extra battery plaatsen snachts huis voorzien van 230v

eSe

Honourable Member

Een tv die op batterijen speelt zal in gebruik altijd duurder zijn dan een op 230V.
En dan zit je net naar een interessant programma te kijken en dan zijn de batterijen leeg...

Er zijn, vooral voor de Afrikaanse landen en andere gebieden met veel armoe en weinig stroomvoorzienening, radio's die je kan opwinden. Beetje zoals die oude muziekdoosjes, maar hier met een klein generatortje ingebouwd. Misschien een grote versie maken en heel de straat een paar uur in het rad laten rondlopen, zoals hamsters. Kunnen die beestjes ook een keer lachen :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
evdweele

Overleden

Er zijn, vooral voor de Afrikaanse landen en andere gebieden met veel armoe en weinig stroomvoorzienening

Op CO hebben we het meestal over de situatie in West-Europa, en nog enger beperkt over Nederland en Vlaanderen.
Hier is de stroomvoorziening, of een gebrek daaraan, nauwelijks een issue.

Het zijn altijd individuele initiatieven om tot een alternatieve vorm van elektriciteitsopwekking te komen.
Leuk als hobbyproject, maar qua efficiëntie blijft dat altijd ver achter op de uitstekende levering door de energiemaatschappijen. En bij kostenbesparing zet ik ook grote vraagtekens.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

De energiecentrales hebben ook een belabberd rendement.
Een kennis van mij heeft een oude watermolen gekocht, en wil m.b.v. het waterrad en een generator zelf energie opwekken. Ik hoor wel hoe het afloopt, maar ik vind het een goed initiatief.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 6 april 2017 18:16:52 schreef eSe:
Er zijn, vooral voor de Afrikaanse landen en andere gebieden met veel armoe en weinig stroomvoorzienening, radio's die je kan opwinden. Beetje zoals die oude muziekdoosjes, maar hier met een klein generatortje ingebouwd. Misschien een grote versie maken en heel de straat een paar uur in het rad laten rondlopen, zoals hamsters. Kunnen die beestjes ook een keer lachen :-)

Groetjes,
eSe

Niet echt nieuw. Mijn vader had in de oorlog een paar onderduikers. 's Avonds gingen ze klaverjassen. Wie verloor moest fietsen voor het licht totdat een ander verloor.

evdweele

Overleden

Op 6 april 2017 19:40:18 schreef mel:
De energiecentrales hebben ook een belabberd rendement.

Ik mag toch aannemen dat de bedienaren van een energiecentrale niet nutteloos een paar ton kolen meer verstoken.
Er moet zoveel mogelijk winst worden gemaakt, dus hoe zuiniger de centrale aan de praat is te houden hoe beter.
Dat het rendement geen 100% kan zijn heeft iets met natuurwetten te maken ;-)

Een kennis van mij heeft een oude watermolen gekocht, en wil m.b.v. het waterrad en een generator zelf energie opwekken. Ik hoor wel hoe het afloopt, maar ik vind het een goed initiatief.

Ik ben ook wel benieuwd.
Hoe hou je bij zo'n watermolen de frequentie binnen +1 en -1 hertz op 50Hz nauwkeurig?
En hoe stabiel is de spanning die wordt geleverd? Niemand vindt het leuk als de spanning de ene keer 180V is en 3 uur later 245V.
Bij een beek of rivier met wisselende waterstanden en daardoor stroomsnelheden zou dat nog wel eens een probleem kunnen zijn.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 6 april 2017 19:56:01 schreef evdweele:
Hoe hou je bij zo'n watermolen de frequentie binnen +1 en -1 hertz op 50Hz nauwkeurig?

In principe is dat niet zo moeilijk. Je koopt een kortsluitankermotor. Die sluit je aan op het lichtnet en je drijft hem mbv de watermolen en de nodige versnellingen aan op boven de nominale toerental. Dan gaat deze motor stroom van 50Hz leveren aan het lichtnet.

