Puls generator / verlenger

Hallo MGP,

Nu mag je heeeeeel erg boos op me worden want nu ben ik wel heeeeeel lomp bezig geweest!!! 1000x sorry voor misschien al het overtollige werk wat je hebt gedaan, want wat is er gebeurd? Op de fiets zit ook handgas (wisten we al) en nu zit ik (hoe bestaat het) continu aan de handgas-uitgang te meten!! Vandaar natuurlijk dat de meetwaardes helemaal niet bij het circuitje passen.

En inderdaad, iedereen mag nu even lachen. (Hoe lomp kun je af en toe zijn hé!)

Dus je hebt nu weer even tijd om rustig te worden (of te stoppen met lachen) en dan doe ik de metingen nu overnieuw. En misschien doet "ie ut" dan gewoon. Tot straks.

Ik word niet rap boos, we zitten nog maar aan bericht 65 en ik heb al ergere dingen meegemaakt ;)
Als de sensor werkt zoals in die laatste link dan heb je wel een ander programma nodig alsook een andere PIC want die moet analoog kunnen meten.

Dus eerst uw metingen doen zoals in die link, analoge spanning meten naargelang de trapsnelheid.
Als het dat niet is kun je meten op impulsen.

Ik wacht de resultaten af van uw metingen om te zien wat er moet gebeuren.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Op 29 april 2017 13:48:50 schreef MGP:
Ik word niet rap boos,

Pff, gelukkig maar! Ja dat is het "leuke" als je één keer een verkeerde keuze maakt en dan denkt dat je goed bezig bent. (gewoon de verkeerde stekkertjes gekozen natuurlijk, trapsensor en handgas zijn ook dezelfde soort stekkertjes, alleen omgedraaid. En in het kleine bakje zit alles bovenop elkaar.(is dit een mooi excuus?))Het grappige ervan is dat je toch de hele tijd met het gevoel rondloopt dat er iets niet klopt, maar je weet even niet wat.

Dus nogmaals 1000x1000x1000x sorry voor mijn lompigheid!!

Maar ook 1000x1000x1000x bedankt zover want:

!!! HIJ DOET HET !!!

Dus vergeet even al mijn onzin en metingen vanaf de post van "Gepost donderdag 27 april 2017 15:29:04"

Nou nu weer even met twee benen op de grond. De resultaten:

Eerst de stekkertjes omgedraaid op de printplaat want die zaten op standje "handgas". Toen alles netjes aangesloten om te proberen en toen...? Deed "ie ut" nog niet! Weer alles eens controleren en toen bleek dat ik door niet al te netjes werken keurig een sluiting had gesoldeerd tussen de + en puls draad. Even gerepareerd en voila een prachtige trapsensor verlenger!!

Op 15 april 2017 15:20:01 schreef MGP:

En ook nog het achteruittrappen, iets wat mijn programma niet detecteert :(

Wil je daar nog een keer naar kijken aub, want inderdaad achteruitrappen resulteert nu in netjes vooruit rijden.

De veiligheid gaat ook goed want als het circuitje "aan het rijden" is en je remt dan stopt netjes de ondersteuning! Hij schakelt gewoon even de spanning af van de trapsensor dus van het circuitje. Dus daar hoef je niks aan te doen!!

Nu dan even wachten op het frame onderdeel en dan de boel weer in elkaar schroeven. Daarna kunnen we praktijktesten doen en kijken of we nog wat moeten finetunen.

We zijn heel blij :)

Deze voormiddag tijdens mijn fietsuurtjes al een nieuw programma in gedachten gemaakt maar het is niet nodig en dat is best zo.

Snel, snel iets proberen is ook niet goed dan maak je hardware fouten, spreek van ondervinding.

Als alles goed werkt maak dan een nieuw printje want tijdens het fietsen krijg je veel trillingen waardoor uw verbindingen breken.
Misschien heb je dan al een idee welke instellingen (% en Tijd) het beste zijn zodat die dipswitchen wegkunnen door de waarden vast in te programmeren, weeral iets wat niet meer kan fouten door vocht ed.

