TA-F30 versterker - reviseren of vervangen?

Hallo iedereen,

Mijn vriendin heeft een versterker (Sony TA-F30) die wat kuren heeft:
* Geluid vervormd, vooral bij hoog volume
* Sommige knoppen 'kraken' nogal
* Een functieknop is mechanisch niet goed meer

Ik heb hem al eens open gehad. Is een rechttoe-rechtaan lineaire versterker met zo'n beetje allemaal discrete componenten. Niks bijzonders te zien binnenin. Mijn gevoel zegt me: elco's vervangen, contactspray oid, en kijken of er *dan* nog wat te fixen overblijft.

Kwalitatief een degelijk apparaat. Wel een oudje. :)

Maaarrrr... dit soort versterkers kun je voor een paar tientjes ook 2e hands kopen. Brengt ons bij de opties:

a) Setje vervangende elco's kopen & het ding nalopen (kan ik wel zelf). Of
b) Een goed werkende 2e hands kopen & het hele ding gewoon vervangen.

Wat denken jullie? Welke argumenten om juist voor a) of b) te gaan? Vervanging door moderner / energie-zuiniger type zou ook nog kunnen, maar ik denk dat mijn vriendin daar geen geld in wil steken.

Wat dacht je van eerst meten wat er mis is? Vervorming kan ook optreden door slechte bias etc.

Zomaar elco's wisselen en contactspray rondspuiten is niet echt een goed plan.

Hij is het in mijn ogen zeker wel waard, er is steeds meer vraag naar dit soort oudere versterkers en ze zijn prima te herstellen.

mel

Golden Member

Het kan zomaar zijn dat de voeding instort bij hoog volume, is de moeite waard om de scoop erop te zetten. Misschien een elco in de voeding slecht.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

@TS: Meten is sowieso een goed idee bij een vervormende versterker, Sony is zo vriendelijk <G> de spanningen rond de endamp in het schema te plaatsen. Ik ga er maar vanuit, zonder tegenbericht, dat beide kanalen vervormen. https://www.hifiengine.com/manual_library/sony/ta-f30.shtml

Op 5 mei 2017 15:51:08 schreef Dominic:
Vervorming kan ook optreden door slechte bias etc.

Vervorming bij vooral hogere geluidvolumes heeft meestal een andere oorzaak dan een fout ingestelde bias..

Evarist

Golden Member

Onderbroken drivertransistor is vaak de oorzaak van vervorming bij hoge volumes.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Versterker is bedoeld voor een 8ohm load.

Let daarop, zeker bij hoger volume.