Alvorens aanschaf

Na aanleiding van mijn vorige topic heb ik besloten maar eens over te gaan tot het aanschaffen van enkele producten. Gezien mijn kennis toch aardig beperkt is dacht ik hier nog een aantal vragen te deponeren om wat advies in te winnen.

Bij het aanschaffen van componenten om te experimenteren met wat opstellingen op breadboards, waar moet ik dan rekening mee houden? Als ik zo enkele componenten bekijk in willekeurige winkels lijkt het of de terminals absoluut niet in een socket van een breadboard passen (bijv. http://www.voti.nl/common/r-trim-smal-10k-b.jpg ).

Tevens zie ik op de webwinkel van Voti enkele Arduino klonen die een stuk goedkoper zijn dan het origineel (bijv. http://www.voti.nl/common/arduino-uno-r3.jpg ). Hebben deze boards beperkingen ten opzichte van de originele Arduino's?

Is iemand bekend met het boek programming Arduino? Zo, ja wat is de mening over dit boek? Het staat het hoogst aangeschreven op Amazon maar helaas zegt dat ook vaak niet alles.

Waar dient op gelet te worden bij aanschaf van een multimeter?

Op 20 maart 2017 16:13:58 schreef R.Hermans:
Bij het aanschaffen van componenten om te experimenteren met wat opstellingen op breadboards, waar moet ik dan rekening mee houden? Als ik zo enkele componenten bekijk in willekeurige winkels lijkt het of de terminals absoluut niet in een socket van een breadboard passen (bijv. http://www.voti.nl/common/r-trim-smal-10k-b.jpg ).

Als het niet lekker past sloop je de contacten van je breadboard inderdaad. Of in ieder geval op termijn. Ik los dat zo op:

Ik soldeer wel passende draadjes aan onderdelen die of niet passen of te korte pootjes hebben.

Tevens zie ik op de webwinkel van Voti enkele Arduino klonen die een stuk goedkoper zijn dan het origineel (bijv. http://www.voti.nl/common/arduino-uno-r3.jpg ). Hebben deze boards beperkingen ten opzichte van de originele Arduino's?

Klonen doen het net zo goed, soms opletten met USB drivers.
Arduino is immers open hardware, er bestaat geen 'echte' Arduino.
Deze gebruik ik:
http://www.banggood.com/5Pcs-ATmega328P-Nano-V3-Controller-Board-For-A…

Waar dient op gelet te worden bij aanschaf van een multimeter?

Gebruik de zoekfunctie van het forum eens, dit staat wel in de top 10 meest gestelde vragen denk ik ;)

Edit:
Deze 'arduinoontwikkelomgeving' ;) gemaakt op een plankje vind ik erg handig. Zo kan je oa analoog en digitaal scheiden en eenvoudig met meerdere voedingsspanningen tegelijk werken.

Action expresses priorities LH

Ik heb ook even je vorige topic gelezen. Je aanpak lijkt heel academisch terwijl dit forum doorgaans een wat praktischere benadering hanteert.

Heel praktisch: gewoon bestellen. Het zijn de kosten niet, zeker de kleine breadboardjes, ze komen altijd wel van pas, ook als er een keer een trimmer niet in of uit krijgt.

Arduino is opensource, een kloon kan dus nagenoeg identiek werken. En als het niet blijkt te zijn is zeker het prijsvoordeel waarschijnlijk groter dan het nadeel.

Kijk ook eens bij Texas Instruments naar bijvoorbeeld de MSP430G2:

http://www.ti.com/lsds/ti/tools-software/launchpads/launchpads.page?ke…

Zij hebben een hele reeks expirimenteerbordjes die soms wat meer (diepgaande) documentatie leveren vanuit de leverancier zelf dan Arduino. Voor $10 netjes thuisbezorgd met kabeltje, printje, extra controller etc.

