freeware tekenprogramma?

Thevel

Golden Member

Is Splan7 iets voor je?
Mail me maar als je interesse hebt.

GJ_

Moderator

Op 28 april 2017 13:48:50 schreef Mixsage:
Is dit topic niet iets? /view/135532

Ja, daar kwam jij met https://qelectrotech.org/download.html aanzetten. Ik heb dat eens getest en was er best tevreden over moet ik zeggen.

Probeer Inkscape eens. Er zijn voorbeelden van elektrische schema's te vinden die ermee gemaakt zijn. Kwestie van de juiste symbolenset (.svg library) erbij pakken of zelf aanmaken.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
fatbeard

Honourable Member

En als je iets algemener inzetbaarders wilt: een of ander CAD programma, bijv. QCad.
Kun je behalve allerhande mechanica en bouwkunde ook prima schema's mee tekenen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Gebruik zelf sPlan, is geen freeware maar zeer betaalbaar. Ik heb geen spijt van de aankoop. Het fijne van Splan is dat het je niet dwingt om schema's te maken, het kan wel maar je kunt ook gewoon "vrij" tekenen met lijnen, rechthoeken, enz. Je hebt dus geen netlist waar de pen connecties in vast liggen.

Lambiek

Special Member

Op 28 april 2017 15:11:32 schreef Rolo:
Gebruik zelf sPlan,.....je kunt ook gewoon "vrij" tekenen met lijnen,...

Helemaal mee eens, ik gebruik het voor mechanische, elektrische en elektronische tekeningen/schema's. Geen spijt van de aanschaf. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Inkscape is inderdaad een goede, maar wat ingewikkelder.
In de LibreOffice suite zit Draw, daarmee teken je eenvoudige vormen, pijlen ertussen, tekst. Heeft een grid. Lekker eenvoudig en erg handig voor blokschemas bv.
LibreOffice is een volledige vervanger voor de betaalde Microsoft Office.

[Bericht gewijzigd door flipflop op vrijdag 28 april 2017 19:43:00 (15%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik gebruik NeoOffice draw, de OSX variant van OpenOffice, om elektra symbolen te plaatsen over een plattegrond.

Het is een beetje een raar tekenprogramma, maar vector en op schaal werken zit er standaard in. Ik maak er ook dit soort mechanische schetsjes mee voor timmerprojecten e.d.:

Tidak Ada

Golden Member

Ha GD,

Heb je al eens gedacht aan CorelDraw! v. X8 'Home and Student'?
Het is een tekenpakket dat een vector-graphics deel en een pixel georiënteerd deel bevat. Met name het vectorgedeelte is uitermate geschikt voor wat jij wilt. Het pixel georiënteerde deel vind ik persoonlijk minder intuïtief van Photoshop, maar dat zal voor een groot deel gewenning zijn. Het pakket is voor home en student gebruik ongeveer € 100,- maar dan hèb je ook wat!
Er zijn weliswaar wat minder mogelijkheden dan het officiële pakket, maar wat je mist ligt ver van wat je nodig hebt. Je betaalt dan wel een € 1.000,- minder!
De Nederlandse versie is (was, ik heb versie X7) wat moeilijk te vinden, maar bestaat wel degelijk. Voor een paar euro meer kan je ook nog een back-up CD bestellen (raad ik je zeker aan).
Vector georiënteerde software heeft het voordeel dat je een tekening oneindig kan vergroten en verkleinen.
Met wat moeite en na het aanmaken van wat templates kun je zelfs eenvoudige printontwerpen tekenen (niet ontwerpen!). Huisinstallatie tekenen gaat uitstekend, maar ook hier moet je symbolen meestal zelf aanmaken en als template opslaan, maar dat geldt voor programma's als Paint ook en zelfs nog erger. technisch tekenen blijft knoeien met een pixel georiënteerd programma.
Eventueel stuur ik je een kopie van een oudere versie om te testen (Geen licentie nodig).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Allemaal bedankt voor de suggesties. Ik zal ze zeker eens uitproberen.
Ik begin eerst met Paint zoals Klaasz aanbracht. Dat is vertrouwd.
Een beetje primitief zullen velen denken.
Ik heb net een voorbeeld van een eendraadsschema gedownload in jpeg.
Geen gedoe met symbolen. Ze zijn gemakkelijk te selecteren en te copieren en weg te vegen en te verplaatsen. Ook de tekst is makkelijk te wijzigen. Het lijkt alsof het met weinig werk aan te passen is aan de te tekenen situatie. Maar ik zal nog wat anders uitproberen ook.

thnx,
GD

Tidak Ada

Golden Member

O ja, ik vergat te vermelden dat een vector georiënteerd programma vele malen kleinere files geeft. Een tekening met paint komt al gauw op een 15-tal MB voor een A4-tje.
Een tekening in vector graphics kun je, zonder detail verlies, desnoods op A0 afdrukken en dan heb je een file tussen 1,5 en 5 MB. Het werkt bovendien véél gemakkelijker en sneller en is met het grootste gemak te wijzigen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 28 april 2017 21:38:32 schreef grotedikken:
...Paint...Een beetje primitief zullen velen denken.

Understatement of the year :-)

Hoe denk je een lijn te verplaatsen met Paint?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

TinyCAD heb ik een tijdje terug geprobeerd. Werkt op zich best prima, en snel aan te leren volgens mij, en is ook gratis.

En als je echt nette "tekstboek" plaatjes wilt maken is TikZ misschien ook wel wat. Maar goed, waarschijnlijk over the top. Ik vind het soms wel fijn werken om strakke plaatjes te maken. http://texample.net/tikz/examples/area/electrical-engineering/

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Anoniem

Op 28 april 2017 21:59:45 schreef flipflop:
[...]
Understatement of the year :-)

Hoe denk je een lijn te verplaatsen met Paint?

Selecteren, copieren en plakken. Gaat prima.

Shiptronic

Overleden

Geen 1 draads , maar om even snel een schemaatje in elkaar te flansen gebruik ik vaak deze : https://www.digikey.com/schemeit/project/

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
chuckie

Honourable Member

Deze heb ik de betaalde versie van voor huisinstallatie's naast E-plan.
Hoewel je er ook electronica en besturingskast schema's mee kunt maken.Er zitten ook 10 filmpjes bij voor beginners waarmee je snel vertrokken bent...
De gratis home versie:
https://nl.proficad.eu/download.aspx

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Arco

Special Member

Een tekening met paint komt al gauw op een 15-tal MB voor een A4-tje.

Valt reuze mee hoor... ;)
Je moet wel 16 kleuren of monochrome kiezen (prima voor schema's), en saven als PNG. Dan wordt het al gauw veeeel kleiner...
Lijn verplaatsen met Paint is inderdaad 'piece of cake'...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 28 april 2017 23:45:50 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Eagle? Ganse librarie met electro symbolen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Ja, daar kwam jij met https://qelectrotech.org/download.html aanzetten. Ik heb dat eens getest en was er best tevreden over moet ik zeggen.

Beetje een leercurve maar mooi programma

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 28 april 2017 22:41:53 schreef grotedikken:
Selecteren, copieren en plakken. Gaat prima.

Dan gaat ook een deel van de pixels rondom de lijn mee. En op het kruispunt geeft het ook schade. Kansloos dit.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 29 april 2017 09:06:54 schreef bprosman:
[...]
Beetje een leercurve maar mooi programma

Dat heeft elk programma wel vond het wel laagdrempelig om eerlijk te zijn.

Voordeel is ook dat je knoop punten het hebt sybool a met b verbinden en lijn komt zelf met een hoek die je kunt verplaatsen.

Iedereen heeft zo zijn fovoriet.

Aangezien Eagle is opgekocht door Autodesk, is er nu een jaarlijks betaalmodel ingevoerd. Hierdoor ben ik overgestapt op KiCAD, een erg intuïtief programma wat heel wat te bieden heeft en gratis is.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Je hoeft alleen te betalen de maanden dat je meer wenst dan basic. Voor een eendraadschema lijkt me de beperking van 2 sheets, 80cm2 en 2 layers niet het probleem.

Naar een contributie model als dat van eagle, winzip, anti virus, ... zullen er velen evolueren zo niet allen. Office zit er nog tussen in. Je hebt daar de 365 versie en een vaste aankoop. Het is ook het model dat vele bedrijven willen. Een aanvaardbare prijs om altijd de recentste software te hebben. In tegenstelling tot eenmalig een hoge prijs te betalen en weten dat je bij de nieuwe versie weer langs de kassa mag passeren of je geraakt hopeloos achterop. Een keer een upgrade overslaan betekent al snel weer meer betalen voor de volgende upgrade.

In bepaalde situaties zal je er voordeel bij doen in andere niet. In het verleden had ik een eagle pro nodig om printjes te maken van 2cm bij 24cm. Omdat ik de 8cm X 10cm (free) en 16cm X 10cm (hobby) overschreed. Meer dan 2 layers had ik toen ook niet nodig en de schakeling paste op 1 sheet. Nu kan dat al binnen de free versie. Je ontwerpen in een hogere versie blijven altijd consulteerbaar, maar niet wijzigbaar, in de free versie.

De opgebouwde en gewijzigde bibliotheken ga ik echt niet weg smijten en nog een keer overdoen in een ander tekenpakket als het niet nodig is. Een nieuwe component vanaf scratch teken ik ondertussen in een half uurtje. Nog een uurtje er bij (afhankelijk van moeilijkheid en aantal pootjes) en ik heb ook het sketchup 3d model. Vaak sneller gedaan dan een bibliotheek zoeken en wat krijg je dan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik gebruik al jaren drafsight.
Werkt vrijwel het zelfde als autocad, maar kost je niets.
Je moet je wel registreren en krijg regelmatig een reclamemailtje, maar je wordt dan ook netjes op de hoogte gehouden van updates etc,
https://www.3ds.com/products-services/draftsight-cad-software/free-dow…

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)