AD724

Hallo,

Ik ben met een project berig waarin ik een RGB naar composite converter nodig heb.
Ik heb voor AD724 gekozen om dit te realiseren.
Ik heb het voorbeeld schema gevolgd in de datasheet.Maar het werkt niet. Ik denk dat ik niet de juiste instelling of waardes heeft van de klok.

http://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/AD7…

Ik heb het zo gedaan
Pin 1 = low (select PAL)
Pin 3 = Parallel-resonant kristal van 4.4333619MHz (PAL)
Pin 12 = low (FSC mode)

Kan iemand mij hierbij helpen?ik heb al alle aansluitingen nagegeken voor korstsluitingen of verkeerde verbindingen.
ik heb ook Pin 12 = High geprobeerd om te zien wat voor effect dat het geeft maar zonder goede resultaat.Een kristal van 17.734480 MHz heb ik ook al geprobeerd.Ik moet wel eerlijk wel toegeven dat ik het verschil van FSC en 4FSC niet zo goed begrijp.Misschien ligt het fout daar?
alvast bedankt.
John

Patrick de Zeester

Golden Member

Wat bedoel je concreet met "Maar het werkt niet". Komt er helemaal geen beeld uit? alleen een zwart/wit beeld? ...etc.

Heeft het RGB signaal dezelfde scan frequenties (H-sync/V-sync) als standaard PAL?

Heb je de beschikking over een oscilloscoop?

kan je het door jou gebruikte schema laten zien.
en hoe staat bij jou poot 5? H/L

en doet je subcarrier oscillator het wel? (4433619Hz)

@Patrick de zeester.
er komt gewoon helemaal geen beeld , soms zie ik donker-groene hozizontale balken precies op het scherm.Ik heb de signalen gemeten van RGB , HenVsync en ze zijn er wel.

@liontest
Ik heb het schema gevolgd van de datasheet.pin 5 heb ik aan de 5V aangesloten.
http://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/AD7…

Maar ik denk dat ik niet de juiste instelling heb ivm de juist oscillator en FSC modes enzo.. Ik begrijp de FSC en 4FSC niet zo goed eigenlijk misschien kan iemand van jullie uitleggen wat dat juist is.?

Ik moet ook toevoegen dat ik de tuning capaciteit (parallel over crystal) voor de FSC clock crystal niet berekend. ik heb geewon een waarde gekozen dat ik dacht dat goed was. op het schema stond 10pF-30pF dus heb ik 20pF genomen omdat het mooi in het midden is. ik weet niet of de waarde veel uitmaakt ?.En wat ik ook raar vond is dat zoals ik zei dat ik de signalen gemeten heb met een oscilloscoop en dat ze allemaal mooi aanwezig zijn.

Arco

Special Member

De capaciteit hangt af van je print layout. (de capciteit van de sporen naar het kristal)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 mei 2017 14:22:56 schreef Arco:
De capaciteit hangt af van je print layout. (de capciteit van de sporen naar het kristal)

Bedoel je de capaciteit van de printbaan van de condensator naar de kristal?hoe kan ik dat berekenen of meten?

rbeckers

Overleden

Meet de frequentie met een counter.

Arco

Special Member

Het gaat om de totale capaciteit tussen ic en kristal/condensator. (kristal zelf kan ook een kleine frequentie afwijking hebben)
Een frequentieteller is inderdaad het simpelst. Ik zou dan een 10-30pF trimmertje nemen, simpel in te stellen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 mei 2017 14:49:22 schreef Arco:
Het gaat om de totale capaciteit tussen ic en kristal/condensator. (kristal zelf kan ook een kleine frequentie afwijking hebben)
Een frequentieteller is inderdaad het simpelst. Ik zou dan een 10-30pF trimmertje nemen, simpel in te stellen.

Bedankt. Ik zal een cap trimmer proberen als het mijn echte printje klaar is. Ik heb namelijk mijn test op een bread bordje en op zo'n proto bordje gedaan.

