Aftermarket Auto radio geeft alleen buzz

Hallo,

Ik heb een goedkope headunit van aliexpress gehaald inlusief de adapter die nodig was om van de bekende universele autoradio aansluiting (ISO) naar de aansluiting die op de chinese headunit zat te gaan. Deze heb ik zelf aan elkaar gesoldeerd en met krimpkouzen zijn de gesoldeerde delen afgeschermd. De unit bevat bluetooth, Aux en SD als mogelijkheid om muziek af te spelen welke de oude niet had (cassete tijdperk). Mijn doel was om een goedkope werkende radio te krijgen waarmee ik naar mijn eigen muziek kan luisteren en niet vast zit aan de FM radio. Ik snap dat deze radio's kwalitatief niet geweldig zijn maar je bent student en je wil wat :').

Nu is het zo dat de radio helemaal niks wil afspelen. Zodra ik het contact omhaal en de radio aanzet is er een constant gebrom. De bromtoon blijft gelijk en wordt niet verstoord door bijvoorbeeld het volume hoger of lager te zetten. Zodra ik de mute knop op de radio gebruik is het wel ineens stil.

Het gaat hier om een Daihatsu Cuore uit 1990 die origineel uitgevoerd was met een mono radio. De vorige eigenaar had er al een andere radio ingeknutseld en ook 2 pioneer speakers welke op links voor en rechtsvoor zijn aangesloten.

Ik heb al het een en ander proberen uit te sluiten namelijk:
- Slechte aarde
veelal het probleem bij bromtonen bij autoradio's lees ik. Nu is het zo dat zo'n geval er vaak wel muziek afgespeeld kan worden wat nu niet het geval is. Ik heb getest of dit het probleem was door direct een kabel vanaf de min pool van de accu naar de behuizing van de radio te laten lopen. Ik heb dit op meerdere punten geprobeerd zonder resultaat.

- Fout gemaakt tijdens adapter maken
De kleuren van de adapter zijn goed op elkaar aangesloten. Ik heb ook geen auto van de VAG groep waar het nog wel eens wil voorkomen dat de gele en rode draad zijn omgewisseld. De draden zitten tevens allemaal op de juiste plekken in de connectorblokken.

- Andere radio's proberen
De radio die er voorheen aanzet werkt prima maar heeft dus alleen FM radio wat geprobeerd kan worden. Ik heb toen een andere bluetooth radio uit onze camperbus gehaald welke direct zonder de adapterstekker aangesloten kon worden op de auto. Deze werkte zonder problemen en gaf goed geluid zonder ruis of enige andere problemen.

conclusie: Het probleem zit hem in de adapterstekker of de geleverde unit.

Ik hoop dat hier iemand wellicht nog enig idee heeft wat het euvel zou kunnen zijn. Als mensen hier ook denken dat het aan een slechte unit ligt zal ik de verkoper op Aliexpress een berichtje sturen, meestal zijn ze erg behulpzaam als er moeite is gedaan om te onderzoeken of het echt niet aan andere factoren buiten het geleverde product om ligt. Ook is er altijd nog buyers protection.

het gaat om de volgende radio:
https://nl.aliexpress.com/item/12V-1-DIN-In-Dash-Bluetooth-Auto-Car-Ra…

Ik heb de volgende adapter gebruikt om de kabel die bij de radio zat te koppelen aan de bestaande ISO stekkers in de auto:
https://nl.aliexpress.com/item/Universal-Female-ISO-Radio-Wire-Harness…

ik zou zeggen, mailen er een andere regelen of geld terug. neem liever een merk want aliexpress spul is rommel. je kunt ook een 2ehands model van een bekend merk nemen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 april 2017 01:41:01 schreef testman:
ik zou zeggen, mailen er een andere regelen of geld terug. neem liever een merk want aliexpress spul is rommel. je kunt ook een 2ehands model van een bekend merk nemen..

Ga ik ook doen tenzij iemand een ingeving heeft of dat ik iets over het hoofd zie. Aliexpress is goedkoop en levert tegenwoordig meestal binnen 2 weken aan huis in Nederland. Aangezien een radio met dezelfde opties in Nederland al gauw 2x zo duur is dacht ik dat het het proberen wel waard was. Ik verwachtte zeker geen wonderen ;').

Bedankt voor het meedenken! word op prijs gesteld.

Kon je voor datzelfde geld niet een radio van marktplaats plukken?

Volgens mij ligt die markt namelijk volledig op zijn gat.

Maar voor nu zou ik gewoon aliexpress contacten.

fred101

Golden Member

Aangezien een radio met dezelfde opties in Nederland al gauw 2x zo duur is

Dan is het nog steeds spotgoedkope rotzooi waar ze waarschijnlijk alle speciale onderdelen die automotive geschikt zijn vervangen hebben door Chinese bagger die bij de minste transients op het boardnet of forse temperatuur wisseling het loodje leggen. Waarschijnlijk is ook elke vorm van beveiliging hiertegen weg bezuinigd. Wat ook geldt voor alles mbt storing onderdrukking.

Dus als hij het al doet bij een draaiende motor dan zal het niet lang zijn. Electronica in auto's heeft een zwaar leven.

Beter een tweedehandse van een echt merk kopen. Zal waarschijnlijk wel duurder zijn dan het ding wat je nu hebt (wat alleen lijkt op een autoradio) maar zal het een stuk beter doen.

Je kan ook een simpel FM zendertje gebruiken om je telefoon of mp3 speler af te spelen op een willekeurige FM radio. Dan heb je veel meer keuze in radio's

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

controleer.

3 draden aansluiten voor voeding, rood, geel zwart, zwart massa, rood en geel controleren op 12 volt ( Daadwerkelijk aangesloten).

oranje en blauwe draden afknippen en isoleren.

controleer de speakerbedrading, je hebt nu ook achter aangesloten via deze stekker, terwijl je zegt dat je maar 2 speakers hebt. afknippen indien niet nodig, vergelijk met de wel werkende radio welke 2 uitgangen je moet gebruiken, en controleer de polariteit ( draden met zwarte streep)

Bijgeknutselde bedrading van extra speakers niet klem in deurscharnier ofzo ??? als die in de deurpaneel zitten, wat ik wel verwacht want dat is zowat de enige plek waar je die dingen kwijt kunt.

Instelling radio niet per ongeluk op RCA output staan ??? want dan heb je pas geluid als je een externe versterker op de RCA uitgangen hebt hangen. ( verklaart overigens nog niet de brom )

Succes.

Supra's are built for one purpose only, To scratch the "Midlife" itch.

Op 16 april 2017 08:45:06 schreef fred101:
[...]

Je kan ook een simpel FM zendertje gebruiken om je telefoon of mp3 speler af te spelen op een willekeurige FM radio. Dan heb je veel meer keuze in radio's

Wat vaak nog meer rommel is ....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
fred101

Golden Member

Hoeft niet, er zijn ook goede. Ik zeg simpel, dat is niet automatisch goedkoop. ;-)
Ik had een Kenwood in mijn vorige motor die de cd speler aan de boardradio koppelde. Die deed het erg goed. Hield het langer uit dan de speler (wat niet raar is op een motor(/trike)die het hele jaar door dagelijks werd gebruikt)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

je kunt vaak ook de cd wisselaar stekker van een oude radio als aux ingang misbruiken om je telefoon aan te hangen. heb dat van de week nog gedaan bij een radio van 23 jaar oud. paar tulp contra eraan solderen, aux activeren in t menu en klaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 april 2017 08:45:06 schreef fred101:
[...]

Dan is het nog steeds spotgoedkope rotzooi

Dat is het, maar als het werkte vond ik het prima, ging mij niet om kwaliteit maar meer om prijs versus mogelijkheden. Tweedehands betaal je voor een radio met deze opties al gauw nog zo'n 40 euro. Andere mensen op aliexpress krijgen hem wel gewoon werkend dus ik vertrouwde het wel.

Op 16 april 2017 09:46:31 schreef the hoff:
controleer.

3 draden aansluiten voor voeding, rood, geel zwart, zwart massa, rood en geel controleren op 12 volt ( Daadwerkelijk aangesloten).

Is aangesloten de radio heeft wel gewoon stroom en een constante spanning want hij houdt de tijd bij. Massa kabel ook gevolgd tot aan de massakabel van de auto die wel werkt bij de andere radio's.

oranje en blauwe draden afknippen en isoleren.

is al gedaan!

controleer de speakerbedrading, je hebt nu ook achter aangesloten via deze stekker, terwijl je zegt dat je maar 2 speakers hebt. afknippen indien niet nodig, vergelijk met de wel werkende radio welke 2 uitgangen je moet gebruiken, en controleer de polariteit ( draden met zwarte streep)

Afknippen wil ik voorkomen wel heb ik alle onnodige uitgangen afgeschermd met krimpkouzen zodat er niks kortsluiting o.i.d. kan maken. De polariteiten heb ik al gecontroleerd deze kloppen allemaal.

Bijgeknutselde bedrading van extra speakers niet klem in deurscharnier ofzo ??? als die in de deurpaneel zitten, wat ik wel verwacht want dat is zowat de enige plek waar je die dingen kwijt kunt.

Nee,dat is niet het geval de achterbank is uit de auto gehaald en er is een platte bodem ingemaakt waar ook de speakers in weggewerkt zitten. Deze lopen allemaal netjes langs de dorpels via speaker kabel naar de ISO stekker

Instelling radio niet per ongeluk op RCA output staan ??? want dan heb je pas geluid als je een externe versterker op de RCA uitgangen hebt hangen. ( verklaart overigens nog niet de brom )

Hmm, ik zou het niet weten. Ik heb gister de handleiding doorgelezen en kon zo niet wat vinden over een RCA output stand, ben het ook nog niet tegen gekomen tijdens het testen. Heb ook niks op de RCA poorten aangesloten.

Succes.

Bedankt!

Op 16 april 2017 10:58:18 schreef testman:
je kunt vaak ook de cd wisselaar stekker van een oude radio als aux ingang misbruiken om je telefoon aan te hangen. heb dat van de week nog gedaan bij een radio van 23 jaar oud. paar tulp contra eraan solderen, aux activeren in t menu en klaar.

Kan altijd nog iets doen met die uit het cassette tijdperk maar deze is mooier, heeft meer opties en heeft rode ledjes dus eerst dit maar eens helemaal uitzoeken :).

Update:

Ik heb de radio ook in de camper geprobeerd en deze gaf wederom hetzelfde constante tikkende buzz geluid. Enige verschil is dat deze het nu ook blijft doen dan wel iets minder hard en iets minder snel als de unit uitstaat.

Ik heb de verkoper op aliexpress een berichtje gestuurd, meestal reageren ze binnen twee dagen.

Update:

Krijg $2 dollar terug van de verkoper op aliexpress van de €19,33. Ben ik niet mee akkoord gegaan heb een klacht ingediend dus we zien wel ;') Beschouw het als weggegooid geld.

Nu is het wel zo dat ik er vandaag na wat prutsen met de radio erachter ben gekomen dat hij prima werkt als ik eerst connect met Bluetooth en dan via daar iets afspeel. Daarna kan ik ook gewoon afspelen via aux, Radio (wel slechte kwaliteit receiver maar wat verwacht je voor dat geld).

Doe ik dit niet dat blijft de radio zoals voorheen gewoon tikken. Nu ook als deze uitstaat (niet met de sleutel uit het contact). Ik heb al eens een draad van de minpool van de accu naar de unit getrokken zonder resultaat, wat zou het nogmeer kunnen zijn op een aarde probleem na?

Full refund gekregen, gaat nu dus een tweedehandsje worden denk ik. Aandachtspuntje is dat mijn auto origineel niet met een grote radio kwam dus er weinig ruimte beschikbaar is. Hierdoor kan de radio niet al te diep zijn.
Die Chinese radio was zo goed als leeg die dus paste zonder enige problemen.

fred101

Golden Member

Had je die dan zonder kast gemonteerd ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

LOL

Fred, die dingen zijn soms maar een centimeter of 10 diep.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

sinds er geen cd of casette meer inzit is het idd maar een cm of 10 diep nog. bluetooth en DAB+ vreet niet zoveel ruimte :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die Chinese radio was inderdaad maar ongeveer 12 cm diep maar die had met 6 cm ook wel in elkaar gezet kunnen worden zoveel lege ruimte er nog in die shell zat.

Zat een monoradio in origineel maar er is een stuk uit het dashboard gesneden waar een standaard DIN frame inpast door de vorige eigenaar. Dit gat is om deze reden niet zo diep.

Moet dus gaan kijken naar een radio met Bluetooth, liefst ook aux die niet zo diep is. is DAB+ echt zoveel beter dan een gewone FM radio? Moet er verder nog wat omgebouwd worden als je van FM naar DAB gaat? Heb 2 pioneer speakers meer hangt er niet achter zou dit het dan waard zijn is de vraag.

maartenbakker

Golden Member

DAB+ is geen nieuw type draagbare WC maar klinkt wel bijna net zo (vrij naar de propagandaberichten).

In principe kun je je bestaande FM-antenne ervoor gebruiken, maar voor optimale ontvangst heb je misschien een andere antenne voor nodig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb sinds kort een DAB+ radio in de auto.
Ik woon in Duitsland, en daar is het aanbod groter dan in Nederland.

Qua geluidskwaliteit is het echt veel beter dan FM. Er geldt wel de digitaliteit: hij ontvangt óf hij ontvangt niet. Een ruis met wel heel iets ontvangst is er niet. Zoiets als een zwakke zender waar je soms toch naar luistert is er dus niet bij.

De antenne is anders en bijna altijd actief. Er zit een aparte antennebus op iedere DAB+ radio. Meestal krijg je een plakantenne bijgeleverd. De kwaliteit hiervan is matig.
Ik heb ervoor gekozen de bestaande dakantenne alsnog te vervangen door een exemplaar voor DAB+.

Dus ja, het is beter, maar of het zenderaanbod in Nederland de meerkosten rechtvaardigt: ik weet het niet.