Casettedeck stopt na druppelen water er in.

Anoniem

Eén uit 1983 ,motorisch openend , eerst wat olie ingedaan om beter proberen te laten draaien. Dacht wat veel, en voor het wist paar druppels water met deck op zijn kant langs die aandrijf plastic wieltjes laten druppelen (begrijpt wat ik bedoel?), niet erg slim, maar alweer te laat. Wieltjes draaien helemaal niet meer, en deck gaat ook niet meer dicht, handmatig en met de knop niet. elektrisch motortje met elastiekje eraan in dat gedeelte draait wel gewoon.
Nog iets aan te doen? Dat iemand weet ?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 23 november 2017 14:36:32 (6%)

Dok

Golden Member

Merk, type en foto's?
Zo kan niemand er wat mee?

Wie niet horen wil moet TV kijken.
mel

Golden Member

Begrijpen doe ik het niet.Maar misschien is het spul nu vastgeroest?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Drupje water op een plastic wieltje lijkt me niet zo erg. Water zal wel ergens anders ook terecht gekomen zijn? :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Door een drupje water of olie op een wieltje slipt het snaartje ('elastiekje') door en draait de boel niet. Dat verklaart m.i. precies de verschijnselen: de motorkant draait, de rest niet.
Even schoonmaken en klaar alweer. Zei hij stellig... :-)

Anoniem

Oké, iets wijzer. Zit motortje dat voortdurend draait. Drijft dm van elastiekje een plastic wieltje aan. Wieltje slaat alleen vast, handmatig paar slagen terug en motortje drijft hem tot die weer vast slaat op zelfde punt.
Stroom er af en handmatig plastic wieltje in tegengestelde richting draaien, als dat die motorisch wordt gedreven, dan sluit de cassette houder zich (als een soort ophaalbrug).

Arco

Special Member

We weten nog steeds weinig (merk/type/foto's...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Hé, dat is grappig, je weet "nog" niks zeg je. Dat impliceert dat er ooit een moment komt dat je het wel zal weten. Beetje vooronderstellend. Misschien voor eigen bestwil, toch even 2 keer bedenken of ik die info ga posten of niet!

Ps Dat was snel geantwoord.

Anoniem

Nou vooruit: Akai GX-f31.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 2 mei 2017 13:46:55 (35%)

Op 2 mei 2017 13:43:59 schreef G.W.Nuffhier.:
Hé, dat is grappig, je weet "nog" niks zeg je. Dat impliceert dat er ooit een moment komt dat je het wel zal weten. Beetje vooronderstellend. Misschien voor eigen bestwil, toch even 2 keer bedenken of ik die info ga posten of niet!

Wat is dit voor een antwoord?

Het niet sluiten of openen van de deur van een GX-F31 is een veel gekend probleem, echter is de GX-F31 niet het enige deck dat met een dergelijk mechaniek werkt. Vandaar de vraag om een merk en type, beetje vreemd om dan op deze wijze te reageren wanneer mensen willen meedenken of helpen om het probleem op te lossen.

Hint; Timing en smering

maartenbakker

Golden Member

Op 2 mei 2017 13:43:59 schreef G.W.Nuffhier.:
Hé, dat is grappig, je weet "nog" niks zeg je. Dat impliceert dat er ooit een moment komt dat je het wel zal weten. Beetje vooronderstellend. Misschien voor eigen bestwil, toch even 2 keer bedenken of ik die info ga posten of niet!

Ps Dat was snel geantwoord.

Hulp gaat hier op graag-of-niet-basis, dus dit soort gezam zal nooit helpen. Jouw veronderstelling dat een kenner soms meer kan zeggen als hij weet om wat voor apparaat het gaat, klopt echter inderdaad. Daarom dat het al sinds jaar en dag gebruikelijk is hier om merk en type te plaatsen als het gaat om een reparatievraag.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Wat siliconenolie is meestal het beste (wordt niet hard zoals 'gewone' olie)

Misschien voor eigen bestwil, toch even 2 keer bedenken of ik die info ga posten of niet!

Doet me denken aan een oud collega, die hoofd R&D was bij een bedrijf.
Als bezoekers vroegen 'hoe maakt U het?', zei hij altijd: 'dat zeg ik niet, want dan gaat U het ook maken...' :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Moet eigenlijk lezen als "Al is het misschien voor eigen bestwil" maar laat maar verder. Beetje miscommunicatie geloof ik. En zie toch niet echt meer zitten met apparaat, streep 'm maar gewoon af denk ik. Bedankt voor alle gepoogde hulp niettemin (en nee, doe dan maar niet).

maartenbakker

Golden Member

Zonde want die oude Akai decks zijn behoorlijk degelijk gebouwd, doorgaans goed te herstellen en ook nog wel wat geld waard. Zeker de GX-modellen, daar zijn de koppen onverslijtbaar!

Ik zou de tips wel even nalopen of het deck wegbrengen of desnoods verkopen, zelfs defect nog wel een paar euro.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inderdaad, verkoop hem dan al defect zodat anderen er nog iets aan hebben.

Anoniem

Wel, hij is verkocht, en twijfelde even of zal posten of niet, maar toch te leuk om te onthouden gok ik, ook om de gedane moeite hier door mensen, en al weet ik niet hoe prijs anderen er op stellen, doe het toch maar. Zonder verder omhaal , 3.2.1. Bekende Nederlands olympisch kampioen schaatsen , maar misschien bovenal "denk ik" gewoon sympathieke kerel (al was't om even niet alleen over sportprestaties te laten gaan): Gerard van Velde.

Had schroefjes er niet in, zag belang niet echt, vond jammer dat ze misten, heb 'm verzamelbak laten zien, heeft ze rustig in een half uurtje bij elkaar gezocht, op eentje na, die is nog zoek!

Ps twijfel of goed aan verkopen heb gedaan toch minder, hij leek er wel mee in zijn (nhah haah) "nopjes".

Oké, bedankt aanhoren, dat was laatste erover , met uw (?) goedvinden hopelijk, nog even vlug.

Ps Vroeg of opsturen toch mogelijk was, maar heb stugjes aangehouden dat ik alleen aan ophalen deed. Pakte achteraf dus wel zo gelukkig uit!