Eplan symbolen

Beste

Vroeger werkte ik steeds met Caddy++ om schema's te tekenen maar nu ben ik overgestapt naar Eplan omdat dit toch wel iets uitgebreider is. Nu zit ik wel een beetje vast qua symbolen zo vind ik bv geen 4 polige automaat of een 4 polige contactor,.... Is dit wel normaal? Of is het de bedoeling dat je deze zelf allemaal nog moet liggen tekenen? Of is er ergens een library beschikbaar waar ik de basis symbolen kan terug vinden?

Mvg
RS232

chuckie

Honourable Member

Als je je project aangemaakt hebt krijg je bovenin de tab invoegen erbij.
Daar klik je op symbool en kies je welke lijst je wilt gebruiken.
Ze staan er kant en klaar in maar je kan ze zelf ook samenstellen met de enkele symbolen. En als je die vaker wilt gebruiken voor een speciaal doel maak je er een venster macro van.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Daar klik je op symbool en kies je welke lijst je wilt gebruiken.

Ik heb gekozen voor de IEC meerlijnige symbolen maar een 4 polige automaat kan ik hier niet in terug vinden. Ik heb precies het gevoel dat ik enkele lijsten mis. Weten jullie misschien waar ik een lijst kan vinden met standaard symbolen? Ik kan deze natuurlijk zelf tekenen maar als deze ergens al beschikbaar zijn is het wat onnozel om dit zelf allemaal te doen, voor 1 symbool neemt dit niet veel tijd in beslag maar voor meerder symbolen...

Zou er in moeten zitten. Bibliotheek: IEC_Symbol,
4 polige automaat: Symboolnaam FA4 / Symboolnr. 1195.
4 polige contactor is standaard symbool van een magneetschakelaar. Teken 4 contacten of maak een artikel aan met 4 contacten.

[Bericht gewijzigd door Den Donz op dinsdag 4 april 2017 15:14:02 (38%)

Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, maar je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

een 4 polige automaat vind je onder IEC_Symbool => Beveiligingsschakelaar => Beveiligingsschakelaar, 8 aansluitingen.

Magneetschakelaars en/of contactors en/of hulpkontakten, die teken je per kontakt.
Je kunt dan 1 kontakt selecteren (schemasymbool) en op je schema plaatsen en dan met ingedrukte muis over je schema slepen. Overal waar het kan wordt dan vanzelf het contact getekend. Dit kan ook met talloze andere symbolen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

4 polige automaat: Symboolnaam FA4 / Symboolnr. 1195.

Ik heb net eens gezocht maar niet te vinden niet onder FA4 maar ook niet onder 1195. Er lijken ook veel gaten te zijn in de nummering dus ik denk dat er iets mis is met mijn library kan ik deze ergens terug vinden?

Ik heb nu ondertussen wel een 4p automaat getekend maar ik mis heel veel symbolen die ik nodig heb.

Heb je de studentenversie of een volledige versie?

Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, maar je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heb je wel de juiste symboolbibliotheek geopend?
Optie => Instellingen => Projecten => <eigenprojectnaam> => Beheer => symboolbibliotheken?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Probleem opgelost. Herinstallatie heeft wonderen gedaan ;)

Waarschijnlijk was actualiseren van de symbolenbibliotheek voldoende geweest :-)

Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, maar je wordt oud omdat je stopt met spelen.