Optisch naar coaxiaal

Hallo Allemaal,
Het is alweer even geleden dat ik hier was. Ik heb nu weer jullie hulp nodig. Sinds kort ben ik, sinds circa 20 jaar, druk aan het surfen om oplossingen te vinden voor mijn audio installatie.
Sinds kort heb ik de Chrome cast audio aangeschaft (slechts 39 euries) en stream ik mbv Spotify muziek naar mijn oude (goede installatie). Nu is de DAC in dat ding natuurlijk niet al te best. Denk er over na om de DDDAC te gaan bouwen. Maar ik wil eerst simpel wat uit proberen. Het digitale signaal uit de Chrome Cast Audio via Toslink naar de DAC in mijn CD speler voeren. Nu moet ik dus Toslink naar coaxiaal vertalen. Daar kun je kastjes voor kopen, maar ik denk dat ik een kwalitatief veel betere oplossing krijg als ik dat zelf maak, genoeg kwalitatieve voeding aanwezig, heel wat beter dan zo'n adaptor. Vraag: hoe doe ik dat welk schema welke componenten etc.

groet, Geert

Sine

Moderator

Bang voor adapters ?
Als je ze niet rechstreeks uit China haalt zijn die meestal kwalitatief prima in orde, niet dat het voor deze toepassing veel uitmaakt.

Dat is singaal is een puur dititale bitstream, daar kun je verdomd weinig aan vernaggelen (want dan werkt het niet meer)

Het is prima zelf te bouwen, alleen win je met die exercitie weinig vrees ik, een bami-bakje doet dat net zo goed als iets dat je zelf bouwt.

Menig Audiofiel denkt daar anders over, surf maar eens op Audio-Creative.nl

fripster

Golden Member

Als je audiofiele informatie wilt, ga je die hier niet krijgen ben ik bang. De mensen hier zijn technici. Ik denk dat het goed is om op een ander forum meer audiofiele informatie te verwachten. Just my two cents...

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Helemaal mee eens, ik verwacht hier ook geen audiofiele info. Als techneut wil ik graag een schemaatje hebben, zodat ik niet iets hoef te kopen met mogelijk slechte componenten, maar het zelf kan bouwen.

Elektuur April 1997: Opto/coax converter. Bezetting 7805, 74HC04 en TOTX173. Andersom: TORX173, 74HCT04.
Voeding stevig ontkoppeld met wat spoeltjes. De coax is AC gekoppeld.

marcob

Golden Member

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Allen hartelijk dank, nu kan ik de DAC in mijn CD speler uit de jaren 90 met BB PCM63P gaan toepassen, zie foto's, ben benieuwd naar het geluid

Nu ben ik een paar stappen verder en overweeg de raspberry pi3 met hifiberry te bouwen om te kunnen streamen. Het mooiste is natuurlijk de communicatie via I2S te laten lopen. Uit mijn CDM 12 loopwerk kan ik ook I2S verkrijgen.
Vraag 1 Kan ik schakelen tussen de I2S van de streamer en de I2S van de CDM 12?
vraag 2 Kan ik mbv de rasp berry Pi3/hifiberry en de CDM 12 CD's rippen? Er moet dan natuurlijk wel een programma geladen worden via het SD kaartje, maar kan het ?

Ik zie eigenlijk nog steeds niet in waarom je dat allemaal zou willen.
Spotify streamt met maximaal 320Kbps dus daarachter high end audio apparatuur en AD convertor zetten heeft weinig zin. De DAC is je chromecast is goed genoeg om deze "laag kwaliteit" stream om te zetten.
Cd rippen met een raspberry zou moeten kunnen, maar op een pc met windows of linux is velen malen makkelijker. Gewoon digitaal rippen naar flac voor de beste kwaliteit.

joopv

Special Member

Op 8 juni 2017 22:27:13 schreef Genon:
vraag 2 Kan ik mbv de rasp berry Pi3/hifiberry en de CDM 12 CD's rippen? Er moet dan natuurlijk wel een programma geladen worden via het SD kaartje, maar kan het ?

CD's rippen moet je op een een pc doen met een fatsoenlijke cd/dvd drive en EAC, niet met een conventioneel loopwerk en een sp/dif interface.
In dat laatste geval krijg je namelijk te maken met de (mogelijke) foutcorrectie en vervolgens het interpolatie mechanisme van het audio loopwerk+besturing. Met EAC op de pc gaat dat een stuk betrouwbaarder.

