Hoi,
Mijn werktuigbouwkundige achtergrond is even niet toereikend, vandaar dat ik na heel wat keren dankbaar dit forum gebruikt te hebben zelf een vraag heb!
Ik ben momenteel bezig met een schakeling die vrij veel lijkt op zo'n HEMA wegwerp fietslampje. Nu heb ik er eentje uit elkaar gedraaid, super simpel dacht ik, maar nu kan ik op die printplaat toch niet alles verklaren.
Zie bijlage (sorry de foto is van de witte LED en het schema van de rode) ik heb het hier even over die met het rode ledje op het schema. In serie met de LED staat een 75 ohm weerstand. Hierover staat tijdens het branden in totaal 3.6v, maar deze 2x CR2032 leveren 5.8v. Dat meet ik ook over de batterij connectors als de schakeling uitstaat. Zet ik het lampje aan dan zie ik de multimeter gelijk terugvallen naar 3.6v. De enige manier waarop ik dit kan verklaren is dat de batterijen niet meer stroom kunnen leveren. Door die 75 ohms weerstand loopt echter maar (1.4/75)= 18mA. Wat ik begrijp zouden een CR2032's dat makkelijk kunnen leveren. Het batterij voltage loopt ook op zodra het lampje uitgaat. Is dit een normale manier van ontwerpen?
Ook de 100ohm weerstand en 100nF condensator zijn voor mij onduidelijk. Ik dacht eerst dat het een debounce circuit was, maar zag toen ik het schema tekende dat ze niet direct invloed hebben op het switch signaal naar de IC.
Ik heb inmiddels wel met een Attiny85 een zelfde schakeling gebouwd met een condensator voor debouncing en die doet het gewoon. Echter zou ik toch graag een antwoord hebben op bovenste vragen. Die attiny85 kan namelijk ook maar tot max 5.5v (zoals de meeste microcontrollers?), vandaar dat ik dit lampje openende.
Alvast bedankt,