Hieronder hetzelfde programma met detectie vooruit/achteruit trappen en dat kun je zien door een led aan pin 16, ON is vooruit.
Bij achteruittrappen loopt ook de ingestelde tijd zoals je de trappers zou stilhouden.

De rest is allemaal hetzelfde gebleven.

edit: en post dan eens een foto van die fiets met dat sensordoosje.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Volgende week hoop ik weer verder te gaan aan het projectje. Ik ga er nu eerst even van uitrusten en blij wezen dat we al zo ver zijn. Hier alvast 2 foto's. 1 met pulsdraad hoog is led 6 aan en een met pulsdraad laag is led 6 uit. Ik heb ook nog twee filmpjes gemaakt. Eén met en één zonder circuitje. Maar daar ga ik volgende week pas mee aan de slag dus daar moet je nog even op wachten.

Als je goed kijkt (het zijn niet zulke beste foto's) zie je op de foto's precies boven het circuitje het gebroken frame. Daarom de fiets al deels ontmanteld zodat ik gelijk aan de slag kan als het nieuwe onderdeel binnen is.

En inderdaad: eerst de kabellengte bepalen en dan alles netjes in elkaar solderen.

Goh..je hebt heel wat doorstreept in dit topic maar dat was absoluut niet nodig.
Eenmaal dat dit topic niet meer actief is gaat het heel snel richting kelderopslagplaats ;)

Op 29 april 2017 21:27:01 schreef Hans van M.:
Maar daar ga ik volgende week pas mee aan de slag dus daar moet je nog even op wachten.

Doe maar op uw gemak, je krijgt gratis "lifetime updates" en dank voor de foto's, dan zien we waar het geïnstalleerd wordt.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Hier zijn we weer. Even wat druk gehad en het frameonderdeel laat ook nog op zich wachten.

Ik heb wel je nieuwe programmaatje geprobeerd maar het lijkt erop dat het nog niet werkt. Dus hij werkt nog zoals eerst: bij trappen vooruit en achteruit gaat de ondersteuning netjes aan. Nog even goed gekeken of de PIC het nieuwe programma "gepakt" heeft en dat lijkt allemaal goed. Heb je nog nieuwe ideeën?

Zopas mijn scherm hersteld, 2 dagen zonder pc gezeten en geen tijd om mijn monitor te herstellen, maar doet het nu weer prima (rotte elco).

Ideeën genoeg maar te weinig info over het probleem :p

Wat ik zou willen weten is, licht de led op aan pin16 als je langer dan 5sec. achteruit trapt?
Het zou kunnen dat bij de eerste 2 pulsflanken de tijd begint te lopen en fiets toch vooruit rijdt.
Als je geen led aan pin16 hebt zou je mij misschien eerst een beschrijving kunnen geven wat de led aan pin1 doet als je vanuit stilstand achteruit trapt.

De bedoeling was dat als de fietser tijdens het rijden een klein stukje achteruit trapt, dat de tijd bijspringt zodat de motor niet onmiddellijk stilvalt.

Als je mij meer info zou kunnen geven kunnen we dat misschien oplossen.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Onderdelen voor de fiets ook binnen dus werk genoeg.

Ik heb wel een led aan pin 16 gemaakt dus kan ik kijken wat er gebeurd. Uit mijn hoofd gezegd weet ik nog van de test dat de led aan pin 16 heel zwak blijft branden welke kant je ook trapt. Maar ik ga nog tijd maken om beter te kijken en je vragen te beantwoorden.

Als je dan toch aan het meten bent, kun je misschien eens de spanning meten tussen pin 9 en de massa, bij gelijkmatig traag vooruit en achteruit draaien.

Bij het simuleren heb ik het programma geen enkele keer op een fout kunnen betrappen en daarom zoek ik het weer bij de werking van de trapsensor.

Is het werkelijk zoals in uw sensor.docx document?
Vooruit trappen = lang hoog(5v) en kort laag(0V)
Achteruit trappen = kort hoog(5V) en lang laag(0V)

edit: pinnummer was verkeerd, meten aan pin 9 of eens kijken met de led erop aangesloten.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Oké ga ik proberen, alleen duurt het even want ik wil eerst de fiets weer bruikbaar maken (mechanisch).

Op 12 mei 2017 08:57:28 schreef MGP:
edit: pinnummer was verkeerd, meten aan pin 9 of eens kijken met de led erop aangesloten.

Bedoel je met bovenstaande edit dat de led aan pin 16 komt te vervallen en dat het pin 9 moet zijn?

Op 12 mei 2017 18:36:51 schreef Hans van M.:
..Bedoel je met bovenstaande

Het was idd wat verwarrend, ik had eerst geschreven aan pin6 meten maar aangezien daar een led op staat kun je die led volgen.

Maar de spanningen aan pin9 interesseren mij meer en vooral het verschil in pulslengte tussen hoog en laag, want daarop wordt de traprichting gemeten.

Zet hem maar eerst mechanisch in elkaar, we zien dan wel.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Nog even geduld aub. De fiets rijdt inmiddels weer maar ik zit nog op nieuwe beugels te wachten waar de nieuwe batterij op komt. Als dat erop zit en alles doet het goed ga ik weer aan de trapsensor beginnen en dan gaan we in de praktijk testen. Ik ga er van uit dat het volgende week nog niet is maar die week erna. Tot dan hoop ik.

Geen probleem kan mij nog zeker 2 maanden goed bezighouden ;)

LDmicro user.

Hallo MGP,

Hier ben ik dan weer eens. De nieuwe beugels en batterij zitten eindelijk op de fiets en dat werkt tot nu toe prima. De planning om het programmaatje in het echt te proberen is as zaterdag. Tot dan.

Hallo MGP,

De test is gedaan en het blijkt dat alles werkt zoals je het hebt gemaakt.
Dus bij het achteruit trappen stopt de ondersteuning netjes na ongeveer een seconde.

Zou je over het volgende nog willen nadenken aub:

1 - Bij het achteruit trappen geen ondersteuning, dus de "vertraging" eruit halen of zo kort mogelijk maken. Als het kan helemaal weg want het is een beetje "gevaarlijk" want als je stil staat en je trapt achteruit gaat de fiets al even rijden.
2 - Voor de % zou ik willen voorstellen om er ipv 10/20/30/40% bv 1/2/5/10% van te maken.

De trapsensor volger is nu ingesteld op 10% - 1s en dat werkt voldoende. Ik zou nog wel een gevoeligere versie willen proberen. Want zodra ik 20% inschakel gaat het al minder goed.

Dus nogmaals hartelijk dank voor het werk wat je er voor doet en hebt gedaan. Ik hoop dat je nog tijd wil maken voor de fine tuning.

Hans,

Oef, het heeft wat moeite gekost om mij terug in te leven in mijn (uw) programma, het was al enige tijd geleden en heb ondertussen al een tiental andere gemaakt.

Hieronder een aangepast programma.

Als je achteruit trapt stopt de ondersteuning onmiddellijk.
Omdat de schakelaars binair ingelezen worden heb ik de berekening aangepast om zo weinig mogelijk te moeten veranderen.
De instellingen (%) worden nogmaals gedeeld door 4, je krijgt dan 2,5% 5% 7.5% en 10% en als dat nog teveel is kan ik dat nog altijd aanpassen.

Ik heb het niet getest, wel gesimuleerd maar ik denk dat er geen fouten inzitten.

Ik wacht wel op feedback ;)

LDmicro user.

Hallo MGP

Ja het heeft ook even geduurd allemaal. De beugels voor de batterijen zijn speciaal voor deze fiets gemaakt dus daar moesten we even op wachten. Nu is de fiets weer helemaal in orde (eindelijk pff)

Ik ben heel blij dat de trapsensor volger zo goed werkt. Nu alleen nog de Fine tuning.

Bedankt voor de snelle reactie, maandag tijd voor het herprogrammeren en daarna hoor je hoe het werkt.

Hallo MGP,

Het opnieuw programmeren is weer gelukt. Een paar testjes gedaan met de andere instellingen maar de instelling blijft 10%-1s. Dan werkt het het beste. Met het achteruittrappen gaat ook veel beter zo. Een enkele keer (alleen als je stilstaand langzaam draaid) dan activeerd de trapsensorvolger de ondersteuning. Zeg maar een enkele keer en dan random. We willen het zo eens een poosje proberen. We (dus ook de bestuurder van de fiets) zijn er tot zo ver erg blij mee. Bedankt.

Hier zijn we ook blij ;)

Het grote probleem van programma's maken 'op afstand' is dat je niet kunt meten.
Ik heb er geen flauw idee van over welke pulslengten het gaat van de sensor als je trapt.
Ook is de afstand tussen de sensor en de magneten van belang, vooruit rijden is lang 5V en kort 0V en achteruit is kort 5V en lang 0V.
1 valse melding is hij rijdt vooruit alhoewel je achteruit trapt, zeer gevoelig bij langzame bewegingen.
Daarom de sensor goed monteren tov de magneten.

De controller maakt geen vergissingen op dat gebied enkel de hardware kan voor problemen zorgen.

De contactdender is ingesteld op 1/1000 sec, moest ik metingen kunnen doen zou dat verhoogd kunnen worden maar dan zit het risico erin dat het programma de sensor niet meer ziet bij snel rijden.

Maar het werkt en als er nog problemen of aanpassingen nodig zijn roep je maar.

LDmicro user.

Hallo Hans

Gisteren nog eens het programma overlopen en heb het nog wat geoptimaliseerd betreffende de start.
Nu zit er een startvertraging van 0.5s en ook nog wat startbeveilingingen aangepast, dat eerste dient om bij heel trage bewegingen wat meer tijd te geven aan de sensor om de set/reset duidelijker te maken.

Als je tijd hebt moet je maar eens proberen.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Super bedankt nogmaals voor je inzet en de nieuwste versie van de tapondersteuning. Ik heb de bestuurder van de fiets nog niet horen klagen over de vorige versie, dus laten we het maar even zo. Als er een keer een gelegenheid is gaan we de nieuwste versie proberen.

Hallo MGP,

Lang geleden beloofd (en gemaakt)en nu eindelijk op YOUTUBE, de filmpjes van de fiets met en zonder trapvolger. Het geluid hard zetten dan hoor je het wiel draaien (met wat bijgeluiden). Doe even copy / paste van de files op de computer en de filmpjes doen het. O ik zie dat het gelijk linkjes worden dus dat hoeft niet.

met : https://www.youtube.com/watch?v=0uUKDxKebGs
zonder : https://www.youtube.com/watch?v=sLt7_B5MeWc

Nu ongeveer 400km mee gefietst en het gaat goed.

Bedankt voor de filmpjes.

Zo'n controllertje van een paar euro kan het leven toch veel makkelijker maken hé.
Zoals het vroeger werkte was dat inderdaad niet werkbaar of rijbaar ;) om telkens terug op te starten.

Wat ik wel opmerkte is dat de spanning niet wegvalt als je stopt, dit in tegenstelling tot wat je eerder eens schreef, maargoed na 400km ben je de testfase voorbij en ik ben ook heel blij dat het goed is afgelopen.

Als de kleindochter (13j) terug is van vakantie binnen 3weken zal ze zeker geinteresseerd zijn in die filmpjes want ze vraagt mij soms wat ik nu weer aan het maken ben, ze ziet die ledjes pinken als ik bezig ben en dan komt de vraag, voor wat dient dat en dat en dat ... laat ze dus nog even staan.

En voor u is het voordeel dat je al een pic kunt programmeren :)

edit: de spanning valt weg bij het remmen, dat was me even ontglipt..

LDmicro user.