Gelijmde tv's.

Heren,

Er is een nieuwe tegenvaller in tv land. Ik wist het nog niet, maar er zijn bepaalde Samsung tv's die worden in elkaar geplakt. Ik ben bang dat de toekomst is dat je je tv straks niet meer open kan maken, nu kan dat met deze "plak" tv's nog wel. Hoe dat dan moet met service, geen idee, je hebt al al een koffiezet apparaat van Nespresso dat met ongebruikelijke schroeven dichtzit, en veel wasmachines hebben tegenenwoordig gelijmde kuipen (niet te openen meer), maar ik vind dit weer een treurig dieptepunt in de weggooi cultuur. Helaas voor Samsung gaat het niet goed, de lijm laat los en de hoeken wijken uit naar buiten.
Ik zie een taak voor de veel geprezen EU om deze trend te stoppen.

Filmpje volgt zo.

Voor wasmachines kan ik me nog voorstellen dat de afdichting en legitieme reden is om deze te lijmen; voor tv's lijkt het wel erg veel op een opzettelijke hindernis tegen reparaties.

De klant die zo'n tv koopt zal het veelal niet weten of, op dat moment, niet interesseren. Ik denk dat ook maar een klein deel van de tv's die na 5 jaar of meer stuk gaat nog gerepareerd wordt; in de meeste gevallen zal het ding bij het grof vuil belanden. De "markt" zal Samsung dus niet straffen voor zo'n actie, ben ik bang.

Het is weer zo'n "right to repair" gevecht, en dat gaan we niet winnen zonder tussenkomst van de politiek, denk ik. Alleen met regels over repareerbaarheid van apparaten en verkrijgbaarheid van onderdelen voor een redelijke prijs zal dit verbeteren, tenzij mensen stoppen producten te kopen die opzettelijk onreparabel zijn gemaakt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Die tv,s welke je bedoelt zitten niet dicht gelijmd, onzin echt.
Alleen op de hoeken en in het midden boven zitten een paar plakken dubbelzijdige plakkers .
Dit om inderdaad een goede afdichting te verkrijgen want dat is lastig bij die dunne toestellen.
De achterwand zit middels een klik systeem dicht en kan met een speciale tool worden geopend .
Je hebt dus GEEN schroevendraaier meer nodig.
Ook de printen zitten middels een klik systeem wat een enorm scheelt in het verlenen van service.
Heeft dus echt totaal niets met consumptie of weg werp maatschappij te maken

Arnold, Ik schreef ook dat ik bang ben dat tv's straks niet meer geopend kunnen worden. Nu kan dat nog, maar in het filmpje is te zien date de reparateur met een nieuwe achterkant komt om er op te zetten. Ik heb dus vragen over de duurzaamheid van het achterpaneel. Toch vraag ik me af waarom het achterpaneel niet geschroefd zit, zeker gezien het aantal klachten dat het fout gaat.

maartenbakker

Golden Member

Als je die schroeft, krijg je het probleem dat je geen zelftappers kunt gebruiken omdat die te lang zijn, maar vastzit aan gewone schroefjes (boutjes) en ingeperste busjes. Dan breken op een gegeven moment de busjes uit het plastic (als je laptops repareert weet je wat ik bedoel).

Tablets en telefoons zijn ook regelmatig gelijmd en geklemd. Vervelend maar het maakt ze gelukkig niet onrepareerbaar.

Ben het trouwens wel met je eens dat repareerbaarheid een verplichte eigenschap moet zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Eens met Maarten: repareerbaarheid moet een eigenschap zijn. Ook eens met Arnold: mijn openingspost was te suggestief. Ik heb hem dan ook aangepast. Toch heb ik vrees voor de...."toegankelijkheid" van de moderne tv's, ook al omdat de monteur in het filmpje met een nieuwe achterkant komt aanzetten. Voldoet de oude na de reparatie niet meer? Misschien zijn er monteurs met reparatie ervaring van deze moderne tv's, die mogen het zeggen. Dat de klacht niet kan worden opgelost volgens het filmpje, stemt me ook somber, ik las op tweakers over iemand die om deze reden zijn tv had teruggebracht. Linksom of rechtsom heb ik toch twijfels over de repareerbaarheid van dit toestel, ook al heb ik het nu over de cosmetische kant van de tv.

