Budget multimeter

Anoniem

Ik vind Voltkraft ook een iets beter merk onder de low budget meters.
Ik heb enkele jaren terug een vergelijkende test gedaan van stopcontact Wattmetertjes en Voltkraft was duidelijk beter dan het harddiscount spul.
Ik zou hoe dan ook niet het goedkoopste modelletje nemen.

Maar wat moet ik me voorstellen bij een universele meter van 12000Eu Peter112?
Dan komen we weer bij het verscheurende dilemma: Was die autobatterij nu 13,7999999999V of toch 13,800000001V? Om helemaal gerust te slapen maken ze dan een kalibrator. En een tweede om de eerste te kalibreren enz....:-)

Mocht je ook willen dataloggen naar de PC:

TekPower TP4000ZC +/- 40$ op Ebay

This meter provides all the basic services an electrician expects from such an instrument: AC/DC voltage and current, resistance and capacitance are some of the functions there are on it. Moreover you can measure frequency and temperature. Diode and continuity are possible to test on it. You have a beeper on this meter to indicate continuity, but the sound is a bit too low to be heard in a noisy environment.

The maximum range of current you can measure on it is 10A and the highest value of resistance one can measure here is 40M?. The capacitor you have the scope to measure is at best 100µF. This range for capacitors is not enough. The frequency range a TekPower TP4000ZC can detect is from 10Hz to 10MHz.

The DMM contains test leads, 2 AA batteries, thermo probe, RS 232 cable and software along with the instrument.

review:

https://www.youtube.com/watch?v=kXzAD74C5As (deel 1)
https://www.youtube.com/watch?v=7pbRLom7bNc (deel 2)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Thevel

Golden Member

Op 6 mei 2017 23:06:33 schreef deKees:
En als het echt low-budget moet dan kan ik deze van harte aanbevelen:
http://www.ebay.com/itm/ZT102-Portable-Handheld-LED-Backlight-Auto-Ran…

Gezien de prijs ziet het metertje er best wel redelijk uit.
Meter is Auto Ranging en ik zie geen mogelijkheid om de meter handmatig op een bereik in te stellen.
Als een spanning of stroom tussen 2 bereiken fluctueert dan kan dat wel eens nadelig zijn.

Ik heb ruim 10 jaar een Hapé mi-23 mk3 naast een zwik andere toestellen. De specs. zijn gelijklopend met de TekPower TP4000ZC die Roland van Heusden aanhaalt. Hij is autorange en heeft daarnaast manuele bereik instelling en PC logging (Allen zeer handig). Professioneel heb ik hem nooit echt gebruikt maar thuis als extra hobby electronica meter voldoet hij prima. Als ik snel even wat “betrouwbaar” wil meten grijp ik al eens sneller naar deze dan naar een goede meter. Hij is zeker zo handig en met dezelfde of meer mogelijkheden. Het ding heeft me nog nooit in de steek gelaten en is prima zolang je het met zorg behandeld. Ik denk dat Hapé nu niet meer bestaat maar de TekPower TP4000ZC komt bijna zeker uit dezelfde stal. Het toestel heeft bijna identieke specs, opbouw en mogelijkheden. Alleen is de TekPower wat moderner uitgevoerd. Alhoewel ik Martin Lorton dikwijls een zagevent vind kan ik hem voor deze review enkel gelijk geven. Dit toestel is stukken beter dan veel andere low budget meters. Zelfs als je betere toestellen hebt blijven zijn positieve eigenschappen je bekoren. En voor de prijs kan je je geen bult vallen.
P.S. : Ik schijf opzettelijk Hobby meter. Ik ben er ooit in geslaagd de halve alu afscherming en overspanningsbeveiliging achter in een ABB meter weg te branden. Dat wil je met een dergelijk hobby toestel niet meemaken.

High met Henk

Special Member

Miojn Hung Chang is ook weer terug en ligt nu op de eetkamertafel (bij een projectje)
voordeel van deze meters is dat je hem ook rustig in het zicht kan laten liggen en ik mijn fluke altijd wel in de gaten moet houden!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zoek betrouwbare vrienden en bezoek. Ik kan mijn Fluke/ABB laten liggen. Wordt alleen moeilijk als ik eens uitleen en niet meer weet aan wie omdat de pilletjes mijn geheugen in de war sturen. Dan moet ik even zoeken.
Miojn Hung Chang durf ik niet laten liggen. Veel te schrik dat ze stommiteiten ermee uithalen.

Hubie

Special Member

Wat een luxe eigenlijk tegenwoordig.
Als ik b.v. bij "C"op de website kijk zie ik al meer dan 100 universeel meters.
Dat was vroeger wel anders.
Vroeger zag je advertenties in RB van de beroemde Avometer,een onhaalbaar en onbetaalbaar ideaal natuurlijk.
Na veel sparen kocht je dan zo'n (meestal)Japanse multimeter.
De eerste digitale meters hadden een prijskaartje van een middenklasse automobiel.
Als ik dan nu zo'n digitale meter bij de Aldi zie voor een handjevol Euro's dan gooi ik die in mijn karretje.
't Zal wel een jeugdtrauma zijn. ;-)

evdweele

Overleden

Na lang sparen had ik als 15-jarige de 70 gulden (nu: ± €200) bij elkaar om een redelijke Japanse multimeter te kopen.
In mijn eigen woonplaats Haarlem waren vergelijkbare meters een stuk duurder, dus ging ik op de fiets naar Aurora in de Vijzelstraat in Amsterdam. Die 2½ uur fietsen heen en terug spaarde weer een trein- en tramkaartje uit.

Het was geen slechte investering, want ik gebruik diezelfde meter nu nog steeds.
Pas een jaar of 12 geleden heb ik een digitale multimeter aangeschaft. Daarvoor hoefde ik niet te fietsen; gewoon besteld bij Conrad.

Als ik dan nu zo'n digitale meter bij de Aldi zie voor een handjevol Euro's dan gooi ik die in mijn karretje.

Ik zou niet weten waarvoor ik nóg een meter zou moeten hebben.
Een heel enkele keer gebruik ik wel eens een antieke AVO-8 omdat die iets kan wat die andere twee minder goed of niet kunnen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Ik dacht dat er in zo'n AVO meter een niet meer verkrijgbare batterij zat? of was dat de AVO MK-7?

evdweele

Overleden

In de AVO-8 zit een 15V batterij. Best mogelijk dat hij slecht verkrijgbaar is.
De batterij die ik hier heb liggen (Varta V74PX) heeft als uiterste gebruiksdatum dec 2004.
Die is dus ook al meer dan 13 jaar oud. Geen idee of ie het nog doet.

Maar de 15V batterij is alleen voor de hoge weerstandsbereiken. Dus alle andere functies blijven gewoon werken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
blackdog

Golden Member

Hi,

Zullen we dit topic weer even in de rails brengen...

De topic starter is natuurlijk weer verdwenen, zoveel informatie waar hij niets aan heeft betreffende zijn vraag.
Zoals of een batterij voor die oude meter die iemand nog gebruikt, nog te koop is...

Als eerste even de meter die net binnen het budget past als het alleen om een multimeter gaat.
Deze meter kost rond de 100 Euro en heeft de beste specificaties van de gene hier voorgesteld en ook wat meters betreft die tot 50% duurder zijn.
Is dit de perfecte meter, natuurlijk niet, maar wel veel waar voor je geld met goede specificaties.
Dit is de enige meter die b.v. een redelijk frequentie gebied heeft die het audio frequentie gebied waarbinnen RMS gemeten kan worden.
De andere meters die ik hieronder ook laat zien, gaan soms maar tot 400Hz of en paar kHz.
Basis DC is deze meter 0,1%, hierdoor is dit de beste van de drie die ik hier laat zien met 22000 counts.
http://www.eleshop.nl/uni-t-ut61e-multimeter.html

Als je geen intersse heb in het loggen van meetwaarden,
dan is onderstaande meter in de versie die ik voor je hebt gekozen betaalbaar en bijna altijd voldoende voor hobby gebruik.
Het betreft hier de OWON D35T en kost rond de 55 Euro, wil je toch logging, dan kan je een duurdere versie van de D35 kiezen, deze meters hebben 6000 counts.
http://www.eleshop.nl/owon-d-b-35-multimeters.html

En als laatste de V&A VA40R USB multimeter, deze zit tussen de Uni-t en de Owon in.
Ook wat de nauwkeurigheid betreft is hij met 0,5% DC voor de meeste hobby toepassingen goed genoeg ook deze meter heeft 6000 counts.
http://www.eleshop.nl/va-va40r-usb-multimeter-p-398.html

Verder heb ik geen enkele binding met de leverancier waar ik hierboven naaar verwijs, ik koop graag bij Nederlanders i.v.m. garantie.

Dan nog dit, koop een paar goede meetsnoeren en zie dit niet als luxe, net als het setje krokodillen bekjes die ik ook hieronder laat zien.

