Antenne voor mobiel bakkie maken

Hubie

Special Member

Op 14 mei 2017 09:58:47 schreef flipflop:
[...]
Dit lijkt mij verre van typisch zendamateurisme. Tuurlijk zullen deze figuren er ook zijn, maar het is zeker niet de "gemiddelde zendamateur".

Ok flipflop,ik overdrijf hier een beetje maar ze zijn er wel.

Anoniem

Op 14 mei 2017 08:08:44 schreef Hubie:
Dit is typisch weer zo'n geval.
Ik ken zendamateurs(geen 27 MC)
Die alle ruimte hebben om een goede antenne te maken of zelf te installeren.
Ze kopen een transceiver van Kenhout ,ikomniet of jassesu van een paar duizend euro en dan is de antenne de sluitpost waar op beknibbeld moet worden.Fout,Fout .

Tuurlijk is het fout. Een keten is maar zo sterk als zijn zwakste schakel.
Maar uit de koosnaampjes die je op de transceivers kleeft kan ik enig misprijzen of zelfs afgunst afleiden. Zoveel mensen zoveel meningen.
De ene amateur is vooral geinteresseerd in techniek, voor de andere is het maken van de verbindingen het belangrijkste. Nog een ander wil zijn status aantonen met duur spul enz... met auto's is het niet anders.
Maar het is een feit dat een moderne transceiver zo complex is, dat zelfbouw van een qualitatief goed toestel zowat uitgesloten is en al zeker buiten de mogelijkheden van de doorsnee amateur valt..
Eigenlijk zijn de antennes het enige waar nog met zelfbouw eer aan te halen valt.

Ikzelf moet het hier doen met zolder antennes wat na veel gedoe en uitproberen aardig werkt.

Zendamateur met binnenantennes? Jammer, maar je moet geen hobbies willen doen waar je de middelen of de plaats niet voor hebt.
Als je ergens woont waar geen wegen zijn moet je ook niet willen autorijden. Of paardrijden in je salon.
Ofwel heb je geen buren, maar dan zou je plaats hebben voor antennes, ofwel lig je vast in ruzie met die buren.
Ik heb er gekend die in een appartementsblok woonden en geen antenne op het balkon mochten. Die vonden er niet beter op dan een vertikale antenne gemonteerd op een fietswiel in de woonkamer te plaatsen. En omdat hij niet ver raakte stond er een lineair tussen van 1 kW.
Het hele appartementsblok kon zijn bloed wel drinken. Geen radio, geen tv,telefoon gestoord en de wekker die midden in de nacht afliep.
En hij zei tegen zijn buren dat ze naar de pomp konden lopen. Hij had een vergunning en dus het recht om te zenden en zij moesten maar een degelijke stereo en tv kopen.
Gelukkig heeft de RCD zijn lineair in beslag genomen, anders werd ie op een goede dag gelyncht.

Excuus dat ik 'schitterde door afwezigheid' Maar het pimpen van de TronMobiel kost nu zo'n beetje al mijn tijd.

www.midlivecrisis.blogspot.nl

Voor de goede orde: Ik vond een oud bakkie zonder antenne op mp en daar mee ga ik Carbagerunnen over 6 weken. Het is dus in feite 'eenmalig gebruik'. Ik denk voor de korte afstand, omdat we waarschijnlijk met een groepje auto's bij elkaar blijven. Dat zijn dan de wagens waarmee de bijrijder (!) kan kleppen!

Mijn kennis van golflengtes enzo is miniem, maar ik heb wel veel opgestoken in deze thread. Toevallig bood afgelopen week een ervaren 'runner' zijn antenne te leen aan. Die ga ik volgende week krijgen en op onze runner schroeven.
Ik denk dat het dan wel zo'n beetje gedaan is.

Bedankt voor alle bijdragen.

Anoniem

Bedankt voor de feed-back. Daar schort het in fora soms wel eens aan. Zodra men de nodige adviezen heeft komt er geen reactie meer. En dat is erg jammer. Weten hoe iets afgelopen is, is voor technici een onschatbare bron van ervaring.

Maar je weet nu tenminste dat een antenne meer is dan een eindje draad en dat zelfbouw voor in de auto moeilijker is dan het lijkt en je beter uitkijkt naar een tweedehands.

Net zoals een pianosnaar is een antenne afgestemd op één bepaalde "toon". (frequentieband) De daarbij horende lengte is omgekeerd evenredig met de frequentie.

Dus hoe hoger de frequentie hoe korter de antenne kan zijn voor optimaal gebruik/ Een antenne kan om praktische redenen korter genomen worden dan de optimale lengte, maar dit moet door een spoel gecompenseerd worden. Het dimensioneren daarvan vergt vrij veel kennis, tenzij je een bestaand ontwerp kan copieren.

Vooral bij zenders luistert dat redelijk nauw, omdat de energie die niet kan wegvloeien langs de antenne, je zender overbelast en natuurlijk het bereik inkort..

Een CB antenne is relatief groot, en voor op een auto moet die natuurlijk de nodige mechanische sterkte hebben.
Je hebt gekozen voor de beste oplossing. Zelfbouw ging enkel tot ergernis leiden.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 19 mei 2017 10:16:26 (33%)

Hubie

Special Member

GD schreef:Maar het is een feit dat een moderne transceiver zo complex is, dat zelfbouw van een qualitatief goed toestel zowat uitgesloten is en al zeker buiten de mogelijkheden van de doorsnee amateur valt..

Dat ben ik absoluut niet met je eens.
16 jaar geleden bouwde ik de Hartkit transceiver van Cor pa0chn.(een ouwe brompot met veel kennis,had een broertje van jou kunnen zijn. ;-) )

Een transceiver voor alle amateurbanden met gewoon huis tuin en keuken onderdelen.
Gewoon elke module in elkaar zetten en afregelen met alleen een multimeter.De transceiver werkt nog steeds als een speer.
Ook jan pa0ssb had een zelfbouw transceiver gepubliceerd in Electron ook gewoon met goed verkrijgbare onderdelen.

Natuurlijk zijn en komen er meer "stekkeramateurs" maar als je solderen kan en niet opziet om tig Amidon ringkern spoeltjes te wikkelen is zelfbouw nog goed mogelijk.
Waarom ben je altijd zo negatief?

Anoniem

Ik ben echt wel een zwartkijker.Toch schrander van je dat je dat opgemerkt hebt. :-)
Ik beweer niet dat niemand er in slaagt om meer te maken dan een rechtuitontvangertje, maar zelfs die Hartkit die een vrij complex maar sterk verouderd klassiek ontwerp was, kan de vergelijking met een moderne synthesiser gestuurde all mode trancsceiver op geen enkel vlak doorstaan.
En alhoewel het een bouwkit was, is de bouw ervan lang niet voor elke amateur weggelegd. Vooral als ik zie dat het merendeel hier op CO zweert bij gaatjesprintontwerpen omdat een echte print te moeilijk en te lastig is.
Ik vraag me trouwens af hoe je zo'n tranceiver naderhand een beetje deftig afregelt zonder een compleet hf labo?
Sommige dingen maak je gewoon beter niet zelf. Tenzij je het enkel voor de uitdaging doet. Het komt bij mij niet op om zelf mijn tv te maken, al is dat theoretisch misschien mogelijk. Ik wil namelijk nu tv kijken en niet over vijf jaar.

Hubie

Special Member

@GD
kan de vergelijking met een moderne synthesiser gestuurde all mode trancsceiver op geen enkel vlak doorstaan.

Hier ben ik je even kwijt hoor GD
Een oom van mij ging na de spruitjes en de aardappelen naar de zolder om een Heatkit mowhakh in elkaar te solderen.
Ook met een oud barrel als een Heatkit kan je nog prima een verbinding maken.

evdweele

Overleden

In deze discussie blijft het langs elkaar heen praten omdat jullie op "verschillende golflengtes" zitten :-)
Vergeleken met mobiele telefonie zit @Hubie op ATF-3 en @GD op 4G.
Met beide systemen valt goed te communiceren, alleen niet met elkaar.

Op 20 mei 2017 23:18:07 schreef grotedikken:
Het komt bij mij niet op om zelf mijn tv te maken, al is dat theoretisch misschien mogelijk. Ik wil namelijk nu tv kijken en niet over vijf jaar.

Daar zit waarschijnlijk het grootste verschil. De een wil een tv zelf bouwen omdat hij dat bouwen leuk vindt, terwijl de ander een tv wil hebben om naar een film te kijken.

Zo zijn er mensen die anno nu een tv helemaal opbouwen zoals dit in de jaren '40 door Philips werd uitgevoerd.
Zuiver en alleen voor de uitdaging om het concept van 70 jaar geleden uit te voeren.
http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=168582

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Zo zijn er ook "zendamateurs" en zendamateurs..de eerste gaat het om zoveel mogelijk verbindingen te maken, terwijl de andere zo veel mogelijk wil solderen. Het is maar net wat je leuk vind. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

En waarom schrijf je die eerste categorie tussen "" en de tweede niet? De eerste is niet echt?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

jawel, maar dat noem ik Stekkeramateurs :), Is helemaal niet erg hoor .

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik begrijp het... ongeveer?

Zendamateurs die zenden moeten tussen aanhalingstekens.
Zendamateurs die solderen zijn van een edeler type en dus echter?

'En wat doet u voor de hobby?'
'Ik speel wat viool.'
'Oh ja... weer zo'n "violist" !'
'Nee nee, ik raak het ding nooit aan; ik ben wel degelijk een échte violist!'

(jk - :))

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op de poef jij! :p

@gd hieronder: waarom zou je? Zinloze discussie. Laat iedereen lekker doen waar ie zin in heeft. Een ander hoeft daar niet over te oordelen.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 21 mei 2017 17:07:47 (80%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Eigenlijk is het topic afgelopen, misschien moeten we een nieuw starten
over deze twee stromingen binnen het amateurisme .

Intussen heb ik van een ervaren Carbagerunner een mooie spriet te leen gekregen, dus komend weekeind ergens een gat boren en dan is het probleem tijdelijk opgelost.

Bedankt voor alle adviezen

Thomas

Hubie

Special Member

Mooi dat je nog even iets laat weten Thomas.
De laatste tijd mankeert het daar nog wel eens aan hier op CO.
Er zijn mensen die hier op CO een vraag neerplempen en vervolgens hoor je er nooit meer iets van.

pa3gws

Golden Member

Ik weet niet wat voor een antenne het is maar wel even netjes afregelen. :-)
En natuurlijk super veel succes.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op donderdag 1 juni 2017 20:08:28 (18%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.