Op 21 mei 2017 23:23:35 schreef Nikolai Tesla:
je hebt al al een koffiezet apparaat van Nespresso dat met ongebruikelijke schroeven dichtzit, en veel wasmachines hebben

die heb ik ook al 2 onder handen gehad, met een kleine punttang die schroeven eruit gehaald.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 mei 2017 00:14:27 schreef testman:
[...]

die heb ik ook al 2 onder handen gehad, met een kleine punttang die schroeven eruit gehaald.

Mij lukte het met een pijpsleuteltje uit een precision tool set.

RAAF12

Golden Member

@NT
Dat is een bekend fenomeen bij de eerdere Samsung 2016 KS series. De zijkant liet aan de linker of rechter zijde los. De oplossing is de nieuwe achterplaat en wat zelfklevende tape in de hoeken.
In de loop van oktober 2016 is het euvel van fabriekswege opgelost. Toen verstomden de meldingen op de diverse fora.

Op 22 mei 2017 00:25:36 schreef RAAF12:
Dat is een bekend fenomeen bij de eerdere Samsung 2016 KS series. De zijkant liet aan de linker of rechterkant los. De oplossing is nieuwe achterplaat en wat zelfklevende tape in de hoeken.
In de loop van oktober 2016 is het euvel van fabriekswege opgelost. Toen verstomden de meldingen op de diverse fora.

En hoe gaan ze nu open?

RAAF12

Golden Member

Met die plastic tool uit het filmpje. Vergeet niet dat dit slanke toestellen zijn met zijkanten van 1cm dikte.

Apparatuur moet 2 jaren meegaan. En daarna moet je een nieuwe kopen. Dat is waar het huidige garantiesysteem toe leidt. Een hoop elektronica afval.

Apparatuur hoort gewoon een normale leeftijd mee te gaan én repareerbaar te zijn, dat vind ik.

Alleen, voor fabrikanten is het gunstig als je elke 2 jaren een ander apparaat koopt. Vandaar ook dat er steeds meer toeters en bellen op komen: een nieuwe versie moet verzonnen worden.

Verder heb ik zelf nog steeds een TV met beeldbuis. 1 keer gerepareerd, zelf. Ik ben gaan kijken naar een nieuwe maar ik kan maar niet wennen aan dat blokkerige gedrag en geveeg bij snelle bewegingen.

Overigens hebben ze een goede reden om schroeven weg te laten: dat maakt het goedkoper. Elke millicent telt.

Nouja, als nederlandse consument heb je recht op 50% van je reparatie-kosten als je "zou 10 jaar mee moeten gaan" apparaat na 5 jaar kapot gaat. Dat zou er voor moeten kunnen zorgen dat ze liever niet hebben dat ie binnen die "uitgebreide" garantieperiode kapot gaat.

Maar als de winkel hem naar de fabriek stuurt voor reparatie en de fabriek moet de reparatiekosten deels betalen, dan corrigeren ze natuurlijk zodanig dat jij toch alles betaalt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Ook dat is gewoon statistiek: 10% gaat stuk. De helft daarvan komt ook daadwerkelijk terug. De helft daarvan moet na prijsopgave ook daadwerkelijk gerepareerd worden. Dan zit je op 2.5%. Die geef je een nieuwe. Neem de kostprijs van die toestellen. Neem de besparing door het spul dicht te plakken ipv. schroeven. En kijk wat goedkoper is. Plakken? Mooi, dat doen we dan!

Moeilijker is het sommetje niet.

