Hallo,
ik weet niet zeker of de vraag hier op de juiste plaats staat, maar het komt voort uit een stageopdracht dus gok ik het er maar op. Mijn excuses als het toch de foute secte blijkt te zijn.
Voor mijn stageopdracht moet ik een nieuwe meetversterker vergelijken met de huidige apparatuur door er meerdere, in de opleiding voorkomende, opdrachten mee uit te voeren.
Eén van die opdrachten is het (golf)signaal van een functiegenerator meten met verschillende meetfrequenties om zo inzicht te krijgen in de relatie tussen de frequentie van het signaal en de meetfrequentie (vouwvorming).
De huidige apparatuur heeft een redelijk meetbereik (peak peak van meer dan 10 volt). De nieuwe meetversterker heeft echter een peak peak van 200 mv. Combineer dit met niet-afgeschermde kabels en een functiegenerator die, door de eigen ruis, pas een herkenbaar signaal afgeeft bij een amplitude van 0,5 v en het is al snel duidelijk dat de meting vrij zinloos zal zijn.
Om dit probleem op te lossen wordt er gebruik gemaakt van een schakeling die, volgens het bedrijf wat de nieuwe meetversterker heeft ontworpen, er voor zorgt dat het signaal van de functiegenerator 1000 keer verkleind wordt.
De functiegenerator heeft echter de beperking dat het uitgestuurde signaal een peak peak heeft van maximaal 8v. Wanneer deze 1000 keer verkleind wordt, blijft er nog maar 8 mv over. mijn voorkeur gaat uit naar een schema dat het signaal ongeveer 10 keer verkleint.
Er zijn echter enkele problemen, die allemaal te herleiden zijn naar het punt dat ik het schema niet helemaal begrijp. Ofja, de invloed van de schakeling begrijp ik niet helemaal.
Ik wil de bestaande schakeling begrijpen (en kunnen uitleggen in mijn verslag) en kunnen aanpassen.
De belangrijkste vraag die ik heb is dan ook hoe het kan dat de bestaande schakeling het signaal 1000 keer verkleint. Het enige in de schakeling waar ik uberhaubt 1000 uithaal is de weerstand van 10k ohm te delen door de weerstand van 10.
(in het zwart staat het schema watik gekregen heb)
Daarnaast zou ik eigenlijk graag zowel de huidige als de nieuwe meetversterker gelijktijdig willen testen. Echter, wanneer ik naast de nieuwe ook de huidige meetversterker aansluit, krijg ik na de schakeling weer een andere weerstand doordat beide versterkers dan parallel komen te staan. Logischerwijs heeft dat invloed op de verkleining van het signaal, tenzij de weerstanden van de versterkers niet meegenomen dienen te worden in de schakeling.