Koningsdagscore: Dichroic halogeenlampen

Net een kleine 120 halogeenlampen gescoord op de lokale Koningsmarkt. Dichroic wat wil zeggen dat ze de warmte naar achter uitstralen wat handig is als je dicht op de lamp moet werken. Bijvoorbeeld bij werken met nauwkeurige meetapparatuur, films etc.

En eat you heart out prutleds: CRI van 100!

Maar ik heb een vraagje: ze zeggen een levensduur van 10.000 uren.

Kan dat echt?

10.000 uur kan wel, maar dan geven ze maar weinig licht. Rendement minder dan 15 lumen per Watt o.i.d.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 27 april 2017 15:54:04 schreef Hoeben:
...ze de warmte naar achter uitstralen wat handig is

Wow, da's handig, een lamp die naast licht ook nog warmte afgeeft! Is dat nieuw? :7

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

417 lumen volgens de datasheet. Wat is normaal voor een andere 35W halogeenlamp?

[Bericht gewijzigd door Hoeben op donderdag 27 april 2017 16:42:26 (44%)

Op 27 april 2017 16:37:10 schreef flipflop:
[...]
Wow, da's handig, een lamp die naast licht ook nog warmte afgeeft! Is dat nieuw? :7

Dus geen warmte naar voren. Bij microscoopwerk of film bekijken is dat zeer nuttig: veel licht en geen warmte op je werkstuk.

Shiptronic

Overleden

Is het nu Halogeen of Xenon ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 27 april 2017 16:53:33 schreef Shiptronic:
Is het nu Halogeen of Xenon ?

De lamp is gewoon een halogeenlamp, er zit een normale gloedraad in. Past gewoon in een normale lampvoet. Als edelgas (inert) is xenon toegepast maar dat had net zo goed een andere gas kunnen zijn als helium, argon etc.

pa3gws

Golden Member

Op 27 april 2017 16:37:10 schreef flipflop:
[...]
Wow, da's handig, een lamp die naast licht ook nog warmte afgeeft! Is dat nieuw? :7

Dat is zeker niet nieuw wel moet het armatuur er geschikt voor zijn dus voldoende koeling aan de achterzijde.
De toepassing is vaak voor het uitlichten van kunst.
Zodat het kunstwerk en diegene die er naar kijkt geen warmte ondervind.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Op 27 april 2017 16:26:14 schreef Fuzzbass:
10.000 uur kan wel, maar dan geven ze maar weinig licht. Rendement minder dan 15 lumen per Watt o.i.d.

Bij gewone gloeilampen verdubbelt de levensduur wanneer de spanning 10% lager genomen, wordt dan de nominale.Maar dat geldt niet voor halogeen.
Als de temperatuur van de gloeidraad zakt vermindert de levensuur juist.Het proces waarbij de verdampte gloeidraaddeeltjes terug op de gloeidraad terechtkomen door middel van het halogeen wordt dan verstoord. Dus een halogeen die minder rendement heeft door een lagere temperatuur gaat niet noodzakelijk langer mee. In tegendeel.

Het is wel zo dat 12V halogeentjes zoals deze een veel grotere levensduur hebben dan hun 230V broertjes. Blijkbaar is de dikkere draad robuuster en kan beter tegen de inschakelstroom. Bij 230v is de draad veel dunner en de inschakelstroom wekt een magnetisch veld op die de spiralen doet samentrekken. Bij een oudere lamp wordt het wolfram door kristallisatie bros. Omdat de inschakelstroom tot wel 10x zo groot wordt als de bedrijfsstroom gaat een lamp meestal stuk bij het aanzetten, zelden in bedrijf.

Op 27 april 2017 17:02:24 schreef Hoeben:
De lamp is gewoon een halogeenlamp, .... Als edelgas (inert) is xenon toegepast ....

Xenon behoort niet tot de halogenen, dus is het geen halogeenlamp.

Op 27 april 2017 22:48:17 schreef grotedikken:
[...]Bij 230v is de draad veel dunner en de inschakelstroom wekt een magnetisch veld op die de spiralen doet samentrekken. Bij een oudere lamp wordt het wolfram door kristallisatie bros. Omdat de inschakelstroom tot wel 10x zo groot wordt als de bedrijfsstroom gaat een lamp meestal stuk bij het aanzetten, zelden in bedrijf.

Dat verklaart ook het aantal inschakelingen in de datasheet van deze halogeenlamp: 25.000 on/off cycles.

Dus als je hem vaker dan 1 keer per 2,5 uur aan/uit zet ben je de levens duur op de cycles aan het beperken. Maar dan nog is dat getal best indrukwekkend, ik heb nog geen enkele spaarlamp of ledlamp meegemaakt die echt die 10.000 uren vol heeft gehouden.

Kan nog wel komen natuurlijk, zo lang zijn ledlampen er nog niet. Deze week toch alweer een ledlamp kapot: een die je op meerdere standen kunt zetten d.m.v. schakelen kent nu nog maar 1 stand. Dus alweer de elektronica en niet de led.

Op 27 april 2017 22:51:20 schreef KlaasZ:
[...]Xenon behoort niet tot de halogenen, dus is het geen halogeenlamp.

Een halogeenlamp bevat een inert gas / edelgas (argon, xenon etc) waar een klein beetje halogeen (bv jodium) aan toegevoegd is.

Dat Xenon als reclameslogan slaat inderdaad eigenlijk nergens op bij een lamp met gloeidraad want het is niet functioneel. Maar het zijn wel degelijk halogeenlampen.

Je hebt gelijk. Ik was in de war gebracht doordat in de productbeschrijvingen die ik vond wel expliciet xenon wordt genoemd, maar niet welk halogeen er in zit.

geen probleem om met halogeen 10.000 uren te halen hoor, zet er 2 in serie en je haalt er zo 25.000 branduren mee. je hebt 2x het vermogen nodig als dat je 1 lampje op 12V zou doen, maar in de slecht bereikbare plaatsen als trappegat of dakoverstek bijv ideaal, zelfs led haalt dat nog niet makkelijk. zeker met een degelijke gewikkelde trafo is dat goed haalbaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

417 lumen voor 35W is niet extreem veel, dus die levensduur zou zomaar kunnen kloppen. Normaal is geloof ik zo'n 500 a 600 lumen.

Op 27 april 2017 22:48:17 schreef grotedikken:
[...]
Bij gewone gloeilampen verdubbelt de levensduur wanneer de spanning 10% lager genomen, wordt dan de nominale.Maar dat geldt niet voor halogeen.
Als de temperatuur van de gloeidraad zakt vermindert de levensuur juist.Het proces waarbij de verdampte gloeidraaddeeltjes terug op de gloeidraad terechtkomen door middel van het halogeen wordt dan verstoord. Dus een halogeen die minder rendement heeft door een lagere temperatuur gaat niet noodzakelijk langer mee. In tegendeel.

Dat klopt, maar dat betekent niet dat 13e-machtsfunctie voor spanning versus levensduur niet meespeelt. Je krijgt dus meerdere grafieken die doorelkaar lopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er zijn inderdaad meer factoren die de levensduur van zo'n lamp bepalen. De gloeidraadtemperatuur is een belangrijke, maar je kunt ook variëren met het volume en de druk van de gasvulling, om maar wat te noemen. Zo kun je toch met een lagere temperatuur het halogeen z'n werk laten doen.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet heel veel van weet.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Er is toch bekend geworden dat haast een eeuw geleden de gloeilampen fabrikanten overeengekomen zijn om de lampen zo te maken dat ze maar ongeveer 1000 uur zouden meegaan. Toen, begonnen de betere fabrikanten in staat te zijn om lampen te bouwen die richting de 10000 branduren hadden. Ik kan me goed voorstellen dat men tegenwoordig, met wat goede wil en het opdoeken van dat illegale convenant best 10000 branduren lampen kan maken. Halogeen of niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat kan ook, getuige deze lampen, maar het gaat altijd ten koste van het rendement. Die 1000 uur is een afweging van lichtopbrengst tegen levensduur.

Ik heb twee instellampen uit twee fotoflitsers. Dat zijn 196 V 100W lampen die op 230 volt branden. Ze geven dus een enorme berg spierwit licht, maar ze gaan maar 100 uur mee.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
maartenbakker

Golden Member

Mijn vermoeden is dat ze er met het 1000-urenconvenant ongeveer 500 a 1000 uur afgesmokkeld hebben die je opzich zou kunnen halen zonder al teveel rendementsverlies als je de lamp wat duurder construeert. 10.000 uur zal je inderdaad nooit halen door in te leveren op het rendement, zelfs niet met halogeen. Mogelijk wel met nog weer modernere constructies die nooit in massaproductie zijn gegaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 28 april 2017 13:54:50 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je bang bent dat ze te kort meegaan dan moet je een soft starter maken. Een NTC + overbruggingsrelais bijvoorbeeld.

Met die 1000 uren voor een gewone gloeilamp was het nog gekker. In de zomer maakten ze lampen die iets korter meegingen, in de winter juist iets langer.
Gehoord van een leraar op school die zelf bij Philips had gewerkt.

maartenbakker

Golden Member

Apart, wat zou het nut daarvan zijn? Niet de aanschafperiode want er was altijd een onbekende doorlooptijd. Of was het een bijwerking van een productieproces?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het nut ervan was de verkoop in stand houden. In de zomer maken lampen vanzelf minder branduren, dus gingen ze niet snel genoeg stuk. Dan verkort je dus kunstmatig de levensduur.

maartenbakker

Golden Member

Maar dan ga je ervan uit dat het bekend is wanneer een lamp verkocht wordt. Er is sowieso een bep. doorlooptijd, opzich zouden ze daar rekening mee kunnen houden door in de lente korter levende lampen te produceren, maar het probleem lijkt mij dat de doorlooptijd per lamptype en vooral per afzetkanaal gespreid is. Ook koopt een eindgebruiker vaak meer dan 1 lamp en legt ze op voorraad. Zou over het geheel gezien de invloed van zo'n maatregel statistisch nog zichtbaar zijn in het eindresultaat?

Het is nu te laat voor een statistische verificatie omdat er te weinig gloeilampen meer in gebruik zijn, maar vroeger zou een gebouwbeheerder aan de hand van de datumcodes van de lampen natuurlijk wel staatjes bijgehouden kunnen hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 28 april 2017 18:19:11 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."