Elektuur 82 revisie

LetterHenk

Golden Member

Ruim een jaar geleden kocht ik in Rosmalen deze, naar ik dacht, sloopvoeding. Alleen voor de kast, trafo en de meters. Ik betaalde 15 euro.
Bij nadere inspectie bleek het om een elektuur 82 voeding te gaan die bijzonder fraai in elkaar is gezet. Het gaat om een opgevoerde 4A versie met een aangepaste print.
Alleen het werk is nooit afgemaakt, om wat voor reden dan ook. De persoon die er ooit aan begonnen is is duidelijk iemand met behoorlijke constructie en metaal vaardigheden.
Ik heb besloten dat het afbreken van dit moois zonde is. Bovendien in het zicht van de haven moet het niet te veel moeite kosten dit af te maken tot een mooie en bruikbare voeding.
Ik vind het leuk om aan jullie te laten zien, vandaar dit topic. Zo kan ik de voortgang laten zien en ook nog wat vragen stellen :)

De binnenkant, mooie handgemaakte kast. Hoofd elco met wat lekkage en krokante korstjes. Die moet in ieder geval vervangen worden. Verder zijn de 4 emitterweerstanden en de meetshunt (R21) erg strak op de print gezet. De pootjes zijn lang genoeg om ze in ieder geval zo'n 1,5mm te laten zweven wat me een stuk beter lijkt.

De boel is grotendeels, erg netjes, bedraad. Er is een vakman/netjeswerker aan de slag geweest.
Wat details met oa de front bedrading en de bekabeling van de 4 2N3055's

De bedoeling is dus afmaken waar ooit aan is begonnen. Wellicht met nog wat aanpassingen cq verbeteringen.

Action expresses priorities LH

Mooi ding!

Je schrijft dat de voeding nog niet af is. Wat moet er nog gebeuren(behalve het vervangen van de elco's en het hersolderen van de shunts)?

de potmeters op het front nog aansluiten onder andere, ook zitten de torren op het koelblok nog nergens aan.

gezien de gebruikte materialen zou het best eens kunnen dat de bouwer net na het uitkomen van het schema is begonnen in 1982. let ook op met de gebruikte netschakelaar, die dingen zijn niet altijd geschikt voor 250V.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 13 april 2017 15:18:43 (50%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
LetterHenk

Golden Member

Todo:
Elko vervangen
Alle printpenschuifjes zijn zwart geoxideerd, deze ga ik vervangen.
Powerweerstanden hersolderen
CC LED in het front
Er zit een oude eenslag 1K potmeter voor de stroominstelling die ik wil vervangen voor een 10 turn
Torren verder aansluiten
Sense draden aansluiten
Netspanning deel aansluiten
Proefdraaien en weerstanden voor max spanning en stroom bepalen (R4, R16)

Wensen die ook wel later kunnen:
CV LED, er is al een gat voor geboord naast de spannings potmeter. Ik weet nog niet waar ik in het schema kan inbreken om een CV led te laten branden. Misschien kan ik de constructie voor D7 bij IC3 kopieren en ook gebruiken bij IC2.

De trafo heeft 2 tabs. Ik zou het mooi vinden om ze met een opamp en een relais te schakelen ivm dissipatie in de torren.

Op de laatste foto is te zien dat er 2 alu blokjes op de koelplaat zitten. Ik denk voor warmte beveiliging/sense. Er zitten driepootjes in waarvan een pootje weggebogen is alsof het niet gebruikt wordt. Bij beiden meet ik op de uitstekende pootjes een weerstand met PTC gedrag. Wellicht iets om een fan mee te sturen later.

Er zitten 2 zekeringhouders in, 1 is primair. De andere is misschien secundair bedacht. De 2e is (nog) niet aangesloten.

Action expresses priorities LH
RAAF12

Golden Member

Die printpennen zullen wel verzilverd zijn. Poetsen! In de koelblokken zit waarschijnlijk een transistor waarvan alleen de B en E zijn aangesloten.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 13 april 2017 18:01:22 (48%)

Schimanski

Golden Member

Op 13 april 2017 17:43:54 schreef RAAF12:
Die printpennen zullen wel verzilverd zijn. Poetsen!

