Wat vinden jullie van OLED tv's

Op 2 april 2017 12:04:32 schreef Fuzzbass:

Het nadeel van deze panelen? Het energieverbruik (aanzienlijk hoger dan LCD), en de helderheid (lager dan LCD)

Als je de huidige LCD's op hun maximum zet, moet je met een zonnebril tv kijken. Moet ook weer niet.
Mijn contrast in de woonkamer staat denk ik iets boven 25%. Anders vind ik het beeld te fel.

Klopt het gegeven dat die OLED effectief donkerder gaat staan bij wit beeld?

maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 2 april 2017 19:00:21 (98%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In elke TV winkel waar ik ook kom vis ik op afstand de OLEDs er uit. Mooie kleuren en contrastrijk beeld. IDD zal iets duurder zijn dan LCD in gebruik, maar ik vind LCD/LED gewoon naadje. Nog steeds grauwig/ blauwig beeld, springt er niet uit. Prijzen zakken flink nu. Nieuwe TV?? Word het zeker een OLED!

Arco

Special Member

Kleine OLED displays zijn belabberd slecht. Ik zou wel eens willen zien wat een continu beeld gedurende een week met zo'n oled tv doet.
Ik denk hetzelfde; bij een wit beeld kun je het vorige beeld gewoon nog zien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De enige ervaring die ik heb met OLED is het scherm in mijn vorige mobiel. Een Nokia 7900. Ik gebruikte een achtergrondafbeelding die voornamelijk zwart was met een wit plaatje in het midden. Het mooie was dat in het pikkedonker je de randen van het scherm niet kon zien omdat bij OLED zwart ook echt zwart is. Dus geen doorschijnende achtergrondverlichting zoals bij een LCD. Verder geen effecten van afnemende beeldkwaliteit over tijd. Deze telefoon heb ik zeker 3 à 4 jaar gebruikt. De contrastverhoudingen waren ook heel goed. Het beste beeld wat ik tot nu toe heb gezien.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 2 april 2017 22:41:52 schreef Arco:
Kleine OLED displays zijn belabberd slecht. Ik zou wel eens willen zien wat een continu beeld gedurende een week met zo'n oled tv doet.
Ik denk hetzelfde; bij een wit beeld kun je het vorige beeld gewoon nog zien...

Wat vind jij klein, Arco? Mijn huidige smartphone heeft een 5,5 inch HD OLED scherm, en de weergave is nagenoeg perfect. Veel beter dan het toch al niet te kinderachtige scherm van de Samsung Galaxy Note die ik 4 jaar geleden had. Dat scherm begon binnen een half jaar al in te branden (navigatie symbolen bleven staan). Ik heb mijn huidige samrtphone nu een half jaar, en ik zie daar geen enkel teken van.

Ik denk dat OLED schermen in de afgelopen paar jaar al aanzienlijk verbeterd zijn.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Thevel

Golden Member

Ook een nadeel van OLED is dat er alleen schermen van 55 inch en groter verkocht worden, hopelijk komen er ook kleinere schermen op de markt.
Ik zal ook graag een OLED willen maar ik kan niet meer dan 45 inch kwijt.

Komt wel die kleinere versies.

Blue Sky

Cableguy

Ik zit ook te wachten tot ze wat goedkoper en kleiner worden. Tot die tijd moet de plasma het nog volhouden, daarom heb ik er een 2e hands bijgekocht (75€) met een perfect beeld, zelfs nog ietsje beter dan mijn eigen. En dus staat die nu op zolder en hou ik hem als reserve ;-)

Waar rook is, is stroom
Arco

Special Member

Wat vind jij klein, Arco?

Ik heb getest met die 0.96 en 1.4" schermpjes, zijn belabberd. Qua helderheid is er niet meer zoveel verschil tussen tft en oled. (tft wordt ook steeds beter)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 2 april 2017 23:49:12 schreef Thevel:
Ook een nadeel van OLED is dat er alleen schermen van 55 inch en groter verkocht worden, hopelijk komen er ook kleinere schermen op de markt.
Ik zal ook graag een OLED willen maar ik kan niet meer dan 45 inch kwijt.

Ik ben vorig jaar overgestapt op een Samsung TV van 49 inch de KS8000 en die bevalt prima. Geen OLED die vind ik nog te duur.

Ik blijf een LCD scherm toch nog te onnatuurlijk...wacht wel, in een paar jaar tijd zijn de toestellen van een ruime 8000 Euro gedaaldnaar een 2400 Euro. En ook die vervelende hoepels zijn het ook niet meer.

