Op 25 mei 2017 06:40:35 schreef rew:
[...]Nee.
Een voertuig remt rustig met bijvoorbeeld 3m/s2. Dus die bus die van 50km/u (15m/s) naar 0 afremt levert die 0.96MJ, 0.27 kWh in 5 seconde aan de accu. Accus mag je laden op 0.25C (loodaccu), 1C (gewone lithium) of 5C heftige lithium. Neem je een 1kWh accu, dan ben je aan het laden met 180C! Dat is enorm! Er is een fors gat tussen hoe snel een accu energie kan opnemen en hoe snel de energie vrijkomt bij het remmen. Als je "heftige LIPOs" gaat meenemen die op 5C geladen kunnen worden, dan moet je dus 36kWh aan lipos meenemen. Op zich ook wel te doen, maar het wordt dan weer zwaar. Zeker als je de specs leest: Dit mag je maar zo'n 500x doen. Tja een bus zal wel 500x per dag stoppen op een halte, toch? Nee. 100-200 haltes per dag. Maar goed Een levensduur van minder dan een week is niet fijn.
[...]
Mooi, je berekening geeft een goed beeld waarom het nog niet zo eenvoudig is om "gewoon" wat accu's in de trolley te gooien en bij het remmen te laden.
Alleen, de 500 gespecte laadcycli zijn volledige cycli. Doordat hier telkens minder dan 1% geladen wordt, en meteen weer ontladen, mag je het aantal cycli wellicht al zeker maal 100 doen. Doordat de SOC (state of charge) ook in de meest ideale range tussen 50% en 80% gehouden kan worden, win je allicht nog eens een factor 5 à 10: het is net het diepontladen en de top-off charge die vreten aan de levensduur, en dat vermijd je dus. Het blijven nattevingerschattingen, maar je zit wel snel aan honderdduizenden cycli.
Blijft een feit dat een flinke lithiumbatterij + flinke vermogens aardig wat kennis en kunde vergt om de boel niet in de fik te doen vliegen