Elektuur 82 revisie

Op 24 april 2017 17:15:53 schreef miedema:
Plusdraad, elco en min draad staan met elkaar in serie. Denk aan 3 weerstanden die in serie staan, zou het dan uitmaken in welke volgorde je ze zet? Denk het niet.....

Ik denk van wel, omdat de regeling in de + zit en de GND het referentiepunt is.
De de rode draad dan wat langer is is geen probleem.

LDmicro user.
Kruimel

Golden Member

Alleen als je je referentiepunt aan de ene kant van de draad, en een relevante stroomgebruiker/-leverancier aan de andere kant. Dat is nu niet het geval, aan de kant van de elco zit alleen elco, dus het maakt geen steek uit voor de metingen van je systeem. Als er grote laad-/ontlaadstromen in je systeem voorkomen zal de rimpel op de condensator+draad toenemen en dat is niet wenselijk. De meeste regelaars zijn echter vrij aardig in het wegwerken van rimpel van 100Hz en lage harmonischen.

LetterHenk

Golden Member

Het project heeft even stilgelegen. In de tussentijd heb ik nog wel de 2e wikkeling aangesloten en de maximale stroom ingesteld. De trafo is gespect op 6.6A dus 4 Ampère lijkt me veilig.
De volgende stap is een printje met daarop het schakelen van de twee wikkelingen van de trafo en het sturen van een fan in de behuizing.
De aansluiting van de grote elco laat ik voorlopig voor wat het is. Als alles af is ga ik meten en eventueel modificeren.
Ik ben eens aan het stoeien gegaan met Splan om de schakeling voor het wisselen van de wikkelingen uit te werken. Een fijn programma wat voor mij erg intuïtief werkt.
Het plan is dus de uitgangsspanning van de voeding te meten met een LM393.
De andere helft kan een fan mee gestuurd worden.
Het printje wordt apart gevoed uit een van de 12VAC wikkelingen van de hoofdtrafo. Er is toch wel wat stroom nodig voor de fan en het relais, ik wil deze niet aan de symmetrische voeding van de regeling onttrekken ivm verstoring van de regeling. Vandaar een eigen voeding.
Misschien ziet iemand nog iets te verbeteren.

Op 24 april 2017 17:32:06 schreef Kruimel:
Lijkt me sterk dat er een LM35 in zit, want die geeft een spanning van 10mV/°C, en zal bij kamertemperatuur dus niet boven de 0,25V komen. :) Verder heeft die wel 3 pootjes nodig, want daar moet een voedingsspanning in, en die geeft dan een temperatuurgerelateerde spanning uit.

Dat is natuurlijk zo, was niet helemaal wakker denk ik :)

Action expresses priorities LH
Kruimel

Golden Member

Let er op dat je LM393 niet beveiligd is tegen kortsluiting naar VCC, ik zou dus een weerstandje van 1k of zo tussen LM393-B en de basis van je BD138 zetten.

Hi LetterHenk,

Leg eens uit hoe jouw schakeling werkty met 2x LM35 parallel?
Tip, dit is een zener die waarvan de spanning 10mV/C omhoog gaat.

Ik neem aan dat je b.v. wilt dat bij zeg 45C van de koelplaat je ventilator aan gaat.

Vergeet ook niet de basis weerstand waar Kruimel het over had voor de BD138.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Haha, had ik niet eens gezien! X-D Scherp blackdog.

LetterHenk

Golden Member

Op 24 juni 2017 21:29:15 schreef blackdog:
Hi LetterHenk
Leg eens uit hoe jouw schakeling werkty met 2x LM35 parallel?
Tip, dit is een zener die waarvan de spanning 10mV/C omhoog gaat.

Ik neem aan dat je b.v. wilt dat bij zeg 45C van de koelplaat je ventilator aan gaat.
Vergeet ook niet de basis weerstand waar Kruimel het over had voor de BD138.
Groet,
Blackdog

Het is 2x LM335 parallel. De LM335 geeft een 10mV/°Kelvin
Ik had voor mezelf, ter visualisatie, een lijstje gemaakt met omrekeningen:

code:


 20C =  20 + 273.15 = 293.15K = 2.9315V
 50C =  50 + 273.15 = 223.15K = 3.2315V 
 60C =  60 + 273.15 = 333.15K = 3.3315V
 70C =  70 + 273.15 = 343.15K = 3.4315V 
 80C =  80 + 273.15 = 353.15K = 3.5315V
100C = 100 + 273.15 = 373.15K = 3.7315V

In het datasheet van TI staat dat de parallelschakeling voor "Minimum Temperature Sensing" gebruikt wordt. Het schakelpunt voor 50°C zou dus op 3.23V liggen.
Nu ik er zo over nadenk is dat minimum meten niet zo'n goed idee. Als er aan één kant iets misgaat reageert de schakling daar niet op.
Een gemiddelde meten is beter. Dan moet ik de LM335's in serie zetten en verdubbelt de spanning natuurlijk. Terug naar de tekentafel.
Ik zal de basisweerstand voor de BD138 er ook bijzetten.

Action expresses priorities LH

Hi LetterHenk,

Wat dacht je van een viervoudige comparator, dan kan je iedere LM35 zijn eigen comparator geven en de uitgangen via dioden aan de BD139 knopen.

Een deel van de instelweerstanden kan de dan 2x gebruiken en de ventilator gaat altijd aan als één van de sensoren een te hoge temperatuur meet.

Een Arduino met wat DS18B20 sensoren is ook redelijk snel gemaakt, als je al wat kennis hebt wat dit betreft, maar "Old School" is wat mij betreft ook goed :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
LetterHenk

Golden Member

Hoi Blackdog,
Nogmaals,het zijn geen LM35's, maar LM335 ;). Dat maakt voor de oplossing verder niet veel uit. Het zijn alleen andere spanningen.

Elke sensor een eigen comparator geven is ook een leuk idee. Het is vast preciezer dan uitmiddelen.
Ik vraag me ook af wat de plannen van de originele bouwer waren met deze 2 sensors. Voor de eenvoud ligt het gemiddelde meten met 1 comparator toch wel voor de hand.
Maar wellicht was er ook een idee om het lineair op te lossen. Ook 'oldskool' :)

Ik kies voor deze "oldskool" voeding in ieder geval graag een "oldskool" oplossing, dat past er wel bij.
Met de arduino stoeien ga ik wel doen bij de 2 CO 2016 voedingprinten die hier nog liggen.

Action expresses priorities LH
miedema

Golden Member

Ha Letterhenk,

Ook ik heb eerder voor een zwaardere voeding een ventilator regeling met behulp van comparators gemaakt.
Ik gebruikte 2 comparators per temperatuur sensor, dus 2 schakel niveaus.
Als de koelplaat warm wordt schakelt eerst de fan aan op lage spanning. Zeg maar fluister koeling :-). Wordt de koelplaat dan toch nog heter, dan tript de 2e comparator, en schakelt die de fan op volle snelheid.

Ik dat een idee voor je?
Het is opvallend hoeveel extra warmte een fan op kwart/halve snelheid al weg kan blazen.....

groet, Gertjan.

LetterHenk

Golden Member

Hoi Gertjan,

Dat is ook een mooie suggestie, die fan maakt op vol vermogen nogal wat kabaal.
Hoe heb je dat precies gedaan, met voorschakelweerstanden of de tor verder opensturen?

Action expresses priorities LH
miedema

Golden Member

Ha LetterHenk,

Ik heb het schema even voor je opgedoken:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2017/600V-voeding--fansturing-600pix.png

Beide fan standen gebruiken dus een eigen schakeltor, met eigen voorschakel weerstand (hier R21 en R22) die de fan snelheid bepaald. (De torren schakelen alleen hard aan en uit).

Ik gebruikte hier als temp.sensor een NTC, maar dat maakt voor het idee niet uit.

Door wat hysteresis te gebruiken (die meekoppel weerstanden R17 en R18) zorgde ik dat de uitschakel temperatuur lager is dan de inschakel temperatuur. Hierdoor gaat de fan niet steeds aan/uit rond een schakelpunt, en blijft hij wat nakoelen als de koelplaat warm geweest is.

Ook had ik meer comparator hulpschakelingen (o.a. om 2 voedingstrafo's in serie of parallel te schakelen), en gebruikte voor al die comparators dezelfde referentie spanning (van 4,7V) Dat is dus die Vref boven in het schema...

groet, Gertjan.

in meerdere van m'n zelfbouwsels zit deze schakeling voor de fan(s). het relais heb ik bij een aantal verwisseld voor de fan en de 2n2222 geruild voor een BD type transistor.

de url onderaan werkt allang niet meer, dit schema is ook al 14 jaar geleden geprint :P

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 25 juni 2017 15:11:31 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
kVA16

Golden Member

De pagina staat nog wel op het internet, het is alleen verhuisd:
http://vanroon.ca/antoon/circ/auto-fan.html

Zijn de opmerkingen en uitleg ook weer beschikbaar.

Kruimel

Golden Member

Ok, dat is een handige link. Ik kom nog regelmatig kapotte links tegen naar deze site, maar wist niet dat hij nu elders te vinden was. Staan stiekem wel handige dingen op namelijk. Dank!

20180715 edit: èèèn m'n link is weer dood. :S Ik heb interactieve pdf gevonden met deze schakeling er in: hier. Geen idee hoe lang deze link gaat leven echter.

Eerder was ik bezig met de CO labvoeding en heb daarin deze regelaar van Reichelt.de ingebouwd, wat best aardig werkt. De omschakeltemperatuur is misschien een tikje laag, maar ook afhankelijk van waar je de sensor plaatst. Ik ben een beetje creatief geweest met soldeerbout en krimpkous en heb de NTC tussen de koelriben van het koellichaam gezet:

https://farm5.staticflickr.com/4259/34739533773_bdeea3e726_m.jpg

De schakeling kan direct een (kleine) fan aansturen (datasheet) die dan altijd draait, en sneller gaat draaien bij toenemende temperatuur. Op 6V zijn de meeste fans zeer al stil.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 15 juli 2018 23:43:27 (11%)

Hi LetterHenk,

Het volgende schema heb ik al een paar keer toegepast, simpel en het werkt goed.

http://www.bramcam.nl/Diversen/VAN-Regeling-02.png

Als je er nog vragen over hebt, dan hoor ik het hier wel :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
LetterHenk

Golden Member

Dat is alweer een tijd geleden, maar wat in het vat zit verzuurt niet.
Afgelopen dagen dit printje afgerond. Een paar dingen aangepast in het schema. oa het maken van een referentiespanning met een TL431 voor de comparators. (goed gekeken naar het schema van miedema)
Het schakelen van de trafo gaat prima. De fan gaat ook netjes aan op het ingestelde moment, als de koelelementen zo'n 45°C zijn.
Echter de hysteresis die ik heb geprobeerd aan te brengen met R11 lijkt niet te werken. De twee LM335's blijven braaf op de zelfde spanning zeneren (denk ik) Hoe zou ik dat op kunnen lossen?

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/82-tabs-03.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/82-tabs-04.jpg
De verplichte onderkant, door het experiment kom je tot het betere spaghettiwerk :)
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/82-tabs-05.jpg

Het aangepaste schema.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/labvoeding82-transf-tab-temp-v3.gif
Nog een in-situ plaatje tijdens het testen.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/82-tabs-02.jpg

Action expresses priorities LH

Hi LetterHenk, :-)

Ga naar de datasheet van de LM335 en zoek naar de impedantie van de LM335, en deze zeg rond de 1Ω per LM335 die je in serie hebt staan.
Door deze lage impedantie wordt de hysteresis erg klein.

Neem een weerstand op van zeg 2K2 vanaf de bovenste LM335 naar de +ingang van de LM393.
R11 blijft ook aan de +ingang bevestigt, je zal alleen R11 naar de goede waarde brengen voor het gedrag dat je wild voor je ventilator.

Zet een elco over de ventilator, dan loopt deze mooier als je hem regelt.

Groet,
Bram

PS
Spaghetti kan je voorkomen door je deelschakelingen eerst te testen voor je ze bouwd.
Verder dat je zoveel mogelijk lineair je schema aanhouden.
Dan nog een tip, borstel met alcohol/IPA met een oude tandenborstel de verkoolde resten flux weg, niet iedere schakeling tollereerd deze bagger.
Sommige flux resten zijn hardnekkig, een tandenstoker kan helpen, metalen voorwerpen gebruikten betekend vaak print beschadigingen.

[Bericht gewijzigd door blackdog op zondag 15 juli 2018 20:25:38 (29%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
LetterHenk

Golden Member

Hallo blackdog,

Bedankt voor je aanwijzing. Ik heb er even over nagedacht. Als ik het goed begrijp 'verdwijnt' de stroom uit R11 in de lage impedantie van de twee LM335's. Door er een weerstand tussen te zetten valt daar weer een spanning over die ik nodig heb voor de hysteresis?
Ik pruts er zo een 2k2 tussen, maar begrijp en leer ook graag waarom :)

edit op je PS:
Dit had ik nu bij uitstek allemaal op breadboard uit kunnen proberen. Niet gedaan, volgende keer...
Schoonmaken ga ik proberen.

Action expresses priorities LH

Hi LetterHenk,

Helemaal goed!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
LetterHenk

Golden Member

De voeding is klaar. Met het extra weerstandje is de hysterese voor de ventilator goed in te stellen.
De eerste experimenten zijn er alweer mee gevoed.
Bedankt voor alle hulp :)

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/voedingaf1.jpg

Action expresses priorities LH
Kruimel

Golden Member

Mooi om te horen (en te zien, foto's zijn natuurlijk een grote bonus). :)

Waar is die op aangesloten? Een dummyload?

LetterHenk

Golden Member

Hallo Kruimel,
Leuk dat je dat vraagt, kan ik nog een plaatje posten ;)
4 accu's uit een UPS eerst laden met de voeding. Daarna de capaciteit meten met de Zhiyu ZBP30A1 dummyload.
Op de foto staan er twee. Links staat te laden, rechts is net de test beeindigd. Ruim 1.4 Wh bij 1A, niet veel soeps meer helaas.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/accutest.jpg

Action expresses priorities LH

oude accu's uit een ups zijn zelden nog goed, dit lijken CSB accu's die APC vaak erin heeft zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
LetterHenk

Golden Member

Klopt, dat zijn ze, komen idd uit een APC ups. twee zijn er echt overleden. De andere twee hebben voor een stroom van zeg een 500mA nog wel een bruikbare capaciteit.

Action expresses priorities LH