Composite kabel voor Mutant HD11

Ik zoek een kabeltje om een TV (zonder HDMI connector) aan te sluiten op een Mutant HD11 satelliet ontvanger.

Op die HD11 zit een composite connector voor een 4-polige 3.5mm jack. Ik heb een kabeltje met zo'n steker met 3 female tulp(cinch)-stekers, terwijl de TV male tulpstekers vereist. Via male-to-male tussenkabeltjes heb ik wel beeld en geluid werkend. Maar het is een beetje knullig, ik wil liever een jack-to-tulp met MALE tulp-stekers. Daarvan lijken er veel te zijn, maar zover ik heb kunnen nagaan hebben die alle een verkeerde aansluiting. Ik heb nodig van punt-naar-basis op de jack: video, audio-R, audio-L, common/ground. De kabeltjes die ik tot nu toe vond hebben de ground/common op de derde positie, en dat werkt niet.
Weet iemand waar ik de gewenste kabel kan vinden?
Groeten, Rob.

RobH
evdweele

Overleden

Volgens het slecht leesbare tekeningetje op de website zou het deze bij Allekabels moeten zijn.
http://www.allekabels.nl/composiet-kabel/5787/1265811/composiet-naar-j…

Dat de 3de ring ground zou zijn lijkt me een fout van de tekenaar. Dat zou betekenen dat de "hete" kant van het rechtse audiokanaal met de massa (het huis) van de jackplug is verbonden. Héél ongebruikelijk en onlogisch.

Ik zou de gok wagen en het uitproberen. Bij aankoop wel even vragen of het kabeltje kan worden teruggegeven als het niet werkt.

Edit: Bij Conrad vond ik een duidelijker tekening. Maar met precies dezelfde aansluitingen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dank voor de moeite, maar dat is precies het kabeltje dat ik bij ze had gekocht en inmiddels geretourneerd! Bij navraag blijken ze ook niet de door mij gewenste kabel te hebben.

Het tekeningetje is niet fraai, maar volgens mij wel overeenkomstig de werkelijkheid.

Kabelboeren geven maar zelden een schema of duidelijke aansluitgegevens, en als ze dat doen blijkt het bijna altijd een kabel te betreffen met ground aan de derde ring in plaats van aan de vierde.

Bij info over de Raspberry Pi vond ik een lijstje met verschillende uitvoeringen, maar ook de composite connector van de RPi heeft de ground aan de derde ring.

Ik vrees te moeten concluderen dat mijn satelliet ontvanger de uitzondering is op de 'standaard'.

RobH
waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Op 12 april 2017 20:07:21 schreef digithalys:
maar ook de composite connector van de RPi heeft de ground aan de derde ring.

Ik vrees te moeten concluderen dat mijn satelliet ontvanger de uitzondering is op de 'standaard'.

Dan ben ik van mening dat de "standaard" niet deugt en jouw satontvanger het bij het rechte eind heeft.
Het huis van een connector behoort niet signaalvoerend te zijn, maar moet met de afschermingsmantel en massa zijn verbonden.

Maar goed, je zit er mee opgescheept. Het beste is dan om zelf een kabeltje in elkaar te solderen zoals @testman voorstelt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

OK, het zal dus een DHZ kabeltje worden.
Mee eens dat het vreemd is dat het huis van de connector signaalvoerend is!

RobH

Een kleine aanvulling voor wie ooit een soortgelijk probleempje als ik tegen het lijf loopt.
De 4-polige 3.5mm plug blijkt door het leven te gaan als TRRS (Tip-Ring-Ring-Sleeve) jack. Zoeken op internet met alleen de term TRRS geeft een groot aantal hits met een verscheidenheid aan toegepaste aansluitingen!

RobH

Ik weet niet of die TV nog van de vorige eeuw is, maar tegenwoordig wil bijna iedereen toch echt meer kwaliteit dan je uit een "composiet" signaal kan halen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De TV is wel oud, maar nog goed genoeg voor de caravan! De enige reden om een (evenoude) SD receiver door een HD receivertje te vervangen is dat het CanalDigitaal heeft behaagd om NPO, RTL etc. alleen nog in HD uit te zenden. Begrijpelijk dat HD receivers geen Scart meer hebben, maar om alleen daarvoor ook de TV te vervangen...nou, nee!

RobH