8-bit computer op een breadboard

Als je hem niet meer kan aanraken is de chip zoizo kapot. Zelf bestel ik er altijd een paar extra, zeker als ze niet zo duur zijn. Een foutje in het aansluiten is zo gemaakt.

PE2BAS

En als ik nu nog een nieuwe LS189 pak meet ik 26mA (als ik de datasheet lees Icc = max 35mA bij Vcc 5 volt).

Dat is een normale waarde. Om een LS IC stuk te maken moet je al iets behoorlijk mis doen:
- verkeerde voedingsspanning (vooral bij het inschakelen)
- IC omgekeerd plaatsen, dat hebben ze niet graag.
- Static ontlading, maar dan moet je toch al onder zeer hoge spanning staan. Zo heb ik nog geen LS stuk gehad.
- Brol clone IC geleverd. Als ik de foto zag lijk het mij achteraf geen originele TI chip te zijn. De opdrukken van mijn chips zijn anders.

Ik koop mijn IC's bij Mouser, Conrad of EO. Die werken altijd en blijven werken.

Je nieuwe IC met die 26mA werkt die nu? Heb je al de WR pin3 aangepast zodat die niet continu aan GND ligt? En je ontkoppeling aangepast. Zo een test kan toch niet lang duren.

Kruimel

Golden Member

Op 16 december 2017 18:10:24 schreef henri62:
[...]

Oh ja: Ledjes aan een TTL chip hangen is per definitie een slecht idee. De uitgang kan vrijwel niks sourcen. (behalve de speciale open collector drivers die naar GND sinken).

Valt wel mee hoor, hoeveel mA heb je nu nodig om een LED te laten oplichten? Verder moet je rekening houden met de thresholds van de TTL (en HCT, de 'T' staat voor TTL compatible) ICs, die zijn niet symmetrisch, maar is vrij dicht bij massa. Een LED naar GND zal dus de werking van de poorten verderop niet zeer beïnvloeden omdat de Uf van een LED groter is dan de threshold. Als je hem echter naar VCC aansluit zal de volgende ingang altijd een logische '1' zien. Dit is anders bij de HC ICs, die zullen niet altijd lekker werken met een LED op een uitgang.

Het verhaal voor zover,

Ik ben gisteravond en vanmorgen nog even bezig gegaan. met de RAM IC's. En ik ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat het mis gaat op het moment dat pin1 aan GND komt te liggen. Op dit moment loopt de stroom Icc op tot bij de 200mA.

Ik heb geen idee waar het mis gaat maar ik gok op een set kapot aangeleverde IC's. Ik had er vijf bestel bij de zelfde leverancier. Inmiddels is er één richting de vuilnisbak, twee in twijfelachtige staat. Hier komen geen te verwachte resultaten uit. verder nog één waarop ik alleen de basis heb gemeten en één die geheel nieuw is.
Maar deze laatste te geven ook geen goede resultaten.

Ik ga dus eerst maar wat andere IC's bestellen. Even kijken wat ik kan krijgen.

Op 17 december 2017 11:19:29 schreef fotoopa:
[...]Dat is een normale waarde. Om een LS IC stuk te maken moet je al iets behoorlijk mis doen:
- verkeerde voedingsspanning (vooral bij het inschakelen)

voeding twijfel ik niet aan. (5 volt dc met op het board 100nF over de voeding.)

- IC omgekeerd plaatsen, dat hebben ze niet graag.

Ze lijken mij goed te staan de stip geeft pin 1 aan.

- Static ontlading, maar dan moet je toch al onder zeer hoge spanning staan. Zo heb ik nog geen LS stuk gehad.
- Brol clone IC geleverd. Als ik de foto zag lijk het mij achteraf geen originele TI chip te zijn. De opdrukken van mijn chips zijn anders.

statische ontlading sluit ik ook vrijwel uit.
Wat betreft de opdruk heb ik geen idee. Het is wel opvallend dat in tegenstelling tot de andere IC's deze alleen de stip bij pin 1 hebben en niet de U-vormige uitsparing in de behuizing uit de kopse kant.

Ik koop mijn IC's bij Mouser, Conrad of EO. Die werken altijd en blijven werken.

Je nieuwe IC met die 26mA werkt die nu? Heb je al de WR pin3 aangepast zodat die niet continu aan GND ligt? En je ontkoppeling aangepast. Zo een test kan toch niet lang duren.

Kruimel

Golden Member

Ik zie dat Ben Eater een filmpje gemaakt heeft over 'Turing completeness' (YouTube link), het is wat filosofisch (hij bouwt er niets), maar niettemin interessant.

Op 27 oktober 2017 14:27:05 schreef tmdr:
Edit: overigens het nog veel erger dan jij denkt, 2^5 = 32 maal de instructieset schrijven.

Even "oude koe"....

Ik zou een structuurtje maken die uit de X flag bits eentje (of een veelgebruikte combinatie!) selecteert en al dan niet inverteert. De controle bits hiervoor komen ALTIJD uit het instructiewoord, dit bit wordt ALTIJD uitgerekend.

Vervolgens kan je de microcode verdubbelen om afhankelijk van het bit 1 of andere tak te nemen. (De gewone instructies hebben 2x identieke varianten, de conditional branches hebben een "nop" aan de ene kant en een branch aan de andere. Conditional moves en dergelijke zijn dan trouwens heel makkelijk te maken..... )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Topic over de fake 74LS189:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/137684/1

Ik zou ze bij EOO halen: https://www.eoo-bv.nl/53-overige-ic-s?p=3

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zondag 7 januari 2018 18:46:22 (30%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 7 januari 2018 18:45:11 schreef Roland van Leusden:
Topic over de fake 74LS189:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/137684/1

Ik zou ze bij EOO halen: https://www.eoo-bv.nl/53-overige-ic-s?p=3

bedankt voor de link.

Ik heb ze voorlopig opnieuw uit het verre oosten besteld.(wel een andere leverancier.) Als deze ook niet goed zijn dan ga ik opzoek naar een westerse leverancier.

Nog even om mijn bijdrage tot nu toe af te ronden.

Ik heb gisteren de nieuwe 64 bit ram ic's mogen ontvangen. Nu werkt alles wel correct.

het zal dus inderdaad zo zijn dat er de vorige zending rommel IC's zijn ontvangen.

(Dit zijn wel goede IC's)

Ik weet niet of ik hier mag vertellen welke E-bay verkoper ik nu de goede IC's heb aangeschaft, Maar wie het wil weten mag mij altijd een berichtje sturen.

Iedereen bedankt voor de hulp en meedenken.

Anoniem

Op 13 januari 2018 13:29:21 schreef van Stolk:
Maar wie het wil weten mag mij altijd een berichtje sturen.

Ik ben wel geïnteresseerd om het IC aan te schaffen bij dezelfde verkoper. Je email adres is alleen niet openbaar.

Het draadjes op lengte knippen voor de breadboard computer was ik snel zat. Daar is het project nu op gestrand, en er zijn nuttigere dingen te doen natuurlijk. Ik vind het een typisch klusje om kinderen mee bezig te houden :).