NAD 3225PE trafo bromt

Semtexx

Golden Member

Ik heb een NAD 3225PE staan via een kennis, die erover klaagt dat de trafo te luidruchtig bromt.

Ik heb zelf de nodige 3020s versleten, en die bromden inderdaad een stuk minder. Nu hebben die ook geen tweede voedingslijn en zal de voeding daarvan dus inderdaad minder complex zijn.

Hij bromt heel zachtjes, maar ik kan beamen dat het precies genoeg is om irritant te kunnen zijn - als je kritisch bent. Ik heb al rubbertjes onder de schroeven en de trafovoetjes gelegd, en een stukje plaklood op de buitenkant van de trafo, stukjes vilt tussen de kap en de behuizing, maar het wordt er niet schrikbarend beter van.

Als ik met een stokje tegen het blikpakket of de wikkeling druk, is er geen verandering hoorbaar. De lak op de trafo ziet er goed uit.

Ik heb ook al wat aan de ruststroom gemorreld, zodat hij misschien net wat meer stroom verbruikt en rustiger lijkt, maar zonder soelaas.

Hij gebruikt hem als voorversterker, en daardoor kan ik me voorstellen dat hij zich eraan stoort.

Zou het vervangen van de diodes door soft recovery diodes en het vervangen van de grote elcoos verbetering kunnen brengen? Het blijft een beetje "knoeien binnen de marge," dus voordat ik er geld in ga stoppen voor hem, wil ik graag jullie mening en advies horen.

mel

Golden Member

Als het een voedingstrafo is, zal het wel 50 Hz zijn, waarop hij bromt.
Ik denk dat je daar alleen mee uitkomt als je het hele blikpakket ingiet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Zit er een netfilter in? Die kunnen ook brommen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als er een 240V optie primair is, dan heb je de meeste kans dat het brommen dan weg is. een hoge netspanning icm een 220V trafo laat veel trafo's brommen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Semtexx

Golden Member

Er zit geen netfilter in. Hij heeft wel een mogelijkheid voor 240V, dat is een goede tip. Iets omsolderen kost ja niks ;)

Ik ga dat proberen en meld het resultaat.

Semtexx

Golden Member

Probleem opgelost. Dank aan testman voor de tip.
Het ding is nu zo stil als de doden ;)

Onbelaste netspanning zit hier op 238V...

[Bericht gewijzigd door Semtexx op zaterdag 13 mei 2017 14:55:57 (20%)

had hetzelfde een tijd terug met een 400W lijnversterker uit een groot bedrijfspand. die had ondanks de inschakelvertraging vaker de primaire zekering T6,3A eruit liggen. die inschakel vertraging schakeling werkte echter prima. ook bromde de trafo hoorbaar ( zat een fikse ringkern in ) toen ik de trafo op 240V zette was dat brommen weg, en sindsdien is de versterker ook niet meer retour gekomen vanwege dat zekering probleem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer