Werkend krijgen TO-3p Amplifier

maartenbakker

Golden Member

Begin in de diodestand van de multimeter met alle halfgeleiders op kortsluiting te testen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je dat gedaan hebt en je hebt alle rotte transistoren en dioden vervangen, verbindt dan de collector van Q5 en de collector van Q6 met elkaar. Vervang de zekeringen van 5A door gloeilampjes van 12V en ca 1 à 3W. Voedt je versterker met +12V en -12V ipv +36V en -36V. De lampjes mogen geen of weinig licht geven. De uitgangsspanning op Out moet nul volt zijn. In ieder geval lager dan 0,6V. Gaat dat goed, dan kan je de verbinding tussen de collectoren van Q5 en Q6 wegnemen. Je versterker gaat meer stroom trekken, dus je lampjes zullen meer licht geven. Het kan zijn dat je de lichtsterkte van de lampjes kunt regelen mbv potentiometer VR1. Met VR1 stel je de ruststroom in van de eindtrappen. Zet deze voorlopig zo laag mogelijk, dus zo weinig mogelijk licht uit je gloeilampjes. Als dit nog goed gaat, dan kan je de spanning van plus en min 12V voorzichtig verhogen naar plus en min 30V. Houdt beide spanningen ongeveer gelijk, dus niet eerst de ene spanning naar +30V draaien en daarna de andere spanning naar -30V draaien. Blijf de spanning op uitgangsklem Out controleren. Deze moet onder alle omstandigheden ca nul volt blijven. Als alles goed werkt, dan kan je een luidspreker aan klem Out verbinden en een zwak ingangssignaal aanbieden. Klinkt het geluid zwak en goed, dan kan je het ingangssignaal opschroeven. Als alles nog heel blijft, dan kan je de gloeilampjes door zekeringen vervangen.

Trage zekeringen gebruiken, anders sneuvelen ze door de inschakelstroom van de elco's. Je begint dus met VR1 in kleinste (weer)stand.

>>>> Eindtorren op 1 GROTE koelplaat. Q7 in de buurt.

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 16 mei 2017 00:25:01 (20%)

Beste wouter. Je bent een ontzettende klootzak.

EDIT: Voor de goede orde, bovenstaande is niet gemeend, de bedoeling was een reactie uit te lokken. Wordt er uberhaupt gelezen?

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 17 mei 2017 20:14:04 (58%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is dat nou nodig?

Heeft hij iets naars via email gedaan wat wij dus niet kunnen zien? Ik zie in dit topic niets wat zo'n reactie verantwoord, eigenlijk.

@ohm pi: je neemt impliciet aan dat de TS een dubbele labvoeding heeft, en dat lijkt me niet het geval. Ik snap niet waarom je zo'n schakeling direct met een lompe voeding zou testen, een labvoeding met laag ingestelde stroombegrenzing geeft je in ieder geval nog een redelijke kans om de torren heel te houden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik zie in dit topic niets wat zo'n reactie verantwoord, eigenlijk.

Behalve dan de constante, totale weigering om zich ook maar IETS aan te trekken van de tientallen nuttige bijdragen in zijn vele topics, waarin hij, niet gehinderd door enige kennis van zaken, de meest ingewikkelde projekten probeert te bouwen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

TongeTonge. Ik was even een paar dagen aan het na-denken.

Verder meet mijn multi-meter overal doorheen.

Ga ik Woensdag trage zekeringen halen.

Opsturen? ohm pi :-)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
maartenbakker

Golden Member

Maar waar is waar, je mag een topic best een beetje op de hoogte houden van je denkproces. Het is nu inderdaad of je niets met de tips doet. Aan de andere kant ben je natuurlijk ook nog druk lerende dus met de helft van de tips kan je nu ook nog niets.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Als er een zekering er NU uitgaat, dan kan je misschien een wagonlading vol zekeringen halen, maar die gaan er STRAKS ook uit..
Eerst beredeneren WAAROM dat gebeurd. :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Lampje gebruiken i.p.v. zekering is wel goedkoper zolang de boel niet (goed) werkt... ;)
(hoewel, een zekering is ook een lampje, alleen voor eenmalig gebruik...)
Ik had liever de originele print genomen, weet je zeker dat 'ie werkt en het niet aan de print ligt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het valt me al alles mee dat er uberhaupt een 2e poging volgt,
Ben je zoals gewoonlijk niet al op zoek naar een ander ontwerp, deze zal wel niet exotisch genoeg zijn, anders deed die het wel in 1x

Op 16 mei 2017 08:57:41 schreef Fuzzbass:
.. de meest ingewikkelde projekten probeert te bouwen.

Daar kun je hem niet vanaf brengen, heb het geprobeerd voordat hij eraan begon.
Zijn drang om iets te maken is heel groot.

De tekst van ohm pi is ook veel te ingewikkeld geschreven alsook de begeleidende tekst in dat artikel, kan nochtans zeer goed engels, maar begrijpend lezen zit er niet in, (@Rew)vandaar de vele frustraties.

Niemand is volmaakt, onthou dat.

LDmicro user.