Zilveroxide is een goede geleider.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
RAAF12

Golden Member

Zit er verschil is sulfide en oxide? Zilversulfide geleid beter maar met zijn sw van 1500 tot 2000 is het toch een behoorlijk slechte geleider.
Me *chemicus noob

bprosman

Golden Member

Frontplaat maken a la "Pros" ?
Verder zou ik even kijken naar die IC voeten, heb slechte ervaringen met deze voeten waar de contacten behoorlijk "diep" weg zitten in de voet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Schimanski

Golden Member

Op 13 april 2017 22:50:03 schreef RAAF12:
Zit er verschil is sulfide en oxide? Zilversulfide geleid beter maar met zijn sw van 1500 tot 2000 is het toch een behoorlijk slechte geleider.
Me *chemicus noob

Ik ben ook geen chemicus maar zilversulfide onstaat naar mijn weten door reactie met zwavelverbindingen. Hiervan lijkt mij geen sprake in deze voeding (maar is wel mogelijk, afhankelijk van de omgeving waarin de voeding zich bevonden heeft).

Er is mij altijd verteld dat schakelcontacten vaak verzilverd worden omdat de zilveroxide (de zwarte aanslag) die in de loop der tijd ontstaat geen negatieve invloed heeft op de geleiding v.d. contacten.

Het is wel verwarrend, zilversulfide en -oxide kenmerken zich beiden door zwarte aanslag.

Schoonmaken kan i.i.g. nooit kwaad (vroeger met TRI tegenwoordig gebruik ik remmenreiniger v.d. AC-Tion hiervoor)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Mooie voeding , prachtig om tezien . er zelf ook een ( al 30 jaar) maar niet zo mooi
opamp voor omschakelen van de travo spanning is een aanrader
Ik heb nog een print liggen voor de liefhebber

Volgensmij is zilveroxide slecht te solderen.

die printpennen hebben altijd zwarte oxidatie erop zitten, maakt niet uit. haal ze een keer los na solderen en het is van het contact weg.

de elco's zou ik gelijk vervangen, alle componenten zijn van 1982 dus die dingen hebben geen spanning gezien in 35 jaar tijd, is vragen om ellende.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
LetterHenk

Golden Member

Het is inderdaad slecht soldeerbaar. Ik vervang de schuifjes gewoon, wel zo makkelijk.
Wat betreft de frontplaat. Ik ben niet zo dol op geel :). Ik denk dat ik er niet zo veel aan ga veranderen. Het is zo al vrij duidelijk hoe eea werkt door de plaatsing van de knoppen onder de meters. Een aanduiding met maximale spanning/stroom is wel zo netjes.

De nieuwe elco is gevonden. Een flinke knaap, 15mF 63V. Hij past niet echt lekker op de print dus ik verhuis naar de bodem van de kast naast de trafo denk ik.

De weerstanden zijn hersoldeerd en staan nu een stuk van de print. R21, de stroommeet shunt is uitgevoerd als 2x 0.27 Ohm parallel, 0.135 Ohm. Dit is minder dan de oorspronkelijke 0.22 uit het schema. Scheelt bij dik 4A toch weer wat.
Alle weerstanden toen ze los waren nagemeten, ze klopen behoorlijk nauwkeurig. Er heeft iemand z'n best zitten doen op selecteren. Een goed teken, wat klopt met de rest van het bouwsel.

Bedankt voor de tip van de ic voetjes, ik ga ze vervangen voor goede met gedraaide bussen. Zo, nu weer verder knutselen.

Action expresses priorities LH
bprosman

Golden Member

Mooie elco beugel trouwens is dat ook "zelfbouw" ??

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
LetterHenk

Golden Member

Moeilijk te zeggen, het lijkt er wel op. Inderdaad een mooi ding. En de 'nieuwe' elco past er ook nog in, mazzel.

