Tweede accu .. en dan ?

dus je accu laadt nooit helemaal vol? 0,7V spanningsval is veel, 14,5V boordnet is normaal, je accu's krijgen dan maar 13,8V laadspanning. op zich niet erg, maar wel als je vaker start en korte tijd de motor laat lopen. voordeel van een scheidingsrelais is dat de spanningval vrijwel nihil is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb gisteren m'n lipos (van m'n fiets) "vereffend" door ze gewoon op mekaar aan te sluiten. Eerder de vereffeningsstroom gemeten, rond de 30mA, dus dat moest maar gewoon goed gaan. Die vereffening is VEEL heftiger bij lipos dan bij lood accus.

evdweele heeft duidelijk getekend wat ik wilde uitleggen. Thanks. Eventuele scheidingsrelais, diodes etc kunnen nog toegevoegd worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nee hoor, @Testman, de spanning over de diode is er enkel als er stroom door loopt. Als de "woonbatterij" helemaal vol is dan loopt er geen stroom doorheen de diode en dus staat er ook geen spanning over. Weliswaar ben ik het grif met je eens dat dergelijke constructie "minder dan optimaal" is, het laden gaat immers trager verlopen. Gebruik van Schottkydiode kan dat beperken, maar ook ik verkies toch een ouderwets relais.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ha, ik had niet gedacht aan een zekering aan elke kant. Goed plan, want het wordt een lange kabel.
Die scheidings relais laat ik achterwege. We houden wel met z'n drieën in de gaten dat er alleen gekoppeld wordt als we rijden. Die 50 piek voor dat relais is een kwart van de waarde van de hele runner. Dat zit niet in het budget :-)

RAAF12

Golden Member

MTA Megaval heeft autozekeringen tot 150A dat moet voldoende zijn....

pa3gws

Golden Member

Op 1 juni 2017 22:21:03 schreef Xtremer:
in verband met de apk.

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de APK op dit voertuig niet van toepassing is. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 4 juni 2017 18:34:12 schreef pa3gws:
[...]
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de APK op dit voertuig niet van toepassing is. :-p

Dat klopt momenteel.
Die was in december en ok.

Maar zou een accesoire accu onderdeel van een APK zijn ?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hier in BE kijken ze er nog niet naar, net zomin als naar de gasinstallatie trouwens. Ik weet dat in Duitsland een eventuele gasinstallatie wel degelijk bekeken wordt door de TüV en dat is niet verkeerd vind ik. Hoe het in NL gaat zou ik niet weten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

Op 6 juni 2017 19:10:02 schreef ToothPick:
[...]

Dat klopt momenteel.
Die was in december en ok.

Maar zou een accesoire accu onderdeel van een APK zijn ?

De accu moet goed vastzitten, dat is een APK eis in Nederland. Dat geldt ook als er twee accu's in het voertuig zitten. Er is wel wat over te vinden op het net, oa. bij busjes die worden omgebouwd tot camper. Als de accu's goed bevestigd zijn wordt het goedgekeurd.

Shiptronic

Overleden

Gas installatie kijken ze zeker naar, en de eisen zijn zwaarder dan hier in NL. Ook zijn Nl geldende certificatie en documenten niet 1op1 geldig in BE, die willen hun eigen Attest zien. (hoe zo EU, maar dat geld niet alleen voor BE) (genoeg elende met mee gemaakt, gelukkig er mee gestopt)

[edit] Fcapri zal het wel aanvullen die is van BE en heeft er ervaring mee >:)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 6 juni 2017 20:45:33 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

accu moet goed vast zitten.
in BE gaan ze zelf zekeringen nakijken als je een speaker hebt bijgebouwd (tuningkeuring).
gas installatie wordt zeker bekeken. tanken moeten om de x aantal tijd gekeurd worden (bij mij elke 6jaar), daarna moeten alle leidingen en vulnippels vernieuwd worden (datum op de leidingen).
ze gaan met een sniffer gaan zoeken achter eventuele lekken (bij mij was de keurder de radiatorleidingen aan het aflopen ipv de gasleidingen, dus echt snugger zijn ze niet allemaal).

in belgie is de keuring in lotterij. voor prullen gaan ze een auto afkeuren, terwijl een auto met slechte lagers, slechte banden, stabilastorstang problemen, uitlijn problemen... een blad vol opmerkingen krijgt, maar toch gekeurd voor een jaar

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 6 juni 2017 21:57:34 (20%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

Hoe groot moet je zo'n zekering voor de verbinding tussen twee 80Ah accu's nemen?
Ik ben nu van de alternator capaciteit uitgegaan (150A) en heb daarom afgezekerd met 170A zekeringen.

@big_fat_mama, hogerop:
Er zijn speciale diode scheiders, die compenseren voor de spanningsval over de diode door een diode in de verbinding met de D of W aansluiting van de alternator. De alternator geeft dan een evenredig hogere spanning af aan de diodebrug, waardoor de spanning aan de accuzijde op normaal niveau komt. Zoiets gebeurt ook bij Shottky-bruggen en FET-bruggen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 6 juni 2017 23:10:39 (51%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 6 juni 2017 22:58:49 schreef Tidak Ada:
Hoe groot moet je zo'n zekering voor de verbinding tussen twee 80Ah accu's nemen?
Ik ben nu van de alternator capaciteit uitgegaan (150A) en heb daarom afgezekerd met 170A zekeringen.

zit er dan nu ook zo'n zware zekering tussen dynamo en acu ?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Speelt de draaddiameter daarin ook niet mee? Ik heb opzettelijk niet al te dikke kabel gebruikt, 10 mm2 dacht ik maar misschien is het zelfs maar 6 mm2, dat beperkt op zich al de stroom. Mijn zekeringen zijn 63 Amp.

En speelt het ook geen rol hoe snel of traag de zekeringen zijn? Hoe traag zijn "automotive" zekeringen eigenlijk, ik zag daarin nog nooit keuze tussen snel of traag of "mittelträge" ..?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb 25 of 32 mm2 laskabel gebruikt, met een extra PE-buis eromheen. Er zit nog wel een 0,01Ω shunt is die leiding.
Hoe groot zijn bij jou de accu's (bij mij 80Ah)

Zie ook mijn edit in mijn vorige post...

@ToothPick:
De alternator gedraagt zich als stroombron, De startaccu is normaliter nooit gezekerd. Die 170A zekering zit bij mij direct achter het scheidingsrelais.

Ik heb indertijd voor 170A gekozen, maar vraag nu dus of dat niet wat te veel is....
Ik heb geen zekering vlak bij de huishoudaccu, maar na bovenstaande te hebben gelezen ga ik daar ook voor zorgen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een identieke oplossing. Na heel wat zoekwerk en deze topic te lezen, lijkt volgende mij een ideale oplossing:

link

Enkel is dit nogal aan de prijzige kant (zoals ook de diode isolator), voor iets wat mij simpel zelf lijkt te maken.

Heeft er iemand ervaring met het maken/aankopen van een 'voltage comperator' specifiek voor deze toepassing? Dan is het een kwestie van er een zware relay achter te plaatsen, en dit zou hetzelfde moeten doen als deze VSR's waar ze toch 50-70 EUR voor vragen.

Alvast bedankt!

Met een microprocessorbordje is dit vast te doen, maar buiten mijn 'comfortzone'.

Lang geleden heb ik ooit een Electuurontwerp gebouwd van een relais dat afschakelt onder de 12V (om de autoaccu te ontzien). Het chippie daarvoor was destijds al moeilijk te vinden en het was allemaal niet geweldig stabiel (hoewel ik 'm nog steeds incidenteel gebruik).
Chippie was destijds volgens mij 10 gulden. Met printje, aansluitsnoer, relais (20A), behuizing, etc denk ik dat dit makkelijk 35 gulden gekost heeft.
Fast forward 20 jaar en dit is vergelijkbaar met 35 euro nu. Upgrade dit tot automatisch inschakelen naast de functie van automatisch uitschakelen, een 140A relais i.p.v. 20A en bijbehorende aansluitmogelijkheden, en 80$ klinkt eigenlijk niet echt prijzig.

Desondanks volg ik dit draadje met interesse ;) en hou me aanbevolen voor een ontwerp...

EDIT: Elektuur ontwerp was op basis LM10 Opamp met 'voltage reference'

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Microprocessor is overkill. Er dient alleen maar te worden vastgesteld of de startbatterij wordt geladen, zoja: de batterijen parallel schakelen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Vanwege ander onderwerp de hele dag aan een NE555 zitten te denken en dat deze met zijn 1/3Vcc en 2/3Vcc met weerstandsdelers toch deze functie aan zou moeten kunnen...

En als ik het kan bedenken, is het zeker al eerder verzonnen ;)
http://www.reuk.co.uk/wordpress/electric-circuit/simple-low-voltage-di…

De essentie:
http://reuk.co.uk//OtherImages/schematic-for-ne555-low-voltage-disconnect.jpg

Zo simpel dat het best zou kunnen werken. Even zorgen dat het stroomverbruik van de schakeling zelf binnen de perken blijft (bv alleen als de auto loopt van spanning voorzien of cmos variant van NE555 gebruiken) en dan zou het moeten werken...

ik ben op dit moment met iets dergelijks bezig in een boot
bijde accus opladen met de motor , maar onafhankelijk van elkaar ontladen
door middel van een aantal diodes van 150A

http://i4.photobucket.com/albums/y113/gebakje1/Naamloos1339_1.png

in dit geval kan ik de accus laden met een lader en de motor en onafhankelijk van elkaar ontladen

Anoniem

Lijkt een elegante oplossing, maar ik ben niet overtuigd.
Loodaccu's zijn steeds meer van het calciumtype.
Die vergen een hogere laadspanning dan klassieke loodaccu's. Als je dus een oudere laadinstallatie voorziet van nieuwe accu's is de laadspanning vaak onvoldoende en laden de accu's nooit volledig op.
Dit is ook nog eens ongunstig voor de levensduur.
Als je dan nog telkens 2 diodes in serie gaat zetten..
Bij Shottky's heb je dan 0.5V spanningsverlies en bij klassieke Si diodes 2V!! Zelfs bij gewone loodacu's is dit te veel.

als je geluk hebt, kan je de sense draad van je dynamo aansluiten op je accu's na de diodes. dan zal de dynamo de spanningsval compenseren.
bij mijn dodge kon dit, geen idee of je dit bij europese dynamo's ook kan?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 22 juni 2017 18:00:46 schreef grotedikken:
Lijkt een elegante oplossing, maar ik ben niet overtuigd.
Loodaccu's zijn steeds meer van het calciumtype.
Die vergen een hogere laadspanning dan klassieke loodaccu's. Als je dus een oudere laadinstallatie voorziet van nieuwe accu's is de laadspanning vaak onvoldoende en laden de accu's nooit volledig op.
Dit is ook nog eens ongunstig voor de levensduur.
Als je dan nog telkens 2 diodes in serie gaat zetten..
Bij Shottky's heb je dan 0.5V spanningsverlies en bij klassieke Si diodes 2V!! Zelfs bij gewone loodacu's is dit te veel.

je hebt gelijk.
ik heb een proefopstelling gedaan met 2x 85ah accus als kabel 6mm2 kabel met de lengte van ongeveer 5 meter
de diodes zijn 2 x skkd 100/16 van semikron
op de accu polen blijft een laad spanning van 13.2v over van de 14.2 van de lader
dus dit idee kan in de prullebak en zal het toch een relais worden :S
waarschijnlijk iets in de trend van een start relais voor bb motor of zit maaier

Op 22 juni 2017 21:07:32 schreef fcapri:
als je geluk hebt, kan je de sense draad van je dynamo aansluiten op je accu's na de diodes. dan zal de dynamo de spanningsval compenseren.
bij mijn dodge kon dit, geen idee of je dit bij europese dynamo's ook kan?

dit zou kunnen indien je een externe spannings regelaar hebt , maar volgens mij kun je dit niet doen bij de meeste dynamo`s waar de regelaar in zit gebouwd tenzij dit kan via de aansluiting waar het controle lampje op zit

.

[Bericht gewijzigd door klaasy op donderdag 22 juni 2017 22:37:26 (99%)