Op 6 april 2017 19:56:01 schreef evdweele:

Hoe hou je bij zo'n watermolen de frequentie binnen +1 en -1 hertz op 50Hz nauwkeurig?
En hoe stabiel is de spanning die wordt geleverd? Niemand vindt het leuk als de spanning de ene keer 180V is en 3 uur later 245V.
Bij een beek of rivier met wisselende waterstanden en daardoor stroomsnelheden zou dat nog wel eens een probleem kunnen zijn.

Dat is tegenwoordig geen probleem meer. Veel van de huidige kleine generatoren hebben een omvormer aan boord. De spanning en het toerental van de generator is niet belangrijk meer. De omvormer levert 230 Volt bij 50Hz. Wordt er weinig energie gevraagd, dan gaat de generator gewoon stationair draaien.

mel

Golden Member

Op 6 april 2017 20:01:58 schreef ohm pi:
[...]In principe is dat niet zo moeilijk. Je koopt een kortsluitankermotor. Die sluit je aan op het lichtnet en je drijft hem mbv de watermolen en de nodige versnellingen aan op boven de nominale toerental. Dan gaat deze motor stroom van 50Hz leveren aan het lichtnet.

waarom zou dat 50 Hz moeten zijn? de meeste apparaten hebben een frequentieonafhankelijk gebied waarop het werkt.En het is een geluk, dat de watermolen achter een stuw ligt, dus de waterstand zal best wel constant zijn.En anders is het een uitdaging...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Op 6 april 2017 20:37:37 schreef mel:
waarom zou dat 50 Hz moeten zijn?

Een apparaat met een synchroonmotor, een klokje dat zijn pulsen uit de netfrequentie haalt.
En er zal nog wel meer zijn te bedenken.

Je hebt een mooi apparaat op de kop weten en thuisgekomen ontdek je dat dat ding niet functioneert op 65 of 42Hz.
Je zet jezelf dan op een eiland waar niet alles dat overal elders gewoon wordt gebruikt kan worden toegepast.

Je importeert ook niet blindelings apparaten uit de USA omdat je weet dat de netspanning en netfrequentie een probleem zouden kunnen zijn.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
evelo

Golden Member

Op 6 april 2017 11:39:06 schreef Koen78:
[...]

Wij wassen zelf en koken zelf.

Ik vind dit zo'n typische reactie: iemand die relatief gezien minder energie verbruikt dan het gemiddelde wordt weggezet als een vuile armoezaaier.

Maar de grootverbruikers leggen dan wel hippe paneeltjes op hun dak, want dan zijn ze goed bezig en iedereen kan het zien.

Bovenstaande reactie snap ik niet.
Koen78 gebruikt op 6 april 2017 11:39:06 nergens het woord 'armoezaaier'

maartenbakker

Golden Member

Toch snap ik wel dat evelo het zo leest. Komt een beetje rot uit het toetsenbord zelfs als het niet zo bedoeld zal zijn.

Specifiek

M.a.w. ofwel is uw elecmeter defect ofwel zijn jullie mensen die heeeel lang met dezelfde kleren rondlopen.

klinkt nogal laatdunkend over mensen die hun best doen om zuinig te leven en daar beter in slagen dan de TS. Niet dat er iets mis is met wat hij doet trouwens want bewust bezig zijn met energie is altijd goed! De fout is hooguit dat hij vergeet dat andere mensen een andere aanpak kunnen hebben die niet minder effectief hoeft te zijn. Hij haalt ook iets aan over eten, maar als je op gas kookt telt het ook niet mee met het electriciteitsverbruik om maar een alternatieve verklaring te noemen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 april 2017 21:58:23 schreef evelo:
[...]

Wij wassen zelf en koken zelf.

Ik vind dit zo'n typische reactie: iemand die relatief gezien minder energie verbruikt dan het gemiddelde wordt weggezet als een vuile armoezaaier.