Action expresses priorities LH
RAAF12

Golden Member

Er kan ook een diode over de plus en min aansluiting bij. Dan wordt de voeding nog betrouwbaarder.

een ringkerntrafo was anno 1982 nog een zeldzaam ding, ben ze nog niet vaak tegengekomen in dergelijk oud spul. pas eind 80's werd het meer een standaard ding, oa philips ging ze toepassen..

het is iig een amplimo trafo ( was toen nog ilp ) let wel dat deze nog voor 220V is gemaakt, en zal daardoor een hogere inschakelstroom trekken, en meer spanning afgeven, check of dat al niet op het randje was met het ontwerp..

zou de bouwer stagair bij delta zijn geweest, messing staven en profielen in de behuizing..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Phoe! Mooie vondst is dat geweest, prachtig gemaakt! De ringkern is inderdaad apart, in mijn beleving bestonden die nog niet eens in 1982 (Ganz maakte ze al in bijna 100 jaar eerder, maar massaproductie lijkt wat te zijn vertraagd). Er is ook niet bespaard op de trafo voor de hulpvoeding trouwens, volgens mij kan je daar op zich al een voeding mee maken. :P Let ook op de andere elco'tjes op de print, als ze lange tijd niet onder spanning hebben gestaan moeten die wellicht ook vervangen/gevormd worden. Die kleine elcotjes zijn de kosten ook niet, maar mogelijk wel een bron van schade/ruis.

Over de temperatuursensor: gegeven de driepins constructie met een enkele pin niet aangesloten denk ik dat het een LM335 (datasheet) is. Niet heel bijzonder, maar het grote voordeel tov een PTC is dat ze lineair zijn. Calibratie is in Kelvin, dus bij kamertemperatuur zou hij zich moeten gedragen als een zener met ongeveer 2,95V sperspanning. Geen onhandig component, zeker als hij al voor je gemonteerd is, want dat is vaak hetgeen ze onpraktisch maakt.

Groet,
Kruimel

RAAF12

Golden Member

Als die met een paspersing perspassing in het gat zit, meten is weten. Ik gok op een gewone Si B-E overgang.

Kruimel

Golden Member

For the record: meten met meer dan 450µA, anders worden de waarden te laag. Er zit tevens een (ongedocumenteerde) anti-parallele diode in de ST variant.

LetterHenk

Golden Member

Weer een update, paasdagen, werk, allemaal onderbrekingen ;)
Maar nu dus weer bezig geweest. Toch gekozen voor een andere elco. Ik had nog een aantal snap-in elco’s liggen van 10000uF 40V. Dat is wat er al op zat.
Deze past ook precies in de mooie beugel. Door de maat ook nog op de print, wat ik een voordeel vind ivm ruimte elders in de kast. De inrush van deze elco zal ook minder zijn. Wat weer fijner is voor het relais wat de wikkelingen gaat schakelen. Verder de IC's en voetjes en een aantal elco's vervangen.

Verder is alles nu bedraad. De kabelboom zit aan de transistoren. De LED’s zijn geplaatst en toch een ‘gewone’ potmeter voor de stroominstelling. Er was binnen geen ruimte voor een grote 10turn.

Op 14 april 2017 19:50:14 schreef testman: let wel dat deze nog voor 220V is gemaakt, en zal daardoor een hogere inschakelstroom trekken, en meer spanning afgeven, check of dat al niet op het randje was met het ontwerp..
zou de bouwer stagair bij delta zijn geweest, messing staven en profielen in de behuizing..

Met de 2 wikkelingen aan de brug+elco staat er zo'n 35.6V over de elco. Volgens Amplimo moet er primair gezekerd worden met 800mA traag. Deze blijft met een aantal keer aan en uitzetten heel.
Als dit werk van een stagair is geweest was de eerste werkgever ook wel bekent denk ik :).

Op 15 april 2017 13:13:09 schreef Kruimel:
Er is ook niet bespaard op de trafo voor de hulpvoeding trouwens, volgens mij kan je daar op zich al een voeding mee maken.

Het is een bloktrafo van 12x12V 500mA, door de aluprofieltjes lijkt hij wat groter dan werkelijk is.

Op 14 april 2017 15:49:51 schreef RAAF12:
Er kan ook een diode over de plus en min aansluiting bij. Dan wordt de voeding nog betrouwbaarder.

Is dat een ompool beveiliging voor als je de voeding gebruikt als lader?

