Infrarood Sensor puls

Hallo,

Ik ben bezig met een project waarbij er objecten voorbij een infrarood sensor gaan. Aan de sensor heb ik een simpelweg een relay aangesloten die dus schakelt op het moment dat er een object voorbij komt. Dit werk goed tot op zekere hoogt! Op het moment dat het object te snel voorbij komt heeft het relay geen kans genoeg om te schakelen waardoor die dus een object mist.

Nu ben ik dus opzoek naar een schakelingentje waarbij het relay minimaal 100 milliseconde aan blijft?

De voeding is 12 volt gelijk spanning.
De sensor is Omron, E3F2-R2C4. (Schakelt 100mA max)
Het relay is 12 volt 50 mA.

Ik zou het plezierig vinden om een schema met een componenten lijstje zien. Mijn kennis van elektronica is beperkt:-)!

Alvast Dank

Lambiek

Special Member

Misschien kun je hier iets mee.
http://www.talkingelectronics.com/projects/50%20-%20555%20Circuits/ima…

Je sensor komt aan pin_2 van de NE555, misschien moet je het signaal van je sensor inverteren. Dat kun je doen door er een transistor tussen te zetten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Als je zoekt op 'one-shot' of 'monostable' mutlivibrator circuit krijg je veel schakelingen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo Lambiek,

Het werkt:-D
De sensor kan direct op de trigger pin aangesloten worden. Hij reageert op langzame en hele snelle objecten! relay blijft ongeveer 3 sec aan en valt dan weer af.

Hartelijk dank voor de hulp!!

Thevel

Golden Member

Op 27 april 2017 19:19:24 schreef siepej:
Mijn kennis van elektronica is beperkt:-)!

Heb je het toch nog snel voor elkaar gekregen.
Proficiat! :)

Hallo Thevel,

Ik ben elektricien dus elektra is geen probleem maar elektronica is wel een vak apart. Als ik weet wat ik moet gebruiken dan gaat het wel goed komen;-)En toevallig had ik een tijdje geleden een doos met van alles en nog wat op de kop kunnen tikken en daar zat alle benodigde dingen in.

Groet Martijn

Lambiek

Special Member

Op 27 april 2017 23:54:08 schreef siepej:
Het werkt:-D

Dat is mooi.

Hij reageert op langzame en hele snelle objecten! relay blijft ongeveer 3 sec aan en valt dan weer af.

Je kan de tijd eventueel nog aanpassen door R en C in waarde te veranderen, daar kun je de tijd dat je relais hoog blijft langer en korter mee maken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.