Wat ik in het hele verhaal mis is het controleren van de schakeling. En dan bedoel ik niet even vluchtig kijken, maar systematisch component voor component en knooppunt voor knooppunt controleren of alles goed zit.
Eerst het schema op papier uitprinten, en dan naar de printplaat gaan kijken.
Je kan b.v. bij de pluslijn van de voeding beginnen. Zit D1 er aan vast? En zit die niet verkeerdom? En zit het andere eind van D1 aan de GND?
Dan kijk je b.v. naar Q11. Datasheet erbij pakken. Welk pootje is de collector? En zit die aan de plus? Zit de emitter aan R18, en is dat echt de emitter (datasheet)? En zit de basis aan de basis van Q10?
Zo ga je alle componenten langs en alles wat je gecontroleerd hebt en goed bevonden vink je af op het schema. Net zolang tot het hele schema gekleurd is.
Ik denk dat je op deze manier sneller een fout vindt dan met een dagenlange discussie op een forum.

Op 16 mei 2017 12:21:48 schreef MGP:
(@Rew)vandaar de vele frustraties.

Ik hoopte een reactie uit te lokken. Om te kijken of ie uberhaupt wel wat leest. Het idee was om dan te zeggen "Dus je leest m'n berchten TOCH WEL". Ik denk, als ie het toch niet leest, kan ik dat makkelijk zeggen.

Zoals MEL ook al zegt, hebben we geconstateerd dat er ZEER essentiele dingen al niet werken. De eerste instel-stroombron werkt niet. Tenminste: Ik heb langs zien komen dat die het niet deed. Dus m.i. moet er begonnen worden met dat werkend te krijgen. Die hele versterker draait om die twee stroombronnen. Maar mijn suggestie om dat deelcircuit eerst los aan de praat te krijgen wordt genegeerd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 mei 2017 12:21:48 schreef MGP:
De tekst van ohm pi is ook veel te ingewikkeld geschreven

Iets eenvoudiger. Neem ipv zekeringen gloeilampjes en begin met plus en min 12V als voedingsspanning.

Jawel ohm pi zo moet het.

Als hij met mailt antwoord ik nooit met meer dan 3 korte zinnen en dat gaat vlotjes, hoe raar het ook moge klinken.
Liefst heeft hij kleine schema's met duidelijke aanwijzingen.
Tekst is niet zijn ding.

Ik schrijf dat nu omdat jullie een beetje zouden weten hoe jullie zijn topics het best aanpakken zonder een hoop frustraties op te doen.
Hij zal het mij niet kwalijk nemen, hoop ik.

Om jullie een voorbeeld te geven vroeg hij mij enige tijd geleden dat hij niet verstond wat er in de bijlage getekend staat en hoe hij dat moest opvatten en hoe verwarrend internet soms kan zijn.

Die tekening is totaal fout en toch durven ze een watermerk in plaatsen |:(

LDmicro user.

Werkelijk, 2 van 2 fout!

Als de TS niet in staat is om meer dan 3 regels te lezen gaat het nooit iets worden op een forum, en als hij op deze manier dingen blijft "bouwen" is de lol er toch ook een keer vanaf, lijkt me.

De bouwbeschrijving inclusief afstelprocedure zal dan ook wel volledig overgeslagen worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

nou moet ik zeggen als ik met PNP torren ga kijken ik het toch wel verwarrend vindt..

http://pediaa.com/wp-content/uploads/2015/10/Difference-Between-NPN-and-PNP-Transistor-A_PNP_Transistor_Symbol.jpg
of dit:
http://codeandlife.com/wp-content/uploads/2012/02/pnp.png

NPN is meestal duidelijk... maar PNP is qua tekenwijze wel erg lastig...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Hugo Welther

Moderator

Pijl Naar Plaat => dat is er in geslagen vroeger en misschien is het voor mij wat duidelijker omdat ik nog uit het "geranium" tijdperk ben. Was allemaal PNP in "the old days"

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hubie

Special Member

NPN = Niiet Peil Naar Plaatje.
PNP = Pijl Naar Plaatje..
Simpelerer gaat het echt niet worden mensen.

mel

Golden Member

Hoewel ik me eens rot heb zitten zoeken waarom... Een BC547 en een BC557..ze lagen in hetzelfde bakje.. 8)7

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

markce: Trage zekeringen gebruiken, anders sneuvelen ze door de inschakelstroom van de elco's. Je begint dus met VR1 in kleinste (weer)stand.

Kwam even wat tussen. Ik denk dat dit de grootste kans is. Zaterdag ga ik even traage zekeringen halen. Groet W.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
High met Henk

Special Member

ik ga gokken, maar grote kans:
ook die vlammen eruit

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Op 17 mei 2017 09:04:20 schreef Hubie:
NPN = Niiet Peil Naar Plaatje.
PNP = Pijl Naar Plaatje..
Simpelerer gaat het echt niet worden mensen.

De pijl geeft de stroomrichting aan en de pijl is de emitter. Dat vind ik makkelijker onthouden dan dat NPN afgekort NPNP is ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ik ga gokken, maar grote kans:
ook die vlammen eruit

Inderdaad gokken, en dat is een ander forum.