Aliexpress, of sloop ?

Hallo,
Ben op zoek naar zo'n 12v tijdrelais (60 sec Delay Off), en kwam dit op Aliexpress tegen:

https://nl.aliexpress.com/item/1-minuten-vertraging-relais-Automotive-12-V-Tijdrelais-SPDT-60-tweede-vertraging-release-off-relais/32678349202.html

Waarschijnlijk zijn dit soort relais' ook op de sloop te vinden:

Wat is jullie mening/ervaring met de kwaliteit van Aliexpress electronica ?

Heb zelf met andere bestellingen bij E. geen slechte ervaringen.

THANKS,
V.

pa3gws

Golden Member

Beetje afhankelijk van de toepassing denk ik.
Of het relais daadwerkelijk de 40A aankan is afwachten.
Maar de sloop is zo wie zo sneller. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ali Express is een handelshuis net als Bol . com en is daardoor niet 1 bedrijf maar een verzameling van kleine bedrijven met elk hun handel van verschillende kwaliteit.
Hierdoor kun je soms voor weinig geld iets goeds hebben, maar dus ook producten van mindere kwaliteit, of soms ronduit rommel.
Je kunt in de meeste gevallen uit de feedback van klanten halen of een product goed is. Als ik een enkele keer via dit kanaal een product zoek dan wil ik nog wel eens filteren op alles van 4 sterren of hoger, plus filteren op aantal verkochte items. Dan krijg je bovenaan de zoekresultaten meestal wel de betere producten waar andere kopers tevreden over zijn.
Over het algemeen moet je simpel je verstand gebruiken en weten dat een product wat wel heel erg goedkoop wordt aangeboden mogelijk ook rommel is.

In jouw geval is zo'n relais geen enorme investering, dus je zou kunnen overwegen om dit relais in Nederland aan te schaffen. Wat je zelf al schreef; desnoods via de sloop. En anders de reguliere webshops.

flash2b

Special Member

Sommige (kleinere) reguliere webshops leveren echter exact dezelfde spullen als op AliExpress wordt aangeboden. Als dat een probleem is ga dan voor een merk relais bij Farnell, Conrad, Digikey etc.

Eens met bovenstaande. Maar wat wil je schakelen ? gebruikt dat echt 40A ? of is het de autoradio ?
Heb je haast ? Ali duurt minimaal 2 weken, vaak langer tot wel een maand+

Als je in de hogere stromen gaat schakelen, neem een merk! Heb je haast ? neem een NL aanbieder.

geen haast, weinig stroom, volg de eerdere adviezen en doe wat je wil..

Betreft een 12V/4A pompje aangesloten op een vlotterschakelaar.
Pompje zou ca. 30 seconden moeten blijven nalopen, zodra de vlotterschakelaar het contact onderbreekt.

Kijk hier eens:
https://www.rdae.nl/t40205-tijdrelais-12v-univ.html

Is wel een stuk duurder als aliexpress.
Maar dan kun je ook meteen je zekeringhouders en fatsoenlijke automotive stekkers inslaan.