Maar de grootverbruikers leggen dan wel hippe paneeltjes op hun dak, want dan zijn ze goed bezig en iedereen kan het zien.

beste evelo,

leg het ons gewoon uit hoe je dit doet. iedereen die ik ken zou weinig willen verbruiken/betalen. en ik stel me ook de vraag wat dit heeft te maken met een armoezaaier? post eens een foto van uw laatste eindfactuur? ik vind het super dat dit kan maar ik weet niet hoe. ons gezin bestaat uit 4 pers. en hebben 1 wasmachine/dag, 1 afwasmachine/dag, de tv staat ongeveer 5 uurs per dag aan, 2 ijskasten die gevoed worden, eten maken doen wij op gas, warm water is op gas, waar kunnen wij besparen? en ja ik heb hippe zonnepaneeltjes op mijn dak liggen maar ik kan met 100% zekerheid zeggen dat de 5000 kwh die ik aanmaak groen zijn. hoe deze verbruikt worden, misschien door de buren van mij, maakt mij niet uit. ik weet dat heel groen bezig ben. mensen die geen panelen liggen hebben en misschien zelfs bij de electriciteitsleverancier voor 100% groene energie betalen krijgen deze ook van kernenergie en zo meer binnen gestuurd.

ik heb ook 1000kwh elec overschot die ik dan weer met een warmtepomp verbruik om mijn woning te verwarmen in de winter.

toch ben ik benieuwd dat jij ons kan laten begrijpen hoe je zo weinig energie nodig hebt.

Mvg
Koen

maartenbakker

Golden Member

1 wasmachine per dag vind ik wel veel voor 4 personen, tenzij er misschien luiers of dergelijke aan te pas komen. Dat kan vast ook wel elke andere dag. Andere mogelijkheden afhankelijk van de omstandigheden, zijn een grotere machine of het vermijden van halve trommelvullingen.

Op koelkasten en vrieskasten is soms nog fors te besparen, dat hangt erg van het type af. Vooral sommige dubbeldeurskasten en vrieskisten zijn nog redelijk stroomvreters. En staan de koelkasten wel netjes in een ruimte die ook des winters boven de 10 a 15 graden is?

En hoe zit het met de verlichting? Allemaal TL, CFL of LED? Of hier en daar nog een gedimde halogeenlamp (rendement slechter dan dat van een gewone gloeilap die voluit brandt)?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik had vroeger een verbruik van 8000kWh, toen ik alleen woonde. het huis was niet geïsoleerd, de chauffage liet het vaak afweten waardoor ik naar electra vuurtjes moest grijpen, koken deed ik amper (was continue weg voor werk).
ben dan getrouwd en een dochter gekregen, en het verbruik zat nog steeds rond de 7500-8000. deze keer wel veel meer electrisch koken (oven en kookplaten) en geen electra vuurtjes meer voor verwarming.

dan zijn we gaan besparen. wasmachiene en droogkast vervangen, droogkast nog minimaal gebruiken (enkel voor de beddelakens enzo) keukendiepvries weggedaan en enkel de grote kofferdiepvries behouden. keukenkoelkast vervangen.
we verwarmen met een pellet kachel nu (die heeft dus de hele dag door een verbruik van 130W voor de ventilatoren), we verwarmen het water electrisch, we koken electrisch (microgolf, oven, kookplaten), heel het huis is quasi ledverlichting, alleen op de nodige plaatsen hangt er TL of een spaarlamp
resultaat:
7354kWh in 2013,
5830kWh in 2014,
6112kWh in 2015,
5680kWh vorig jaar.
in 2016 op reis geweest en het weekverbruik was toen 21kWh voor 7dagen (dag + nacht). er stond quasi niks aan buiten het internet, een laptop (voor VPN vanuit china) en de frigo+diepvries
vorige maand weer op reis geweest maar deze keer de warmwater boiler niet afgeschakeld zodat we konden douchen bij thuiskomen. week verbruik 42kWh.
als wij hier een jaar NIET zouden zijn, dan nog zitten we met 2184kWh/jaar verbruik. zonder de waterboiler zouden we nog 1100kWh hebben enkel door diepvries, frigo en internetmodem

een gemiddelde kofferdiepvries zit zo met een jaar verbruik van 300-400kWh, daar nog een klein koelkastje bij van een 200-300kWh/jaar, dan zitten we in het slechtse geval al aan 700kWh voor die 2.
neem een 100W sluipverbruik van de internet modem, de wifi router, de digibox van TV, de wekkerradio.... 0,1kW x 24h x 365d = 876kWh.
ik snap niet hoe je onder de 1500kWh kan geraken en er fysiek ook nog wonen, koken, wassen...

ik wil graag leren wat ik fout doe. nutteloze omzettingen niet meerekenen.
de waterboiler wegdoen, om dan 50€ gas bij te betalen per maand is ook geen oplossing.
de diepvriezer wegdoen om dagelijks naar de winkel te rijden voor verse producten idem. dan verplaats je de onkost naar de auto

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evdweele

Overleden

Met een eenvoudig energiemetertje (de voorganger van deze) heb ik gedurende een aantal dagen het verbruik van zoveel mogelijk verbruikers in mijn huis opgenomen. Overigens een project van enkele maanden.

Het metertje registreert het verbruik in kWh en de tijdsduur dat is gemeten.
Die informatie heb ik in een Excel sheet gezet en omgerekend naar verbruik per jaar.

Van verlichting heb ik het opgegeven vermogen van de fabrikant genomen en dat vermenigvuldigd met het geschatte aantal uren dat die verlichting per dag brandt.
Apparaten waar ik of niet bij de stekker kon, of die vast gemonteerd waren heb ik als "onbekend" genoteerd.

Dan kom ik tot de volgende berekening:

code:

Slaapkamer: Telefoon, Projectieklok                                 14 kWh
Slaapkamer: verlichting                                             18 kWh
Woonkamer:  Satellietontvanger, Mediaplayer, TV, klok, DVD-speler  511 kWh
Woonkamer:  Radio/versterker                                       128 kWh
Woonkamer:  internetmodem/DECT-basisstation                         58 kWh
Woonkamer:  verlichting                                            168 kWh
Keuken:     diepvrieskist                                          465 kWh
Keuken:     Koelkast                                               104 kWh
Keuken:     verlichting                                             44 kWh
Keuken:     Espressomachine                                        735 kWh
Keuken:     vaatwasmachine                                        onbekend
Hobbykamer: PC + randapparatuur                                   1126 kWh
Hobbykamer: verlichting                                            131 kWh
Badkamer:   verlichting                                             36 kWh
Badkamer:   wasmachine                                            onbekend
Badkamer:   droogtrommel                                          onbekend
Gang:       verlichting                                             22 kWh
WC:         verlichting                                             15 kWh
                                                                  ========
                                                          Totaal  3575 kWh
                                            Jaarafrekening Eneco  4420 kWh

Het verschil van 4420 - 3575 = 845 kWh
zal dan het verbruik zijn van wasmachine, droogtrommel en vaatwasser.

Een aantal apparaten kunnen zeker zuiniger.
De espressomachine is een horecamodel. Die staat langdurig stroom te verbruiken zonder dat er koffie wordt gevraagd. Maar als ik NU koffie wil heb ik geen zin om eerst een half uur te wachten tot het ding is opgewarmd.
De diepvrieskist is inmiddels 30 jaar oud. In die tijd had men nooit van energielabels gehoord.
De PC zou ook een stuk zuiniger kunnen, maar het is zo makkelijk om er 5 HDD's van 1TB in te hebben.
De verlichting in de woonkamer zou een klein beetje zuiniger kunnen, maar met spaar- en ledlampen heb ik daar al bezuinigd.
De enige plekken waar nog gloeilampen zitten zijn de slaapkamer, de badkamer, de gang en de wc. Die branden maar zo kort dat vervanging niet lonend is. En de voorraad gloeilampen is nog lang niet op.

Koken gebeurt op gas en warm water komt van de blokverwarming.

Aanvulling op verzoek van @nurky.

code:

PC: (bouwjaar 2009)

Processor         Intel Core 2 Duo E8500 @ 3.16GHz (Wolfdale 45nm Technologie)
RAM               8.00GB Dual-Kanaal DDR2 (5-5-5-15)
Moederbord        MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.LTD P45 Neo3
Grafisch          1023MBNVIDIA GeForce GTX 460 (MSI)
Beeldscherm       EIZO CG277 (1920x1080@60Hz)
Opslag            5x 1863GB Western Digital WDC WD20EARX-00PASB0 ATA Device (SATA)
DVD               ASUS BC-12D2HT ATA Device
Geluid 	          Realtek High Definition Audio
Besturingssysteem Windows 7 Ultimate 32-bit SP1
Netvoeding        Corsair RM650 650W ATX24

NAS               Synology DS2413 met 12x Seagate ST3000 (2,7 TB)

Espressomachine Expobar Office Control (1200W)

Verlichting:
Woonkamer 2x halogeen 10W, 6x spaar 5W, 1x spaar 18W (oude Philips jampot), 1x LED 9W.
Hobbykamer 2x TL 30W
Keuken 1x TL 40W
Slaapkamer 1x gloei 100W
Badkamer 2x gloei 25W + 1x gloei 75W
Gang 1x gloei 60W
WC 1x gloei 40W

Nu schiet me te binnen dat ik de stofzuiger en het strijkijzer heb vergeten te noemen. En de elektrische oven, maar die wordt hooguit 1x per 2 weken gebruikt.

Ik ben overigens helemaal niet van plan om te bezuinigen. Ik wilde alleen een overzicht van alle verbruikers hebben.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

evdw: mooi overzicht
geeft een idee van de verbruiken en waar aanpakken om te bezuinigen. Alleen is er geen info over de soort apparaten die gebruikt worden. Bv. PC of laptop, led verlichting, spaarlamp, of TL. Bv PC verbruik en expresso machine vallen me op. Mogen we hier wat info over?
Dank.

evelo

Golden Member

Ik heb de vorige jaren enkele metingen gedaan van de aparte verbruikers maar heb die cijfers niet meer.

Als ik me goed herinner waren dit ongeveer de verhoudingen:

laptop 60kWh, HP van 2011 denk ik.
koffiem 60kWh, een gewone met filters
Regenwaterpomp: 60kWh
koelkast/diepvries(288L, vriezer 2 lades) combi in de keuken: 250kWh
cv: 150kWh vooral als de twee pompen draaien, is met klokprogramma.
koken: 600kWh voor oven en inductiekookplaat
licht: 100kWh, alles led tussen de 4 en de 7W.
wasmachine: 150kWh 1,5kW per wasbeurt, drogen op rekje of buiten.

Dan kom ik uit op een 1430kWh. Aan de ene kant zijn we veel thuis maar ook wel eens weekendjes weg, vakantie,... heel onregelmatig en dat scheelt veel in ons verbruik.

Mooi overzicht evdweele!

Het is erg afhankelijk van gezin, routine en hobby.

Ik heb ongeveer hetzelfde verbruik. Ik kan me voorstellen dat een gezin die veel weg zijn, weinig TV kijken (op een kleinere TV), niet ontbijten en geen PC hobby hebben (meer tablet/laptop) al een veel lager verbruik hebben.

Bij sommigen gaan er 's morgens om 8 uur enkele TV's en een PC aan tot 's avonds laat. Dat scheelt.

