Bussysteem voor brandmelders

Ik ben op zoek naar een systeem om op een relatief eenvoudige en goedkope wijze meerdere brandmelders te koppelen.

De eisen van het systeem moeten zijn:
- Liefst 'retrofittable' in 9V compartiment zodat verschillende type melders kunnen worden gebruikt.
- Bussysteem zodat bekabeling eenvoudig gelegd kan worden (lus ipv ster) -> RS485.
- Aansturen van externe LED wanneer melder in alarm is gegaan.
- Kleine controller met eenvoudig protocol om de diverse melders te kunnen 'pollen' en alarmen uit te kunnen lezen. Dit te koppelen op domotica of stand-alone brandmeldcentrale.
- Dip-switch voor adres.

Een bussysteem zodat je niet continue bezig bent met batterijen te vervangen. Het idee is ook als er een melder af gaat je de melding op afstand kan resetten voor bijvoorbeeld 10 minuten als het vals alarm is. Zo ook op afstand via internet eventueel (koppeling met rpi?).

Ik heb wat inspiratie gehaald uit dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/107012

Natuurlijk zijn er diverse fabrikanten die al dergelijke systemen hebben met intergratie op 2 of 4 draden. Maar meestal zijn dit behoorlijk prijzige systemen en vrijwel niet rendabel voor thuisgebruik. Volgens mij moet dit prima betrouwbaar gemaakt kunnen worden als je bijvoorbeeld elke minuut polt. De batterijvoeding vervangen door een module die je erin kan klikken en aansluit op de pieper en led zou voldoende moeten zijn. Eventueel in de toekomst een eigen batch laten maken met melders die dit ingebouwd hebben (crowdfunding?)

Hebben mensen nog wat suggesties voor een dergelijk systeem?

Een bussysteem kan natuurlijk prima, maar is volgens mij niet eens nodig.
Wanneer je alleen een 9V distributiekabel legt, kun je aan de stroomopname precies zien wanneer er een melder afgaat. Dit principe is compatible met elke rookmelder met 9V batterijvoeding.

Ik zou graag willen weten welke melder er af gaat en tevens zal een 9 volt kabel van 100 meter niet gaan werken. Verder dacht ik ook meteen een temperatuursensor toe te voegen en misschien in de toekomst ook een bewegingsmelder.

Het idee is ook dat je de melders kan testen bijvoorbeeld.

de stroom per melder als deze afgaat is niet hoog, de piezo trekt niet heel veel stroom. batterij melders als systeem gaan samenvoegen is een goedkope oplossing die valse veiligheid geeft. neem 230V melders met centrale draad of neem 24V systeem melders, maar ga geen zooi goedkope aan elkaar geknoopte rookmelders een goedgekeurd brandalarm noemen.

thans geen lange oplossing, binnen 10 jaar moeten die ding toch worden vervangen, sensoren raken vervuild..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik begrijp je bezwaren testman, maar stel dat je elke maand de melders test. Wat is het verschil tussen een standaard brandmelder die waarschijnlijk nooit wordt getest en een systeem waarbij je elke maand test op complete systeemintegratie?

Heb je voorbeelden van een 24 volt brandmeldsysteem? Ik kom alleen maar hele complexe en dure systemen tegen...

in de woningbouw heb ik vaker gewone 24V aritech rookmelders gezien die op een plc zaten aangesloten, daar weer een slow whoop aan en je hebt geen centrale nodig. de melders werken van 8-30V dus ook op 12V kunnen ze werken, dan volstaat een loodgel accu als backup aan de plc..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Resetten zonder te gaan kijken! Hoe weet je dan dat het vals alarm is, als je niet ter plaatse bent geweest?

Resetten voor 10 minuten! De brandweer is normaal na 8 minuten ter plaatse (normaal bevolkte wijken)

Bij brand is ingrijpen bij de eerste minuten bepalend voor de afloop.

nou, 99% van de meldingen is vals uit brandalarmsystemen.
doorgaans is een gebrek aan rook op de gang al een indicatie dat er niks gaande is bij een rammelend alarm. stoom, aangebrand eten, tocht, gare melders is doorgaans de reden van een herinnering aan het feit dat dat systeem geld kost, maar hopelijk nooit nodig is.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 16 mei 2017 09:17:30 (32%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer