lifepo4 of li-ion voor elektrische fiets?

Beste forumleden,
Omdat de sparta pharos met gereviseerde lifepo4 accu's begint te verslijten, ben ik op zoek naar een nieuwe elektrische fiets met lifepo4 accu voor mijn vrouw. Ik vond 1 merk die dit nog aanbiedt: Keola. Afgelopen week in de winkel geweest, de verkoper raadde me een li-ion accu aan. Hij beweerde dat lifepo4 accu's ook achteruit gaan (capaciteitsverlies). Omdat de capaciteit van deze accu's minder is dan li-ion in dezelfde prijsklasse, zou ik na enkele jaren onvoldoende bereik hebben. Hij beweerde ook dat li-ion door een betere BMS langer meegaan. Ik dacht dat lifepo4 geen blijvend verlies had (enkel tijdelijk door koude). Onze ervaring met de huidige lifepo4 accu van 4 jaar is ook positief: we merken geen verlies in capaciteit (de pharos haalt nog steeds ongeveer 50km met 1 accu van 24V en 10Ah). Ik dacht ook dat een li-ion accu na een drietal jaren veel van z'n capaciteit verloren zou hebben.

Kan iemand me hieromtrent meer duidelijkheid geven? Is li-ion tegenwoordig beter dan lifepo4?

Voor zover ik weet gaan lithium-gebaseerde batterijen in capaciteit achteruit doordat je ze mishandelt. En normaal gebruik is ook al een beetje "mishandelen".

Echt mishandelen is opgeladen op hoge temperatuur bewaren en ontladen onder de 3V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Van oudsher waren de LiFePo4 beter qua levensduur. Er zijn tegenwoordig ook goede Li-ion's.
Juist de BMS is nogal eens slecht uitgevoerd waardoor de Li-ion packs een korte levensduur hebben. Maar hoe weet je of je een goede BMS hebt als je een kant en klaar product koopt?
En verstandig gebruik maakt ook veel uit in de levensduur.

En juist het "normale gebruik" is slecht voor die dingen. Je komt thuis, zet hem op de lader en een uurtje later is ie vol. Een dag, of week later heb je hem weer nodig en haal je hem van de lader.

Het beste zou zijn om hem een uur voor vertrek op de lader te zetten en niet als je terugkomt.
En hij moet ASAP op de lader als je hem leeg gereden hebt.
(dus niet vergeten aan de lader te hangen als je moe thuiskomt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn "losse" 4S Lipo's liggen nu in hun brandvertragende verpakking 42% opgeladen te wezen, oftewel de "storage" functie op mijn lader. Ik kan ze door een defect aan de wagen waar ze in gaan een tijdje niet gebruiken, dus liggen ze "opgeslagen".

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com