Wat nu?
Ik ga alles aansluiten met 1 wikkeling van de hoofdtrafo. Zo kan ik de daarvan de maximale spanning meten en gebruiken in een ontwerpje voor de relais schakeling. Ik zal m'n eerste idee uitwerken en posten, dan kunnen jullie er ook wat van vinden.
De temp sensors zijn nog een bron van speculatie. Ik heb er nog niet aan gemeten.
Edit 1: Toch wel even gemeten. Alles op diodestand. Tussen 1 en 2 lijkt gezien de spanning iig een diode te zitten. 1 en 2 zijn zo gesoldeerd dat ze gebruikt moeten worden. poot 3 is weggebogen.

Edit 2:
Nu ik de post van Kruimel nog eens lees. Tussen poot 1 en 2 lijkt precies de te verwachte zenerspanning van rond 2.8V te staan.

Action expresses priorities LH
LetterHenk

Golden Member

In de tempsensor blokjes zit een TO92 componentje. Dus waarschijnlijk een LM235/335 of een LM35. van die laatste ben ik niet zeker , ik heb geen idee hoe lang die dingen al bestaan.

Nadat ik alles had gemonteerd en aangesloten op 1 van de hoofdwikkelingen.
Werkte het....niet. Natuurlijk niet, het moet per slot een uitdaging blijven nietwaar? Ik kwam er na wat zoekwerk met de DMM achter dat ik, verward door het oranje kroonsteentje van de uitgangspanning, de printpennen niet goed had geteld en ze verkeerd had gelabeld. Bovendien zat de spanningspotmeter verkeerd om aangesloten. Na deze zaken te hebben opgelost kwam er leven in het apparaat. Op 1 wikkeling komt er maximaal 17,5V uit. Dan kan ik de venstercomparator + relais boven de 15V laten schakelen.
Even stoken met 7 Ohm, dat gaat prima :)

Bij de montage van de print viel ook ineens het kwartje waarom de 2e zekeringhouder nou geplaatst is. Ik denk dat het idee was de collectorstroom door een zekering te laten lopen als extra veiligheid. Ik heb daarom alvast een kroonsteentje op de print gezet, zo kan dat straks ook netjes aangesloten worden.

Action expresses priorities LH

Die zwarte draad, de min aan de 15mF is volgens mij veel te dun, daar moet een 2,5mm² aan, ook omdat die veel langer is dan in de normale versie.
De piekstromen kunnen hoog zijn en dat manifesteert zich op de uitgangsspanning.

Moest ik u zijn zou ik hem draaien en de massa zo kort mogelijk houden.

LDmicro user.
LetterHenk

Golden Member

Hallo MGP,

Bedankt voor de tip. Dat draadje is inderdaad niet zo dik, daar twijfelde ik zelf ook al aan. Maar de draden aan de oorspronkelijke elco waren ook niet zo dik. Zeker geen 2,5mm², eerder iets van 0.75 a 1 mm². Vervangen voor wat dikker draad ga ik wel doen.
Als ik de elco omdraai dan wordt de + draad natuurlijk weer langer. Maakt dat dan minder uit?
Het is BTW een 10mF, geen 15mF.

Action expresses priorities LH
miedema

Golden Member

Plusdraad, elco en min draad staan met elkaar in serie. Denk aan 3 weerstanden die in serie staan, zou het dan uitmaken in welke volgorde je ze zet? Denk het niet.....

Of die draden naar de buffer elco dik moeten zijn hangt af van de filosofie van de ontwerper.
Een gedachte is: zo dik mogelijk, om zo groot mogelijke rimpelstromen mogelijk te maken, en de rimpelspanning over de elco te minimaliseren.
Een andere gedachte is: wat serie weerstand met de buffer elco is wel prettig. Zo worden de piekstromen wat begrensd, blijft de openingshoek van de dioden wat groter, brug en trafo koeler, en zijn de storende harmonischen op je ruwe voeding wat lager. Zolang je voeding niet door zijn knieën gaat maakt het niet uit dat de rimpelspanning nu wat hoger is.

Zelf kies ik voor de 2e gedachte. Indien mogelijk plaats ik zelfs kleine weerstanden tussen trafo en gelijkrichtbrug, wat bijna hetzelfde effect geeft. (die weerstandjes dempen ook nog de resonante kring tussen trafo inductie en diode capaciteiten)

In de praktijk zul je van het verschil in draaddikte hier niet veel merken denk ik.....

groet, Gertjan