laptop gevallen, SSD recoveren

Op 25 mei 2017 14:14:50 schreef maartenbakker:
Nee, waar schrijf ik dat?

Het WOL-alternatief is bijvoorbeeld handig als je server wel getimed of bij inschakelen van de stroom kan opstarten (of inderdaad al aan staat) en je werkstation niet. Dat kun je indien nodig combineren met een externe schakelklok.

Het opstarten bij inschakelen van de stroom is juist heel specifiek van toepassing als je een schakelklok gebruikt, dan hoef je niet ingewikkeld te doen met BIOS-klokjes.

ik had begrepen dat de TS zowel de backserver als pc fysiek los gekoppeld wil hebben van het net vanwege eventueel bliksem inslagen ( ik kan het verkeerd hebben )
met WOL moeten de apparaten onderspanning staan anders werkt het niet .

maartenbakker

Golden Member

Zonder fysieke koppeling kun je ueberhaupt niets doen. Het voorstel was om een tijdklokje te gebruiken. Dat is alsnog fysieke koppeling natuurlijk, maar je moet wat. De alternatieven waaronder WOL die ik geef zijn (ook) in combinatie met die tijdklok te gebruiken. De instelling om automatisch op te starten bij inschakelen netspanning is er zelfs speciaal voor aan te bevelen.

Ook de koppeling aan een bekabeld netwerk is trouwens een fysieke koppeling.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ter info:
Mijn backup(en die van mijn ouders) heb ik lopen met het gratis programma UrBackup(ondersteund zowel Linux als Windows).
Ik heb een server in mijn meterkast(Intel NUC) welke de backup regelt voor mij ouders.
In de meterkast van mijn ouders staat ook een Intel NUC welke de backup regelt voor mijn systeem.
De NUC's worden ook voor andere taken gebruikt(Plex, active directory, camera systeem, domotica, etc.).

Het voordeel is dat zelfs als 1 van de huizen afbrandt, de backup nog altijd aanwezig is. De backup wordt automatisch elke 12 uur gestart mits de PC(client) aanstaat. De verbinding tussen de server en client gebeurt niet via een share dus een virus heeft nooit toegang tot de backup betanden.

Wat betreft het gevaar voor bliksem inslag: in de 30 jaar dat ik leef is het bij ons 1 keer gebeurt dat we schade hadden door bliksem inslag(VCR + TV defect). Is het echt zo interessant om voor die kleine kans elke dag de stekkers er uit te trekken?

Stroom verbruik is natuurlijk wel een reden om niet altijd een server aan te hebben willen staan. Bij mij verbruikt mijn meterkast(Router, PoE switch met accesspoints, antenne versterker en server) gemiddeld 40 Watt.
Dat is zo'n 75 euro per jaar heb ik ooit berekend. Ik vind dat het wel waard voor een betrouwbare backup en altijd toegang tot mijn bestanden en domotica.

ik heb een rpi aan de muur hangen, gevoed door een grote lood batterij. een 13,6V lader houd de batterijen op spanning. in principe zou ik de rpi zelf nog over een wifi verbinding kunnen laten lopen zodat blikseminslag quasi onmogelijk wordt. maarja, is het dat allemaal waard? zoveel belangrijke data heb ik niet.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken