geschakelde voeding dm0365 ic

Vraag ik heb hier een geschakelde voeding met daar in de
DM0365 ic
Nu is deze ic niet defect maar krijg deze niet in werking
heb het data sheet er bij genomen maar snap niet met welke voltage deze nu ingeschakeld word want vermoed dat hij in rust stand blijft staan
Iemand een idee of ervaring met die soort ic,s

Waarom ben je zo zeker dat dit IC goed is? want veel componenten zitten er niet rond als je de datasheet bekijkt.

LDmicro user.

omdat ik voor de zekerheid een nieuwe er in heb gezet
Heb zelf het idee dat pin 5 niet klopt maar welke spanning deze nu precies moet hebben er sta hier 116 volt op

[Bericht gewijzigd door vraag1 op zaterdag 20 mei 2017 20:09:08 (51%)

Misschien is het beter ook de condensator aan pin 2 te vervangen, normaal is dat een elco van 47µF/50V
Of die 116V goed of slecht is kan ik niet meteen zeggen.

edit: hoeveel meet je aan pin 6,7,8 ? die liggen aan elkaar.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 20 mei 2017 20:39:37 (17%)

LDmicro user.

pin 6,7,8 311 volt
heb weerstand op pin5 even los gekoppeld van de hoogspannig en dan zie ik dat de spanning op pin 2 weg
weerstand er weer in heb weer spanning op pin 2 en die is 6 volt
Alleen pin 3 heeft geen spanning ook dit was ook bij de oude ic zo
de elco die had ik nagemeten ik kan nog voor de zekerheid een nieuwe er inzetten

Voorlopig ziet alles er goed uit enkel de spanning op pin2 zou volgens de datasheet 12V moeten zijn.
De elco zou ik sowieso vervangen.

Eerst wordt de elco via die 311V de condensator aan pin 2 opgeladen tot 12V en daarna schakelt het ic over op een voeding via een secundaire winding van de trafo.

Als je nog iets wilt meten, meet dan eens de weerstand op pin3 naar de GND met de spanning eraf natuurlijk.
Dat is namelijk de transistor van het optocoupler en dat mag geen sluiting geven, anders is het defect.

LDmicro user.

op pin3 had ik idd ook gemeten ,maar geen kortsluiting
vreemd is dat he
morgen zal ik de elco op die op pin 2 zit vervangen kijken of dit wat uit maakt

condensator vervangen 47 uf maar maakt niks uit
had diode op pin2 los gemaakt en dan hoor je de trafo fluiten
en klapt er een weerstand uit die over de spoel en pin 6,7,8, ic is nog wel heel

Dat had je niet mogen doen, de spanning op pin2 is van levensbelang voor het IC, nooit proeven doen door componenten te onderbreken of overbruggen in toepassingen als deze.

Meten is weten, zijn alle dioden, weerstanden, C's goed, geven alle trafo wikkelingen door? dat kon je goed meten toen je het IC eruit was.

Je kunt ook een lijstje maken van alle gemeten spanningen op de pinnen.

De datasheet vermeldt dat als de spanning op pin2 kleiner is dan 8V, het IC terug in startup mode gaat en je moet onderzoeken hoe dat komt.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

En hoe weet je dat het IC nog heel is nu?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er zit een beveiliging weerstand van 47 ohm tussen de hoogspanning en de trafo spoel.en die lag eruit
neem aan als de ic er uit zo liggen je dan sluiting zou meten over pin 1 en 6,7,8, maar dat is niet zo vandaar er vanuit gaat de ic heel is

Wilde de spanning van de diode onbelast meten vandaar ik hem los haalde .omdat ik dacht dat deze 12 volt moest zijn.

Mocht toch de ic eruit liggen dan is het ook over want die dingen zijn vrij duur en dan loon het mij niet meer om er verder mee te gaan .
Had op pin 2 6.30 volt op pin 3 niks pin 4 ook geen spanning de optocoupler is heel.

Had nog even de laagspanning kant gemeten alle elco,s vervangen dus dat was ook goed en toch niet werken, schiet mij maar lek lol

Op 21 mei 2017 14:53:33 schreef vraag1:
neem aan als de ic er uit zo liggen je dan sluiting zou meten over pin 1 en 6,7,8, maar dat is niet zo vandaar er vanuit gaat de ic heel is

Of onderbroken zoals die 47 ohm weerstand.

Ik vraag mij af hoeveel µF die 47µF nog had, kun je die meten?
.. uit interesse want ik ben bijna 100% zeker dat uw IC overleden is, want die zijn heel gevoelig als er iets mis gaat door de hoogspanning die erop staat.

Dat zijn eenvoudige schakelingen maar er mag niks mis gaan, bij die TNY30x IC's idem.

LDmicro user.

De 47uf was 44uf en de weerstand was ook laag
heb een goed esr meter

Vaak zet ik er een omvormer tussen dan sla me voeding in beveiliging
stuk veiliger maar deze is defect dus vandaar.

Heb wel een weerstand weer tussen gezet en kan nog nameten want de weerstand blijft heel.

maar dan doe ik het wel weer met een omvormer er tussen

toch even geprobeerd , maar de ic geeft geen pwm meer dus idd overleden
bedankt voor het mee denken en heb ook weer wat geleerd

Arco

Special Member

Dan kun je het oude ic toch terugzetten? (je had hem toch al vervangen?)
Experimenteren in een SMPS is inderdaad onverstandig, behalve als je heel goed weet wat je doet.
(anders betekent het meestal de onmiddelijke dood van 1 of meerdere onderdelen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ja klopt moet de ic nog hebben , maar heb al lopen zoeken kan niet vinden haha , dus komt vanzelf wel boven drijven

Dit IC is goedkoop bij aliexpress te bestellen

AB

ja daar kosten ze idd heel weinig hier heb ik er 4,45 voor betaald erg veel

Dat weerstandje op pin 2 los nemen, is een heel slechte zaak. De spanning die daar naar het IC gaat is afhankelijk van de aangeboden netspanning, dus een referentie wat daar binnen komt en daarmee bepaalt het IC de PWM, komt er geen referentie op het IC, dan gaat deze met max. pulsbreedte een veel te hoge spanning schakelen, dat doet hij een paar keer en daarna NOOIT! meer. Bij hoge netspanning maakt hij een heel smalle puls en naarmate er een lagere netspanning komt wordt deze steeds breder. Duidelijk?

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Pin 2 is Volgens de datasheet Vcc, en die heeft niks met de pulsbreedte te maken. Feedback komt zoals gebruikelijk van de secundaire kant van de fly-back. Pin 5 is met de gelijkgerichtte netspanning verbonden, maar dat is alleen om te starten.

Dit staat in ieder geval in de datasheet, maar de fabrikant kan zich natuurlijk vreselijk vergissen.

Als pin 2 los is krijgt het ic geen voeding en blijft via pin 5 in een soort opstart modus rommelen, dus echt handig is dat niet.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Het probleem van pin2 los te nemen is de warmteontwikkeling in de inwendige stroombron en die ligt aan de 311Vdc.
Ik denk niet dat je dat langer dan een paar seconden ongestraft kunt doen.

De datasheet spreekt van eenmalig ~15mS opstarttijd tot de trafo de Vcc voeding overneemt, ze zouden ook die secundaire kunnen weglaten als ze dat kunnen oplossen.

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Zolang je ze niet opblaast is 4,45 'kan goedkoper' en niet 'erg veel', lijkt me. Maar dat zijn details.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 24 mei 2017 11:38:30 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Jullie hebben helemaal gelijk, ik had een schema bekeken en 2 is uiteraard VCC. Ik had de boel verward met pootje 5 en ging daarom den mist in, Sorry!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

@MGP

"and a switch that shuts off when 15mS goes by after the supply voltage, Vcc, gets above 12V. "

Als er 15ms 12 V of meer op pin 2 staat schakelt hij af!

Dat is wat anders dan een opstarttijd van 15ms.

Het heeft totaal geen zin om een datasheet te lezen als die naar eigen inzicht wordt geïnterpreteerd. Gaat een beetje ten koste van zinnige antwoorden.

Jammer.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Wat heb ik dan geschreven?

Je zult misschien wel gelijk hebben dat die 15mS tellen vanaf die 12V als ik dat herlees.
Mijn denken gingen uit van wat er bij softstart geschreven stond, zie bijlage .
Voor de rest doe ik er niks vanaf want het duurt in dit geval nog langer voordat de C is opgeladen.

LDmicro user.