Multimeter: bijna alles is goed genoeg voor dit werk en mocht een multimeter van €10 tekort schieten dan is hij altijd nog handig voor erbij.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Voor de multimeter niet te diep in de buidel tasten. Een 4,5 digit of meer heb je als beginner zeker niet nodig. 3,5 is voldoende. Stroom tot 10A is voldoende. autoranging is handig maar geen must. Hold functie eveneens. Diode functie en doorpiep instelling is eveneens handig. Persoonlijk vind ik deze een mooie prijs hebben voor 4,5 digit.

Weerstanden hebben al een tolerantie van 1%, 2% of meer. Of je nu 1kΩ of 1,005kΩ

Beseffen wat je meet en de beperkingen van je toestel kennen is wel belangrijk.

Voor weerstanden zijn er in vele shops prettige setjes met de meest voorkomende waardes. E12-reeks 1/4W is voldoende. 5% is de tolerantie grens. Ik zou vanaf aanvang naar 1% zoeken. Ze zijn nauwelijks duurder als 5%.

Voor condensatoren zou ik niet de hele range nemen. 10n, 100n en enkele elco's is voldoende.

Breadboard vind ik dit een prettig.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fatbeard

Honourable Member

Voor net-niet-passende onderdelen zoals TO220's heb ik deze truuk:

De contactveren van het breadboard blijven hiermee heel.
Ook toepasbaar voor sommige trimmers...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@LetterHenk en fatbeard,
Ik kom net ook toevallig deze componenten tegen die het probleem kunnen verhelpen http://www.radiopiet.nl/arduino-webshop/#!/40-polige-male-female-kabel…

@LetterHenk,
Hoe bedoel je oppassen met de USB drivers?

@buckfast_beekeeper en anderen,
Zou de volgende multimeter niet al voldoen https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-vc175-multimeter-gratis-opbergkoffe… ?

@Allen,
Van wat ik begrijp als ik het internet een beetje afstruin dan kan ik beter metaalfilmweerstanden aanschaffen dan koolfilmweerstanden, klopt dit?

Voor de rest wat moet er nog zeker op dit verlanglijstje bij (of wat mag er misschien wel van af...)?

Potentiometer
Weerstanden
LEDs
LED RGB
Switches
Condensators
Piezo
Breadboard
Buzzer
photoresistor
photodiode
ambient light sensor
IR sensor
Temperatuursensor
Gas sensor
LCD display
7-segmentendisplay
555 timer IC
Enkele NAND, XOR, EXOR, OR, AND logic IC's.

Moet er ergens nog iets tussen komen mocht ik straks willen gaan experimenteren op den duur met display's?

buckfast_beekeeper

Golden Member

De kabeltjes die je in eerste reactie aanhaalt zijn leuk om arduino en breadbord te verbinden.

USB-drivers? Op de bordjes zit een USB-RS232 omzetter. In sommige gevallen is dat een FTDI in andere is dat een prolific. Prolific is vaak problematisch naar gebruik toe. FTDI is in de meeste gevallen een betere keuze.

multimeters ontlopen elkaar niet veel. Ze zijn voor een beginner zeker beiden het overwegen waard. Ik heb aanvankelijk niet alle types nagekeken maar vooral gekeken naar prijs en wat zat er op.

Ik zou inderdaad voor 1% metaal gaan. Waarden onder 10Ω ga je niet zo snel gebruiken. Waarden boven 1MΩ evenmin.

Voor instelpots is 2k2, 10k en 100k (liefst meerslagen) aanvankelijk voldoende. Heb je een andere waarde nodig is deze snel genoeg gevonden.

Gas sensor? Tenzij je bijzondere wensen hebt.

Ir-sensor? Bedoeling? Afstandsbediening decoderen? Zoek dan uit welk type. Zou ik ook pas aanschaffen als alles wat duidelijker wordt.

Temperatuursensor? In welke richting denk je? KTY10? DS18S20? NTC, PTC? Als je nu euh? zegt, laat het nog wat rusten tot je aan die materie toe bent.

Ambient light sensor? Tenzij je iets voor ogen hebt.

Spanningsregelaars (7805, 7812) mis ik je rijtje. Als je een voeding hebt met de correcte spanning, geen probleem. Anders zeker overwegen.

Standaard transistoren zoals BC547 en BC557 zeker toevoegen.

edit: standaard dioden zoals 1N4001 (mag ook 1N4004 of 1N4007 zijn) en 1N4148.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ook wat condensators.
een hd44780 16x2 lcd.
een kniptangetje (plato model 170 vind ik persoonlijk erg fijn en is goed betaalbaar) en andere tangetjes om te buigen e.d.
eventueel een eenvoudige regelbare voeding (volt en ampere instelbaar) een soldeerbout(wel temperatuur instelbaar pakken b.v. Aoyue 936 oid) ik raad hier eleshop.nl voor aan, is namelijk een stukje goedkoper dan conrad.
-edit-
LM317 spanningsregelaars
2n7000 N-channel mosfets

Have you debounced your buttons today?
flash2b

Special Member

Op 20 maart 2017 17:11:36 schreef buckfast_beekeeper:
Persoonlijk vind ik deze een mooie prijs hebben voor 4,5 digit.

Een 4000 count meter is 3¾ digit, dus niet 4,5 digit. (was het maar waar voor die prijs)

Koop een sensor kit op Ali en je hebt er 37 voor de prijs van 2 sensoren bij piet.

https://nl.aliexpress.com/item/37-IN-1-BOX-SENSOR-KITS-FOR-ARDUINO-HIG…

[Bericht gewijzigd door Dratsabylgu op maandag 20 maart 2017 22:26:52 (80%)

Op 20 maart 2017 22:25:50 schreef Dratsabylgu:
Koop een sensor kit op Ali en je hebt er 37 voor de prijs van 2 sensoren bij piet.

https://nl.aliexpress.com/item/37-IN-1-BOX-SENSOR-KITS-FOR-ARDUINO-HIG…

Nog nooit via Aliexpress iets besteld, met name omdat ik iedere keer als ik een CC wil gebruiken een prepaid kaart moet halen omdat ik weiger een persoonsgebonden CC aan te schaffen. Buiten dat ik vaak moeite heb met het vertrouwen in de kwaliteit die er vaak wordt aangeboden.

Komt bij dat ik persoonlijk ook wel van enige service hou. Ik denk toch morgen eens lang te gaan in Arnhem bij radio Piet om te zien hoe de service en behulpzaamheid daar is. Mocht het bevallen dan hebben ze er denk ik een regelmatige klant bij.

Heb je enige ervaring met de winkel in Arnhem?

Op 20 maart 2017 20:35:07 schreef buckfast_beekeeper:
De kabeltjes die je in eerste reactie aanhaalt zijn leuk om arduino en breadbord te verbinden.

USB-drivers? Op de bordjes zit een USB-RS232 omzetter. In sommige gevallen is dat een FTDI in andere is dat een prolific. Prolific is vaak problematisch naar gebruik toe. FTDI is in de meeste gevallen een betere keuze.

multimeters ontlopen elkaar niet veel. Ze zijn voor een beginner zeker beiden het overwegen waard. Ik heb aanvankelijk niet alle types nagekeken maar vooral gekeken naar prijs en wat zat er op.

Ik zou inderdaad voor 1% metaal gaan. Waarden onder 10Ω ga je niet zo snel gebruiken. Waarden boven 1MΩ evenmin.

Voor instelpots is 2k2, 10k en 100k (liefst meerslagen) aanvankelijk voldoende. Heb je een andere waarde nodig is deze snel genoeg gevonden.

Gas sensor? Tenzij je bijzondere wensen hebt.

Ir-sensor? Bedoeling? Afstandsbediening decoderen? Zoek dan uit welk type. Zou ik ook pas aanschaffen als alles wat duidelijker wordt.

Temperatuursensor? In welke richting denk je? KTY10? DS18S20? NTC, PTC? Als je nu euh? zegt, laat het nog wat rusten tot je aan die materie toe bent.

Ambient light sensor? Tenzij je iets voor ogen hebt.

Spanningsregelaars (7805, 7812) mis ik je rijtje. Als je een voeding hebt met de correcte spanning, geen probleem. Anders zeker overwegen.

Standaard transistoren zoals BC547 en BC557 zeker toevoegen.

edit: standaard dioden zoals 1N4001 (mag ook 1N4004 of 1N4007 zijn) en 1N4148.

Als ik het goed herinner daalt de weerstand bij een NTC bij een hogere temperatuur en stijgt hij bij een PTC. Het is enige jaren geleden dat ik mij er over ingelezen heb dus correct me if I am wrong. KTY10 en DS18S20 ben ik niet bekend mee. Ik moet hier overigens wel nog verder om advies vragen. NTC's en PTC's werken voornamelijk als weerstand en wat ik behoef is iets om de huidige temperatuur te meten op een locatie om deze uit te kunnen lezen.

De IR-sensor kan ik mij wel in vinden dat het waarschijnlijk overdreven is. De gas-sensor kan ik mij dan weer wel in vinden dat hij er op staat. Ik heb nogal een dwangneurose waarbij ik iedere dag een paar keer aan het fornuis draai om te kijken of het gas wel goed uit staat (ondanks dat ik het ook zou ruiken mocht het niet zo zijn).

Diodes en transistoren moeten inderdaad nog worden toegevoegd.

Ik heb overigens enkele boards weten te vinden met FTDI. Zover ik nu kan zien (door mij wat in te lezen), is het enige verschil dat ik extra drivers zal moeten installeren en dat het laadproces vanuit de IDE iets anders is (reset moet ingedrukt blijven tot het moment dat de IDE aangeeft dat het programma geladen wordt).

Ik heb ook geen CC en betaal op Aliexpress gewoon met iDeal.

Van de ruim 100 bestellingen is er 1 keer iets niet aangekomen en dat geld had ik daarna binnen een paar dagen terug op mijn rekening.

Ik hou ook van service maar ik haat het als je in een winkel advies vraagt en ze verkopen je niet wat je nodig hebt maar wat ze kwijt willen. En mijn ervaring is dat tegenwoordig bijna alle winkels dat doen. Daarom koop ik tegenwoordig bijna alles via webshops, dan hoef ik me in ieder geval niet meer te ergeren aan de verkopers. :)

Als kwaliteit belangrijk is bestel ik bij Reichelt of Mouser of Farnell. Op Aliexpress kan je veel spullen van goede kwaliteit vinden wees alleen voorzichtig met duurdere componenten van A merken die kunnen namaak zijn. B.v. grotere elco's van een bepaald merk en type die hier 20 euro kosten en op Ali maar 2 euro zullen bijna zeker namaak zijn. Maar voor een beginners setje onderdelen zoals weerstanden, leds en breadboards e.d. vind ik Aliexpress zeker het overwegen waard.

Ik heb geen ervaring met radiopiet, maar ik weet bijna zeker dat de meeste spullen die hij verkoopt ook uit China komen.

Op 20 maart 2017 20:44:44 schreef meetlint:
Ook wat condensators.
een hd44780 16x2 lcd.
een kniptangetje (plato model 170 vind ik persoonlijk erg fijn en is goed betaalbaar) en andere tangetjes om te buigen e.d.
eventueel een eenvoudige regelbare voeding (volt en ampere instelbaar) een soldeerbout(wel temperatuur instelbaar pakken b.v. Aoyue 936 oid) ik raad hier eleshop.nl voor aan, is namelijk een stukje goedkoper dan conrad.
-edit-
LM317 spanningsregelaars
2n7000 N-channel mosfets

Ik weet niet of mosfets in het begin voor zullen komen in veel projecten. Dat zullen jullie beter weten maar is het niet handiger daar nog eventjes mee te wachten, tot ik handiger ben met het opstellen van opstellingen en de basiscomponenten (en enkele extra's) iets beter heb leren kennen?

Overigens is een regelbare voeding in het begin toch ook geen must? Een hoop van de projecten voor beginners kunnen vanaf de 5V of 3.3V voeding van de Arduino gedraaid worden neem ik toch aan? Desnoods koppel ik een batterij aan het breadboard. Die labvoedingen kunnen namelijk nogal een cent kosten. Het lijkt mij dan beter even te wachten tot er een keer iets op marktplaats verschijnt.

Een LCD komt er inderdaad in ieder geval bij, incl. een LCD driver.

Op 20 maart 2017 23:46:40 schreef Dratsabylgu:
Ik heb ook geen CC en betaal op Aliexpress gewoon met iDeal.

Van de ruim 100 bestellingen is er 1 keer iets niet aangekomen en dat geld had ik daarna binnen een paar dagen terug op mijn rekening.

Ik hou ook van service maar ik haat het als je in een winkel advies vraagt en ze verkopen je niet wat je nodig hebt maar wat ze kwijt willen. En mijn ervaring is dat tegenwoordig bijna alle winkels dat doen. Daarom koop ik tegenwoordig bijna alles via webshops, dan hoef ik me in ieder geval niet meer te ergeren aan de verkopers. :)

Als kwaliteit belangrijk is bestel ik bij Reichelt of Mouser of Farnell. Op Aliexpress kan je veel spullen van goede kwaliteit vinden wees alleen voorzichtig met duurdere componenten van A merken die kunnen namaak zijn. B.v. grotere elco's van een bepaald merk en type die hier 20 euro kosten en op Ali maar 2 euro zullen bijna zeker namaak zijn. Maar voor een beginners setje onderdelen zoals weerstanden, leds en breadboards e.d. vind ik Aliexpress zeker het overwegen waard.

Ik heb geen ervaring met radiopiet, maar ik weet bijna zeker dat de meeste spullen die hij verkoopt ook uit China komen.

Dat zou zo maar eens kunnen. Maar als ik dan bedonderd wordt is de winkel waar ik naar toe moet om de eigenaar een draai om de oren te geven met zijn product op loopafstand. :)

Daarbij moet ik zeggen dat ik goede ervaringen heb met de kleinere speciaalzaken hier in Arnhem waar ik tot nu toe bekend mee ben. Je betaald soms een paar euro meer maar je krijgt wel uitleg bij vragen tot in detail (zelfs over kazen en drank).

Op 20 maart 2017 23:58:34 schreef Dratsabylgu:
Een goede voeding om te beginnen staat al op marktplaats.

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-componente…

Ik had hem al zien staan maar Almere ligt niet echt langs de deur. En gezien er op het ding nog "elektroniKa" staat vraag ik mij af hoe oud hij is en wat er allemaal stuk aan kan zijn.

Ik zou die hele stapel componentjes gewoon hier bestellen :
https://www.eoo-bv.nl/

Op 21 maart 2017 00:05:22 schreef R.Hermans:
[...]

Ik had hem al zien staan maar Almere ligt niet echt langs de deur. En gezien er op het ding nog "elektroniKa" staat vraag ik mij af hoe oud hij is en wat er allemaal stuk aan kan zijn.

Het is een Delta hoor, die gaan een mensenleven lang mee...

Ze zijn inderdaad oud maar ze zijn zeker de moeite waard om ze te kopen.

Desnoods preventief de elco's vervangen zie topic van Miedema over revisie van Delta voedingen.

Zelfs voor de vraagprijs en de prijs van een setje nieuwe elco's is dit een veel betere keus dan de meeste nieuwe voedingen die een veelvoud kosten.

Geen idee wat de nieuwe modellen precies kosten, maar ik weet zeker dat die niet binnen je budget passen. :)

En over die elektronika met een K die hebben ze nog steeds.

http://www.delta-elektronika.nl/nl/

Op 20 maart 2017 23:19:43 schreef R.Hermans:
Nog nooit via Aliexpress iets besteld, met name omdat ik iedere keer als ik een CC wil gebruiken een prepaid kaart moet halen omdat ik weiger een persoonsgebonden CC aan te schaffen.

Je kunt bij Aliexpress toch gewoon via iDeal betalen?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 20 maart 2017 23:54:22 schreef R.Hermans:
[...]

Een LCD komt er inderdaad in ieder geval bij, incl. een LCD driver.