FSC is de Frequentie van de Sub-Carrier (de kleuren-hulp-draaggolf)
4fsc is dus 4maal deze freq.
je mag zelf kiezen wel x-tal je wilt gebruiken (en dat aangeven met pin 1)

als de F-subc niet helemaal goed staat, moet je wel een normaal zwart-wit beeld hebben.
als dat Z/W beeld er staat kan je met een trimmer F-sub afstemmen totdat de kleuren op het beeld aanspringen.

dus: eerst ZW beeld, dan kleuren erin.

vraag:
wat biedt je aan als sync?

comp-sync of H en V apart

Op 19 mei 2017 15:44:42 schreef liontest:
FSC is de Frequentie van de Sub-Carrier (de kleuren-hulp-draaggolf)
4fsc is dus 4maal deze freq.
je mag zelf kiezen wel x-tal je wilt gebruiken (en dat aangeven met pin 1)

als de F-subc niet helemaal goed staat, moet je wel een normaal zwart-wit beeld hebben.
als dat Z/W beeld er staat kan je met een trimmer F-sub afstemmen totdat de kleuren op het beeld aanspringen.

dus: eerst ZW beeld, dan kleuren erin.

Dank u wel , ik heb al een trimmer besteld om te proberen zal iets laten weten hoe het ging;

Op 19 mei 2017 16:19:53 schreef liontest:
vraag:
wat biedt je aan als sync?

comp-sync of H en V apart

Sorry ik begrijp je vraag niet zo goed. Bedoel je of ik h en sync stuur naar de IC apart?Dat doe ik idd ik moet nl een vga signaal converteren naar composite.

Patrick de Zeester

Golden Member

Op 19 mei 2017 16:27:07 schreef johnt:
[...]
Dat doe ik idd ik moet nl een vga signaal converteren naar composite.

En daar hebben we het probleem te pakken. De scan frequenties (H-sync/V-sync) van VGA zijn hoger dan de PAL video standaard. De conversie gaat met dit IC niet lukken omdat deze de scan frequenties niet converteert. Het converteren van scan frequenties is wat lastiger dan RGB naar PAL omzetten.

Op eBay zijn wel kastjes te krijgen voor een vrij schappelijke prijs die van een VGA signaal een composiet video signaal kunnen maken.

Volgens mij heb ik er nog ergens één. Mocht u er belangstelling voor hebben dan ga ik graven.

ik dacht dat je de videokaart moet instellen op 50Hz en 460*320 en dat dan het videosignaal makkelijk naar cvbs kan worden omgezet...
maar helemaal zeker van die resolutie-getallen ben ik niet; wellicht even experimenteren met verschillende waarden....
succes

Op 19 mei 2017 16:51:48 schreef Patrick de Zeester:
[...]
En daar hebben we het probleem te pakken. De scan frequenties (H-sync/V-sync) van VGA zijn hoger dan de PAL video standaard. De conversie gaat met dit IC niet lukken omdat deze de scan frequenties niet converteert. Het converteren van scan frequenties is wat lastiger dan RGB naar PAL omzetten.

Op eBay zijn wel kastjes te krijgen voor een vrij schappelijke prijs die van een VGA signaal een composiet video signaal kunnen maken.

@Patrick de zeester
Maar als je naar de datasheet van die IC staat duidelijk op dat het te converteren signaal van een vga komt.of heb ik dat verkeerd begrijpen mss?

Uit de datasheet:

The AD724 can be used to convert the analog RGB output from a personal computer’s VGA card to the NTSC or PAL television standards. To accomplish this it is important to understand that the AD724 requires interlaced RGB video and clock rates that are consistent with those required by the television standards. In most computers the default output is a noninterlaced RGB signal at a frame rate higher than used by either NTSC or PAL.

Om scan rates extern aan te passen is een zogeheten scanrate conversion nodig, een apparaat of schakeling dat één videobeeld digitaal opslaat en op verschillende snelheden tegelijkertijd kan in- en uitlezen.
Dat is een orde van grootte ingewikkelder dan wat deze chip doet.

Zelf had ik zo een kastje: https://www.kabelshop.nl/Huismerk-VGA-naar-Composiet-Tulp-en-S-video-o…
Ik gebruikte het om een oude videowall processor aan te sluiten op VGA. Zelf ontwikkelen lijkt niet realistisch, of uw tijd en componenten moeten over langere periodes gratis zijn. (en dan weet ik wel wat leukers :)

Vroeger, in de jaren '90, waren er voor bepaalde videokaarten wel mogelijkheden om met speciale drivers (de naam is mij even ontschoten) de frequenties goed te zetten, maar ik heb mij daar nooit mee bezig gehouden en heb ook al tien jaar geen PC meer.

Dus is het gewoon onmogelijk om deze IC te gebruiken om een vga signaal te converteren naar composite.:(?

Dat is een beetje afhankelijk van de precieze betekenis van "VGA", maar de 640x480 resolutie en even meer dan 31 khz lijnfrequentie maken daar wat mij betreft wel deel van uit. In dat geval niet.

Wat is uw toepassing ? Wat voor bron en wat voor monitor ?

[Bericht gewijzigd door Aart op zaterdag 20 mei 2017 11:23:12 (14%)

Op 20 mei 2017 11:19:54 schreef Aart:
Dat is een beetje afhankelijk van de precieze betekenis van "VGA", maar de 640x480 resolutie en even meer dan 31 khz lijnfrequentie maken daar wat mij betreft wel deel van uit. In dat geval niet.

Wat is uw toepassing ? Wat voor bron en wat voor monitor ?

Het te converteren vga signaal komt eigenlijk van de GPIO's van een raspberry pi.uit die gpio zou een testbeeld worden uitgestuurd om a/v apparaten te testen.een composite output zou dan een tweede output source worden.
en ik wil heel graag dit projectje realiseren met een raspberry pi.dus een kant en klare converters is voor mij geen optie.de monitors zijn vooral computer monitoren (lcd's)en heel soms en flat screen tv's.
heb ik andere opties om toch dit te realiseren met een rasoberry pi?

Welk model Pi ? Ik dacht dat die zelf een composite output hadden, maar ik ben er niet zo in thuis.

Voor serieus testen en reparaties zou ik niet gaan prutsen, je wilt signalen die gegarandeerd voldoen aan de relevante standaarden. Oude professionele testapparatuur voor analoge signalen is omdat de tijd niet stil staat niet duur meer.

Op 20 mei 2017 11:41:45 schreef Aart:
Welk model Pi ? Ik dacht dat die zelf een composite output hadden, maar ik ben er niet zo in thuis.

Voor serieus testen en reparaties zou ik niet gaan prutsen, je wilt signalen die gegarandeerd voldoen aan de relevante standaarden. Oude professionele testapparatuur voor analoge signalen is omdat de tijd niet stil staat niet duur meer.

model b+.en je die heeft een al jack output die audio en composite video kan uitsturen.maar tegelijk met andere outputs uitsturen gaat momenteel niet.je moet telkens de pi rebooten als je bv. van hdmi naar composite wil switchen.
het gaat eigenlijk om dat ik dit projectje maakt met rpi..ik wil nog in de toekomst andere projectjes doen met de pi maar momenteel vind ik dit projectje genoeg om met de rpi te "spelen" of prutsen.het is mss geen top kwaliteit als test aparatuur maar het is voorlopig voldoende.en het is vooral ook goedkoop voor mij als eerste projectje.

is er dan andere ic's die ik kan gebruiken?of zal het hetzelfde verhaal zijn als de ad724?

maartenbakker

Golden Member

Precies hetzelfde verhaal, maar niet getreurd, er zijn twee mogelijkheden. Of je tweakt de videogenerator van de rpi zo dat hij 480i of 576i uitgeeft (weet niet of dat kan, maar sommige VGA-kaarten kun je zover krijgen), of je koopt een printje van 10 euro op ebay dat VGA omzet in een PAL-signaal.

Dat heeft trouwens niets met genlocks te maken, maar met scanrate conversion.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 20 mei 2017 11:59:30 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."