Wat meet je met Avvik en hoe sluit je zo'n meter aan?

Beschik over een meter, die meet in Avvik. Geprobeerd op te zoeken wat deze eenheid inhoud, maar is mij met Google niet gelukt.
Het lijkt mij een meter, die met electra te maken heeft dus vandaar hier mijn vragen gesteld. Bij voorbaat dank voor de beantwoording.

1) Wat betekent die eenheid? Het bereik is negatief en postitief. Zie bijlage.

2) Hoe sluit je deze meter aan c.q. hoe pas je deze meter toe?

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dank, dubbel interessant: interessant dat jij wel uitleg vond en nu de toepassing want hoe en waar meet je nu een afwijking van. Zou je 100 Avvik kunnen lezen als 100% afwijking?

fred101

Golden Member

Veel metermovements zijn custom made, net als bij multimeter schalen. De ene heeft er 3 de ander 10.

De basis is een draaispoel die een bepaalde uitslag heeft bij een bepaalde stroom. Wat er dan op de schaal staat hangt van de rest van het meetapparaat af.

Een meetapparaat meet "iets" wat in het apparaat wordt omgezet in een stroompje voor het meter mechaniekje. Dat "iets" kan van alles zijn. Gewicht, licht, spanning, weerstand, druk, temperatuur etc. De schaal kan absoluut maar ook relatief zijn.
De schaal van links naar rechts, van rechts naar links, lineair, log, van uit midden beide kanten op etc.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 19 april 2017 22:15:40 schreef RoelP:
Zou je 100 Avvik kunnen lezen als 100% afwijking?

Avvik is geen eenheid. Het is een Noors woord en het betekent afwijking.

miedema

Golden Member

Ha RoelP,

Het is gewoon een standaard Sifam meter. Waarschijnlijk 1mA, staat meestal op een sticker achterop. Anders voorzichtig uitproberen met een passende serie weerstand op een voeding.

Sifam heeft gewoon voor een Noorse klant een partij meters geleverd met schaaltjes "±100% afwijking". Net zo als ze voor Delta schaaltjes leverden met 30V en 1A er op etc.

groet Gertjan

Merk klopt Gertjan en ik volg je betoog. En van die partij is er een in NL terecht gekomen.

miedema

Golden Member

Ha RoelP,

Sifam is een van de top merken voor draaispoelmeters.
Deze meter is prima te gebruiken voor een eigen project door zelf een schaaltje te maken.
Oude schaal verwijderen, scannen, bewerken in Photoshop o.i.d. en 1:1 printen op fotokarton.

groet, Gertjan.