Ik heb dat ook overwogen, een rpi met hifiberry. Echter bleek dat onder de streep de chromecast audio een beter optie is(heeft trouwens wel optische uitgang).
Dit om de volgende redenen:
- De chromecast audio is plug and play.
- streamen met bijvoorbeeld airplay met kodi is buggy/valt vaak uit.
- Een rpi met hifiberry heeft een scherm nodig, anders lastig configureren. Chromecast gaat via je telefoon/tablet.
- voor mij de belangrijkste: In verband met copyrights protectie werken niet alle streaming services met kodi. Misschien nu wel maar later niet. Op het moment dat ik het overwoog werkte netflix bijvoorbeeld eigenlijk niet met kodi.
- qua kosten is er amper verschil.

Dat was mijn keuze toen. Dat betekent niet dat wat u wilt niet mogelijk is. Dat kost alleen meer moeite/knutsel tijd.

Met RPi is het wel leuker :-)
Ik heb zelf een RPI met een HifiBerry kloon. Via Toslink naar de Receiver. Simpeler kan niet. Was wel even prutsen om de HifiBerry aan het werk te krijgen met Kodi, maar misschien gaat dat in de laatste versie wat eenvoudiger.
Copieren ga je toch niet via I2S doen(!), dat is 100x makkelijker op je PC.

Als ik het topic zo lees: hou het KISS!

@Arco hieronder: hoezo niet? Het is maar 1 component :)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Als ik het topic zo lees: hou het KISS!

Een RPi is nou niet echt de meest 'simpele' oplossing... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de reakties.
Inderdaad Spotify is "Low Quality". Het was het begin van mijn streaming ervaringen. Heb inmiddels Tidal en Qobus op mijn iPad staan om uit te proberen. Maar ik ben nog niet tevreden met de chromecast. Ik denk dat je uit dat kleine kastje van 39 euries geen bit perfect signaal krijgt. En I2S is beter als S/PDIF.
Nu heeft mijn huidige DAC geen I2S ingang, de DDDAC wel. Alles stap voor stap.
Wat het rippen betreft ik was op het idee gekomen om dat via de RPI te doen omdat ik dan vanuit een goed loopwerk, nl de CDM 12 Industrial, via I2S naar de RPI en vervolgens via USB bv naar een 2T harde schijf kan gaan. Dit alles zonder tussenkomst van een PC met slecht loopwerk en waarschijnlijk veel jitter.

Arco

Special Member

Invloed van jitter bij CD's is in de meeste gevallen verwaarloosbaar... : http://www.breem.nl/TechThemas/Jitter.htm
Ook over i2s en spdif zijn de meningen nogal verdeeld. Meesten zeggen dat er alleen theoretisch een i2s voordeel zou zijn, wat in de praktijk niet te horen is...

[Bericht gewijzigd door Arco op 9 juni 2017 15:13:50 (41%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 juni 2017 14:58:21 schreef Genon:
...
Wat het rippen betreft ik was op het idee gekomen om dat via de RPI te doen omdat ik dan vanuit een goed loopwerk, nl de CDM 12 Industrial, via I2S naar de RPI en vervolgens via USB bv naar een 2T harde schijf kan gaan. Dit alles zonder tussenkomst van een PC met slecht loopwerk en waarschijnlijk veel jitter.

Wanneer je op een PC digitaal ript, heb je sowieso geen last van jitter: je leest eerst 1-op-1 de data van de CD, zonder enige tijdsinformatie. Waar nodig (bij leesfouten), kun je zelfs retries laten uitvoeren om de data alsnog correct binnen te halen. Je mag daar zo lang over doen als je wilt.
Pas op het moment dat je het aldus verkregen audiobestand gaat afspelen, krijg je voor het eerst te maken met timing, namelijk de klok (kristal, PLL, whatever) van je geluidskaart of digitale uitgang. De daarbij optredende jitter hangt eigenlijk alleen maar af van de kwaliteit van de geluidskaart (bijv stabiliteit kristal) en een aantal perifere componenten (stabiliteit van de voeding, afscherming van de behuizing, etc).

Wanneer je de CD niet via de data-interface van de CD-ROM speler ript, maar hem als audio-CD laat afspelen, dan gaat de kwaliteit van het loopwerk (zowel hard- als firmware) ineens wél meespelen. Dat moet je volgens mij niet willen. (bovendien kun je op deze manier alleen maar single-speed rippen, terwijl je via de data-interface een veel hogere snelheid en kwaliteit kan halen).

In de tijd van audio rippen had je al een heel goed programma die een perfecte kopie maakte. http://www.exactaudiocopy.de/en/

ARco, bedankt voor de geweldige link naar de site van Jan Breem! Wat een tijd heeft die man erin gestopt en .... erg goed!
Fox2, bedankt voor de uitleg, ik stap van het idee af en ga gewoon, met hoge snelheid (!), op de PC rippen via de CD-ROM drive.
Raaf2, bedankt voor de link naar een rip programma.

"Een" rip programma? Dat is HET rip programma :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein