Amplifier speakon kopen

Hallo,

Ik help mijn vriend met het vinden van een nieuwe amplifiervoor zijn speakers. Hij had eerst al een amplifier maar helaas heeft hij deze al weggegooid en weet hij niet welke dit was.
Zoals op de foto te zien is, zijn het 125W 8ohm speakers er zijn er 2 van. Verder is het lastige dus dat ze speakon aansluitingen hebben.
Nu is mijn vraag aan jullie of jullie een goede amplifier weten die deze 2 speakers kan aandrijven voor een zo laag mogelijk bedrag (het moet natuurlijk ook weet niet goedkope rotzooi zijn).
De amplifier heeft aan 2 ingangen genoeg een aux en cd speler, mag altijd meer.

Berend

Speakon lastig? Speakon is de de facto standaard in professionele audio...

Een goeie versterker - goedkoop maar niet té goedkoop, dan kom je op DAP en Behringer uit. Kijk maar eens rond op www.baxshop.nl en www.thomann.de

Je zit met profi audio wel bijna altijd vast aan een losse voorversterker (of mengpaneel). Versterkers met speakon en meerdere ingangen zul je moeilijk/niet vinden.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 22 maart 2017 13:07:55 (27%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hmmm ja ik heb zelf alleen maar met draadklemmen gewerkt.
Ikzelf heb heb zelf dan ook alleen maar met simpele versterkers gewerkt en weet daarom wel waar ik op moet letten maar dit is wat professioneler spul en hier weet ik niet zoveel van.
Zou je misschien een paar voorbeelden kunnen geven die compitabel zouden zijn, en moet ik ook iets met de driver die in de speakers zitten doen?
Ik ga de ingang nog even navragen maar dat was volgens mij RCA.

Kruimel

Golden Member

Op 22 maart 2017 13:30:47 schreef ikke21:
[...] en moet ik ook iets met de driver die in de speakers zitten doen? [...]

Nee, "compression driver" is gewoon de naam voor het soort speaker dat het betreft, waarschijnlijk in combinatie met een hoorn. Er is een Wikipedia-artikel over. Er had ook "dome tweeter" oid kunnen staan (maar dat is dit dus niet).

Groet,
Kruimel

Je bent voor de versterker toch niet aan speakon gebonden? Aan de kant van de luidsprekers wel, maar aan de kant van de versterker kan je voor een ander type aansluiting kiezen.

Op 22 maart 2017 13:07:01 schreef Ledlover:
Speakon lastig? Speakon is de de facto standaard in professionele audio...

Een goeie versterker - goedkoop maar niet té goedkoop, dan kom je op DAP en Behringer uit. Kijk maar eens rond op www.baxshop.nl en www.thomann.de

Je zit met profi audio wel bijna altijd vast aan een losse voorversterker (of mengpaneel). Versterkers met speakon en meerdere ingangen zul je moeilijk/niet vinden.

Tegenwoordig zijn die er wel hoor: sommige zelfs met USB/SD kaart mp3 player. Volgens mij verkopen ze die bij o.a. Bax en Conrad.

Edit:
Zoiets dus:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-keyboar…
Nou is SkypechTec niet echt goede kwaliteit, maar wellicht zijn dit soort amps ook van degelijkere kwaliteit te vinden.

Overigens kun je gewoon elke willekeurige soort aansluiting gebruiken.
Gewoon aan de kant van de speaker Speakon gebruiken en aan de versterker met bv. open end op schroef- of klemaansluitingen.
Je kan ook een aansluitingenpaneel met daarop de Speakonaansluitingen maken aan de versterkerkant.
Edit 2: zie foto's voor een voorbeeld hoe het bij mijn setje is.

Ja ik weet nog wel dat hij eerst idd een mengpaneel had maar ik weet niet zeker of er dan dus een amplifier onder stond zal even vragen. Maar met alleen voor versterker kom je er denk ik niet.
Ik heb nog nagevragen en de ingang moet rca zijn.
Oke de driver maakt dus niks uit mooizo.
Kun je dan speakon naar draadklemmen kopen of zoiets? gaat er dan niks verloren? er zitten toch 4 kabels in zo'n plug.

Banaanstekker,klem of XLR naar Speakon kabeltje en je kan alle versterkers (bij de kringloop) uitzoeken die je maar wil. Speakon is gewoon twee polen. Volgens mij kan je de dekseltjes eronder eraf halen en dan kan je gewoon 'grote jacks' gebruiken (spec sheet: Dual 1/4" and Speakon® Connections) . Iets voordeliger in aanschaf.

Als je op feestjes en partijen gaat werken dan zou ik het wel serieus aanpakken. Als iemand jou betaalt dan mag je zelf ook wel eens in de buidel tasten.

Dus voor thuis:

Elke versterker is prima. Ik zou er geen 2x 500 Watt op zetten voluit.

Voor 'professioneel':

https://www.bax-shop.nl/versterker/samson-servo-300-2-x-150-watt-verst…
(zelfde merk als speaker)
En dan komt er nog wel een voorversterker of mengpaneel bij.

Op 22 maart 2017 13:57:54 schreef ikke21:
Kun je dan speakon naar draadklemmen kopen of zoiets? gaat er dan niks verloren? er zitten toch 4 kabels in zo'n plug.

Gebruik gewoon de 1+ en 1- aansluiting in de speakon als je met een 2-aderige aansluiting naar de speaker gaat.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
mel

Golden Member

Op 22 maart 2017 13:07:01 schreef Ledlover:
Speakon lastig? Speakon is de de facto standaard in professionele audio...

.

Zet er gewoon een andere plug op
Zelfs ik heb hier thuis gewoon XLR gemonteerd..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bedankt voor al jullie reacties.
Ik ga het vrijdagavond nog even bespreken want ik zie dat we toch nog meer informatie nog hebben voordat we verder gaan qua kosten en aansluitingen.
Ik zal zaterdag wel melden wat de uitkomst is.