Bij een HD44780 compatibel LCD display, wat bijna alle LCD's met parallelle ingang zijn, heb je geen driver nodig. Deze zit al ingebouwd. Een standaard 2X16 (2 regels 16 karakters) koop je voor een paar €. Ga je voor een display zoals in een multimeter dan heb je een aangepast IC nodig. Vaak een ICL7106.

Een KTY10 of familie is ook een variabele weerstand. Met het correcte schema kan je hier een goed werkende thermometer mee maken. Een DS18S20 is een sensor die je kan uitlezen met een µC.

Bij de gassensor moet je dan een geschikt type uitzoeken. Niet allemaal zijn ze geschikt voor de toepassing die je wil. De meeste sensors kunnen een beperkt aantal soorten gas detecteren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 20 maart 2017 23:57:32 schreef R.Hermans:
[...]
Dat zou zo maar eens kunnen. Maar als ik dan bedonderd wordt is de winkel waar ik naar toe moet om de eigenaar een draai om de oren te geven met zijn product op loopafstand. :)

Daarbij moet ik zeggen dat ik goede ervaringen heb met de kleinere speciaalzaken hier in Arnhem waar ik tot nu toe bekend mee ben. Je betaald soms een paar euro meer maar je krijgt wel uitleg bij vragen tot in detail (zelfs over kazen en drank).

Bij Radio Piet? productdifferentiatie :)

Radio Piet is een prima winkel, aardige jongens met verstand van zaken en een goed compleet aanbod. Maaaar, duur met onderdelen. Logisch natuurlijk, winkelpand, mensen, andere overhead die de chinezen blijkbaar niet hebben. Verklaarbare, eerlijke prijzen als je het mij vraagt. Maar wel te hoog om nog leuk te hobbyen.
Ik koop er wel eens wat. Met name in het meer huishoudelijke zijn ze erg goed gesorteerd, goede kwaliteit (audio)kabels, stekkers, pluggen, alles wat coax (digitale tv) gerelateerd is kunnen ze je echt goed mee helpen.
Maar als ik mijn grijpvooraad onderdelen daar ga halen/bijhouden ben ik echt een dief van mijn eigen portemonnee.
Dus, als geld geen probleem is lekker naar ze toe gaan.

Action expresses priorities LH

Om jullie toch even op de hoogte te stellen van wat ik nu in mijn eerste aanschaf gekocht heb:

2 x 555 timer
2 x LM386 versterker
2 x 4017 10-teller met aparte uitgangen
Voetjes voor de IC's
5 x BC550
5 x BC560
1 x BPW40
Weerstaden: 10 x 10Ohm, 30 x 330Ohm, 10 x 1kOhm, 10 x 2,2kOhm, 10 x 3,9kOhm, 10 x 10kOhm, 10 x 47kOhm, 1 x LDR
Instelbare weerstanden: 1 x 50kOhm, 1 x 100kOhm, 1 x 1MOhm en 3 trimwieltjes
Condensatoren: 5 x 10nF, 5 x 47nF, 5 x 100nF, 2 x 470nF, 5 x 1 uF, 5 x 10uF, 5 x 47uF, 2 x 220uF
Breadboard
Kroksnoertjes
draad
9V clip
6V batterijhouder
2 drukschakelaars
2 tuimelschakelaars
1 neon lampje
10 x LED 5mm rood, groen en geel
Piezoplaatje
Piezozoemer
Luidprekertje 1W 8Ohm
Velleman DVM853 Cat3 3,5
Arduino UNO kloon
LCD display 16x4
LCD driver (reeds vast gesoldeerd door de behulpzame medewerker)

Volgens mij zijn hier al aardig wat leuke experimenten mee te doen voor een beginner.

Dat is een prachtige startset. Ik ben benieuwd naar je projecten.
Veel plezier ermee :)

Action expresses priorities LH
Lambiek

Special Member

En nu, heb je al een idee wat je er mee gaat maken?

Hier heb je wat ideeën voor je timer IC de NE555.
http://www.talkingelectronics.com/projects/50%20-%20555%20Circuits/50%…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.