Optisch naar coaxiaal

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo Allemaal,
Het is alweer even geleden dat ik hier was. Ik heb nu weer jullie hulp nodig. Sinds kort ben ik, sinds circa 20 jaar, druk aan het surfen om oplossingen te vinden voor mijn audio installatie.
Sinds kort heb ik de Chrome cast audio aangeschaft (slechts 39 euries) en stream ik mbv Spotify muziek naar mijn oude (goede installatie). Nu is de DAC in dat ding natuurlijk niet al te best. Denk er over na om de DDDAC te gaan bouwen. Maar ik wil eerst simpel wat uit proberen. Het digitale signaal uit de Chrome Cast Audio via Toslink naar de DAC in mijn CD speler voeren. Nu moet ik dus Toslink naar coaxiaal vertalen. Daar kun je kastjes voor kopen, maar ik denk dat ik een kwalitatief veel betere oplossing krijg als ik dat zelf maak, genoeg kwalitatieve voeding aanwezig, heel wat beter dan zo'n adaptor. Vraag: hoe doe ik dat welk schema welke componenten etc.

groet, Geert

Elektuur April 1997: Opto/coax converter. Bezetting 7805, 74HC04 en TOTX173. Andersom: TORX173, 74HCT04.
Voeding stevig ontkoppeld met wat spoeltjes. De coax is AC gekoppeld.

Op 9 juni 2017 14:58:21 schreef Genon:
...
Wat het rippen betreft ik was op het idee gekomen om dat via de RPI te doen omdat ik dan vanuit een goed loopwerk, nl de CDM 12 Industrial, via I2S naar de RPI en vervolgens via USB bv naar een 2T harde schijf kan gaan. Dit alles zonder tussenkomst van een PC met slecht loopwerk en waarschijnlijk veel jitter.

Wanneer je op een PC digitaal ript, heb je sowieso geen last van jitter: je leest eerst 1-op-1 de data van de CD, zonder enige tijdsinformatie. Waar nodig (bij leesfouten), kun je zelfs retries laten uitvoeren om de data alsnog correct binnen te halen. Je mag daar zo lang over doen als je wilt.
Pas op het moment dat je het aldus verkregen audiobestand gaat afspelen, krijg je voor het eerst te maken met timing, namelijk de klok (kristal, PLL, whatever) van je geluidskaart of digitale uitgang. De daarbij optredende jitter hangt eigenlijk alleen maar af van de kwaliteit van de geluidskaart (bijv stabiliteit kristal) en een aantal perifere componenten (stabiliteit van de voeding, afscherming van de behuizing, etc).

Wanneer je de CD niet via de data-interface van de CD-ROM speler ript, maar hem als audio-CD laat afspelen, dan gaat de kwaliteit van het loopwerk (zowel hard- als firmware) ineens wél meespelen. Dat moet je volgens mij niet willen. (bovendien kun je op deze manier alleen maar single-speed rippen, terwijl je via de data-interface een veel hogere snelheid en kwaliteit kan halen).