter
3) motor verbinden met frequentie sturing (U=U1, V=V1, W=W1)
4) Aarding en eventuele afscherming kabel verbinden met motor en frequentie sturing (aan de voorzijde onderaan zet een aparte klem met 2 aansluitschroeven)

5) potentiometer 5 à 10 kOhm op klemmen "H" - "O" en "L" (sleepcontact op O)
6) één polige wissel schakelaar op klemmen "2" - "1" en "P24" (midden aansluiting op P24)
7) draadje 1.5 mm² tussen klemmen "L+" en "DC+"

SOFTWARE :
als eerste programmeren :
b31 = 01 (software lock uitgeschakeld)

toestel terug in fabrieks mode zetten (mogelijks niet nodig/correct)
b84 = 01 (parameters naar fabrieks instelling resetten)
b85 = 01 (software voor europa)
onder spanning zetten en op run knop drukken

nu kan je de rest programmeren :
F02 = 10 sec (aanlooptijd)
F03 = 10 sec (uitlooptijd)
A01 = 01 (snelheidsvraag via potentiometer)
A02 = 01 (draairichting keuze via schakelaar)
A03 = 50 Hz (kantelfrequentie)

A04 = 50 Hz (maximum frequentie)
A11 = 0.0 Hz (schaling venster voor snelheid input)
A12 = 0.0 Hz (schaling venster voor snelheid input)
A13 = 0 % (schaling venster voor snelheid input)
A14 = 100 % (schaling venster voor snelheid input)
A44 = 00 (constant koppel regeling)
A45 = 100% (uitgangsspanning = 100% van ingangsspanning)
A51 = 00 (geen DC braking)
A71 = 00 (geen PID werking)
A72 = 1.0 (versterkingswaarde PID)
A73 = 1.0 sec (intergratie tijd PID)
A74 = 0.0 sec (differentiatie tijd PID)

b12 = 1.85 A (motor stroom 1.07A x sqrt 3)
b83 = 12 kHz (carrier frequency, motor maakt nu minder lawaai)

C01 = 00 (aansluitklem 1 heeft "FWD" als functie)
C02 = 01 (aansluitklem 2 heeft "REV" als functie)
C03 = 02 (vast geprogrammeerd toerental)
(moest hierop de SFT functie geprogrammeerd zijn, kan je de sturing niet herprogrammeren)
C04 = 03 (vast geprogrammeerd toerental) (moest hierop de SFT functie geprogrammeerd zijn, kan je de sturing niet herprogrammeren)
C05 = 18 (aansluitklem 5 heeft "RST" als functie) (moest hierop de PTC functie geprogrammeerd zijn, krijg je de sturing niet uit error; tenzij je een PTC sonde aansluit)
C11 = 00 (NO contact voor aansluitklem 1)
C12 = 00 (NO contact voor aansluitklem 2)

@ pamwikkeling, sorry maar dat is echt niet aan mij besteed. Snap de ballen van dat soort van programmeren en begin er dus ook niet aan.

Het lijkt mij dat de motor nu doet wat ie doen moet, maar snap alleen die melding van d 03, niet en die staat niet in je rijtje.

Zal het wel uitprinten en bij de info leggen. Dank daarvoor.

Edit : Shiptronic, las ik, zei iets over d 01. Lijkt op d 03. Misschien heeft hij nog info voor me.

[Bericht gewijzigd door Kaspervlz op 8 augustus 2018 23:15:28 (13%)]

LiA (Leven is Avontuur)
Lambiek

Special Member

Het is niet eens programmeren, het gewoon een kwestie van parameters instellen. Niet meer en niet minder.

Ja Lambiek, maar zelfs de kennis daarvan ligt al zo ver achter me, dat dat ook echt vrijwel weg is. Spreek jou misschien nog wel eens als je 70 j bent en dit niet iets was, dat je normale werk was. Dus voor mij is dit alles een black box. Ben allang blij dat het draait. Wat ik nog wel kan doen is de 2 FO's uitwisselen en kijken wat er dan gebeurt. En ja ook de potmeter op een betere plek zetten, lijkt me ook niet verkeerd. Maar goed dan moet gekeken worden hoe het draaien gaat met die geregelde 3-fase motoren. Ben benieuwd of dat ongeveer het zelfde gaat als met de 1-fase motor van 0,375 kW. Of in ieder geval beter dan met de 100 Watter die er nu op zit, want dat vermogen is vaak net te weinig. Heb tenslotte 2 (vrijwel) identieke draaibankjes, alleen de motor is verschillend.
Heb een dig. verbruiks enz meter tussen gezet, maar zelfs die geeft uitlezingen die ietwat lastig te plaatsen zijn. Vragen te over nog dus, maar we komen langzaam verder.

LiA (Leven is Avontuur)

@pamwikkeling, Heb je eerste 7 punten nog eens goed gelezen en nr 5 en 6, zijn in de maak. Heb er nog wel een vraag over. De andere punten zijn gedaan, 7 is toch die shunt?

Punt 5: Over de potmeter. Begin maar met een 10 k, kan dan altijd vervangen worden door een 5 k. Maar er zit al een potmeter op de FO. Wordt die dan "overruled"? Of moet ik die eerst eruit solderen?
Wil natuurlijk die FO uit zicht hebben en een regel potmoter elders is dan zeker prettig.

Punt 6: Niet zo'n probleem, maar heb altijd wel geleerd dat je niet zomaar een motor van Links -naar Rechtsdraaiend moet schakelen, ofwel even stil zetten en dan pas schakelen. Dan zou een (éénpolige) 3- standen schakelaar toch beter zijn? Hoe zit dat? Neem ook aan dat het geen echte zware schakelaar moet zijn. Of eventueel wel dubbelpolig voor bijv. een L-off-R indicator erbij, is ook wel handig.

Aan/uit, kan lijkt me, ook wel centraal en hoeft niet persé via de FO, of?

Hoop dat je me wat antwoorden kan geven, bedankt vast.

LiA (Leven is Avontuur)
Lambiek

Special Member

Op 9 augustus 2018 01:26:40 schreef Kaspervlz:
Ja Lambiek, maar zelfs de kennis daarvan ligt al zo ver achter me, dat dat ook echt vrijwel weg is.

Als je niet bijblijft kun je de kennis misschien snel kwijt raken, heb daar geen ervaring mee. Zelf lees en doe ik nog van alles om bij te blijven.

Spreek jou misschien nog wel eens als je 70 j bent en dit niet iets was, dat je normale werk was. Dus voor mij is dit alles een black box.

Dat is natuurlijk heel iets anders, als het nooit je vakgebied geweest is.

@ Lambiek, Dat heet gewoon een persoon die het als hobby gebruikt, als dat mag?

Maar een 10 k potmeter op H, O, L, op de FO, heeft geen invloed. Dus hoe krijg ik dat voor elkaar?

LiA (Leven is Avontuur)

meen dat je een externe bediening wel in de parameters moet instellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer