Denon netwerk speler benaderen middels het IP adres

Goedemiddag.
Dit gaat om een experiment.
Ik kan via mijn netwerk de Denon DNP720 benaderen.
Het zal dan toch ook mogelijk moeten zijn om via deze weg het apparaat verder te bedienen. Bijvoorbeeld 192.168.178.20/opdracht commando. Iemand die hier kennis van, of ervaring mee heeft.
Douwe Bakker

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
evdweele

Overleden

Ik heb 2 satellietontvangers en een mediaplayer die vanaf een pc via het LAN kunnen worden bediend. Daarvoor is in de apparaten een webinterface aanwezig. Een FTP-server is ook in alle drie de apparaten ingebouwd.
Mijn blue-ray-speler heeft wel een netwerkaansluiting, maar geen webinterface. Die is dus niet te benaderen. Alleen te pingen.

Het is dus afhankelijk van de configuratie van jouw Denon of dit wel of niet mogelijk is.
De gebruiksaanwijzing en eventuele gebruikersforums zouden daar duidelijkheid over moeten kunnen verschaffen.
Om mee te beginnen kan je het IP-address intypen in een webbrowser. Als er een webinterface is ingebouwd zal je resultaat zien, zo niet een foutmelding krijgen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Heb je ook de commentaren gelezen?
Wat zo'n app toevoegt aan een normale afstandsbediening vraag ik me ook af.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

@evdweele
Bedankt voor je snelle reactie. Ik moet zeggen dat ik niet veel verstand van computers heb. Ik ben een audioman.
Maar ik denk wel dat er een webinterface in het apparaat zit want als
ik het IP adres in de browser intik dan verschijnt inderdaad een bijna zwarte pagina van de Denon DNP720.
Er is van Denon ook een app beschikbaar om het apparaat te bedienen dus zou het volgens mij wel mogelijk moeten zijn.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
Arco

Special Member

Wat zo'n app toevoegt aan een normale afstandsbediening vraag ik me ook af

Het nut is me nooit duidelijk geweest. Bijna altijd werkt een 'echte' AB veel makkelijker en sneller als dat gedoe via het netwerk. Maar als iemand dat expliciet wil... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@evdweele en Arco,
Het gaat mij niet om het nut ofzo. De afstandsbediening en de Denon app werken inderdaad. De laatse trouwens niet geweldig. Het gaat mij erom dat ik gewoon graag wil weten hoe een en ander werkt.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

De twee meest gangbare 'protocollen' zijn DLNA (universeel, ook wel UPNP genoemd) en Airplay (Apple). Die Denon ondersteunt ze allebei.

In een 'app' op je mobieltje of Windows Media player kan je het apparaat als 'bron' of 'doel' selecteren.

Voorbeeld:

Bron: Laptop/Nas/PC met muziek
Doel: Denon
Controller: Mobieltje bijvoorbeeld BubbleUPNP app

Vervolgens kies je een nummer en dat gaat dan spelen op je Denon, pauze, volgende, stop e.d. werkt dan ook. Volume volgens mij ook, afhankelijk van apparaat.

Ik denk niet dat je echt losse 'commando's' kan geven zoals play en pauze via een webaddress. Dat zou heel specifiek zijn, volgens mij zit dat niet in Airplay of DLNA.

Er zijn situaties, bijvoorbeeld het downloaden van een .mp3 naar je mobiel en die direct op de Denon afspelen, waarbij dit handig kan werken. In de praktijk is het meestal fijner gewoon de afstandsbediening te gebruiken en hopelijk kan zo deze enigzins gebruiksvriendelijk door je grote verzameling CDs bladeren die op een NAS staan of een verbinding maken met Spotify of een webradio station.

Ik ben zelf geen muziekverzamelaar, als ik het zou zijn zou ik waarschijnlijk de voorkeur geven aan een USB stick van 16-64GB direct in de speler. Via netwerk muziek afspelen geeft toch wel wat afhankelijkheden (stel je wil een apparaat herstarten, de verbinding wordt wat slechter, er is een lege accu, mobieltje ligt aan de oplader etc.)

evdweele

Overleden

Het is wel een heel beperkte webinterface. Je kan alleen de naam wijzigen.

Hieronder 2 screenshots van een satellietontvanger. Met die webinterface kan je (bijna) alles bedienen.
Wat niet wegneemt dat de normale afstandsbediening in veel gevallen handiger werkt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Als je een hubje tussen de denon en je netwerk kan zetten kan je met je laptop en een kabeltje het verkeer afluisteren, misschien zie je direct de commando's van de app voorbijkomen.

Arco

Special Member

Die 'oude' OpenWebIf interface was een stuk prettiger als de nieuwe... :(
Nieuwe heeft (zoals meeste programma's tegenwoordig) een lompe layout zodat er nog maar de helft op het scherm past...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@K7jz
Dat is misschien wel een goed idee, maar mijn computerkennis reikt niet zo ver.
Wat voor hub bedoel je en hoe kun je het verkeer uitlezen.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
evdweele

Overleden

Op 26 april 2017 16:56:54 schreef Arco:
Die 'oude' OpenWebIf interface was een stuk prettiger als de nieuwe... :(

Dat verschijnsel zie je bij elke opensource software.
Van OpenPLi bewaar ik ook daarom ook een stapel oude versies. Als me iets niet aanstaat dat een softwarebouwer heeft gemaakt kan ik altijd weer terug naar een versie die me wel bevalt.

En OpenPLi is geen uitzondering. Mijn Popcorn mediaplayer lijdt aan hetzelfde euvel.
Mijn complete cd- en lp-verzameling staat op een harde schijf in die player. Maar de titels van de nummers zijn maar voor de helft leesbaar. In een vorige versie was dat veel beter, maar downgraden kan helaas niet met die Popcorn.
En zelf heb ik onvoldoende, of liever geen, kennis van programmeren om dat te veranderen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Straks heeft iedereen een nest vol met afstandsbedieningen.. dan heb je een afstandsbediening nodig om de juiste afstandsbediening te zoeken..
:+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Hoezo straks? Ik heb nu in de woonkamer al 6 apparaten die alleen met een afstandsbediening kunnen worden gebruikt.
4 van die afstandsbedieningen liggen "in de aanslag" klaar op tafel, 2 worden minder gebruikt.

Ik ben een keer zo stom geweest om een Logitech Harmony te kopen. Dat maakt het bedienen alleen maar ingewikkelder. Dus ligt dat ding ongebruikt in de kast.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 26 april 2017 17:20:47 schreef evdweele:
...

Ik ben een keer zo stom geweest om een Logitech Harmony te kopen. Dat maakt het bedienen alleen maar ingewikkelder. Dus ligt dat ding ongebruikt in de kast.

Haha. Ja hier ook ooit die logitech gebruikt. Lekker handig als je 'mis schiet' alles gaat aan behalve de TV.

Nu gelukkig nu alleen de kpn bediening die ook de TV kan doen. Home cinema / radio gebruiken we zelden..