NEN3140 afkeur-varistor

fred101

Golden Member

Het resultaat van burocratie en betutteling. Een apparaat minder veilig maken om de veiligheid te kunnen testen ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Een apparaat maken dat goedgekeurd is voor 230V maar niet voor 240V, hebben ze daar ueberhaupt ooit bij stilgestaan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 19 juli 2017 12:27:07 schreef fred101: Een apparaat minder veilig maken om de veiligheid te kunnen testen ;-)

...omdat de "keurmeester" niet deskundig genoeg was om te bedenken dat hij met 250V moest testen?

Op 24 april 2017 13:01:04 schreef GJ_:
Deze types zijn trouwens specifiek voor "110 to 230V line-line EN line-ground applications".
Ik weet echt niet zo veel van dit soort componenten en hun gebruik, maar de datasheet is erg duidelijk.

Moet ik line-line lezen als tussen de fase en de nul? En line ground tussen fase en protective earth?

GJ_

Moderator

Je moet niks :-)
Zoals ik al opmerkte: ik weet van toeten noch blazen, dit komt zo uit de datasheet.
Maar het lijkt me dat line-line tussen de fasen/fase-nul is en line-earth tussen fase en aarde.

Shiptronic

Overleden

Je mag je meet instrument toch ook laten meten met 250V ipv 500V , wat is dan het probleem ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Dat het op een 240V net bij normale overspanningscondities al kiele-kiele is. Een varistor die al moe en der dagen zat is tegen de tijd dat het echt nodig is dat hij wat moet doen (het zijn slijtonderdelen), is niet ideaal.

Ik snapte om te beginnen (en nog steeds) al niet waarom je varistoren zou installeren die een veel lagere doorslagspanning hebben dan de voorgeschreven isolatiesterkte van de rest van het apparaat, maar kennelijk mag het en het zal ook nog wel een practisch nut hebben.

In apparaten die ik ken die een varistor hebben, zit die in mijn herinnering altijd over het net en niet naar aarde. Uitgezonderd waarschijnlijk van die bliksembeveiligers en beveiligde contactdozen. Daar moet ik eigenlijk eens teardowns van bekijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

Varistoren kies je zodat ze een bepaalde levensduur hebben. Net zoals gloeilampen, LEDs, relais etc..

Varistoren worden in huishoud electronica vaker en vaker I.P.V. 275 Volt word er 320 Volt verzocht vanwege problemen in het veld.
Op zich is het toegestaan een varistor onder bepaalde omstandigheden (met een fuse element in serie) naar PE te hebben.
Eerlijk gezegd heb ik dit in een van onze laatste projecten overwogen, (denk aan 2 display's met flexcables aan een niet van het net gescheiden systeem, heel handig in een metalen deur gebouwd met 0,5 mm afstand tussen de flaxcable en PE)
We moesten alleen wel 3 kV surge doorstaan, soms is clamping tussen PE & beide lijnen een noodzaak.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II