Vandaag de kans gehad om bij een Loewe verdeler eens die Bild 7 OLED op wat normale beelden te aanschouwen.
Gewoonweg WAAAAUW. Niet te fel, niet te zacht, met het contrast van de goede ouderwetse beeldbuis. Kijkhoek langs alle kanten prima. Wat een beeld.

In Demo-modus redelijk helder beeld, tot het volledige scherm gevuld wordt met een felle kleur of wit en effectief daar zakt de helderheid merkelijk door zijn knieën. De LCD die er naast stond bleef uiteraard netjes op helderheid.

Ik weet niet wat het in mijn woonkamer zou doen, maar hier is weer bewezen dat perfectie niet bestaat, helaas.

Even LG vergeleken met Loewe... De uitbater had aan de andere kant van de showroom een LG staan met naar eigen zegge hetzelfde scherm. Beide zelfde filmpjes van YouTube. Geef mij maar het beeld van Loewe.
1. Veel vloeiender zonder één enkele hapering; LG stottert constant. Soort Frame Dropping.
2. Ook die kleuren van Loewe leken me veel natuurlijker te zijn.

Maar of het me 5000€ waard is... toch nog even wachten denk ik.

Dezelfde bevindingen, gelukkig!! Panasonic had ook al beweerd een beter beeld te presenteren dan LG met zelfde beeldplaat.

Op 5 april 2017 19:01:24 schreef smd:
Dezelfde bevindingen, gelukkig!! Panasonic had ook al beweerd een beter beeld te presenteren dan LG met zelfde beeldplaat.

Dat het Loewe beeld al beter is dan LG is wel duidelijk.

Geweldig benieuwd wat Sony & Panasonic in juni op OLED vlak gaan presenteren. Dat zijn toch net die merken die alle mogelijke truukjes verwerken om films zo realistisch mogelijk weer te geven. Verwacht er eigenlijk veel van.

Ik heb getest met die 0.96 en 1.4" schermpjes, zijn belabberd. Qua helderheid is er niet meer zoveel verschil tussen tft en oled. (tft wordt ook steeds beter)

De helderheid van oled is lager dan die van lcd, maar het contrast is groter.

Bij EP Beerepoot stond al een Sony OLED, design OK. Ze komen meer en meer die schermen!!!

Vrij benieuwd wat die schermen gaan doen bij een volledig wit beeld.
Ook vooral de kleuren. Ik zit momenteel even op een KD55x9005a van Sony te kijken en moet zeggen dat die tv nogal speciale kleuren geeft.
Ik krijg soms het idee dat blauw niet blauw is, maar blauw-groen.
Naar het schijnt een eigenschap van Sony tv's. Hopelijk is dat niet zo met hun OLED....

RAAF12

Golden Member

Dat is in te stellen in het menu. Hou er bij normaal kijkgedrag (avond/kunstlicht) een wit vel papier naast. De grijsschaal moet ook goed zijn. Daar zijn handige HD testpatterns voor te vinden op het net.
https://www.google.es/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv…

Mijn Samsung KS8000 uit 2016 heeft een fabuleus beeld, motheye screen en nog wat pixelgrapjes waar ik naam even kwijt van ben. Ik heb er aan de achterzijde nog wat witte LEDstrips opgeplakt. En ben nog lang niet toe aan OLED!

Als er een OLED naast draait RAAF12, dan wil je wel graag over !!

Op 13 april 2017 15:35:09 schreef Beeldbuisje:
Ik krijg soms het idee dat blauw niet blauw is, maar blauw-groen.
Naar het schijnt een eigenschap van Sony tv's. Hopelijk is dat niet zo met hun OLED....

Dan moet je er eens een Philips naast zetten, die zijn vaak helemaal rood afongesteld

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 13 april 2017 20:52:03 schreef Roches:
[...]

Dan moet je er eens een Philips naast zetten, die zijn vaak helemaal rood afongesteld

Ik heb mijn hele leven lang Philipsen gehad en toegegeven de laatste (55PUS8601) had zo een rode waas in het beeld.
Op de slaapkamer staat nog een 55PFL8007. Een full-HD, maar qua kleuren mag die Sony daar nog een serieuze les van leren.
Trouwens met de standaard settings staat die X9005A ook veel te rood. Lees je ook in alle reviews.

RAAF12

Golden Member

Op 13 april 2017 18:58:15 schreef smd:
Als er een OLED naast draait RAAF12, dan wil je wel graag over !!

Ben je gek ik heb net een nieuwe :-)

1 jaar oud, is toch al antiek???