Elektronische ontsteking

Goedeavond.
Het is alweer even geleden dat ik hier op een fijne manier geholpen ben.
Nu heb ik weer een vraag?
Ik heb een benzine stamper met elektronische ontsteking,en deze vonkt niet,
Is er een manier om te testte waar het probleem zit?
Of gewoon nieuwe set voor de ontsteking kopen?
Mvg Paul.

Je hebt al een bougie in de lucht getest? Let op: met een draad de bougie aan massa vastmaken, anders kan bekabeling/elektronica doorslaan. In de lucht vonkt hij makkelijker dan in de cilinder, dus moet je een stevige vonk zien. Denk wel even aan de benzine dampen, kort testen...

Bij modernere auto's gaat dit niet zomaar. Dan kan de spoel op de bougie zitten.

Wat vonkt niet, geen enkele cilinder?

Vaak maken de bougiekabels sluiting naar massa onderweg.
De kabel oude is dan ingedroogd en gescheurd en door de hoge spanning vind de spanning al eerder een weg naar massa. (hoge spanning kan ver "springen")

Of de kabel vervangen, of als dat lastig is, goed en netjes intapen met vulkaniserende tape (deze storing is vaak i.c.m. water). dat houd de elektra binnen en het vocht buiten. wel zorgen dat de boel dan goed droog is anders ga je water opsluiten.

Kabel breukje kan nartuurlijk ook.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zondag 7 mei 2017 21:14:11 (41%)

zit sinds 2009 in de PV.
RAAF12

Golden Member

Merk en type auto erbij vermelden kan ook helpen. Elektronische ontsteking is er in diverse soorten. Penbougies of toch nog een verdeler naar de diverse bougies met kabels. Geen vonk kan ook komen doordat de "centrale computer" een fout detecteert bijv. een versnellingsopnemer voor de airbags die eruit ligt. Of iets simpels als een falende anti-diefstal deblokkering via de startsleutel.

bedoel je zo´n ding?
hoeveel cylinders heeft dat ding? 1?
2 of 4takt?
zit daar al electronische ontsteking op?
http://www.tractors-and-machinery.nl/media/user/6/0/5/421506__Ulbo-UBZ60-Stamper_3.jpg

[Bericht gewijzigd door Progger op zondag 7 mei 2017 21:46:56 (11%)

GMT+1

Dat zal denk ik 2takt zijn. 1 cilinder met magneetontsteking. Bobine is wel verdacht.

Het is niet echt een voertuig, alhoewel... met enig oefenen....

jerome

Golden Member

Ik kan verkeerd zijn, maar ik denk dat deze dingen soms onderhevig zijn aan trillingen :-), en zo gebeurt het dat het draadje welke naar de stop massaschakelaar gaat onderweg ergens aan de massa blijft omdat deze doorgeschuurd is. Dat kan ook de HV draad overkomen. Ook de aan-uit schakelaar op goede werking controleren. Ook de speling tussen vliegwiel en spoel is belangrijk. Stel dat de spoel wat los kwam en geen speling heeft met de magneet, dan gaat de elektronische ontsteking vaak stuk door oversturing. Dit is niet te herstellen, daar deze samen met de spoel in gegoten is.

mvdk

Golden Member

Die op dat plaatje hierboven me is voor mietjes. Vroeger werkten echte mannen met dit soort machines:

In dit: https://www.youtube.com/watch?v=e8hdRtBG3zY filmpje zie je een demo. Die dingen mogen niet meer, het zijn ruggenbrekers.

KGE

Golden Member

Op 8 mei 2017 00:14:49 schreef mvdk:
Die op dat plaatje hierboven me is voor mietjes. Vroeger werkten echte mannen met dit soort machines:
[bijlage]

Pff, da's nog niks: https://www.youtube.com/watch?v=ihjaXuaIbPA

Dok

Golden Member

Oei! helpen veiligheidsschoenen nog wel als zoiets per ongeluk op je tenen krijgt?

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Het is inderdaad een stamper ,1 cylinder 2 tact.
Die explosie stamper op de foto is eenkleurige ding ,daar waren zelfs hele grote van.
Ik heb het stopknopje losgemaakt,het draadje dus,ook zit er een olietankje op met een niveau schakelaar op ,ook deze heb ik los gemaakt,volgens de dealer is zo,n ding niet door te meten.
Gr Paul

maartenbakker

Golden Member

Zou in principe allemaal door te meten moeten zijn, alleen de ontstekingsunit zelf niet als die electronisch is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Waarschijnlijk moet het olie contact gesloten zijn.
Kan je eventueel een foto plaatsen van de unit ?

jerome

Golden Member

De weerstand van de primaire en secundaire kant van de spoel zijn idd meetbaar. Ik schat iets van 0.5Ω primair en 2 a 5kΩ secundair. Heb hier onlangs ook een bobijn met ingegoten elektronica vervangen van een Stihl toestel. Die dingen kunnen dus wel degelijk stuk gaan en zijn ook vrij duur voor wat er maar in zit :-(.

Ik heb het olie contact ook uitgeschakeld,het blijkt vaker voor te komen .
Ik ga morgen een nieuwe halen.
Zal morgen ook een foto maken .
Gr Paul.