Vreemde kleuren Samsung lcd tv

Sinds kort heb zeer vreemde kleuren in mijn Samsung lcd, zie foto.

Iemand een idee of dit nog te fiksen is?

Handig om even te melden welk model het is en welke t-con gebruikt wordt.
En als je dan achterhaalt hebt dat het om een AUO t-con gaat dan vindt je genoeg oplossingen op dit forum.

maartenbakker

Golden Member

Zal op het eerste oog wel een defecte AS15F IC op de TCON zijn. Als je handig genoeg bent om de TCON te demonteren en op te sturen is er vast wel iemand die hem voor een paar tientjes vervangt. Anders een TCON op internet bestellen (zoeken op type van paneel en TCON).

Echter bij vragen over een specifiek toestel ALTIJD ongevraagd het typenummer van het toestel vermelden! Samsung heeft er duizenden verschillende gemaakt, ik verbaas me nog steeds oprecht dat mensen daar vaak niet aan denken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit staat er op de zijkant van toestel.

Kan er dan wat meer over de storing vermeld worden?

Ja het zat er al heel dik in, maar dit type heeft inderdaad een AUO panel en T-con, daar is de AS15F op kapot. Kost je een euro of 15 a 20 als je die in Nederland nieuw bestelt, of goedkoper vanuit China (maar dan duurt het vaak wel een paar weken).
Dan heb je dus een losse chip en moet je wel zelf een TQFP kunnen desolderen zonder de PCB te beschadigen (en daarna natuurlijk ook een nieuwe kunnen solderen). Als je geen idee hebt waar dit over gaat dan kan ik je verklappen dat het zonder de juiste gereedschappen en zonder verdere oefening niet zomaar zal lukken.

Op marktplaats zie je nog weleens een advertentie waar ze jouw eigen PCB voor een euro of 40 repareren, of jouw printplaat innemen en een reeds gerepareerde van een ander retour sturen.

Als je in de buurt woont* kan ik het ook voor je doen, heb na de zoveelste TV met deze klacht maar weer een aantal van deze chips op voorraad genomen.

*edit: je zit in Arnhem zie ik, dat is zowat om de hoek. Indien interesse staat het email-adres in [url=../../user/6923]mijn profiel.[/]

If you want to succeed, double your failure rate.

Dank zij Jochem weer prima beeld.
Topic kan gesloten worden.

Mooi dat hij het na terugplaatsen van de printplaat ook echt blijkt te doen :D

If you want to succeed, double your failure rate.