Je gaat echt van dit setje snoeren houden ;-)
http://www.ebay.com/itm/Brymen-Silicone-Gold-Plated-Test-Leads-Probes-…

En dit zijn de krokodillen bekjes.
http://www.ebay.com/itm/56mm-Crocodile-Alligator-Clips-for-Shrouded-Ba…

Dus tmdr, ik hoop dat je wat hebt aan deze info, er is nog veel meer om te vertellen, maar daar heb ik de tijd niet voor.
En een deel hangt natuurlijk af van jouw toepassingen.
Als je veel aan 230V/400Vgaat meten, advideer ik GEEN van bovenstaande multimeters, mijn voorstel behelst hobby electronica toepassingen

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Als je toch een UT61E voor 230 wilt gebruiken, kijk dan eerst even hier: https://youtu.be/cMutvk_6xhY

Ik zou eerder voor deze gaan: http://www.eleshop.nl/brymen-bm235-multimeter.html Die wordt ook onder het EEVblog logo verkocht. Veel goede testen en reviews van. https://youtu.be/g3uYcHAumhA hier een test door de zelfde man als hierboven.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
tmdr

Golden Member

Op 7 mei 2017 18:07:24 schreef blackdog:
Hi,

Zullen we dit topic weer even in de rails brengen...

De topic starter is natuurlijk weer verdwenen, zoveel informatie waar hij niets aan heeft betreffende zijn vraag.
Zoals of een batterij voor die oude meter die iemand nog gebruikt, nog te koop is...

Dank! CO enthousiastelingen willen nog wel eens off-topic gaan. Nadeel van zulke passie ;-)
Ik ben regelmatig enkele dagen offline voor een studie marathon. Vandaar geen reactie.

Op 7 mei 2017 18:07:24 schreef blackdog:
Als eerste even de meter die net binnen het budget past als het alleen om een multimeter gaat.
Deze meter kost rond de 100 Euro en heeft de beste specificaties van de gene hier voorgesteld en ook wat meters betreft die tot 50% duurder zijn.
Is dit de perfecte meter, natuurlijk niet, maar wel veel waar voor je geld met goede specificaties.
Dit is de enige meter die b.v. een redelijk frequentie gebied heeft die het audio frequentie gebied waarbinnen RMS gemeten kan worden.
De andere meters die ik hieronder ook laat zien, gaan soms maar tot 400Hz of en paar kHz.
Basis DC is deze meter 0,1%, hierdoor is dit de beste van de drie die ik hier laat zien met 22000 counts.
http://www.eleshop.nl/uni-t-ut61e-multimeter.html

Als je geen intersse heb in het loggen van meetwaarden,
dan is onderstaande meter in de versie die ik voor je hebt gekozen betaalbaar en bijna altijd voldoende voor hobby gebruik.
Het betreft hier de OWON D35T en kost rond de 55 Euro, wil je toch logging, dan kan je een duurdere versie van de D35 kiezen, deze meters hebben 6000 counts.
http://www.eleshop.nl/owon-d-b-35-multimeters.html

En als laatste de V&A VA40R USB multimeter, deze zit tussen de Uni-t en de Owon in.
Ook wat de nauwkeurigheid betreft is hij met 0,5% DC voor de meeste hobby toepassingen goed genoeg ook deze meter heeft 6000 counts.
http://www.eleshop.nl/va-va40r-usb-multimeter-p-398.html

Verder heb ik geen enkele binding met de leverancier waar ik hierboven naaar verwijs, ik koop graag bij Nederlanders i.v.m. garantie.

Dan nog dit, koop een paar goede meetsnoeren en zie dit niet als luxe, net als het setje krokodillen bekjes die ik ook hieronder laat zien.

Je gaat echt van dit setje snoeren houden ;-)
http://www.ebay.com/itm/Brymen-Silicone-Gold-Plated-Test-Leads-Probes-…

En dit zijn de krokodillen bekjes.
http://www.ebay.com/itm/56mm-Crocodile-Alligator-Clips-for-Shrouded-Ba…

Dus tmdr, ik hoop dat je wat hebt aan deze info, er is nog veel meer om te vertellen, maar daar heb ik de tijd niet voor.
En een deel hangt natuurlijk af van jouw toepassingen.
Als je veel aan 230V/400Vgaat meten, advideer ik GEEN van bovenstaande multimeters, mijn voorstel behelst hobby electronica toepassingen

Groet,
Blackdog

Als computer heb ik een Mac, dus loggen naar PC is super leuk mits de software (of alternatieve) ook beschikbaar is voor Mac. Al heb ik wel mijn bedenkingen mbt een multimeter direct aan USB hangen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat (bij gebruiksfouten) 100% veilig is.

Verder komen er veel berichten voorbij en ik moet helaas bekennen dat ik in de helft van de gevallen nauwelijks een idee heb wat jullie nu precies zeggen. Wat vertelt het aantal counts bijvoorbeeld? Ik kan dit niet zo 123 vinden op internet.

Het is misschien handig dat ik wat meer vertel over wat ik precies doe.
Uitsluitend hobby projecten (student met ook wat interesse in hardware). Vrijwel alles is laagvoltage DC. Af en toe ook wat hoog voltage (<200V) voor het voeden van nixies. Eens in ze zoveel tijd meet ik ook iets van het stroomnet, maar dat komt niet zo vaak voor.

Ik kom natuurlijk van totale rotzooi, dus eigenlijk is elke leuke feature of veiligheidsmaatregel mooi mee genomen. Goed gereedschap is het halve werk, en daar heb ik best wat centen voor over. Het zal dan wel even sparen worden zodat ik niet de rest van de maand op droog brood moet leven.
Auto ranging lijkt me geweldig om te hebben. En ik weet niet of het bestaat, maar een fatsoenlijke manier om een elco te testen (wel/niet goed). Temperatuur doe ik met een non-contact laser gun, dus dat vind ik niet zo relevant.

Aangezien ik eigenlijk maar een leek ben die constant aan het leren is, moet de multimeter wel tegen een flink stootje kunnen. Ik heb in het verleden wel eens wat rook uit mijn gepruts getoverd. Ik wil wel graag iets degelijks dat ik over 10 jaar nog kan gebruiken, ik heb een hekel aan de wegwerpcultuur door alle Chinese rotzooi van tegenwoordig. Ik heb de review van EEVblog van 5 meters rond de $50 gekeken, waar de Extech goed uit kwam. Toch ben ik nog niet helemaal zeker. Ik ga straks de filmpjes kijken die hier voorbij zijn gekomen.

Op 8 mei 2017 10:22:32 schreef tmdr:
Al heb ik wel mijn bedenkingen mbt een multimeter direct aan USB hangen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat (bij gebruiksfouten) 100% veilig is.

Mijn "dure" multimeter heeft een PC kabel. Volgens mij nooit gebruikt, maar goed. Daar zit dan een optische scheiding in: je kan een paar duizend volt spanningsverschil tussen de PC en je meetinstallatie hebben zonder dat er iets misgaat....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
tmdr

Golden Member

Ik heb de afgelopen tijd eea aan reviews gekeken op Youtube. Tot nu toe Brymen best goed uit de bus, bijv. bij EEVBlog. Maar dingen als geen makkelijke toegang tot de zekeringen en zelf tappende schroeven om de meter de sluiten is toch niet iets dat mij aan staat als ik een wat duurdere meter aanschaf. Zoiets gaat geen lange tijd mee is mijn ervaring helaas.

Ondertussen speur ik ook Marktplaats af voor een Fluke 87V tweedehands. Wie weet komt er ééntje voorbij in een nette staat, tegen een prijsje waar ik nog tegen bestand ben. Geduldig wachten of een nieuwe tegen komen die een ultieme review heeft dus.

RAAF12

Golden Member

Op www.2dehands.be staat een keurige Fluke 87 te koop. Ik heb dezelfde meter ooit nieuw gekocht en daar geen moment spijt van gehad.

fred101

Golden Member

Op 10 mei 2017 12:35:21 schreef tmdr:
Tot nu toe Brymen best goed uit de bus, bijv. bij EEVBlog. Maar dingen als geen makkelijke toegang tot de zekeringen en zelf tappende schroeven om de meter de sluiten is toch niet iets dat mij aan staat als ik een wat duurdere meter aanschaf. Zoiets gaat geen lange tijd mee is mijn ervaring helaas.

Bij mijn 6 jaar oude >400 euro Agilent die ik dagelijks gebruik zitten er niet alleen zelftappers, daar moet ook het pcb eruit voor de zekeringen (als ik het goed herinner want ik heb in al die tijd maar 1 keer de 400mA zekering moeten vervangen) Die zekeringen zijn duur, een extra reden om ggoed na te denken bij wat je doet ;-)

Dus voor mij mogen het (goede voor kunststof bedoelde) zelftappers zijn, die trillen ook niet los (er zijn wel forse verschillen in zelftap constructies, van dol als je er met een schroevendraaier naar wijst tot zo sterk dat je echt idioot lomp moet doen ) Zelftap constructies zijn vaak wel eenvoudig te repareren, bij een rotte insert is dat alles behalve eenvoudig tot onmogelijk.

