Saeco Minuto HD8763 boiler warmt niet meer op (ook niet na vervangen)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Controleer dan eens dat er spanning komt op de aansluitklemmen van de boiler. Opgelet hier staat normaal 230V over. Meet je geen spanning, dan verdenk ik de triac.

Clixons 0Ω wil zeggen gesloten is dus OK.
28Ω voor de boiler wil ook hier weer zeggen dat die normaal Ok is.

Je temperatuur sensor lijkt ook goed te werken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Fluctueert tussen de 200 en 208 volt. Op de voeding bij binnenkomst is wel 230 volt.

De bovenste tryac is bloedheet.

Echter zie ik ook een zwarte plek op het printje in het midden.

dat IC, het 7 potige exemplaar lijkt zijn ingewanden er wel uitgegooid te hebben. De Saeco doet het wel verder?? Ik zou eerst onderzoeken wat de brandvlek heeft gecreeerd.

Ja ziet er niet zo goed uit!

Ik kan via het serviceprogramma alles testen en het werkt allemaal. Op het verwarmen van het water na.

Als je het toestel opstart dan blijft die op het gele scherm hangen zonder dat er water doorloopt, daarna al snel code 15.

Ben bang dat er een nieuwe print in moet...

Hallo allemaal,

Omdat het om dezelfde problematiek gaat post ik deze opmerking hier. Ik heb een saeco xsmall met deze print (zie afbeelding). Water wordt niet warm->machine schiet in storing. De thermische contacten zijn in orde, ook wordt de boiler warm als ik deze extern voed.(dwz rechtstreeks aan de 220 hangen)

Wanneer ik de boiler los haal en de spanning op de voedingsdraden van de boiler meet komt er netjes 200 volt op. Wanneer ik er een kring van maak dmv een gloeilamp zakt de spanning naar bijna niks en loopt er dus geen stroom.

Kan dit de triac zijn?

Kleine update: mijn print ziet er iets anders uit: zie foto

Controleer NTC eens. Anders kunnen elco's slecht wezen of tryac defect

Hij doet t weer! Voor toekomstige referenties: Ontsteking van de triac zit op het volgende circuit: gate-optocoupler-r43-A2(triac). R43 kapot.

Geweldig! Hier hebben vele wat aan, bedankt!

hallo allemaal, de laatste post hielp mij ook. mijn Saeco expresso machine warmde ook niet meer op (foutmelding steeksleutel - 15). de boiler en de 2 thermische zekeringen waren ok. Dus het leek me ook de TRIAC. Nu had ik een iets andere versie van de printplaat, maar ik vermoedde dat ik hetzelfde euvel had als JvDi. alleen is R43 op mijn printplaat R14 (ik heb dezelfde print als jorr~c op 7 mei 2017 postte). de multimeter gaf een oneindige weerstand aan terwijl het opschrift aangaf 181 ohm. Ik heb een weerstand van 180 ohm eroverheen gesoldeerd en nu werkt alles weer!
Bedankt allemaal!