Viking elektrische grasmachine, motor draait niet meer

Van het ene moment op het ander, wilt mijn grasmachine niet meer draaien.
Ze maakt wel een kletterend geluid, net zoals een elektromagneet die continu aan en af valt. Motor komt ook zeer vlug zeer warm

Rollementjes zijn nog goed (gecontroleerd)

Er is een condensator van 16 microF, ik heb deze eens vervangen zonder resultaat (iets zwaarder type, had ik nog liggen)

motor verbrand.....????

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Voor wie het zich afvraagt: "rollement" <=> "kogellager"

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Zit er geen motorrem op en komt hij daar nog wel goed van af?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

of is de schakelaar of netaansluiting gaar? losse kabel eraan zetten en zien wat hij dan doet..

en wat is die vlek op de motorstekker die van boven komt? gewoon plak of een verbrande faston eronder?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
trix

Golden Member

ik ga met maartenbakker mee. ik heb ooit een maaier van een ander meerk gehad, en die had een electrische rem. kan zijn dat de "lucht spleet" net wel net niet te groot is geworden.

eigenwijs = ook wijs
jerome

Golden Member

Bij deze toestellen heb je 2 mogelijkheden. Weggooien of de rommelrem eruit slopen. Daarvoor moet de motor gedeeld worden, maar ik zie dat deze bij jou gebout is ipv. geklonken. Bij je eigen toestel is dat toegelaten, maar met grasmaaiers blijft het altijd oppassen, rem of geen rem.

dit is nog een goede machine met condensatormotor. de huidige prullen met veel te lichte borstelmotor en plastic motorhuis hebben in een jaar al last van de as die de gelijmde lagers eruit drukt door de wringkracht van de aandrijfsnaar en vervolgens het snaarwiel vastloopt tegen de onderkant.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dag beste mensen,

zojuist de rem verwijderd, eerst de kogellager erafgetrokken en dan terug geassembleerd en getest : motor draait niet, staat te trillen en krijgt warm.
t'zal een nieuwe machine worden denk ik :)

Iedereen bedankt voor het meedenken !

De condensator die je ooit gekozen heb, was dat erg verschillend qua waarde??

Ik krijg toch inderdaad het onderbuik gevoel dat het de bedrijfscondensator is.

Ik denk het ook Testman of de condensator was destijds te groot gekozen waardoor de motor te heet werd...

of de condensator om te testen was ook al gaar.

echter doet het trillende gedrag me eerder denken aan een probleem met de aanloopwikkeling, een gare condensator levert doorgaans een brommede stilstaande motor op. als je die een slinger geeft loopt die wel gewoon aan. als je de motor zonder condensator met een zwiep niet aan kunt laten lopen, is er meer aan de hand, miss hoofdwikkeling met fijnsluiting zelfs.

en zet een meter op AC V parallel over de motor heen, voor t zelfde geld is er een enorme spanningsval ergens, de aanloopstroom zorgt voor uitval. verlengkabel, schakelaar, wcd, lasdop kan vanalles zijn dan.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 2 mei 2017 18:51:53 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik weet niet of ik een grasmaaier motor een slinger wil geven met m'n vingers....
De standaard steinmetz nattevinger geeft dat er een 80-90 µF condensator aan zou moeten. Maar het is natuurlijk een hulp/startwikkeling, dus dan zal het wel anders zijn.

@lucdec, behalve bij motoren is het bij condensatoren vrijwel altijd zo dat groter/zwaarder beter is.... Bij een motor dus niet. Wat was de originele waarde, wat heb je er voor in de plaats?

@testman hieronder, dat weet ik dat dat hierboven staat. Maar ik wilde even dubbelchecken wat beide waardes zijn. Dit soort dingen worden wel eens verwisseld.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 3 mei 2017 07:52:03 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

je test zo'n ding toch met het mes eraf, of een touwtje om de as bovenop..

origineel zat er een 16uf condensator op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoe kan ik de motor van die grasmaaier van de pouli losmaken?