Arco

Special Member

De kreet 'levenslange garantie' op sommige artikelen is ook amusant... ;)   (zag je vroeger vaak bij bijv. geheugenmodules)
Het leven van het apparaat of de eigenaar? Of is de garantie vervallen zodra het apparaat defect is? (Het 'leeft' dan tenslotte niet meer?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Die laatste, levensduur van het apparaat is beëindigt, dus de garantie ook :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik dacht dat levenslang is zolang het type nog geproduceerd wordt.

Niet alleen samsung maakt gebruik van dubbel plakkend tape .
De bekende of inmiddels minder bekende lampenfabriek doet dit ook.
Ik heb er op zich niet zo,n probleem mee alleen bij de klant thuis kan het vreemd over komen wanneer er behoorlijk wat geweld gebruikt moet worden om een dergelijk toestel te openen.
Een fohn kan uitkomst bieden.
De achterkant moet alleen dan vervangen worden wanneer de TV NIET juist is open gemaakt.
Mee eens dat het niet makkelijker is geworden maar wat al werd gezegd, een telefoon zit ook niet meer met schroeven dicht en dat vind niemand vreemd.
Hoe lang zal er uberhaubt nog worden gerepareerd?
Gaat nu snel hoor.

Op 22 mei 2017 09:10:38 schreef Arco:
De kreet 'levenslange garantie' op sommige artikelen is ook amusant... ;)   (zag je vroeger vaak bij bijv. geheugenmodules)
Het leven van het apparaat of de eigenaar? Of is de garantie vervallen zodra het apparaat defect is? (Het 'leeft' dan tenslotte niet meer?)

hmmm, dat is intressant. ik heb vorige week zo een module gehad die kapot ging. 1GB ramlatje uit mijn reeds 10jaar oude laptop. ander latje erin en pc doet het weer. ben eens benieuwd wat de fabrikant gaat zeggen over dat 'levenslang' gedoe.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Die gaat de garantie gewoon honoreren dacht ik.

Overigens gaat er nog tientallen jaren gerepareerd worden, die trend is denk ik niet meer te stoppen door tegenwerking van fabrikanten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Beetje sensatie TV Nikolay, daar hebben we OP de genoemde TV's al genoeg van.

Maartenbakker 10 tallen jaren repareren? Consumenten zooi?
Sommige merken mag nog maar 1 keer hersteld worden, daarna omruil. bepaalde merken scherm defect, mag NIET worden vervangen, wordt 1 op 1 omruil.
Hoezo nog 10 tallen jaren dan?

Een TV kost bijna niets en bestaat grofweg uit 3 onderdelen, nl scherm, electronicaplaat en de voeding. Als het scherm stuk is kan je 'm eigenlijk al weggooien, want het scherm kost de helft van de hele TV. Als de electronicaplaat stuk is, is er misschien iets te redden, maar dat wordt ook heel snel vervangen gezien de kleine onderdeeltjes. Dat geldt ook voor de voeding. Een moderne TV is buiten de garantie bijna niet economisch te repareren. En deze moderne electronica en de wijze waarop wij mee omgaan plegen een enorme aanslag op het milieu.
Samsung bouwt dus nu TV's die niet bedoeld zijn om gerepareerd te worden. (behalve dan door de Handige Harries)

evdweele

Overleden

Op 22 mei 2017 13:33:11 schreef fcapri:
ben eens benieuwd wat de fabrikant gaat zeggen over dat 'levenslang' gedoe.

In Google eens "levenslange garantie" ingetypt.
Naast een heleboel forums, waar je dus geen échte informatie mag verwachten, vond ik de website van BK, de pannen- en bestekfabrikant.

"Levenslange garantie"houdt in dat de wettelijke garantietermijn van 2 jaar fabrieksgarantie wordt verlengd naar de levensduur het betreffende product.

Het lijkt me simpel: als het apparaat stuk is is dat het einde van de levensduur.
Levenslange garantie is gewoon flauwekul.

Nog even verder gezocht bij de Consuwijzer, een website van de NL overheid.
https://www.consuwijzer.nl/search/all/levenslange%20garantie

"Nooit van gehoord"

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.