Led weerstand autolamp

rob040

Golden Member

In plaats van ohm (of Ω) wordt ook wel de R gebruikt.

Ok maar ik heb de oude weerstand als 60ohm gekocht?

rob040

Golden Member

Zo lijkt het niet. Heb je van die oude ook een foto?
En heb je hem al eens gemeten?

Anoniem

Aha, de aap komt uit de mouw, ik dacht wel dat het met 60 Ohm niet mogelijk was een knipperautomaat correct te belasten.
De oude weerstand is dus geen 60 hm... maar 6 Ohm. Je nieuwe weerstand is krek dezelfde. Er zat dus toch ergens een slecht contact.
eerst nadenken en dan doen bespaart je tijd en geld.

Shiptronic

Overleden

Grootste probleem zit hem in de waardeloze verbinders die je gebruikt hebt. In het verleden veel van dit soort vraag stukken gehad, de klant krijgt 1 optie, ik haal al die zooi er uit, en sluit het degelijk aan, daarna kijken we of er nog een probleem overblijft, meer dan 9 van de 10 keer zijn er geen problemen meer. Die scotlocks horen niet in eenn automotive omgeving, en al helemaal niet onder de motorkap.

Je hebt nu in een goed geisoleerde draad gesneden, waarbij er vocht in de kabel kan trekken. Ik heb kabel bome hersteld waarbij koper toe groen poeder is gedegradeerd, en waarbij vocht tot zeker 1 meter de kabelboom is ingetrokken.

Je hebt in mijn ogen een goede elecktrische instalatie vernield en kwetsbaar gemaakt, alleen omdat LED lampen zo cool zijn. maar in werkelijkheid ben je eerder stappen achteuit aan het zetten dan vooruit.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 15 mei 2017 23:36:24 (35%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Scotchblokjes zijn ten strengste verboden bij mij.
Die gaan er eerst uit voordat zo'n auto naar binnen mag bij mij.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

is idd maar rommel, die rode connectors.
die eraf halen, je koperkabel ontdoen van isolatie (knip de originele NIET af, gewoon de isolatie wat afhalen). soldeer de nieuwe kabel er dan bij en goed intapen. je moet dan wel op letten dat de kabel niet op een plaats zit die veel beweegt, want het gesoldeerde deel is te hard en de kabel zal vlak ernaast ooit breken dan.

we zijn er dan wel uit dat de originele weerstanden ook goed waren. dan zijn er 2 mogelijkheden:
1) je had een slecht contact waardoor er net te weinig stroom liep en je relais sneller begon te knipperen.
2) de weerstanden zijn nog altijd kantje boord. 6ohm is nog steeds maar een goeie 24-28W dat je verbruikt. daarbij komt nog de led lampjes.
jouw relais zal voorzien zijn op 45W (20W voor, 20W achter en 5W zijlicht). misschien dat het relais toch weer kanteld op 25W, dan zit je net op het randje weer. het minste slecht contact gooit roet in het eten.

Op 15 mei 2017 23:32:07 schreef Shiptronic:

Je hebt nu in een goed geisoleerde draad gesneden, waarbij er vocht in de kabel kan trekken. Ik heb kabel bome hersteld waarbij koper toe groen poeder is gedegradeerd, en waarbij vocht tot zeker 1 meter de kabelboom is ingetrokken.

en hoe doe je het dan bij originele connectors? geenenkele van mijn originele connectors sluit water af. dan zou heel mijn auto zijn kabelboom al opgevreten moeten zijn na al die jaren

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 16 mei 2017 06:39:05 (24%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Binnenkort als het goed blijft werken zal ik het gaan solderen en hitebestendig isolatie tape er om heen doen dan moet het helemaal goed zijn...

Op 15 mei 2017 22:55:42 schreef grotedikken:
Aha, de aap komt uit de mouw, ik dacht wel dat het met 60 Ohm niet mogelijk was een knipperautomaat correct te belasten.
De oude weerstand is dus geen 60 hm... maar 6 Ohm. Je nieuwe weerstand is krek dezelfde. Er zat dus toch ergens een slecht contact.
eerst nadenken en dan doen bespaart je tijd en geld.

Ik heb ze gekocht als 60 ohm vreemd.....

Op 16 mei 2017 08:40:07 schreef webhenky:
[...]

Ik heb ze gekocht als 60 ohm vreemd.....

Heb nog niet lang geprobeerd mocht ik het probleem weer krijgen hoeveel ohm moet er dan in?

Shiptronic

Overleden

Dat kan je uit rekenen, ze moeten het gloeilampje immiteren. De meest handige en nauwkeurige weerstand is dan een gloeidraad ;)

stel je lampje was 5W , dan kan je met P=UxI bepalen dat er ~ 5/14= 0.36 A loopt

Met U=IxR volgt dan dat de weerstand ~ 14/0,36 = 39Ω zou moeten zijn.

De meest ideale weerstand in dit geval is je oude gloei lampje, die doet exact hetzelfde als de weerstand, met 1 klein verschil hij geeft licht, dus je hebt gelijk een indicatie af hij nog goed is , en juist is aan gesloten. Wil je dit niet kan je het lampje ook in een krimpkous stoppen.

Hopelijk zie je aan bovenstaande dus ook hoe onzinnig deze hele exercitie is.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 16 mei 2017 11:15:50 schreef Shiptronic:
Dat kan je uit rekenen, ze moeten het gloeilampje immiteren. De meest handige en nauwkeurige weerstand is dan een gloeidraad ;)

stel je lampje was 5W , dan kan je met P=UxI bepalen dat er ~ 5/14= 0.36 A loopt

Met U=IxR volgt dan dat de weerstand ~ 14/0,36 = 39Ω zou moeten zijn.

De meest ideale weerstand in dit geval is je oude gloei lampje, die doet exact hetzelfde als de weerstand, met 1 klein verschil hij geeft licht, dus je hebt gelijk een indicatie af hij nog goed is , en juist is aan gesloten. Wil je dit niet kan je het lampje ook in een krimpkous stoppen.

Hopelijk zie je aan bovenstaande dus ook hoe onzinnig deze hele exercitie is.

Helaas ben ik een leek wat betreft die berekeningen..
Er zitten 21watt lampen voor en achter in.
Dus 42watt per kant(+paar watt ledjes spiegel)
Hoeveel ohm is ideaal?

rob040

Golden Member

Ik dacht dat het met die 6 ohm goed werkte. Alleen heb of had je last van een slecht contact, waardoor het te snel knipperde.
Als je het narekent, dan kom je op 4 a 4,5 ohm uit.

Rob het werkt nu nog goed misschien toch het contact geweest dus ga ik het solderen.nu als ik 2 weerstanden van 50 watt 6 Ohm paralel erover heen zet meet ik ongeveer 4 ohm mag dat ook?

rob040

Golden Member

Als je 2 weerstanden van 6 ohm parallel zet krijg je 3 ohm. Ik durf niet te zeggen of dat goed gaat, de stroom wordt namelijk groter.
Als 6 ohm goed werkt, dan zou ik dat zo laten. Wat je doet is toch al een beetje tricky (iets met bedrijfszekerheid, afwijken van de specs van de fabrikant, enz.).

Vandaag de bedrading gesoldeerd en getapped.

Kijk uit voor roest bij die schroefgaatjes. Wat zit eronder? Wielkast?

Je bedoeld onder de weerstand dat is Kopervet.

pa3gws

Golden Member

Nee hij bedoelt onder de plaat.
komen de schroefgaatjes uit in de buitenlucht?
Zo ja even een dikke laag tectyl er op aan de buitenkant.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ok heb tijdens het loshalen geen roest gezien maar zal het goed inspuiten met blanke tectiel bedankt voor de tips.

Ik weet niet of kopervet op die plaats nou een slimme zet is.

Overigens via dit topic kwam ik op xenonlamp.nl uit en daar staat ook bij LED knipperlichten dat ze niet zijn toegestaan op openbare weg.

De auto is vorig jaar netjes door de keuring gekomen het gaat om de richtinaanwijzers,remlichten,stadlicht,en gewone verlichting verder zitten er origineel Xenon lampen in.

maartenbakker

Golden Member

Op 19 mei 2017 15:28:11 schreef K7Jz:
Ik weet niet of kopervet op die plaats nou een slimme zet is.

Kopervet als koelpasta zou prima moeten werken, heb ik zelf ook wel es gebruikt toen ik geen aluminiumoxidevet bij de hand had.

De enige vraag is wat er gebeurt als de boel vochtig komt te staan. Dan rot eerst het aluminium van de weerstand weg en dan het ijzer van de auto. Terwijl zonder kopervet alleen het aluminium weg zou rotten. Denk dat dat allemaal geen probleem is zolang de boel netjes droog staat (het vet in kopervet houdt het water bovendien een beetje weg).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."