Hete lucht soldeerstation Aoyue Int 852 slaat direct af zonder te koelen.

Hallo,

Bij mijn Aoyue Int 852 (hete lucht soldeerstation) ging het verwarmingselement kapot en kreeg ik een sluiting.
Het element raakte aarde en de aardlek ging er uit.

Ik een nieuwe verwarmingselement gekocht en ingezet, maar toen bleek ook de grote weerstand gesprongen te zijn.
De weerstand vervangen en (bijna) alles doet het weer. Hij warmt op en geeft de temperatuur aan, maar als ik voorheen hem uit zette, ging de compressor nog even door totdat het element afgekoeld was. Maar als ik hem nu uit zet gaat alles direct uit.

Ik heb het e.e.a. vervangen, maar hij blijft nog steeds niet na-draaien.
Is er iemand die mij misschien aan kan geven waar ik moet zoeken?
...

Vervangen: de optocouplers moc3041, BT 137, BT 136, ne555P, TL 431, C8050, TL084CN

Iemand een idee of aanwijzing??. Er zit ook nog een BT134 in die ik nog niet heb vervangen en heb de spanningsregelaars 7805, 7812 en de 79L12 gemeten en die geven de goede spanningen aan. Alle condensatoren, elco's en diodes doorgemeten met de multimeter.

Ik doe er een foto bij.

En..ik wil de BT134 vervangen, maar heb alleen nog een BT136 liggen. Kan ik die gebruiken i.p.v.de BT134?

Alle ideeën en suggesties zijn welkom.
Alvast bedankt.

Topcase1

begin eens met kijken welk component de netschakelaar overbrugt tot het element onder de 90 graden is gekomen. wrs heeft de sluiting met de aarde iets met het defect te maken, de bt134 maakt daar wel kans op.

check de datasheet gewoon om te zien of de bt134 en bt136 compatibel zijn.

check R23 jp1 en th2 maar eens, die hebben iets van dien met het overbruggen van de schakelaar.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 30 april 2017 00:12:38 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Meten en dan kapot spul vervangen, niet random zomaar van alles doen. En zeker geen afwijkende onderdelen als je zomaar wat doet.

Als hij kapot ging omdat er iets mis was met de temperatuur regeling en die fout zit er nog, dan zou dat kunnen verklaren waarom hij gelijk afslaat. Hij denkt dat het element al koud is. Ik zou eerst eens in die hoek zoeken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 29 april 2017 23:58:20 schreef testman:
begin eens met kijken welk component de netschakelaar overbrugt tot het element onder de 90 graden is gekomen. wrs heeft de sluiting met de aarde iets met het defect te maken, de bt134 maakt daar wel kans op.

check de datasheet gewoon om te zien of de bt134 en bt136 compatibel zijn.

check R23 jp1 en th2 maar eens, die hebben iets van dien met het overbruggen van de schakelaar.

Dankjewel testman voor je antwoord.
De datasheet geeft aan dat ik de BT136 kan gebruiken.
Wat je zegt vind ik heel logisch klinken. Als de schakelaar omgaat zal er iets moeten zijn die deze schakelaar overbrugt en zo de compressor nog door laat draaien. Alleen zie ik niet waar de schakeling "ziet"dat het onder de 90 graden komt. Ik snap je helemaal, maar mis een stuk kennis en wil het heel graag begrijpen. Je zegt dat de BT134 daar wel kans op maakt dat hij kapot is. Kun je zeggen waarom je dit denkt?

Alvast bedankt,

Topcase1

Op 30 april 2017 00:04:49 schreef fred101:
Meten en dan kapot spul vervangen, niet random zomaar van alles doen. En zeker geen afwijkende onderdelen als je zomaar wat doet.

Als hij kapot ging omdat er iets mis was met de temperatuur regeling en die fout zit er nog, dan zou dat kunnen verklaren waarom hij gelijk afslaat. Hij denkt dat het element al koud is. Ik zou eerst eens in die hoek zoeken.

Hoi Fred,

Bedankt voor je antwoord, maar in welke hoek zoek ik dan? Ik zie niet precies waar de temp gecontroleerd wordt. Aan het verwarmingselement zit wel een component die de temp. meet, maar welk component op deze print registreert dat? Is dat die 14 pins ic?

Alvast bedankt voor je reactie,

Topcase1

er zit een netschakelaar in die 2 polig lijkt, maar schakelt toch maar 1 potentiaal. 1 contact wordt overbrugd als de temperatuur hoger is als 90 graden, maar het andere niet. dat systeem koppelt de temperatuur regeling aan het uitschakel gedrag. dus de bt136 ofwel th2, welke als schakelaar werkt samen met een opto en nog meer componenten.

deze functie zou ook al in moeten schakelen als het station aanstaat en boven de 90 graden is. als dat niet zo is, werkt het niet want de voeding moet in blijven staan als de netschakelaar omgaat.

ook weet ik dat diezelfde regeling vaak het station even aanzet als je een trafo uitzet op dezelfde groep, deze pikt netstoringen op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 april 2017 00:40:40 schreef testman:
er zit een netschakelaar in die 2 polig lijkt, maar schakelt toch maar 1 potentiaal. 1 contact wordt overbrugd als de temperatuur hoger is als 90 graden, maar het andere niet. dat systeem koppelt de temperatuur regeling aan het uitschakel gedrag. dus de bt136 ofwel th2, welke als schakelaar werkt samen met een opto en nog meer componenten.

deze functie zou ook al in moeten schakelen als het station aanstaat en boven de 90 graden is. als dat niet zo is, werkt het niet want de voeding moet in blijven staan als de netschakelaar omgaat.

ook weet ik dat diezelfde regeling vaak het station even aanzet als je een trafo uitzet op dezelfde groep, deze pikt netstoringen op.

Potverdikkeme testman,

Jij bent goed, want als ik mijn stopcontactenblok aanzet hoor ik het soldeerstation even aanschakelen en gelijk weer uit.
Mijn kennis gaat niet zo ver als die van jou, maar ik begrijp/voel dat je gelijk hebt en er veel kennis van hebt wat ik ook zo graag zou hebben. helaas heb ik dat niet en benijd jou.
Ik begrijp dat ook al is de netschakelaar uitgezet er door iets overbrugt moet worden om de compressor door te laten draaien tot dat het rond de 90 graden is. maar welk onderdeel controleert dat het onder de 90 graden komt?

groet,

Topcase1

dat doet een deel van de temperatuur regeling die erop zit, er gaan maar 5 draden de slang in van de bout, 2 draden voeding voor de heater, aarde, en 2 draden voor de temperatuur sensor.

je zult dus moeten meten of die th2 wordt aangestuurd, als je de schakeling wel nog kunt triggeren met het uitzetten van de soldeerbout dan zal het vermogens deel nog wel werken vermoed ik. de aansturing kan echter stuk zijn gegaan door die sluiting naar de aarde. th2 wordt door een opto ( ic5 ) aangestuurd en die weer met q1 lijkt het.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 april 2017 01:27:05 schreef testman:
dat doet een deel van de temperatuur regeling die erop zit, er gaan maar 5 draden de slang in van de bout, 2 draden voeding voor de heater, aarde, en 2 draden voor de temperatuur sensor.

je zult dus moeten meten of die th2 wordt aangestuurd, als je de schakeling wel nog kunt triggeren met het uitzetten van de soldeerbout dan zal het vermogens deel nog wel werken vermoed ik. de aansturing kan echter stuk zijn gegaan door die sluiting naar de aarde. th2 wordt door een opto ( ic5 ) aangestuurd en die weer met q1 lijkt het.

Die Q1 was een C8050D en ik heb de SS8050DTA ervoor in de plaats gekregen?
De temperatuur kan ik regelen en het verwarmingselement reageert daar op.
Bij een instelling van bv 290 graden, blijft het verwarmingselement ook oplopen tot die 290 graden. Ook de snelheid van de compressor kan omhoog en omlaag geregeld worden.
Wat mij nu wel opvalt is dat de led aan en uit gaat (flikkert) tijdens het draaien en nu weet ik niet of die constant moet branden of niet?
Kan dat ook nog een aanwijzing zijn van een reutelende component?

de opto zal voeding moeten krijgen om de bt136 te laten geleiden. dat kan je al nameten. de led ( doorgaans aan de zijde waar pen 1 zit ) van de opto zal tegen de 2V erop hebben staan.

de oude c8050d hoeft niet stuk te zijn geweest, het is een ander model als de ss8050d die je hebt gekregen, de pinout kan anders zijn, kan echter weinig over de 2sc8050 vinden kwa pinout. meet de oude c8050d door en als die goed meet, gewoon terug zetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

De 2SC8050 bestaat niet, maar de 8050 met talloze verschillende fabrikantafhankelijke letters ervoor is een al heel oud universeel Hong-Kong-type en heeft bij mijn weten altijd dezelfde pinout. Het stukje 8050D moet hetzelfde zijn, de rest zou niet uit mogen maken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 30 april 2017 12:48:13 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 30 april 2017 10:51:56 schreef testman:
de opto zal voeding moeten krijgen om de bt136 te laten geleiden. dat kan je al nameten. de led ( doorgaans aan de zijde waar pen 1 zit ) van de opto zal tegen de 2V erop hebben staan.

de oude c8050d hoeft niet stuk te zijn geweest, het is een ander model als de ss8050d die je hebt gekregen, de pinout kan anders zijn, kan echter weinig over de 2sc8050 vinden kwa pinout. meet de oude c8050d door en als die goed meet, gewoon terug zetten..

Nou je hebt weer gelijk, ik heb de C8050D doorgemeten en die was kapot.
En ik heb naar de sheet van de SS8050 gekeken en gezien dat de volgorde E-C-B is en van de C8050 de volgorde E-C-B
Daarna heb ik de C8050 eruit gesoldeerd en de pinnen van de SS8050 veranderd.

Nu heb ik het volgende: zodra het apparaat op temperatuur is, zet ik hem uit en de compressor blijft draaien, de led gaat uit en hij loopt in temperatuur terug. Alleen blijft de compressor draaien en slaat niet meer af??
Wat ik inmiddels van je geleerd heb is dat de NPN nu de optocoupler blijft open sturen. En dat de thyristors en de optocoupler goed zijn?
Wat nu? Waar zou ik het nu moeten zoeken zodat hij ook af gaat slaan?

de bt136 stuurt de compressor aan, maar zou idd ook weer uit moeten gaan eenmaal afgekoeld. kun je wel het toerental nog regelen?

wrs blijft de bt136 constant geleiden nu, er is dus nog meer stuk. zeker als de oude c8050d al stuk was. je hebt die opto ook vervangen? en anders het onderdeel wat de ss8050 weer aanstuurt is niet goed meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 april 2017 19:26:27 schreef testman:
de bt136 stuurt de compressor aan, maar zou idd ook weer uit moeten gaan eenmaal afgekoeld. kun je wel het toerental nog regelen?

wrs blijft de bt136 constant geleiden nu, er is dus nog meer stuk. zeker als de oude c8050d al stuk was. je hebt die opto ook vervangen? en anders het onderdeel wat de ss8050 weer aanstuurt is niet goed meer.

Het toerental kan ik goed regelen. En de optocoupler heb ik vervangen.
Bedoel je dat die aansturing van de SS8050 constant is?
Momenteel heb ik nog geen idee meer waar ik naar moet kijken.

Op 30 april 2017 12:47:12 schreef maartenbakker:
De 2SC8050 bestaat niet, maar de 8050 met talloze verschillende fabrikantafhankelijke letters ervoor is een al heel oud universeel Hong-Kong-type en heeft bij mijn weten altijd dezelfde pinout. Het stukje 8050D moet hetzelfde zijn, de rest zou niet uit mogen maken.

Hoi Maartenbakker,

Ergens is er iets mis gegaan, maar het gaat om de SS8050.

Op 30 april 2017 19:20:14 schreef Topcase1:
[...]

Nou je hebt weer gelijk, ik heb de C8050D doorgemeten en die was kapot.
En ik heb naar de sheet van de SS8050 gekeken en gezien dat de volgorde E-C-B is en van de C8050 de volgorde E-C-B
Daarna heb ik de C8050 eruit gesoldeerd en de pinnen van de SS8050 veranderd.

Nu heb ik het volgende: zodra het apparaat op temperatuur is, zet ik hem uit en de compressor blijft draaien, de led gaat uit en hij loopt in temperatuur terug. Alleen blijft de compressor draaien en slaat niet meer af??
Wat ik inmiddels van je geleerd heb is dat de NPN nu de optocoupler blijft open sturen. En dat de thyristors en de optocoupler goed zijn?
Wat nu? Waar zou ik het nu moeten zoeken zodat hij ook af gaat slaan?

In bovenstaande tekst het ik de pinout verkeerd vermeld. Van de C8050 is het E-B-C en zoals gezegd had ik die van de SS8050 aangepast.
Nu ben ik het zoeken een beetje zat en teleurgesteld (te weinig kennis) en heb een nieuwe C8050 besteld in een ver Oosters land. Dus ik moet een beetje geduld hebben, maar dat is misschien goed dat ik er even afstand van kan nemen. De C8050 heb ik uit de print gehaald en het apparaat werkt gewoon (behalve dat hij niet afslaat dan).
Nu draai ik gewoon de temperatuur terug en wacht met uitzetten tot die afgekoeld is.

Ik kan het alleen niet uitstaan dat ik het (nog) niet kan vinden, maar zodra het onderdeel binnen is, ga ik er weer mee aan de slag.

Tot zover bedankt voor alle reacties want ik heb er toch weer wat van geleerd.
Hopelijk kan ik ooit hier doorgeven waar nu het probleem eigenlijk zit.

Ik begrijp alleen niet dat als de schakelaar maar 1 potentionaal schakelt de machine toch start, want de temperatuur is immers nog geen 90 graden. Of "denkt" hij dat het 90graden is?
Of komt het door de optocoupler? Ik heb gelezen dat deze optocoupler "open gaat" als de sinus van de netspanning door de nul gaat. Als dat zo is, dan vraag ik me af wanneer de optocoupler dan "uit" gaat?
Nogmaals bedankt voor jullie reacties en sta alle ideeen open.
Wordt vervolgd.

heeft het display geen zeggenschap over de temperatuur koppeling met de pomp? dan zou het display zowel voeding, temp sensor als een schakeluitgang hebben, 5 of 6 draden dus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 mei 2017 20:52:22 schreef testman:
heeft het display geen zeggenschap over de temperatuur koppeling met de pomp? dan zou het display zowel voeding, temp sensor als een schakeluitgang hebben, 5 of 6 draden dus..

Ja, daar zeg je wat. Ik vind wel dat daar op het eerste gezicht wat meer electronika aan zit dan je zou verwachten. Er zit ook een potmetertje op, maar daar ben ik afgebleven omdat ik dacht dat ik dan een kristal mee zou beïnvloeden of zo iets?
Er gaan drie draden naar het display toe.

fred101

Golden Member

Ik ken dat station niet maar mijn Oki/Metcal heeft ook zoiets. Maar dat lijkt niet temperatuur gecontroleerd. Als ik het station koud inplug begint ook gelijk de pomp te draaien. Ik heb het nooit getimed maar ik schat dat dit altijd ongeveer even lang is of hij nu warm of koud is. Best mogelijk dat hij ook eerst onder een temp grens moet zijn en het langer duurt als hij echt heet is maar meestal staat hij bij mij nog geen minuut aan.

Mogelijk dat Aoyue ook met een timer werkt ?

Het beste teken je het schema rondom die triac uit. Dan kun je gericht zoeken en meten.

Je hoeft niets steeds het hele antwoordt te quoten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
evdweele

Overleden

Mijn ATTEN 858D+ start in sleep mode. Bij het uit de houder nemen van de soldeerbout gaat de pomp draaien en stijgt de temperatuur.
Als de bout weer in de houder wordt gelegd blijft de pomp draaien en schakelt pas uit bij 100 graden.

Ik neem aan dat dit door een temperatuursensor wordt geregeld.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Goed idee om het schema te tekenen omdat je dan gerichter kunt zoeken. Ga ik zeker doen.
Ook een goede tip om niet steeds het antwoord te quoten.

Prima tips voor mij.
Dat is wel een luxe zeg, dat als je de bout op pakt het station gaat draaien.
Ik ben echt blij met alle tips!

Op 3 mei 2017 12:21:25 schreef fred101:
Ik ken dat station niet maar mijn Oki/Metcal heeft ook zoiets. Maar dat lijkt niet temperatuur gecontroleerd. Als ik het station koud inplug begint ook gelijk de pomp te draaien. Ik heb het nooit getimed maar ik schat dat dit altijd ongeveer even lang is of hij nu warm of koud is. Best mogelijk dat hij ook eerst onder een temp grens moet zijn en het langer duurt als hij echt heet is maar meestal staat hij bij mij nog geen minuut aan.

Mogelijk dat Aoyue ook met een timer werkt ?

Het beste teken je het schema rondom die triac uit. Dan kun je gericht zoeken en meten.

[Bericht gewijzigd door Topcase1 op donderdag 11 mei 2017 09:01:59 (29%)

Ja,een hier door mij getekend schema (nou ja getekend)
Ik hoop dat jullie hier uit wijs uit kunnen en mijn vraag gaat voornamelijk over de transistor C8050D die de optocoupler open moet sturen om zo de compressor door te laten draaien om af te koelen.

Bij de basis van de C8050D begint de spanning negatief op te lopen van 0 V tot -2,9V (hierbij zou volgens mij de transistor mee open gezet worden en bij een 0 spanning = einde koelproces)
Bij de collector staat een spanning van 12 V
Bij de Emitter -0,9V

Bij de Amp A3 op pootje 10 loopt de spanning op van -0V tot -10V gelijkmatig met het oplopen van de temperatuur.

Die C8050D is een NPN transistor. Kan die open gestuurd worden door een negatieve spanning? Mis ik iets?

een moc 3041 is iig geen opamp, maar een opto isolator met triac output..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klopt , je hebt gelijk dat die moc3041 een optocoupler is. Ik had er alleen per ongeluk opamp boven gezet wat natuurlijk niet waar is.
Ik bedoel de amp A3 van de TL084CN dat daar op pin 10 een positieve spanning staat maar bij pin 8 een negatieve spanning uit komt die via een weerstand naar de basis loopt, wat een positieve spanning zou moeten zijn.

Wat zorgt er nu voor dat daar een negatieve spanning uit komt?