Op 8 april 2017 10:28:03 schreef evdweele:

Dan kom ik tot de volgende berekening:

code:

Slaapkamer: Telefoon, Projectieklok                                 14 kWh
Slaapkamer: verlichting                                             18 kWh
Woonkamer:  Satellietontvanger, Mediaplayer, TV, klok, DVD-speler  511 kWh
Woonkamer:  Radio/versterker                                       128 kWh
Woonkamer:  internetmodem/DECT-basisstation                         58 kWh
Woonkamer:  verlichting                                            168 kWh
Keuken:     diepvrieskist                                          465 kWh
Keuken:     Koelkast                                               104 kWh
Keuken:     verlichting                                             44 kWh
Keuken:     Espressomachine                                        735 kWh
Keuken:     vaatwasmachine                                        onbekend
Hobbykamer: PC + randapparatuur                                   1126 kWh
Hobbykamer: verlichting                                            131 kWh
Badkamer:   verlichting                                             36 kWh
Badkamer:   wasmachine                                            onbekend
Badkamer:   droogtrommel                                          onbekend
Gang:       verlichting                                             22 kWh
WC:         verlichting                                             15 kWh
                                                                  ========
                                                          Totaal  3575 kWh
                                            Jaarafrekening Eneco  4420 kWh

bij ons zal gelijkaardig zijn, alleen hebben we 2 laptops (ik ene en de vrouw ene).
ik ben een tijd gaan meten, maar heb maar weinig waardes. mijn toestel gaf de kost in €/jaar
-kofferdiepvries: 94€jaar, ik kwam met de gemeten kWh tijdens de gemeten tijd op 438-584kWh/jaar (sinds vandaag andere gekocht, dus hopelijk zakt dit sterk).
-keukendiepvries: 40€/jaar, 233kWh/jaar: AFGEVOERD
-keukenkoelkast: 186kWh/jaar, hier had ik sterk mijn twijfels bij deze metingen.
-pelletkachel: 11kWh/jaar
-server: 164kWh/jaar: AFGEVOERD en vervangen door raspberry
-waterboiler: 1550kWh/jaar
-microgolf: 350kWh/jaar
en toen ben ik gestopt met meten. ik was al maanden verder ondertussen. ik zou graag alles in 1 keer kunnen meten gedurende een paar maand, maar dan heb ik te weinig power meters.

ons grootste verbruik zit hem vooral in de warmwaterboiler, die op zonnepanelen zetten zou al veel schelen. nadeel is dan wel overschot in de zomer en lauw water in de winter.

het grote verschil tussen 'grootverbruikers' en de 'zuinige energiemensen' zit hem dan vooral in het verbruik.wie warm water heeft via een electrische boiler zit al vlot aan een dubbel verbruik dan iemand die op gas verwarmt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

helaas is gas in een stuk duurder geworden met de jaren, elektra heeft ofwel last van de stijgende brandstof prijzen ofwel hangt de overheid er weer een belasting verhoging aan. tevens zal er in gas toestellen steeds minder worden geinvesteerd omdat het end of life begint te worden.

wat ik steeds vaker hoor is dat men vaker een airco gebruikt voor het verwarmen, die dingen hebben een beter rendement als een gewone elektra kachel.

je zou je boiler kunnen verwarmen met zonwarmte, maar ook met de restwarmte uit de pelletkachel voor de winter. elke kW die als restwarmte uit de schoorsteen gaat is er 1 die ook in de boiler gestoken kan worden. middels de alu schoorsteenbuizen en daar een spiraal omheen die de boiler bijstookt, als is het maar de lekwarmte via de muurbeugels en leidingen..

een pc kan ook wat zuiniger, backlight van de monitor kan omlaag, staat hier op 25%. ook kunnen hdd's die niet gebruikt worden na 20 min in power down ( die trekken 8W per stuk weg idle ) en de hele computer na een uur niks doen oid in slaapstand zetten. ook de monitor na 15 min niet gebruiken in sleep laten gaan scheelt op de rekening

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Op 8 april 2017 15:50:07 schreef K7Jz:
Het is erg afhankelijk van gezin, routine en hobby.

Dat klopt. Ik ga nooit met vakantie (1997 was de laatste keer) en zelden een weekend weg.
De 42 inch plasma tv staat naar schatting circa 3 uur per dag aan, maar de satellietontvanger en de versterker van 's morgens vroeg tot 's avonds laat om naar de radio te luisteren.
De pc met een 27 inch TFT led monitor staat een groot deel van de dag en avond aan.
Volgens de opgave van EIZO is het verbruik van de monitor 99W (sleep mode 0,7W).
De pc gaat na een half uur idle in sleepmode. En de monitor dus ook.

Ik kan me voorstellen dat een gezin die veel weg zijn, weinig TV kijken (op een kleinere TV), niet ontbijten en geen PC hobby hebben (meer tablet/laptop) al een veel lager verbruik hebben.

Maar zo'n gezin verbruikt misschien weer meer andere energie op een andere plaats.
Met het vliegtuig naar de Algarve of Gran Canaria, met de auto naar de wintersport, dagelijks met de auto een paar honderd kilometer heen en terug naar het werk...
Dat spaar ik weer uit.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 6 april 2017 20:37:37 schreef mel:
[...]waarom zou dat 50 Hz moeten zijn? de meeste apparaten hebben een frequentieonafhankelijk gebied waarop het werkt.En het is een geluk, dat de watermolen achter een stuw ligt, dus de waterstand zal best wel constant zijn.En anders is het een uitdaging...

Hoewel sommige apparaten inderdaad helemaal niet gevoelig zijn voor de netfrequentie, is dat bij andere apparaten weer wel het geval. Veel koffiezetapparaten en dergelijk soort huishoudelijke artikelen hebben geen voedingstrafo aan boord en ook geen smps. Ze worden gevoed door een als voorschakelweerstand dienende condensator. Met het oplopen van de frequentie wordt de capacitantie minder. Daardoor gaat er meer stroom lopen. Aangezien de benodigde lage spanning meestal wordt begrensd met zenerdiodes, zullen die defect raken. Vanaf zo'n 70Hz lopen die apparaten al best een risico.

evelo

Golden Member

Dit weekend van zaterdag 17h00 tot zondag 21h weg geweest naar zee.

Verbruikt: 1kWh

Wat lag er nog aan:

- cv: enkel boiler eens bijwarmen.
- 4G modem. Hebben we nog niet zo lang, verbruik nog niet gemeten, zal ik eens doen.
- koelkast/vriezer
- inductiekookplaat is met tiptoetsen; zal ook wel een heel klein beetje standby verbruik hebben.

evdweele

Overleden

Over zo'n korte tijd meten geeft nauwelijks een indicatie.
Er zijn apparaten die 1 keer per dag inschakelen of soms 1 keer per 2 weken worden gebruikt.
Daarom is het registreren van het werkelijke verbruik van al die verschillende apparaten ook een project van lange adem.

Het verbruik van bijvoorbeeld de elektrische kookplaat zal bij het ene gerecht veel meer zijn dan bij een andere maaltijd. Het een moet 15 minuten koken en het andere anderhalf uur. Pas na een week kan je iets zeggen over het gemiddelde verbruik van het kooktoestel.
De wasmachine heeft ook een variërend verbruik. De ene keer wordt gewassen op 30 graden met weinig water, de andere keer op 60 graden met veel water.

Bij het meten zal je daarom alle mogelijke variaties in het gebruik moeten meenemen voor de tijd die je wil gaan meten. Met het ene apparaat ben je in 1 dag klaar, voor het andere apparaat heb je 3 of 4 weken nodig.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.