ontwerp

Zoek iemand die voor mij een printje kan ontwerpen

120 mm x 20 mm vanaf tekening

Wat voor tekening heb je? Met vergoeding? Dan liever bij vraag en aanbod zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heb een bedradings tekening

er moeten niet veer onderdelenop

1 x Arduino Nano
2 x 16 pins ic voet
14 weerstandjes

en 14 soldeer eilandjes

stuur tekening bijgaand

Arco

Special Member

Een shield met opto-inputs zal toch al wel bestaan? (je kunt bijna voor alles een shield vinden... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat zal wel maar alles moet op een smal printje

Lambiek

Special Member

Heb een vraagje, waarom schakel je aan de led kant van je optocoupler in de massa? Waar wil je het voor gaan gebruiken, wat ga je er mee doen?

Stel dat je er een kabel aan zit en er zou een breuk in komen en met de massa verbonden worden, dan gaat er ongewild iets schakelen. Als je in de plus schakelt en je zekert het dan gebeurt er niets. Buiten dat je zekering springt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zal het proberen uitteleggen :

zoals je ziet boven aan de tekening zie je een Graupner Nautic Module

Die een signaal krijgt via de ontvanger

Waarvan ik alleen voor dit doel A1, A2, B1, B2, C1, C2 gebruik

De rest is in gebruik voor andere doeleinden.

Als ik op mijn zender ( analoog Graupner FM 6014 ) een drukschakelaar indruk bv. A1 krijg ik 2 van opt.c een + aangeboden
A2 idem
etc.

Dat is de reden dat ik dus + op mijn opt.c krijg

Schakeling werkt voor mijn doel ( in/uit schakelen via servo van diferencieelen in mij model truck ) perfect ( heb wel +12V getekent moet zijn -12V.

deze schakeling heb ik nog om te schakelen met 12V via opt.c naar -5V

Want servos in de modelbouw werken op 5V en mijn drukknoppen moeten fungeren als schakelaars dus 1 x drukken via servo differencieel in, nogmaals drukken servo via servo uit

Dat gebeurt via een sketch (programma ) in de Arduino Nano

Werkt ook perfect !!!!

Mij vraag was om een printje te ontwerpen van 120mm x 20 waarop alle componeten passen

Dus soldeer eilandjes voor de Nano , ic voetjes, weerstandjes, en soldeereilandjes voor bedrading naar 12v - 5v step down module 16 x 10 mm ( word er op gemonteerd ) Nautic expert module en voeding -12v

6 weerstandjes naast ic voetjes en 6 weerstandjes onder Nano

mvg

buckfast_beekeeper

Golden Member

Soldeer eilandjes voor de nano? Is het niet handiger op maat van de headers te werken en de print gewoon op de nano te prikken.

Eilandjes voor de bedrading? Ik zou eerder opteren voor (Molex) stekkers. Eenmaal correct bedraad heb je een ompool beveiliging en kan je de module weg nemen zonder solderen. De eilandjes gaan geen tig keren plezier beleven aan los solderen en terug vast solderen.

edit: modelbouw: indien mogelijk smd gebruiken als plaats besparing.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Op 20 april 2017 20:14:32 schreef a.j nieuwlaat:
zoals je ziet boven aan de tekening zie je een Graupner Nautic Module
Die een signaal krijgt via de ontvanger
Waarvan ik alleen voor dit doel A1, A2, B1, B2, C1, C2 gebruik
De rest is in gebruik voor andere doeleinden.
Als ik op mijn zender ( analoog Graupner FM 6014 ) een drukschakelaar indruk bv. A1 krijg ik 2 van opt.c een + aangeboden
A2 idem etc.
Dat is de reden dat ik dus + op mijn opt.c krijg

Je zegt dat je een plus op de optocoupler krijgt, en op je schema teken je hem in de min. Of mis ik nu iets?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

voor zo een klein schema, maak je daar niet beter gewoon een universeel printje voor waar je zelf je kabeltjes legt. stelt allemaal niks voor.
ik gebruik van die lange header connectors om de arduino in te pluggen. ik zou die niet gaan solderen. als die ooit sneuvelt, hoef je die maar los te trekken, andere erin en verder werken.

dit is mijn prototype, de uiteindelijke is quasi identiek opgebouwd, alleen een grote dubbelzijdige print en nog een RTC klokje ernaast geplugged. helaas geen foto van mijn laatste versie gevonden

http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN9484.JPG

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

in principe maakt het mij niet uit of het in smd is of standaard.

heb een soort europrint 60 polig gebruikt, werkt wel maar erg duur in aanschaf, en in kan alleen maar een smal stripje gebruiken de rest afval.

De nano is nu ook op een header ( male gesoldeerd )
ook onder de ic zitten nu 4 weerstandjes

Ik heb een ruimte terbeschikking van lxbxb 140 x 20 x 16mm ( brandstof tank )

dus heb geen hoogte voor 'n female header

met het printje is het de bedoeling;

2 draadjes voor 12V voeding
2 draadjes voor 5 V voeding servos
2 draadjes voor ingang 12v stepdown module } intern op printje
2 draadjes voor uitgang 5v " " } " "

6 draadjes gesoldeerd naar de nautic module
6 draadjes gesoldeerd voor signaal naar servos

die hoeven maar 1 keer gesoldeerd te worden

heb maar 2 printjes nodig ( 1 reserve )

wie kan en wil mij helpen

( ben gepensioneerd 76 en kan geen cursus of id meer beginnen ontwerpen van printjes )modelbouwer

kan eventueel foto sturen van huidige opzet

Sorry heb toch weer iets fout vermeld geen + maar een - uit de nautic module

Lambiek

fcapri lees eerst eens wat ik bedoel

max afmetingen printje 120mm x 20mm

max hoogte printje + onderdelen 17mm

jou idee moet ik in een aanhangwagentje achter mijn modelbouw truck hangen 1 : 14.5

Lambiek

Special Member

Op 21 april 2017 10:21:54 schreef a.j nieuwlaat:
Sorry heb toch weer iets fout vermeld geen + maar een - uit de nautic module Lambiek

Kijk, nu is het een stuk duidelijker. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Je componenten kunnen ook aan de onderzijde van je PCB gemonteerd worden. Scheelt weer wat in hoogte.

Indien je printjes laat maken bij elecrow of seeed, dan heb je er 5 (laatste levering was 5 besteld en 7 geleverd) voor geen 10€ + verzending.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Op 21 april 2017 16:58:36 schreef buckfast_beekeeper:
Indien je printjes laat maken bij elecrow of seeed, dan heb je er 5 (laatste levering was 5 besteld en 7 geleverd) voor geen 10€ + verzending.

Maar de TS heeft geen print ontwerp, daar vraagt hij nu juist om. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Weet ik. Maar hij schrijft dat hij er 2 wil, 1 om te gebruiken en een 2de als reserve. Ik geef gewoon aan dat hij voor een aanvaardbare prijs 5 stuks kan bestellen. En dat ontwerp zal nog wel in orde komen denk ik.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

beeceeper jij begrijpt het nog niet goed

onder het printje absoluut geen ruimte

waarom denk jij dat ik de weerstandjes onder de nano en de ic voetjes heb gemonteerd

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik heb zelf al wel wat met modelbouw gedaan en wat schakelingen gebouwd voor 1/87. Daar is nog minder plaats in dan in de ruime 1/14. Maar dit terzijde.

Zonder de situatie zelf gezien te hebben is het heel moeilijk inschatten wat de mogelijkheden zijn.

Ik denk eerder dat U me niet begrijpt. Ik ga me de moeite besparen om meer uitleg te geven. De appreciatie is er toch niet.

Als ik de reactie lees dan ontgaat me de intentie om verder mee te denken laat staan een printontwerp te overwegen. Bij deze mijn laatste bijdrage in dit topic.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

sorry dat je je beledigd voelt

vroeg ook alleen maar of iemand wilde helpen om een print ontwerp te maken van 'n schema.

en had niet erwacht dat ik daar zoveel uitleg over moest geven wat alleen maar verwarrend werkt

smal printje met alle onderdelen op een zijde en 6 en voor de +/- 5V eilandjes aan nano ( smalle kant )voor de servos en 6 eilandjes en voor de =/- 12V aan de ander kant van het printje voor de aansluiting naar de nautic module, aan de zijkanten heb ik geen ruimte !!

mvg

Het is een forum he, geen contactadvertentie-site. Als jij op oplossingen vraagt, dan komen die. En niet allemaal zijn zoals je het zelf zou willen. Da's gelijk het voordeel, aan sommige dingen heb je zelf niet gedacht en sommigen hebben betere ideeen dan jezelf. Je bent geen elektronicus tenslotte.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Uitleg is vaak nodig om de details van hrt ontwerp tot in voldoende detail duidelijk te krijgen omteleurstellingen te voorkomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."