Het batterijvak heeft wel een insert, maar ik werk met oplaadbare 9V blokjes anders moest het iedere week open. Daar wil je geen zelftapper. Maar alles is relatief, mijn antieke Fluke 77-III deed bij hobby gebruik jaren met een batterij.

Zelftappers worden trouwens ook in veel Fluke behuizingen gebruikt.

Je moet je niet gek laten maken door test criteria in reviews. De dingen die voor jou tellen moeten goed zijn. Ik wil bv snelheid en precisie, de kast stevigheid en rubber holsters zal me worst wezen, ik gebruik hem alleen in mijn lab. De Capaciteit, frequentie, DC%, loggen en de blokgolf output gebruik ik nooit. De diodetest daarentegen heel veel en die moet voor mij ook LEDs etc aankunnen. Ook min/max hold gebruik ik veel in AC+DC mode. Maar voor een elektricien of field-service techneut (de Fluke doelgroep) zal dat net omgekeerd zijn.

Dus maak een lijstje voor jou eisen. Op EEV blog forum staat ergens een lijst waar iemand heel veel multimeter specs in een tabel heeft gezet. Even geen tijd meer om te zoeken. Als je bv geen LCR meter hebt is capaciteitmeting mooi meegenomen, niet vergelijkbaar met een echte LCR meter maar meestal wel bruikbaar en beter dan niets.

Fluke is niet heilig, als ik mijn Agilent moet vervangen wordt het waarschijnlijk geen Fluke, er zijn meer goede merken ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@TMDR

Ik heb hier nog een FLUKE 27 liggen, gekocht toen Stuut & Bruin ter ziele gingen.

Extremely Rugged, Water Resistant, O-Ring Sealed for Harsh Environments

The Fluke 27 combines accurate digital and analog measurement capability with extreme ruggedness and durability. They have cases twice as thick as any other DMM we build. They are totally sealed, waterproof to 3 feet (one meter) of water for one hour, tough enough to withstand contaminants, chemicals, accidental drops and severe electrical overloads.

Designed to meet military specification of MIL-STD-28800 for Style A, Class 2 instruments, the Fluke 27 performs under the extremes of heat, cold, humidity, shock, electromagnetic interference, vibration and downright abuse.

Drop me 'n mailtje als je belangstelling hebt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101

Golden Member

Dit is de spreadsheet met de DMM eigenschappen vergelijking op EEVBlog die ik bedoelde.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 8 mei 2017 11:10:26 schreef rew:
Mijn "dure" multimeter heeft een PC kabel. Daar zit dan een optische scheiding in:.....

Dat heb ik ook rew, daar kun je leuke dingen mee doen. Met de juiste software kun je daar bijv. een schrijver mee maken, en nog veel meer...

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Ik zou wel eens van TS willen weten wàt hij wil meten.
Gaat het om simpele elektronica, digitale elektronica, zwakstroomtechniek, vermogens elektronica, krachtstroom, auto techniek..... om maar wat te noemen.

Voor ieder terrein is er een specifieke meter.
Voor LEDjes, lampjes heb je geen TRMS nodig, ook niet als je voornamelijk met DC werkt.
Ga je de hf richting uit dan zal je naar de frequentieresponse moeten kijken en ga zo maar door.

Automatische bereikomschakeling (liefst uitschakelbaar) en 'auto-off' zijn wel erg handige opties. Vooral de laatste spaart je heel wat batterijen.

Ga eerst eens bij Conrad of TME neuzen en formuleer daarna je vraag wat toegespitster.

Tussen € 20,- en € 100,- is best wel wat te krijgen :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
rbeckers

Overleden

Kies ook niet een te moeilijke meter. TRMS metingen interpreteren vereist bijvoorbeeld kennis van het begrip crest factor. Crest factor hangt weer samen met Fourier analyse.

tmdr

Golden Member

Ik ben inmiddels de gelukkig eigenaar van een Brymen BM235. Heerlijk tegelijk (let op: ik kom echt van gigantische troep) en vooral continuïteit (een nieuwe functie voor mij) is echt rete snel. Wat een topper. Helaas was de EEVBlog branded BM235 niet echt economisch haalbaar ivm douane etc. Ik heb dus de normale test leads. Voor nu zijn die meer dan prima. Op termijn wil ik wel een leuk setje met test leads maar het lijkt me super om verschillende accessoires te hebben die op de standaard test leads geprikt kunnen worden, naast de alligators, vooral ook iets wat makkelijk in een Breadboard te prikken is.