Hidden HPFS/NTFS

Dit topic is gesloten

Hallo iedereen,

Ik ben al heel wat uren aan het zoeken naar een oplossing voor mijn probleem maar vindt het maar niet...
Ik moet in Windows kunnen lezen wat zich bevindt op een bepaalde USB stick, deze USB stick is een Hidden HPFS/NTFS partitie (id=17).
Deze USB stick is perfect leesbaar in linux maar totaal niet in windows.
Indien deze aangesloten wordt op een windows pc dan is het enige dat de PC zegt dat er een USB verbonden is maar meer niet, je kan niet in de stick gaan en ook geen extra informatie vinden over de USB zoals de grootte en welke partittie het is.

Bij het aansluiten vraagt de PC voor de USB te formatteren wat zeker niet mag (ik heb de data nodig).
Hoe kan ik aan deze data geraken binnen windows?
Heb o.a. Ale geprobeerd met diskpart, hiermee kan ik de grootte van de partitie zien maar meer niet, ik kan de partitie ook niet selecteren.

Zie foto schijf I:

Alvast bedankt.

Arco

Special Member

De hidden disk (I:) is RAW. Dat kan Windows niet lezen, die verwacht een 'bekend' filesystem op de partitie.
'RAW' geeft windows ook voor alle niet herkende filesystems. (waarschijnlijk ook voor HPFS)
De raw data kan in allerlei formaten op de disk staan. Beste is om het programma te gebruiken wat de data ook geschreven heeft...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maak eerst een backup in linux ( van de bestanden zelf, ook een volledige image via DD)

Daarna met fdisk in linux het partitie type wijzigen?

GMT+1

Op 10 mei 2017 17:56:48 schreef RAAF12:
Download een hex editor zoals http://www.winhex.com/winhex/hex-editor.html
dan zou je wel wat moeten zien via Tools > Open disk

Bedankt RAAF12 dit is misschien nog een goede optie.
Is het mogelijk denk je om via het editor te zien welke bestanden er precies sop de USB staan?

Op 10 mei 2017 18:28:52 schreef Progger:
Maak eerst een backup in linux ( van de bestanden zelf, ook een volledige image via DD)

Daarna met fdisk in linux het partitie type wijzigen?

Dag Progger,

Dit is spijtig genoeg geen optie, ik moet het partitie type ongewijzigd laten.
Ik moet dus een manier vinden om te zien in windows wat er op de usb staat zonder de partitie te wijzigen.

Pasop maak back-ups:
Partities kan je wissen en weer aanmaken zonder dataverlies.
Het formatteren overschrijft pas de fat tabellen.
Gparted zal hier ook tools voor hebben.

RAAF12

Golden Member

Op 10 mei 2017 18:32:31 schreef pierreke101:
[...]

Bedankt RAAF12 dit is misschien nog een goede optie.
Is het mogelijk denk je om via het editor te zien welke bestanden er precies sop de USB staan?

In het rechterveld kan naar extensies zoals .exe .doc. .jpg ect. gezocht worden.

In linux maak je zo een perfecte backup:

dd if=/dev/sdb1 of=backup.img

Read-only mounten:

mount -o ro -t ntfs /dev/sdb1 /mnt

ll /

je kan ook die backup.img mounten en de bestanden terug schrijven naar de gerepareerde partitie.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op woensdag 10 mei 2017 18:58:15 (97%)

Op 10 mei 2017 18:28:52 schreef Progger:
Maak eerst een backup in linux ( van de bestanden zelf, ook een volledige image via DD)

Daarna met fdisk in linux het partitie type wijzigen?

In plaats van de partitie te proberen wijzigen, kan je ook gewoon je USB stick formatteren (FAT32 of NTFS), en daarna je bestanden terug van je linux machine op je stick kopieren. Misschien wel de snelste optie - partitietypes wijzigen kon vroeger nog wel eens mis lopen.

edit: las net je reactie aan Progger dat je het partitietype niet wenst te wijzigen. Dan lijkt me de snelste optie je bestanden (onder linux) van deze USB stick naar een nieuwe (FAT32/NTFS) stick te kopieren. Desnoods even een nieuw stickje/SD kaartje erbij halen?

Marlon

[Bericht gewijzigd door Marlon op woensdag 10 mei 2017 18:51:20 (20%)

GJ_

Moderator

Wat is de link met elektronica? Wat zou er voor data op moeten staan?

maartenbakker

Golden Member

Als het partitietype niet gewijzigd mag worden, is er kennelijk een achterliggend vraagstuk waar de TS niets over zegt en waar de oplossing misschien via een omweg gevonden kan worden.

Ik zou hem zelf wijzigen, uitlezen, terugzetten. Maar liever niet direct via Windows, MS heeft er nogal een handje van om data te schrijven als je media al overhoop liggen en het eventuele probleem zo nog te verergeren.

Een andere optie is al genoemd, een byte-voor-byte image maken en vanaf daar verder (image kan je zelfs in Windows read-only mounten). Dat is "best practice" als het resultaat belangrijk is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Met alle respect naar de reageerders!

@pierreke101 kun je niet beter een computerforum raadplegen?
Bijvoorbeeld http://www.helpmij.nl/forum/ daar zitten de computerbollebozen!
Even registreren en vanavond nog antwoord!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
GJ_

Moderator

ik wil eigenlijk voor we verder gaan eerst antwoord van TS op mijn twee vragen.

EricP

mét CE

@GJ_: Ik heb zomaar het idee dat een (electronisch) 'device' die stick schrijft en TS de data in Winshit moet (willen doe je dat niet...) lezen. Als het een eenmalige actie zonder link naar electronica zou zijn... Dan lees je de zooi onder Linux, maakt van de relevante file een copietje op een andere stick en steekt die in de winshit machine waarop het 'moet'. Dan was het hele topic er niet geweest... :)

Op 10 mei 2017 19:05:43 schreef GJ_:
ik wil eigenlijk voor we verder gaan eerst antwoord van TS op mijn twee vragen.

Dacht dat dit wel in het topic Software hoorde, er komt een besturingssysteem (interface) op te staan.

Na wat zoeken heb ik gevonden dat de USB in het ISO9660 formaat staat.
Ik kan deze zowel in linux als mac opennen maar niet in Windows.
Via WinHex kan ik wel zien wat er van bestanden op de USB staan.

GJ_

Moderator

Het is geen elektronica gerelateerde software en een OS is geen computer interface.
Ik zie werkelijk met geen mogelijkheid de link met elektronica.
Ik zie ook niet in waarom die ene partitie dan met alle geweld ongewijzigd moet blijven.

Helaas een slotje, ik denk dat je bij een PC forum veel beter af bent.

Dit topic is gesloten