Waar FR1 dubbelzijdig in Nederland te koop?

Op ebay kan ik alleen maar FR1 enkelzijdige printplaten vinden. Is er in Nederland of Europa een shop waar je dubbelzijdige kunt kopen?

Volgens mij hebben alle shops ook wel dubbelzijdige printen.
Maar moet het specifiek FR1 zijn ? Met of zonder fotolak ?

Ik ben van plan om een cnc machine te kopen en dat ik maar beter geen FR4 kan gebruiken ivm schadelijke glasvezel stoffen.
FR4 is volop te vinden en die gebruik ik nu nog met de belichtings methode.
Heb nog geen adres kunnen vinden voor FR1 dubbelzijdig.

Dat is een goede reden. Allicht even vragen bij leveranciers van pcbfreesmachines ?

Doe wel een hele goede driedubbelcheck of zelf frezen anno nu voor u nog een zinnige optie is, voor mij en vele anderen is het dat in geen geval meer.

maartenbakker

Golden Member

En als het echt niet te krijgen is: goede afzuiging. Ik ben ook geen liefhebber van glasvezelprint.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Misschien stomme vraag: Zijn er geen dunne enkelzijdige printplaten die je met hun ruggen tegen elkaar lijmt?

Vol st(r)oom er tegenaan!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik heb een CNC en heb er printjes mee gefreesd. Ik ben er mee gestopt. Je haalt nooit de mill van een geëtste print. TQFP of SOIC is niet echt haalbaar, laat staan dat je het nadien met de hand gaat solderen. Dubbel layer is ook niet evident om mooi uit te lijnen aan beide zijden. Voor de prijs hoef je het ook al niet meer te doen. Voor enkele € bestel je bij Seeed of elecrow. Binnen 10 dagen ligt er een dubbelzijdige doorgemetaliseerde print met solderstop en silk aan beide zijden op de mat. Een freesje gaat ook niet oneindig lang mee.

Mijn cnc zal na een lange rustperiode gebruikt worden voor seriewerk in hout of alu. Zaken die uitgetekend worden in bv sketchup en dan gefreesd of geboord.

Momenteel zie ik meer gebruiksgemak in de aanschaf van een CO2 laser met voldoende groot bed (>A4 liefst >500mm * 500mm). Snijden van PMMA, extruded of casted maakt niet uit, gaat dan als een fluitje van een cent. Terwijl extruded PMMA zich minder eenvoudig laat frezen en casted dan weer minder exact in dikte is en ook veelal pas vanaf 2mm verkrijgbaar. Als bescherming van een LCD wordt dat dan weer dik. Dan is 1mm extruded handiger.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.